Reklam

Sidan 3 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 103

mne: Kommer min Cub verleva premiren eller regna stickor frn skyn...?

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Man ska inte lita p gonmttet. Mta r att veta, som ngon har sagt! Det r 9 mm och liksidigt! Jag r njd om ingen sger ngot annat...

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Hur mnga mm det skall vara r helt beroende p vingens korda. Det r lttare att ange 1,5 - 2 graders skrnkning.

Det kan du rita ut p ett papper och mta hur mnga mm det blir p given korda p den yttersta sprygeln.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Kordan r 295 mm och jag vill minnas jag rknade ut att 1,5-2 skulle motsvara 8-9 mm s jag tror det r under kontroll. Ska gra kalkylen en gng till fr skerhetsskull...

Jod, 1,5 – 8 mm, resp 2 – 10 mm s det r helt OK d.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2012-09-22 klockan 19:12. Anledning: Kalkylen utrknad!

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Nu r det klart fr belastningstestet. Huga, Brjade ordna lite bcker men nu fr det bli natta! 12 kg ser inte s frtvivlat mycket ut Fr se om jag tycker detsamma nr de ska portioneras ut p vingarna Ska filma proceduren s jag kan se vad som hnder om ngot hnder... terkommer

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard 4G testet utfll till beltenhet

S, 4G testet r utfrt. ndrade uppfattning om att det inte sg s farligt ut i frvg med 12 kg bcker... Det blev tidningar istllet, lttare att f att ligga jmnt p vingarna, men hgarna ingav respekt. Det hll utan ngon synlig pverkan. Blev dessutom ngot halvkilo mer...
    Gjorde en liten filmsnutt fr den intresserade... sger vl inte s mycket egentligen ... det gr vl inte att gra det p s mnga olika stt. http://www.esbj.se/rc/cub/4g-test/Cubwing_4G-test.mp4

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Lyysande!!
    Tidningen "Land" verkar vara en tung tidskrift...
    Retroholic!

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Lyysande!!
    Tidningen "Land" verkar vara en tung tidskrift...
    Ja, dom hvdar ju att det r Sveriges strsta veckotidning...

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    S, 4G testet r utfrt. ndrade uppfattning om att det inte sg s farligt ut i frvg med 12 kg bcker... Det blev tidningar istllet, lttare att f att ligga jmnt p vingarna, men hgarna ingav respekt. Det hll utan ngon synlig pverkan. Blev dessutom ngot halvkilo mer...
    Gjorde en liten filmsnutt fr den intresserade... sger vl inte s mycket egentligen ... det gr vl inte att gra det p s mnga olika stt. http://www.esbj.se/rc/cub/4g-test/Cubwing_4G-test.mp4
    Grattis! Jag vet av egen erfarenhet att test av denna typ kan vara lite svettiga, men nu vet du att vingen med rge pallar fr vanlig flygning.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Har gtt och funderat sedan jag gjorde testet. Jag antar att brytpunkten nr det brakar ihop kommer pltsligt. Dock det kndes iaf inte som det var nra p ngot vis under testet vilket fr mig att undra ver fljande, vilka g-krafter rknar man ligger i en loop? Det r vl sklart en frga om hur trng man gr den men p ett ungefr. r det inom rckhll fr lt sga 6G s knns det inte osannolikt att det skulle g=) Skulle va sknt att ha begrnsningarna klart fr sig.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb

Standard

G-pknningen nr du flyger i en cirkulr looping kan du rkna ut genom att anvnda formeln

Antalet g = v*v/r/9,81

dr v r flygfarten i m/s och r r loopingens radie i m.

Exempel: En looping med ingngsfarten 70 km/h (=19,4 m/s) och radien 10 m ger 3,9g

Nr det gller koordinerade svngar s r formeln:

Antalet g = 1 / cos(bankningsvinkeln)

Exempel:En koordinerad svng med bankningsvinkeln 60 grader ger 2g

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    G-pknningen nr du flyger i en cirkulr looping kan du rkna ut genom att anvnda formeln

Antalet g = v*v/r/9,81

Exempel: En looping med ingngsfarten 70 km/h (=19,4 m/s) och radien 10 m ger 3,9g

Ah, tnkte att det fanns formler bakom , snt gillar jag! Tack. D kommer jag vidare i funderingarna!

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 947
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Antalet g = v*v/r/9,81

Hmmm...
    "Det verkar enkelt, men vnta bara tills jag har frklarat det"!!
    Retroholic!

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlgg
    Hmmm...
    "Det verkar enkelt, men vnta bara tills jag har frklarat det"!!
    Jooo, till synes enkelt... men med lite fundering utan formel, s r vl G-krafterna strst nr du gr in i och ut ur loopen, inte sant? I den hgsta positionen fr man vl rkna bort 1G fr dr verkar ju jorden till min frdel. Eller gr jag en tankevurpa?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Jooo, till synes enkelt... men med lite fundering utan formel, s r vl G-krafterna strst nr du gr in i och ut ur loopen, inte sant? I den hgsta positionen fr man vl rkna bort 1G fr dr verkar ju jorden till min frdel. Eller gr jag en tankevurpa?
    Nej Du brjar med ingen acceleration, du fr momentant acceleration = v*v/r, du accelererar ett varv med samma acceleration (hela tiden riktat mot huven av planet), och du avslutar momentant accelerationen och flyger ter planflykt.

S accelerationen r 0 innan du brjar loopa och sen konstant v*v/r under hela loopingen, fr att ter bli noll nr du slutar.
    fredrik

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Red face

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Nej Du brjar med ingen acceleration, du fr momentant acceleration = v*v/r, du accelererar ett varv med samma acceleration (hela tiden riktat mot huven av planet), och du avslutar momentant accelerationen och flyger ter planflykt.

S accelerationen r 0 innan du brjar loopa och sen konstant v*v/r under hela loopingen, fr att ter bli noll nr du slutar.
    Hmmm, nu halkade jag av... Jag kommer i jmn fart, anta 20 m/s i planflykt innan jag gr in i loopen, s lngt r jag med. Sen nr jag pbrjar loopen fr jag acceleration varfr det? Acceleration r ju fartkning uttryckt i m/s^2. S om jag kar farten ja, inte annars. Det som frndras r ju radien som gr frn att vara ondlig i planflykten till att f ett mindre vrde, lt sga 30 m och drmed ge ett mindre vrde att dela v^2 med, ju mindre radie ju strre G-krafter. r det inte s?

Med vrdena ovan: 20^2/30 --> 400/30=13,3 och s genom tyngdkraften 9,81 ger strax under 1,5G, nu vet jag inte om exempelvrdena r realistiska dock... men detta borde ju glla under loopens frsta del

I planflykten verkar ju tyngdkraften nedt genom planet, i loopens hgsta punkt verkar ju tyngdkraften i motsatt riktning p vingarna och borde motverka kraften som verkar "ut ur" loopen.

Sg var jag tnker fel om jag nu gr det. Jag vill ha det hr klart fr mig fr att veta var pfrestningarna r strst... Ska jag krascha s vill jag veta var det r strst chans eller nej risk var det nog jag menade

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb

Standard

Du tnker rtt Flahultarn.

Acceleration ndrar en kropps hastighet (= en vektor som bestr av komponenterna fart och riktning). Acceleration krvs fr att ndra farten och/eller riktningen p ett freml i rrelse.

Det man gr i en looping r att man tminstone initialt, innan hjdvinsten resulterar i minskad fart, endast ndrar hastighetsvektorns riktning och fr att gra detta krvs en acceleration som kan berknas med den formel jag gav i ett tidigare inlgg.

I vanlig planflykt utstts flygplanet fr jordens tyngdacceleration (1g) riktad mot jordens centrum.

Pfrestningen p flygplanet r strst i brjan och slutet av loopingen d dels farten r som hgst och dels jordens tyngdkraft och centrifugalkraften r riktade t samma hll och drmed samverkar. P toppen av loopingen r pknningen som minst eftersom dels flygplanets fart r som lgst och dessutom centrifugal- och tyngdkraften r riktade t motsatt hll och drmed tenderar att ta ut varandra.

Lt oss anta att man ska gra en looping med konstant fart hela vgen igenom med en fart och radie som krver 4g belastning. I planflykten innan och efter loopingen r belastningen 1g. Nr loopingen inleds och avslutas blir belastningen p flygplanet 4g+1g=5g medan belastningen p toppen av loopingen blir 4g-1g=3g.

Om det r som s att flygplanets motor inte orkar driva fram planet med konstant hastighet genom hela loopingen kommer belastningen p toppen att bli n mindre.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Lt oss anta att man ska gra en looping med konstant fart hela vgen igenom med en fart och radie som krver 4g belastning. I planflykten innan och efter loopingen r belastningen 1g. Nr loopingen inleds och avslutas blir belastningen p flygplanet 4g+1g=5g medan belastningen p toppen av loopingen blir 4g-1g=3g.
    Hrligt, d stmmer det ju med sunt frnuft ocks, alltid en frdel...

Om det r som s att flygplanets motor inte orkar driva fram planet med konstant hastighet genom hela loopingen kommer belastningen p toppen att bli n mindre.
    Det r vl hgst troligt att det r p det viset, eller att man i planflykten drar p fr att ha fart s det rcker till stigningen.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Att ka g-kraften r ocks en acceleration......eller
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Att ka g-kraften r ocks en acceleration......eller
    Nja, nu vet jag ju inte vad som ligger i ordet acceleration inom modellflygvrlden, men acceleration, per definition innebr fartkning. Som inte automatiskt leder till kad G-kraft. Flyger du i planflykt med konstant fart och bara kar farten utan riktnings/hjdndring, dvs accelererar, har du ju fortfarande samma G-kraft. S man skulle vl kunna sga att det r riktningsndringen som ger frndring i G-kraften. Rtta mig om jag har fel

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Kollade p Wikipedia… jag hade vl inte helt rtt…
    Acceleration r en fysikalisk storhet som anger frndring av hastighet per tidsenhet. Frndringen kan vara svl positiv (kad hastighet) som negativ (minskad hastighet) eller innebra en ndrad riktning. Vid retardation (deceleration, inbromsning) r accelerationen negativ och hastighetens belopp minskar sledes. Vid acceleration ortogonalt mot rrelseriktningen fs en krkt bana utan frndring av fart eller rrelseenergi. Om accelerationen i sidled r konstant blir banan en cirkel. SI-enheten fr acceleration r m/s.

Som jag frstr detta har du nog rtt Lasse, att riktningsndringen i en loop med bibehllen fart ocks innebr acceleration.

Liknande mnen

1. Hr kommer en liten Fpv film frn i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlgg: 2012-01-07, 20:36
  3. hr kommer en liten film frn kil.dlig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiren )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiren gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-04-30, 16:19

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg