Reklam

Sidan 2 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 103

mne: Kommer min Cub verleva premiren eller regna stickor frn skyn...?

Standard

Normalt sett brukar lister sgas av ngorlunda hrd balsa men det r vl ingen garanti. Sedan kan man ibland stta p stenhrd balsa som nstan r som fura. Det lr nmligen vara s att den mjuka ltta balsa som vi anvnder tas i frn relativt unga trd. Nr trdet blir strre blir virket hrt som vilket tr som helst och ven mycket tyngre. Den som sa detta till mig var en som tidigare sgat balsa fr modellhobbyn s jag antar att det stmmer. Att du sttte p hrdare balsa behver inte betyda att dina lister r mjuka. Men det r som du sger att man behver lite erfarenhet fr att avgra. Om man hller listen i ena nden och liksom svingar den lite upp och ner kan man jmfra och f en liten knsla av bde tyngd och styvhet. Och tyngre r nstan alltid styvare och starkare.

/Mats

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Hrde att det brjar bli svrt att f tag i balsa eftersom fartygsindustrin kper upp allt fr att fylla ut mellan skroven p fartyg. Vet inte om det stmmer dock. Logiskt vore ju ocks att krnan i stammen r hrdare n perifierivirket, precis som vra tallar. Och ju ldre trdet blir ju strre andel krnvirke, s det lter logiskt!

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Hm, nu r jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande p vingspetsarna? Och s 12 kg p kroppen? r det s du menar?
    Jag var kanske lite otydlig. Det r kroppen som ska stttas upp/hngas upp och vikten ska frdelas jmt ver vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb

Standard

Hrde att det brjar bli svrt att f tag i balsa eftersom fartygsindustrin kper upp allt fr att fylla ut mellan skroven p fartyg. Vet inte om det stmmer dock. Logiskt vore ju ocks att krnan i stammen r hrdare n perifierivirket, precis som vra tallar. Och ju ldre trdet blir ju strre andel krnvirke, s det lter logiskt!
    Utver fartygsindustrin (gastankers) r det vindkraftverkstillverkarna som str fr de stora balsauppkpen. Balsa r svrslaget som sandwichmaterial i kompositkonstruktioner (rotorblad) om man vill ha en kostnadseffektiv lsning.

"As more wind turbines are being built, supply of core materials (balsa and PVC foam) is experiencing extreme demand pressure." Klla U.S. Department of Energy (http://energy.gov/sites/prod/files/CX-004135.pdf)

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Jag var kanske lite otydlig. Det r kroppen som ska stttas upp/hngas upp och vikten ska frdelas jmt ver vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.
    Nejd, det var inga otydligheter dr, bara jag som behvde lsa tv gnger... vad nu det kan bero p??

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Mekkar med stllet nu, innan det r p plats kan jag inte rigga stttorna p plats. Men jag har grunnat lite p ditt test, eller snarare p vilka belastningar det blir p vingarna under "normal" flygning. Med 12 kg p vingarna motsvarar det 4G ungefr frmodar jag. Men r 4G mycket eller lite eller vad? I vilket spann kan man tnkas vara vid "cubflygning"? Strst pfrestningar blir det vid snabba upptag efter dykning, antar jag? Eller vid hga farter? Vilka G-krafter rr det sig om i dessa situationer?

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb

Standard

Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar p blommorna s blir aldrig belastningarna speciellt hga. En svng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite skerhetsmarginaler fr det fall det ngon gng blir frga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

4G r rimlig skerhetsmarginal till de 2G du kommer att flyga med. Inga loopngar eller rollar kan du kra, d smller det.
    fredrik

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar p blommorna s blir aldrig belastningarna speciellt hga.
    "Lukta p blommorna" det r precis vad jag har fr avsikt och lite fotograferande/filmande.
    En svng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite skerhetsmarginaler fr det fall det ngon gng blir frga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.
    Bara fr att jag ska ha rtt referenser, 60 bankning menar du d att vingarna r vinklade 60 frn horisontallget i planflykt?

Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlgg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

Standard

Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... dr r det vingstttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har ftt utst en hel del lite hrdare flygning ocks (dock aldrig negativa belastningar)
    Str man med en lda p magen sljer man korv!

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Min B-17 har inte heller ngon vingbalk, och inga stttor...
    /\/\vh // /\/\r J.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlgg
    Min B-17 har inte heller ngon vingbalk, och inga stttor...
    Vi fr sluta oss samman i ett forum fr oss "utan".

Standard

Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avkldda 1/4 cubvinge av oknt ursprung och den har i och fr sig fyra vingbalkar men alla r av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den r. Och tnker man efter r det nog svrt att gra en vingbalk s stark att den uppvger stttorna som sitter tv tredjedelar ut p vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra gare och skert flugits mycket med d den torde vara minst 25 r gammal. Att det sedan inte hll nr jag missade att stta dit muttrarna till skruvarna som hller vingstttorna vid kroppen r ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna r hela. Jag undrar om det mjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

/Mats

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb

Standard

"... Bara fr att jag ska ha rtt referenser, 60 bankning menar du d att vingarna r vinklade 60 frn horisontallget i planflykt?
    Ja precis, lutningen r allts avsevrt strre n 45 grader.

/Michael

DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 140
    Blogginlgg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

Standard

Min H9 1:4 Cub har bara ett kort vingrr av alu, kanske gr in 30cm i var vinghalva.
    sen vet jag ju iofs inte hur den r byggd, d den kommer frdig att anvndas, men den har sttt ut med mina busflygnigar varje fall.

hoppas du fr flyga din snart, Cuben r en hrlig maskin.
    min har flygfrbud nu pga inslagen framkant.

ewaldss avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    537
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlgg
    Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... dr r det vingstttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har ftt utst en hel del lite hrdare flygning ocks (dock aldrig negativa belastningar)
    Men du har vl dock, furulister lngs vingarna, (som spryglarna r limmade p), samt webbar? S r det iaf p min...

/Micke

Standard

r det inte dessa furulister som man kallar vingbalkar? P min 1/4 Cub r dessa av 8x8 mm balsa och det tycks ha hllit i mnga r. P den var det inte heller ngon form av vingrr utan vingahalvorna drogs mot kroppssidan med en liten vantskruv mellan rotspryglarna p varje vinghalva. Tv sm trtappar hll vingarna p rtt plats.

/mats

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Ja precis, lutningen r allts avsevrt strre n 45 grader.

/Michael
    Det var s jag tolkade det du skrev, ville bara vara sker. Viss skillnad p 30 och 60. ju . Tack fr bekrftelsen! Ska flygas med detta i tanke.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avkldda 1/4 cubvinge av oknt ursprung och den har i och fr sig fyra vingbalkar men alla r av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den r. Och tnker man efter r det nog svrt att gra en vingbalk s stark att den uppvger stttorna som sitter tv tredjedelar ut p vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra gare och skert flugits mycket med d den torde vara minst 25 r gammal. Att det sedan inte hll nr jag missade att stta dit muttrarna till skruvarna som hller vingstttorna vid kroppen r ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna r hela. Jag undrar om det mjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

/Mats
    Ger mig lite ytterligare hopp Inga vingrr p mitt heller, 2 tappar per vinge i kroppen med motsvarande hl i rotsprygeln och s tv skruvar som lses p insidan kroppen. Min tanke vid bygget var att de bara ska skra vingroten vid kroppen och att vingstttorna ska ta pfrestningarna. Det visar sig om det hller.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Du skall ocks ha aktiva vingstttor, (dvs. inte bara som prydnad).
    Och du, du har vl inte glmt att skrnka vingarna.
    r i frd med att montera/fsta vingstttorna mot kroppen nu. Har applicerat lister i vingspetsarna och vid roten, fr att kontrollera skrnkningen s den blir lika h/v. D infinner sig frgan, hur mycket skrnkt ska det vara? Vingarna r byggda med ca 7-8 mm men nu r det inte mer n 3-4. Det gr ju med stttornas hjlp att justera mngden. Vad rekommenderas? Ska jag spnna upp den till de frn brjan efterstrvade 8 eller? Vad rekommenderar ni?

Liknande mnen

1. Hr kommer en liten Fpv film frn i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlgg: 2012-01-07, 20:36
  3. hr kommer en liten film frn kil.dlig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiren )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiren gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-04-30, 16:19

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg