Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 103

Ämne: Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

  1. #81

    Standard

    Ojojoj du var mig en modig pilot )) Själv skulle jag nog satt den i trädet redan efter första vändan och då har jag aldrig flugit en Cub förut )
    Snygga filmer! /m

  2. #82

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Haha, modig eller dumdristig? Gränsen är ofta hårfin när jag flyger…


    Sent from my phone using Tapatalk

  3. #83

    Standard Sv: Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

    Helt rätt!
    Du är när som helst välkommen hit till Pajala, sådär ser det mest ut hela tiden här!
    He, he.. Det är bara fegisar som inte törs flyga på annat än milsvidda öppna ytor!

    Men o andra sidan så smäller det en del plan både på hög o låg höjd också....
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  4. #84

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Helt rätt!
    Du är när som helst välkommen hit till Pajala, sådär ser det mest ut hela tiden här!
    He, he.. Det är bara fegisar som inte törs flyga på annat än milsvidda öppna ytor!

    Men o andra sidan så smäller det en del plan både på hög o låg höjd också....
    Haha, lova inte för mycket nu rätt vad det är dimper det ner ett främmande föremål i er flishög=)

    För övrigt tycker jag det är lite klent att du får plats med din jobbtitel på en rad, kan du inte hitta något ytterligare led att stoppa in där=)

  5. #85

    Standard

    Ha, ha! Ingen fara kom du bara, vi kör efter principen "Av flis är du kommen och av flis skall du bli, är det någon som har en kopp kaffe?"!

    Den här stocken avslutade min senaste lågflygning lite tidigare än jag planerat. Missade lite i djupled men trodde att jag snyggt räddade planet med en hastig stigning. Som tur var klöv den inte planet utan fick det mer att flyga som en boomerang, när en vinge tog smällen.


    Up and go!

    Ska se om jag inte kan klura ut en förlängning av titeln!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  6. #86

    Standard

    husse din sligtratt som förfogar över kalhyggenas förlovade inland ) Hur många av dina modeller ligger begravda under flisen?
    ger mig den på att kaminerna går varma däruppe /m

  7. #87

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Medeashusse,
    Bra kretslopptänk där! Miljövänligt också att kunna elda "flishögarna" om än balsainblandat. Troligen inte så högt energivärde i balsa men ändå

    Flahultarn,
    Förr var ofta vingar på högvingade plan fastsatta med gummisnoddar vilket nog skulle varit skonsamt för din CUB om den hade haft det vid trädkänningen.
    Om det nu är nån tröst, flyger man mycket vidgas ens perifiera seende (anser jag) och man hinner se mer av omgivningen före och vid sidan av planets färdrikning. Alla fall min erfarenhet.
    Så skall du flyga där från den lilla stripen och all omgivande skog du har så flyg, flyg och åter flyg. Bygg, bygg och åter bygg. Inget stämmer så bra på radioflyg som uttrycket "övning ger färdighet".
    Men det var snygg fluget fram till du planterade den i trädkronan. Så det finns hopp.
    Lycka till med övandet.

    /Bo

  8. #88

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Papperskorgen? Vad är det för nå't?
    Nä, så farligt var det inte även om ljudet från islaget var illavarslande;det blir lite balsadamm igen men det är bara trevligt. Planen är att den ska flyga igen till jul


    Sent from my phone using Tapatalk

  9. #89

    Standard

    Hörru Multipass, vem kallar du för sligtratt!
    Nope, kaminerna är kalla för jag har jobbat som en tok den sista dryga månaden!

    Flahultarn, din Cub skulle passa fin, fint i den här buskflygmiljön!

    Bem har helt rätt vad gäller det perifera. Ett lite haltande exempel är faktiskt när jag smällde in i stocken. Jag kom fram till att det till antagligen berodde på att jag vred hela kroppen mot planet när jag gick ner för den låga förbiflygningen. Resultatet blev att planet flyger förbi mig och jag står med kroppen vänd mot stället planet kom ifrån och desperat försöker titta över min egen axeln åt det hållet det är på väg. Hade flishögens placering i bakhuvudet, men minnet av stocken fanns inte där.
    Som vanligt för min del, det gör ont att göra fel..


    (Slig = järnmalmskoncentrat)
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #90

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Medea'sh, har du sett den här http://youtu.be/a4_65Fvp_aY? Den skulle passa din flisplan. Är väldigt sugen själv men tycker det är för mycket cash, iaf för tillfället.


    Sent from my phone using Tapatalk

  11. #91
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Är det bara jag som är övertygad om att flishögarna mestadels består av gamla skrotade modeller?
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #92

    Standard

    Ha, ha, ha! MrJ, nätmobbing!?

    Den var Nice Flahultarn, har min Multiplex Mentor som efterhand ska bli buskanpassad. Terränghjul, skidor och sedan ska jag se om jag inte kan mecka till ett par klaffar på den för lite kortare start o landning. Tyvärr så har alla projekt legat på is ett tag pga jobbet.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #93

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Är det bara jag som är övertygad om att flishögarna mestadels består av gamla skrotade modeller?
    Arkeologerna får verkligen nåt att klia sig i huvet över när de gräver ut "kungshögarna" med flis (=gamla modellplanen som kraschat) om 1000 år.

    /Bo

  14. #94

    Standard

    Där jag flyger kommer det aldrig bli några arkeologiska utgrävningar, om tusen år kommer det se likadant ut....
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-11-18 klockan 00:07.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #95

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Vänner!
    Jag behöver ett kvalificerat byggråd är på sluttampen av reparationerna nu. Det mesta har varaktig ganska "straight forward" men en sak vet jag inte hur jag ska tackla på smidigaste sätt. Ena skevroderhornet spräcktes och det är här jag blir osäker på hur det ska åtgärdas. Hornet sitter epoxyat i trät. Helst vill jag slippa riva klädseln men tror å andra sidan inte det går att bygga vidare på stumpen där sitter…. Hur hade ni gjort?



    Sent from my phone using Tapatalk

  16. #96


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Om det finns någon substans på "djupet" runt det befintliga roderhornet hade jag nog fräst ner ett spår (Dremel och en tunn fräs) så djupt det går utan att komma ut på andra sidan och så tillverkat ett nytt horn av t ex glasfiberplatta eller liknande och limmat på plats i det frästa spåret med epoxi. Ett annat alternativ vore att kapa det befintliga hornet rakt av och slipa/fila jämt med ytan och så använda ett nylonhorn med vinklad fot. Dom brukar sitta fästa med 2 tunna skruvar som skulle kunna förborras och skruvas i resterna av det befintliga hornet. Så skulle jag gjort.. men det finns säkert flera lösningar.

    MVH
    Kjell Nilsson

  17. #97

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hm, det kan ju va' en framkomlig väg – Tack för det!
    Nu får det bli borrning i mitt fall men får jag bara ner en plan yta ska det nog lösa sig så. Det finns substans runt så det är nog inte så kinkigt utan det går att fylla upp med epoxy. Tror jag kommer göra det i 2 mm aluminium den här gången. Får grunna lite till innan jag skrider till verket bara.

  18. #98

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det kan också funka med en liten lödpenna och lite tålamod. Värm upp Epoxylimmet med lödspetsen och pilla bort det efterhand som det mjuknar upp och krackelerar. Limmet tål inte så värst mycket värme förrän det blir mjukt.

    Kay krut

  19. #99

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Det kan också funka med en liten lödpenna och lite tålamod. Värm upp Epoxylimmet med lödspetsen och pilla bort det efterhand som det mjuknar upp och krackelerar. Limmet tål inte så värst mycket värme förrän det blir mjukt.

    Kay krut
    Ah, sedär för mig ny kunskap. TACKAR! Det ska provas först, vore kanske det allra smidigaste.

  20. #100

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Dremel med slipstift i volfram-carbid (finns i olika diametrar) så fixar du det på nolltid. Sedan limmar du in en 2-3mm epoxy-glasplatta där du borrat hål för linkaget eller vanlig 2-3mm flygplansplywood.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04021.JPG 
Visningar:	150 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	42137   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04019.JPG 
Visningar:	138 
Storlek:	20,6 KB 
Id:	42136   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sågar och tillbehör 001.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	42135  

Liknande ämnen

  1. Här kommer en liten Fpv film från i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 20:36
  3. här kommer en liten film från kil.dålig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiären )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiären gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •