Reklam

Sidan 4 av 6 FrstaFrsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 103

mne: Kommer min Cub verleva premiren eller regna stickor frn skyn...?

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Krde ngra (!!) propellrar i testbnk med drivlinan jag tnkt anvnda. Vill grna hra vad ni skulle ha valt fr propeller...
    Flygvikten blev 3,5 kg, lite mer n berknat...

Drivlina
    Motor Turnigy G32 770kv specad max 42A med peak 55 kortare stunder
    ESC 60A SuperBrain
    4 cell 3300 mAh
    Bnkresultat nedan

4 cell Voltage, V Current, A Power, W Thrust, Kg
    before after 1/2 max 1/2 max 1/2 max
    APC Electric 11x7 16,7 7,7 26,5 125 400 0,84 1,98
    APC Electric 12x6 16,64 8,0 28,0 126 410 0,96 2,27
    APC Electric 13x4 16,57 8,2 25,0 132 380 1,04 2,31
    APC Electric 14x8,5 16,30 15,92 12,8 48 200 650 1,38 3,06
    APC Electric 15x4 15,99 15,8 9,7 35 150 500 1,22 3,01
    Tgy Type A Beech wood 13x5 15,92 15,79 8,8 30 134 410 0,97 2,16
    Tgy Light Electric wood 13x6 15,53 10,5 36,5 150 482 0,96 2,48
    Tgy Type A Beech wood 13x7 15,8 9,9 34,2 150 460 1,09 2,48
    Tgy Light Electric wood 13x8 15,60 15,47 10,2 41 150 530 1,02 2,50
    Tgy Light Electric wood 13x8 17,20 12,5 48 206 700 1,27 2,93
    Tgy Type A Beech wood 14x6 15,73 10 41,7 150 540 1,07 2,56
    Tgy Light Electric wood 14x8 16,80 14,5 56 234 750 1,45 3,50

15" tum ger ca 5 cm frigng, hur mycket rekommenderas? Lite sent att tnka p det nu... men nd??
    Verkar som motorn gr att kra ver de rekade strmmarna utan haveri... iaf enligt en del poster p HK.

// P

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard Kommer min Cub verleva premiren eller regna stickor frn skyn...?

DrHanke, varfr ser den inklippta tabellen s konstig ut i Tapatalk?
    Vir prudens non contra ventum mingit

Standard

Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har std fr vissa saker ex tabeller...
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlgg
    Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har std fr vissa saker ex tabeller...
    Tabellen kommer frn Numbers, skapad i mac... om det r ngon frklaring/ledning. Copy/paste.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Du kan skert kra p mindre propp n 15" fr du behver absolut inte ha 1:1 eller hgre i dragkraft - fr Cubbe r ju ingen 3D-krra trots allt. Jag skulle testa med t ex en 13*7" - och du kanske t o m kan kra med en nnu mindre. Fr det hnder ju inget katastrofalt om du har lite fr liten propp fr att den kommer att flyga avseende statisk dragkraft kan du nog vara rtt vertygad om - ven p de mindre proppar du testat.
    Hlsningar
    Roger

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Idag tog jag mod till mig, packade krran i bilen och kte till fltet. Varmt och gott var det och tmligen skakigt i benen. Frsta gngen jag flyger nt annat n skumkrror. Men det gick vgen=) Det gick tom riktigt bra tycker jag.

S, TACK alla som kommit med rd och tips under resans gng.

Filmsnuttarna blev vl inte vrldens bsta men lite bevis p att den flg r det allt!

Det ska nog tom g att landa den hemma med lite mer flygtid p den=)

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Yieee...Haaa!!!
    Det sg ju riktigt stabilt ut!
    Stoort Grattis till Le Grand Premire!

Lcker kameravinkel, frresten...
    Retroholic!

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Tjusigt, modellen sg ut att flyga bra, snygg ocks.
    Jag antar att det beror p kameramontaget att det ser ut som om modellen hnger med stjrten nr den flyger.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Man tackar, man tackar!
    Var allt en stor portion gren infr "draget" bakt p hjdrodret m ni tro. Har ju bara flugit myggor i jmfrelse med den hr klossen=) Och inget i nrheten av det nedlagda jobbet som det r p den hr. Vikten slutade p 3,7 kg ! Mumlade fr mig sjlv hela tiden: hll varvet uppe, hll varvet uppe och inte som mer eller sitter i vnsterfingrarna att dra av gasen s fort jag kommit upp.

Tyckte att TP kndes riktigt bra faktiskt, kameran lutar en del ja och fr det se konstigt ut, men jag trodde den skulle knnas baktung fr jag hade velat ha tp nnu lngre fram men jag ska nog tom kunna plocka ur lite bly.

Eller kan den hnga med baken trots att TP r rtt? Jag har ju mjlighet att enkelt ndra vinkeln p stabben (r ju denna konstruktion som gjort den s tung i gumpen=)) Om jag minns rtt nu har jag satt den p 1-1,5

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    565
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Grattis till premiren Flahultaren. Det knns alltid sknt nr man lagt ner mnga timmar p ett projekt och det blir bra p sluttampen.
    Mnga Cubar ser lite "hngiga" ut i luften och det kan bero p tyngdpunkten men lika ofta p att stabben ftt lite fel vinkel. Det r enkelt att fixa men str det inte allt fr mycket s lt det vara som det r. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsttningen Flahultarn och vlkommen tillbaka till oss tackande individer.

Kay krut

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Grattis till premiren Flahultaren. Det knns alltid sknt nr man lagt ner mnga timmar p ett projekt och det blir bra p sluttampen.
    Mnga Cubar ser lite "hngiga" ut i luften och det kan bero p tyngdpunkten men lika ofta p att stabben ftt lite fel vinkel. Det r enkelt att fixa men str det inte allt fr mycket s lt det vara som det r. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsttningen Flahultarn och vlkommen tillbaka till oss tackande individer.

Kay krut
    Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrgastta allmnt hyfs, snarare att frska "effektivisera"/komprimera trdarna.

Nog om det! Fattar jag dig rtt ska jag, om det nu r s att den hnger med stjrten, skruva upp framkant p stabben en aning (det mste vl vara rtt tnkt?). Och som du sger, flyga med alla roder.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrgastta allmnt hyfs, snarare att frska "effektivisera"/komprimera trdarna.

Nog om det! Fattar jag dig rtt ska jag, om det nu r s att den hnger med stjrten, skruva upp framkant p stabben en aning (det mste vl vara rtt tnkt?). Och som du sger, flyga med alla roder.
    Med risk fr att modellen flyger lite fortare, fr du minskar anfallsvinkeln p vingen med att ndra vinkeln p stabben fr att f upp stjrten. Frutsatt att du nu har neutralt hjdroder nr du flyger i planflykt.

Men r stabben monterad i 0 grader i frhllande till datumlinjen = 0-linjen p kroppen har du nog fr liten anfallsvinkel p vingen. Kan ju ocks bero p tyngdpunkten, hur mnga procent av vingens korda ligger tyngdpunkten p nu?
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Med risk fr att modellen flyger lite fortare, fr du minskar anfallsvinkeln p vingen med att ndra vinkeln p stabben fr att f upp stjrten. Frutsatt att du nu har neutralt hjdroder nr du flyger i planflykt.

Men r stabben monterad i 0 grader i frhllande till datumlinjen = 0-linjen p kroppen har du nog fr liten anfallsvinkel p vingen. Kan ju ocks bero p tyngdpunkten, hur mnga procent av vingens korda ligger tyngdpunkten p nu?
    Det dr r en av sakerna jag inte ftt klart fr mig n. Datumlinjen r ju nollinjen, vad r det som bestmmer dess strckning? Jag trodde det var stabbens frlngning som bestmde datumlinjen men av vad du skriver frstr jag att det inte r s...

Tp r p 28-29%.

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av KGK Visa inlgg
    Grattis till en fin debut med Cuben!! Din lite ovanliga placering av ombordkameran var helt suvern!

MVH/KG
    Tack, tack! Jo, saken r ju den att eftersom risken fr att det hela skulle ta en nde med frskrckelse ville jag ju se vad som hnde=) drav kameraplaceringen! Tyvrr mste jag ha lyckats peta till den fr den skulle ju sklart suttit parallell med vingen.

Och det var mjligtvis nra ett haveri, proppen gick av ngon outgrundlig anledning att rucka p, var bara spinnerkpan som gjorde att proppen fljde med axeln. Propadaptern sitter som gjuten p axeln s antagligen var det axelmuttern som bottnat i gngan innan propnavet blivit riktigt fixerat. Detta r nu tgrdat=)

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    565
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

"Flahultarn!
    Inte fasen r du svartlistad. Naturligtvis ska man vl kunna ha en ppen debatt och vdra sina sikter s lnge det inte gr till direkta personangrepp. Och det tror jag inte vi varit i nrheten av.
    Hur som, innan du brjar meka med stabbe eller anfallsvinklar s kolla att tyngdpunkten verkligen ligger rtt. Flyg sedan modellen en tid och se om du ver huvud taget behver gra ngot alls. Det tog mig mnga flygningar med min frsta stor-Cub innan jag upptckte att den ville flygas ordentligt och inte bara slpas omkring i lufthavet som en trasa.

Glad midsommar p Er alla!
    Kay krut

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    "Flahultarn!
    Inte fasen r du svartlistad. Naturligtvis ska man vl kunna ha en ppen debatt och vdra sina sikter s lnge det inte gr till direkta personangrepp. Och det tror jag inte vi varit i nrheten av.
    Hur som, innan du brjar meka med stabbe eller anfallsvinklar s kolla att tyngdpunkten verkligen ligger rtt. Flyg sedan modellen en tid och se om du ver huvud taget behver gra ngot alls. Det tog mig mnga flygningar med min frsta stor-Cub innan jag upptckte att den ville flygas ordentligt och inte bara slpas omkring i lufthavet som en trasa.

Glad midsommar p Er alla!
    Kay krut
    Hehe,
    Nd, jag knner mig inte "listad" p ngot stt och jag hoppas att ingen avstr att vara hvlig pga mitt inlgg. Jag tycker mig dessutom se en och annan glimt i gat nr det tackas hr och det r alltid kul!

Jo, precis, jag tyckte den flg bra och utan att hnga med svansen som min Funcub gr om jag ftt TP fr lngt akterut. Nu r jag ju iofs inte stadd vid s mycket erfarenhet att se detaljer men jag ska definitivt flyga den mer och frska f ngon "rv" att titta p upptrdandet innan jag ndrar p ngot. Och bara en sak i taget har jag lrt mig!

Glad Midsommar p dig Kay och alla andra!

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Det dr r en av sakerna jag inte ftt klart fr mig n. Datumlinjen r ju nollinjen, vad r det som bestmmer dess strckning? Jag trodde det var stabbens frlngning som bestmde datumlinjen men av vad du skriver frstr jag att det inte r s...

Tp r p 28-29%.
    Cubben har hg "svansfring" nr den flyger i planflykt med rtt fart.

Jag antar att du byggt modellen efter en ritning. Ritningarna brukar vara utmrkt med en datumlinje, kan vara i samband med en longerong, (en list som strcker sig frn nos till stjrt). Stabben br vara parallell med den, "om inte annat anges", (det kan ocks frekomma).

Om tyngdpunkten ligger dr du sger att den r, s skall du nog inte rra den. Jag hller med Kaj att du skall nog flyga den ett tag s att du fr en ordentlig flygutprovning och kanske flyga den i olika hastigheter fr att se hur modellen uppfr sig.

Du kan brja med att palla upp stjrten s att stabben ligger i vg fr att du skall f en uppfattning vad modellen har fr attityd mot en tnkt horisont. r allt bra intrimmat d, s skall hjdrodret vara s neutralt som mjligt.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Cubben har hg "svansfring" nr den flyger i planflykt med rtt fart.

Jag antar att du byggt modellen efter en ritning. Ritningarna brukar vara utmrkt med en datumlinje, kan vara i samband med en longerong, (en list som strcker sig frn nos till stjrt). Stabben br vara parallell med den, "om inte annat anges", (det kan ocks frekomma).

Om tyngdpunkten ligger dr du sger att den r, s skall du nog inte rra den. Jag hller med Kaj att du skall nog flyga den ett tag s att du fr en ordentlig flygutprovning och kanske flyga den i olika hastigheter fr att se hur modellen uppfr sig.

Du kan brja med att palla upp stjrten s att stabben ligger i vg fr att du skall f en uppfattning vad modellen har fr attityd mot en tnkt horisont. r allt bra intrimmat d, s skall hjdrodret vara s neutralt som mjligt.
    Nje, ritningen har jag gjort sjlv efter diverse foton jag hittat p bde modeller och fullskalor och ngon datumlinje har jag nog inte tnkt s mycket p. Jag har ju mtt in vinge, stabbe och motor i frhllande till varandra s undermedvetet kanske det r gjort iaf.
    Och som sagt, jag ska flyga ett tag och se vad det lutar t.

Nu stundar andra aktiviteter s ha en trevlig afton!

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    473
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Sitter vid reparationsbordet och inser att tiden nu r mogen fr en delgivning av den andra flygningen. Som framgr av grnskan (och pilotens kldsel) var det ett tag sedan och sanningen r vl att det tog ett tag att komma ver det. Men nu knns det lugnt igen...

Mnga av er engagerade medflygare hade mycket riktigt rtt – vingkonstruktionen hll inte! Mer om detta sen, frst fr ni vl se sjlva =)

Som framgr med nskvrd tydlighet var det den j...a pilotens fel... va, vem jag, jo det var tack och lov jag som flg Bara att konstatera att denna farkost inte ska flygas hemma – alldeles fr mycket lnga vertikala vedartade objekt verallt... Men snart ska vl isarna lgga sig... stort, ppet och plant =) hrt – joo...frvisso

Sitter som sagt och reparerar vingen som slog i eken som hoppade fram. Kontakten genererade frvnansvrt lite skador faktiskt, vingen brts loss frn kroppen, rotsprygeln blev kaffeved, framkant dr grenen tog trycktes in 5 cm, klaffen brts av och inre bakre delen av vingen gick t skogen. Men andra vingen och kroppen r nstan intakta.

Funderade ett tag p om jag skulle gra om bgge vingarna och lgga i furubalk som ngra freslog... men va tusan, varfr gra mer n jag mste =)

Dremot ska jag gra om infstningen av vingstttorna. Dr hade jag helt enkelt inte gjort det bra nog. Iofs, kanske skadorna blev mindre tack vare att de slppte och inte slet snder nnu mer, vad vet jag.

Det stannade som tur var (?) kvar uppe i trdet p 13-14 m hjd och satt vl lite ondigt hrt fast i landningsstllet kan jag tycka. Men med den lnga stegen en lagom lng pinne och en traktor tog det inte mer n ett par timmar att f ner det. Lngre och besvrligare trdhmtningar har jag varit med om... hr behvde jag inte ens hmta pilbgen...

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Hihi!
    Rena hinderbanan dr ju!
    Men den flg fint s lnge den flg...

P't och reparera, bara!
    Retroholic!

Liknande mnen

1. Hr kommer en liten Fpv film frn i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlgg: 2012-01-07, 20:36
  3. hr kommer en liten film frn kil.dlig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiren )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiren gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2008-04-30, 16:19

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg