Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 103

Ämne: Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

    Börjar inse att jag eventuellt har byggt mig problem...
    Har gett mig på mitt första balsabygge, ett pinnabygge "efter eget huvud" men med storlek/proportioner efter E-Flite's SuperCub 25e. Vingarna är gjorda helt i balsa (förutom rotsprygeln som är i 4 mm ply) och börjar bli fundersam på vad som kommer hända... Jag har nu klätt dem, klappat och klart, men, kommer det att hålla? Eller kommer det att regna balsastickor från skyn????

    Ni erfarna byggare/flygare vad rekommenderar ni? Riva av klädseln och bygga in någon form av vingbalk? Men hur gör jag det enklast i nuläget? Alla tips och funderingar mottages tacksamt. En variant jag funderat på är om det skulle gå att använda ett kolfiberrör, typ 8-10 mm, och fila till änden som ett "borr" och borra in ett dylikt i varje vinge.

    Som sagt man lär sig av misstagen...

    // Per

    PS. Den kan ju iofs komma falla från himlen av andra anledningar också vem vet?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vinge-okladd-9788.jpg 
Visningar:	760 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	32076Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rc-0148_5.jpg 
Visningar:	749 
Storlek:	81,1 KB 
Id:	32077

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja riv klädsel. Du måste ha vingbalk annars blir det balsaregn. Vingbalk enligt beprövade regler (furu 10x5 uppe och nere, webbar av lodrät balsa 2mm. Kolfiberrör låter intressant men du måste likaväl fästa det med webbar annars håller det inte. Ovan och nedan webbar åter furu. Möjligen ersätta ena furulisten med kolfiberrör, men för att vara säker på att det sitter så måste du riva klädseln.
    fredrik

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Håller med freddan, riv av klädseln och limma in webbar mellan den övre och undre balken, (huvudbalken). Jag förutsätter att du har furubalkar annars bör du byta ut dem. Webbarna skall du ha stående fiber mellan balkarna.
    Glöm kolfiberrör det är svårt att få det vridstyft.
    Du skall också ha aktiva vingstöttor, (dvs. inte bara som prydnad).
    Och du, du har väl inte glömt att skränka vingarna.
    För övrigt ser det ut att vara ett snyggt bygge.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hm, jag förmodar att ni med webbar menarvertikala 2 mm balsaflak mellan lister i vingens över och underdel. Under det främre plankade delen ligger balsalister med webbar emellan, både framför och bakom, dock inga furulister. Liggande fiber är det dock.

    Vingstöttorna är på riktigt, eller hur är rekommendationen för infästning av fästpunkterna? Kan ta lite bilder när jag rivit klädseln och få lite mer råd då, hoppas jag

    Vingarna är skränkta, det hade jag förstått i tid

    Tror det blir minst jobb att lägga nya balkar där jag markerat med gult, tror ni på detta? Alternativt byta ut listerna vid grönt! Vill inte gärna riva plankningen. Däremot har jag insett att jag nog skulle planka större del av vingroten iaf när jag nu ändå river.

    // Per


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vinge-9777.jpg 
Visningar:	403 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	32079Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vinge-okladd-9788rev.jpg 
Visningar:	541 
Storlek:	65,7 KB 
Id:	32080

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Byt grön list går lika bra och sätt dem lodrätt över varandra. Då sparar du lite vikt jämfört med att lägga in på gult ställe. Du MÅSTE ha lodräta fibrer på webbarna för att de ska göra nytta.
    Det måste vara furulister. Balsa duger inte.
    fredrik

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det du markerat grönt uppfattar jag som huvudbalk och det är den som skall webbas.
    Normalt så lägger man huvudbalken på profilens högsta punkt för att få en så stark vinge som möjligt.
    Tycker inte det ser ut som din huvudbalk ligger på högsta punkten men det förmodar jag att det blir på ditt nästa bygge.
    Och som sagt byt ut listerna i huvudbalken mot furu.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du ser ju ut att ha byggt snyggt så det var ju lite synd att konstruktionen av vingen inte blev så lyckad.
    Men följ råden du fått så kan du nog få till det bra till slut.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du har ju en plankad nos med webbar plus ett gäng lister på över och undersida av vingen.
    Är det vettig kvalitet på balsalisterna, ett lätt bygge och flygning som inte innebär fullhöjd i fullfartsdykning (låga G) så hade jag nog inte varit så ängslig. Jag har byggt ett antal oldtimers och de flyger fint med balsalister.
    Det är nog inte mera jobb att bygga en ny vingen än att strippa och bygga om den du har om det skulle braka ihop.
    Du kan ju testa genom att hålla i vingspetsarna och gunga planet upp och ner lite halvhäftigt som prov så behöver ju inte kroppen skadas om vingen skulle braka.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Du kan ju testa genom att hålla i vingspetsarna och gunga planet upp och ner lite halvhäftigt som prov så behöver ju inte kroppen skadas om vingen skulle braka.
    Det är ju en variant faktiskt, åtminstone att överväga. Kärran väger lite drygt 3 kg i "flygskick", ska gunga på den i vingarna och se vad magkänslan säger. Skulle nog inte betrakta det som ett lätt bygge dock, även om jag inte har några referenser. Rent spontant känns det nog tveksamt, men som sagt – jag ska känna efter...

    Att riva klädslen och byta den undre gröna i min bild och lägga en ny rakt ovanför kommer ganska precis på vingprofilens högsta punkt. Det känns överkomligt.

    Förresten, vad använder ni för lim till vingbyggen? Är UHU Por OK?

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    3 kg låter som du kommer att flaxa riktigt ordentligt utan vingbalk. Gör väldigt ordentligt prov.
    fredrik

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är det en kopia av E-Flites .25 Cub ? Den väger flygklar runt 1,7--1,8 kg så din känns nog rätt överviktig.
    För att limma balsa och furu använder jag personligen vanligt vitlim men CA och Epoxy fungerar ju också. Kanske också "våtlimning" med UHU Por men det vore inte mitt förstaval - om man säger så...
    Med den vikten känns risken att den skall klippa vid lite oförsiktiga manövrer rätt överhängande (det kan E-flite Cub'en göra även med 1,8 kg flygvikt).
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Förresten, vad använder ni för lim till vingbyggen? Är UHU Por OK?
    ehh om du använt por till lim lär det det ju knappast hålla och det är ju synd att riva klädsel på ett sånt supersnyggt bygge men vad gör man? Häng upp den i taket för allmän beundran är mitt tips annars testa och flyg med extra vingstöttor och filma premiären. Krascher är alltid roliga att ha dokumenterade.
    vh/R

  13. #13

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Är det en kopia av E-Flites .25 Cub ? Den väger flygklar runt 1,7--1,8 kg så din känns nog rätt överviktig.
    För att limma balsa och furu använder jag personligen vanligt vitlim men CA och Epoxy fungerar ju också. Kanske också "våtlimning" med UHU Por men det vore inte mitt förstaval - om man säger så...
    Med den vikten känns risken att den skall klippa vid lite oförsiktiga manövrer rätt överhängande (det kan E-flite Cub'en göra även med 1,8 kg flygvikt).
    Hälsningar
    Roger
    Det är inte den vanliga(?) cuben utan Supercuben http://www.e-fliterc.com/Products/De...ProdID=EFL4625, med en flygvikt på 2,7-2,9 kg. Den har en vingbelastning på 67g/dm2 medan jag har fått mina vingar något större och en framräknad belastning på 57g/dm2. Är detta något som talar till min fördel i sammanhanget?

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    OK - det låter ju bättre för annars hade den varit överviktig. Dock är det rätt svårt att bedöma flygvikten innan den är klar för det blir ofta många bäckar små innan den står startklar på fältet...
    Har du våtlimmat (lagt på limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller kört det som kontaktlim ?
    Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du våtlimmat så kan det ju möjligen fungera. Dock får man nog lägga in en reservation tyvärr... Vitlim fungerar i alla fall bra och är förhållandevis ofarligt jämfört med CA och epoxi.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det är svårt att veta om vingen är tillräckligt hållbar. Jag skulle föreslå attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och därefter fördelar ut vikt jämt på vingarna så att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell väger 3 kg. Klarar vingarna det är det inget problem att flyga på vanligt Cub-vis. Som vikter duger nästan vad som helst, böcker, sandpåsar etc.
    Jag har gjort på det viset ett par gångermed mina egna hembyggen då jag varit osäker på om konstruktionerna hållt måttet. Min erfarenhet är att vingarna oftast är mycket starkare än vad man kan tro.

  16. #16

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    OK - det låter ju bättre för annars hade den varit överviktig. Dock är det rätt svårt att bedöma flygvikten innan den är klar för det blir ofta många bäckar små innan den står startklar på fältet...
    Har du våtlimmat (lagt på limmet och satt ihop delarna direkt) med UHU Por eller kört det som kontaktlim ?
    Jag har aldrig testat UHU Por i ett balsabygge men har du våtlimmat så kan det ju möjligen fungera. Dock får man nog lägga in en reservation tyvärr... Vitlim fungerar i alla fall bra och är förhållandevis ofarligt jämfört med CA och epoxi.
    Hälsningar
    Roger
    Jo att det blir många bäckar små har jag konstaterat ett par gånger... Nu står den i stort klar med alla delar där även om allt inte är monterat, har stället kvar att montera men det ska inte vara några ytterligare saker som ska i. Jag har fått den lite tung i gumpen vilket jag inte trodde skulle vara någon risk =) men det är det uppenbarligen ALLTID.

    Så här i efterhand inser jag att jag blandat vitlim med UHU Por omvartannat. Dock till övervägande delen UHU vilket är använt som kontaktlim i den mån det kan beskrivas så, det har fått torka till lite innan jag sammanfogat delarna... jaja, man lär sig.

    Summeringen blir nu att jag kommer riva klädseln tror jag, känna på alla fogar och montera balkar enligt era råd. Samtidigt passa på att rätta till ett par andra saker som jag inte är nöjd med.

  17. #17

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det är svårt att veta om vingen är tillräckligt hållbar. Jag skulle föreslå attt du testar genom att du riggar upp modellen upp och ner och därefter fördelar ut vikt jämt på vingarna så att du kommer upp i exempelvis 12 kg vilket svarar mot 4G om din modell väger 3 kg. Klarar vingarna det är det inget problem att flyga på vanligt Cub-vis. Som vikter duger nästan vad som helst, böcker, sandpåsar etc.
    Jag har gjort på det viset ett par gångermed mina egna hembyggen då jag varit osäker på om konstruktionerna hållt måttet. Min erfarenhet är att vingarna oftast är mycket starkare än vad man kan tro.
    Hm, nu är jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande på vingspetsarna? Och så 12 kg på kroppen? Är det så du menar?

  18. #18

    Standard

    Kan nämnas att SIG:s cub i ungefär samma storlek har en vingkonstruktion som saknar furu i vingen. Den har ett rektangulärt urtag i sprygeln och genom den går en vingbalk av balsa. Det blir ju ett helt annat krav på vingen tack vare vingstöttorna. Jag kan ju inte vara säker men jag undrar om inte webbar skulle räcka? Sedan är det ju en enorm skillnad mellan balsa och balsa. Riktigt hård balsa är ju relativt stark. Nu är väl SIG cuben ett riktigt lättviktsbygge av pinnar och strån.

    Nu är detta sagt av en som knäckt en cub vinge byggd efter SIG:s ritningen men jag tror inte att det är något vanligt problem. Jag hade förmodligen valt vingbalken av alldeles för mjuk balsa, utskuren ur ett flak.


    /Mats

  19. #19

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Bäställde balsalister från Hobbyträ in blanko så att säga. Nu har jag ingen större erfarenhet av olika kvaliteér men vid ett senare tillfälle köpte jag sekunda flak från dem som iaf delvis var av betydligt högre densitet/hårdhet. För den skull vill jag inte säga att listerna till vingbygget kändes mjuka. Men som sagt erfarenhet har jag inte så mycket...

    Min känsla av vingarna så här långt har varit att de är rätt styva och att vingstöttorna skulle fördela krafterna, men 12 kg känns mycket om jag säger så... Ska gå upp och se om jag kan palla upp den på vingarna nu, men ska det bara ligga an på spetsarna? Det verkar väl inte riktigt realistiskt? Krafterna är väl fördelade över vingytan?

  20. #20

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Tack för allt engagemang så här långt=)

    Ett snabbtest nyss säger att det finns hopp faktiskt. Har inte stöttorna fästade mer än i ytterläget så det kommer bli ytterligare stadigare. Och det kändes inte alls farligt och sviktade inte mycket alls egentligen och kändes förtroendeingivande.

    Nu fattar jag dessutom ditt test Michael, tog ett tag för poletten att trilla ner... Innan det kan utföras måste vingstöttorna dock fästas ordentligt i mittfästena och dit är det lite jobb kvar.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2012-09-12 klockan 22:09.

Liknande ämnen

  1. Här kommer en liten Fpv film från i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 20:36
  3. här kommer en liten film från kil.dålig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiären )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiären gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •