Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac

  1. #1
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard Flytta modeller från Futaba 10CG 2,4 Ghz till Futaba FF9 via Campac

    Skulle flytta modeller från en 10CG 2,4 till en FF9 super via campac minnet men modellerna ligger inte kvar i minnet när jag sätter i kortet i FF9an, någon som vet om det skall funka eller jag som gör något fel. /Mvh Mikael
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om jag skall tro nåt så är det att de inte är kompatibla - det är trots allt olika sändare. Även FF9 resp FF9 Super är lite olika men jag tror att det gick att flytta från FF9 till FF9 Super men antagligen inte vice versa. Men som sagt - detta är troende och inget absolut vetande...
    Jag har visserligen en FF9 själv och borde ha gjort manövern att flytta från FF9 till 10C själv när jag köpte en sån med det är i så fall flera år sedan så minnet sviker. Men åt andra hållet - njaa....
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Jag tackar för ett snabbt svar, något som jag också märkte var att FF9 fick 6st extra modellplatser och 10CG fick "bara" 4st. Verkar som man får sitta ett par timmar o flytta alla mixar o andra roliga inställningar /Mvh Mikael
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Vilka moderna Futaba modeller är modulbaserade där ASSAN 2,4 funkar. Vad jag förstår är 10C en sån?
    Jag har idag FF9 Super med ASSAN 2,4 och vill helst fortsätta med den i nästa radio
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Göran,
    Det är nog "tyvärr" bara en av varianterna av 10:an som är modulbaserad med den "gamla" modul-standarden. Det finns en annan, fysiskt annorlunda modul i 12/14-modellerna men där passar inte våra gamla Assan-moduler. Ett alternativ kan vara Hitec Aurora men då tror jag att du måste köpa en specialvariant av Assan-modulen eftersom det lär skall vara nån skillnad - men om jag inte minns fel så finns det en modul från Assan till just denna sändare. Skall du köpa ny modul så finns ju också JR-modulerna som passar andra modulförsedda sändare. Slutligen kan man ju "hacka" in en inbyggnadsmodul i snart sagt alla sändare om man kan tänka sig den lösningen.
    Vi ses ikväll
    Roger

  6. #6

    Standard

    Det finns inga nyare modulbaserade modeller, om du inte lyckas hitta någon 10C (ej CG). Men även med nyare futaba kan du fortsätta använda din assan om man klarar av att ha en klump på utsidan av radion och orkar löda lite. Det behövs en trainerkontakt (FrSky har en nästan färdig för några $ men man måste koppla in en pinne till), stiftlist samt ev. brytare.
    Nedan är en 8J som fått hjälp fortsätta använda kineser; modulen sitter med kardborre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba8J-FrSky.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	109,3 KB 
Id:	33608
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Futaba 2.4 ghz från hongkong?
    Av warriorswede i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 20:28
  2. Futaba 10CG
    Av Gårdö i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 21:27
  3. Ny version på Futaba 10C -> 10CG
    Av Sigun i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 00:07
  4. Ny radio från Futaba - T10C
    Av LAN i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-13, 15:32
  5. Robot från Futaba
    Av Hang i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •