Reklam

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 103

mne: Kommer min Cub verleva premiren eller regna stickor frn skyn...?

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard Kommer min Cub verleva premiren eller regna stickor frn skyn...?

Brjar inse att jag eventuellt har byggt mig problem...
    Har gett mig p mitt frsta balsabygge, ett pinnabygge "efter eget huvud" men med storlek/proportioner efter E-Flite's SuperCub 25e. Vingarna r gjorda helt i balsa (frutom rotsprygeln som r i 4 mm ply) och brjar bli fundersam p vad som kommer hnda... Jag har nu kltt dem, klappat och klart, men, kommer det att hlla? Eller kommer det att regna balsastickor frn skyn????

Ni erfarna byggare/flygare vad rekommenderar ni? Riva av kldseln och bygga in ngon form av vingbalk? Men hur gr jag det enklast i nulget? Alla tips och funderingar mottages tacksamt. En variant jag funderat p r om det skulle g att anvnda ett kolfiberrr, typ 8-10 mm, och fila till nden som ett "borr" och borra in ett dylikt i varje vinge.

Som sagt man lr sig av misstagen...

// Per

PS. Den kan ju iofs komma falla frn himlen av andra anledningar ocks vem vet?

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	vinge-okladd-9788.jpg 
Visningar:	718 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	32076Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	rc-0148_5.jpg 
Visningar:	707 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	32077

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Ja riv kldsel. Du mste ha vingbalk annars blir det balsaregn. Vingbalk enligt beprvade regler (furu 10x5 uppe och nere, webbar av lodrt balsa 2mm. Kolfiberrr lter intressant men du mste likavl fsta det med webbar annars hller det inte. Ovan och nedan webbar ter furu. Mjligen erstta ena furulisten med kolfiberrr, men fr att vara sker p att det sitter s mste du riva kldseln.
    fredrik

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Hller med freddan, riv av kldseln och limma in webbar mellan den vre och undre balken, (huvudbalken). Jag frutstter att du har furubalkar annars br du byta ut dem. Webbarna skall du ha stende fiber mellan balkarna.
    Glm kolfiberrr det r svrt att f det vridstyft.
    Du skall ocks ha aktiva vingstttor, (dvs. inte bara som prydnad).
    Och du, du har vl inte glmt att skrnka vingarna.
    Fr vrigt ser det ut att vara ett snyggt bygge.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Hm, jag frmodar att ni med webbar menarvertikala 2 mm balsaflak mellan lister i vingens ver och underdel. Under det frmre plankade delen ligger balsalister med webbar emellan, bde framfr och bakom, dock inga furulister. Liggande fiber r det dock.

Vingstttorna r p riktigt, eller hur r rekommendationen fr infstning av fstpunkterna? Kan ta lite bilder nr jag rivit kldseln och f lite mer rd d, hoppas jag

Vingarna r skrnkta, det hade jag frsttt i tid

Tror det blir minst jobb att lgga nya balkar dr jag markerat med gult, tror ni p detta? Alternativt byta ut listerna vid grnt! Vill inte grna riva plankningen. Dremot har jag insett att jag nog skulle planka strre del av vingroten iaf nr jag nu nd river.

// Per

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	vinge-9777.jpg 
Visningar:	369 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	32079Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	vinge-okladd-9788rev.jpg 
Visningar:	502 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	32080

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Byt grn list gr lika bra och stt dem lodrtt ver varandra. D sparar du lite vikt jmfrt med att lgga in p gult stlle. Du MSTE ha lodrta fibrer p webbarna fr att de ska gra nytta.
    Det mste vara furulister. Balsa duger inte.
    fredrik

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Det du markerat grnt uppfattar jag som huvudbalk och det r den som skall webbas.
    Normalt s lgger man huvudbalken p profilens hgsta punkt fr att f en s stark vinge som mjligt.
    Tycker inte det ser ut som din huvudbalk ligger p hgsta punkten men det frmodar jag att det blir p ditt nsta bygge.
    Och som sagt byt ut listerna i huvudbalken mot furu.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Du ser ju ut att ha byggt snyggt s det var ju lite synd att konstruktionen av vingen inte blev s lyckad.
    Men flj rden du ftt s kan du nog f till det bra till slut.
    Hlsningar
    Roger

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 634
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Du har ju en plankad nos med webbar plus ett gng lister p ver och undersida av vingen.
    r det vettig kvalitet p balsalisterna, ett ltt bygge och flygning som inte innebr fullhjd i fullfartsdykning (lga G) s hade jag nog inte varit s ngslig. Jag har byggt ett antal oldtimers och de flyger fint med balsalister.
    Det r nog inte mera jobb att bygga en ny vingen n att strippa och bygga om den du har om det skulle braka ihop.
    Du kan ju testa genom att hlla i vingspetsarna och gunga planet upp och ner lite halvhftigt som prov s behver ju inte kroppen skadas om vingen skulle braka.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlgg
    Du kan ju testa genom att hlla i vingspetsarna och gunga planet upp och ner lite halvhftigt som prov s behver ju inte kroppen skadas om vingen skulle braka.
    Det r ju en variant faktiskt, tminstone att vervga. Krran vger lite drygt 3 kg i "flygskick", ska gunga p den i vingarna och se vad magknslan sger. Skulle nog inte betrakta det som ett ltt bygge dock, ven om jag inte har ngra referenser. Rent spontant knns det nog tveksamt, men som sagt – jag ska knna efter...

Att riva kldslen och byta den undre grna i min bild och lgga en ny rakt ovanfr kommer ganska precis p vingprofilens hgsta punkt. Det knns verkomligt.

Frresten, vad anvnder ni fr lim till vingbyggen? r UHU Por OK?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

3 kg lter som du kommer att flaxa riktigt ordentligt utan vingbalk. Gr vldigt ordentligt prov.
    fredrik

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    r det en kopia av E-Flites .25 Cub ? Den vger flygklar runt 1,7--1,8 kg s din knns nog rtt verviktig.
    Fr att limma balsa och furu anvnder jag personligen vanligt vitlim men CA och Epoxy fungerar ju ocks. Kanske ocks "vtlimning" med UHU Por men det vore inte mitt frstaval - om man sger s...
    Med den vikten knns risken att den skall klippa vid lite ofrsiktiga manvrer rtt verhngande (det kan E-flite Cub'en gra ven med 1,8 kg flygvikt).
    Hlsningar
    Roger

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Frresten, vad anvnder ni fr lim till vingbyggen? r UHU Por OK?
    ehh om du anvnt por till lim lr det det ju knappast hlla och det r ju synd att riva kldsel p ett snt supersnyggt bygge men vad gr man? Hng upp den i taket fr allmn beundran r mitt tips annars testa och flyg med extra vingstttor och filma premiren. Krascher r alltid roliga att ha dokumenterade.
    vh/R

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Hej,
    r det en kopia av E-Flites .25 Cub ? Den vger flygklar runt 1,7--1,8 kg s din knns nog rtt verviktig.
    Fr att limma balsa och furu anvnder jag personligen vanligt vitlim men CA och Epoxy fungerar ju ocks. Kanske ocks "vtlimning" med UHU Por men det vore inte mitt frstaval - om man sger s...
    Med den vikten knns risken att den skall klippa vid lite ofrsiktiga manvrer rtt verhngande (det kan E-flite Cub'en gra ven med 1,8 kg flygvikt).
    Hlsningar
    Roger
    Det r inte den vanliga(?) cuben utan Supercuben http://www.e-fliterc.com/Products/De...ProdID=EFL4625, med en flygvikt p 2,7-2,9 kg. Den har en vingbelastning p 67g/dm2 medan jag har ftt mina vingar ngot strre och en framrknad belastning p 57g/dm2. r detta ngot som talar till min frdel i sammanhanget?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

OK - det lter ju bttre fr annars hade den varit verviktig. Dock r det rtt svrt att bedma flygvikten innan den r klar fr det blir ofta mnga bckar sm innan den str startklar p fltet...
    Har du vtlimmat (lagt p limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller krt det som kontaktlim ?
    Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du vtlimmat s kan det ju mjligen fungera. Dock fr man nog lgga in en reservation tyvrr... Vitlim fungerar i alla fall bra och r frhllandevis ofarligt jmfrt med CA och epoxi.
    Hlsningar
    Roger

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Det r svrt att veta om vingen r tillrckligt hllbar. Jag skulle fresl attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och drefter frdelar ut vikt jmt p vingarna s att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell vger 3 kg. Klarar vingarna det r det inget problem att flyga p vanligt Cub-vis. Som vikter duger nstan vad som helst, bcker, sandpsar etc.
    Jag har gjort p det viset ett par gngermed mina egna hembyggen d jag varit osker p om konstruktionerna hllt mttet. Min erfarenhet r att vingarna oftast r mycket starkare n vad man kan tro.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    OK - det lter ju bttre fr annars hade den varit verviktig. Dock r det rtt svrt att bedma flygvikten innan den r klar fr det blir ofta mnga bckar sm innan den str startklar p fltet...
    Har du vtlimmat (lagt p limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller krt det som kontaktlim ?
    Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du vtlimmat s kan det ju mjligen fungera. Dock fr man nog lgga in en reservation tyvrr... Vitlim fungerar i alla fall bra och r frhllandevis ofarligt jmfrt med CA och epoxi.
    Hlsningar
    Roger
    Jo att det blir mnga bckar sm har jag konstaterat ett par gnger... Nu str den i stort klar med alla delar dr ven om allt inte r monterat, har stllet kvar att montera men det ska inte vara ngra ytterligare saker som ska i. Jag har ftt den lite tung i gumpen vilket jag inte trodde skulle vara ngon risk =) men det r det uppenbarligen ALLTID.

S hr i efterhand inser jag att jag blandat vitlim med UHU Por omvartannat. Dock till vervgande delen UHU vilket r anvnt som kontaktlim i den mn det kan beskrivas s, det har ftt torka till lite innan jag sammanfogat delarna... jaja, man lr sig.

Summeringen blir nu att jag kommer riva kldseln tror jag, knna p alla fogar och montera balkar enligt era rd. Samtidigt passa p att rtta till ett par andra saker som jag inte r njd med.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Det r svrt att veta om vingen r tillrckligt hllbar. Jag skulle fresl attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och drefter frdelar ut vikt jmt p vingarna s att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell vger 3 kg. Klarar vingarna det r det inget problem att flyga p vanligt Cub-vis. Som vikter duger nstan vad som helst, bcker, sandpsar etc.
    Jag har gjort p det viset ett par gngermed mina egna hembyggen d jag varit osker p om konstruktionerna hllt mttet. Min erfarenhet r att vingarna oftast r mycket starkare n vad man kan tro.
    Hm, nu r jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande p vingspetsarna? Och s 12 kg p kroppen? r det s du menar?

Standard

Kan nmnas att SIG:s cub i ungefr samma storlek har en vingkonstruktion som saknar furu i vingen. Den har ett rektangulrt urtag i sprygeln och genom den gr en vingbalk av balsa. Det blir ju ett helt annat krav p vingen tack vare vingstttorna. Jag kan ju inte vara sker men jag undrar om inte webbar skulle rcka? Sedan r det ju en enorm skillnad mellan balsa och balsa. Riktigt hrd balsa r ju relativt stark. Nu r vl SIG cuben ett riktigt lttviktsbygge av pinnar och strn.

Nu r detta sagt av en som knckt en cub vinge byggd efter SIG:s ritningen men jag tror inte att det r ngot vanligt problem. Jag hade frmodligen valt vingbalken av alldeles fr mjuk balsa, utskuren ur ett flak.

/Mats

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Bstllde balsalister frn Hobbytr in blanko s att sga. Nu har jag ingen strre erfarenhet av olika kvaliter men vid ett senare tillflle kpte jag sekunda flak frn dem som iaf delvis var av betydligt hgre densitet/hrdhet. Fr den skull vill jag inte sga att listerna till vingbygget kndes mjuka. Men som sagt erfarenhet har jag inte s mycket...

Min knsla av vingarna s hr lngt har varit att de r rtt styva och att vingstttorna skulle frdela krafterna, men 12 kg knns mycket om jag sger s... Ska g upp och se om jag kan palla upp den p vingarna nu, men ska det bara ligga an p spetsarna? Det verkar vl inte riktigt realistiskt? Krafterna r vl frdelade ver vingytan?

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Tack fr allt engagemang s hr lngt=)

Ett snabbtest nyss sger att det finns hopp faktiskt. Har inte stttorna fstade mer n i ytterlget s det kommer bli ytterligare stadigare. Och det kndes inte alls farligt och sviktade inte mycket alls egentligen och kndes frtroendeingivande.

Nu fattar jag dessutom ditt test Michael, tog ett tag fr poletten att trilla ner... Innan det kan utfras mste vingstttorna dock fstas ordentligt i mittfstena och dit r det lite jobb kvar.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2012-09-12 klockan 22:09.

Liknande mnen

1. Hr kommer en liten Fpv film frn i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlgg: 2012-01-07, 20:36
  3. hr kommer en liten film frn kil.dlig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiren )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiren gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-04-30, 16:19

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg