Reklam

 
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 103

Ämne: Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

  1. #61

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Körde några (!!) propellrar i testbänk med drivlinan jag tänkt använda. Vill gärna höra vad ni skulle ha valt för propeller...
    Flygvikten blev 3,5 kg, lite mer än beräknat...

    Drivlina
    Motor Turnigy G32 770kv specad max 42A med peak 55 kortare stunder
    ESC 60A SuperBrain
    4 cell 3300 mAh
    Bänkresultat nedan

    4 cell Voltage, V Current, A Power, W Thrust, Kg
    before after 1/2 max 1/2 max 1/2 max
    APC Electric 11x7 16,7 7,7 26,5 125 400 0,84 1,98
    APC Electric 12x6 16,64 8,0 28,0 126 410 0,96 2,27
    APC Electric 13x4 16,57 8,2 25,0 132 380 1,04 2,31
    APC Electric 14x8,5 16,30 15,92 12,8 48 200 650 1,38 3,06
    APC Electric 15x4 15,99 15,8 9,7 35 150 500 1,22 3,01
    Tgy Type A Beech wood 13x5 15,92 15,79 8,8 30 134 410 0,97 2,16
    Tgy Light Electric wood 13x6 15,53 10,5 36,5 150 482 0,96 2,48
    Tgy Type A Beech wood 13x7 15,8 9,9 34,2 150 460 1,09 2,48
    Tgy Light Electric wood 13x8 15,60 15,47 10,2 41 150 530 1,02 2,50
    Tgy Light Electric wood 13x8 17,20 12,5 48 206 700 1,27 2,93
    Tgy Type A Beech wood 14x6 15,73 10 41,7 150 540 1,07 2,56
    Tgy Light Electric wood 14x8 16,80 14,5 56 234 750 1,45 3,50

    15" tum ger ca 5 cm frigång, hur mycket rekommenderas? Lite sent att tänka på det nu... men ändå??
    Verkar som motorn går att köra över de rekade strömmarna utan haveri... iaf enligt en del poster på HK.

    // P

  2. #62
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

    DrHanke, varför ser den inklippta tabellen så konstig ut i Tapatalk?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #63

    Standard

    Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har stöd för vissa saker ex tabeller...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #64

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Den ser lika skum ut i forumrunner, inga av tapatalk eller forumrunner har stöd för vissa saker ex tabeller...
    Tabellen kommer från Numbers, skapad i mac... om det är någon förklaring/ledning. Copy/paste.

  5. #65


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan säkert köra på mindre propp än 15" för du behöver absolut inte ha 1:1 eller högre i dragkraft - för Cubbe är ju ingen 3D-kärra trots allt. Jag skulle testa med t ex en 13*7" - och du kanske t o m kan köra med en ännu mindre. För det händer ju inget katastrofalt om du har lite för liten propp för att den kommer att flyga avseende statisk dragkraft kan du nog vara rätt övertygad om - även på de mindre proppar du testat.
    Hälsningar
    Roger

  6. #66

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard


    Idag tog jag mod till mig, packade kärran i bilen och åkte till fältet. Varmt och gott var det och tämligen skakigt i benen. Första gången jag flyger nåt annat än skumkärror. Men det gick vägen=) Det gick tom riktigt bra tycker jag.

    Så, TACK alla som kommit med råd och tips under resans gång.

    Filmsnuttarna blev väl inte världens bästa men lite bevis på att den flög är det allt!





    Det ska nog tom gå att landa den hemma med lite mer flygtid på den=)

  7. #67

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Yieee...Haaa!!!
    Det såg ju riktigt stabilt ut!
    Stoort Grattis till Le Grand Première!

    Läcker kameravinkel, förresten...
    Retroholic!

  8. #68
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tjusigt, modellen såg ut att flyga bra, snygg också.
    Jag antar att det beror på kameramontaget att det ser ut som om modellen hänger med stjärten när den flyger.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  9. #69

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Man tackar, man tackar!
    Var allt en stor portion Ågren inför "draget" bakåt på höjdrodret må ni tro. Har ju bara flugit myggor i jämförelse med den här klossen=) Och inget i närheten av det nedlagda jobbet som det är på den här. Vikten slutade på 3,7 kg ! Mumlade för mig själv hela tiden: håll varvet uppe, håll varvet uppe och inte som mer eller sitter i vänsterfingrarna att dra av gasen så fort jag kommit upp.

    Tyckte att TP kändes riktigt bra faktiskt, kameran lutar en del ja och får det se konstigt ut, men jag trodde den skulle kännas baktung för jag hade velat ha tp ännu längre fram men jag ska nog tom kunna plocka ur lite bly.

    Eller kan den hänga med baken trots att TP är rätt? Jag har ju möjlighet att enkelt ändra vinkeln på stabben (är ju denna konstruktion som gjort den så tung i gumpen=)) Om jag minns rätt nu har jag satt den på 1-1,5°

  10. #70

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Grattis till premiären Flahultaren. Det känns alltid skönt när man lagt ner många timmar på ett projekt och det blir bra på sluttampen.
    Många Cubar ser lite "hängiga" ut i luften och det kan bero på tyngdpunkten men lika ofta på att stabben fått lite fel vinkel. Det är enkelt att fixa men stör det inte allt för mycket så låt det vara som det är. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsättningen Flahultarn och välkommen tillbaka till oss tackande individer.

    Kay krut

  11. #71

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Grattis till premiären Flahultaren. Det känns alltid skönt när man lagt ner många timmar på ett projekt och det blir bra på sluttampen.
    Många Cubar ser lite "hängiga" ut i luften och det kan bero på tyngdpunkten men lika ofta på att stabben fått lite fel vinkel. Det är enkelt att fixa men stör det inte allt för mycket så låt det vara som det är. Njut av din maskin och flyg den som en Cub ska flygas, med alla roder. Lycka till i fortsättningen Flahultarn och välkommen tillbaka till oss tackande individer.

    Kay krut
    Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrågasätta allmänt hyfs, snarare att försöka "effektivisera"/komprimera trådarna.

    Nog om det! Fattar jag dig rätt ska jag, om det nu är så att den hänger med stjärten, skruva upp framkant på stabben en aning (det måste väl vara rätt tänkt?). Och som du säger, flyga med alla roder.

  12. #72
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Tack Kay, Jo jag undrade lite om jag blivit svartlistad=) Det var dock aldrig min mening att ifrågasätta allmänt hyfs, snarare att försöka "effektivisera"/komprimera trådarna.

    Nog om det! Fattar jag dig rätt ska jag, om det nu är så att den hänger med stjärten, skruva upp framkant på stabben en aning (det måste väl vara rätt tänkt?). Och som du säger, flyga med alla roder.
    Med risk för att modellen flyger lite fortare, för du minskar anfallsvinkeln på vingen med att ändra vinkeln på stabben för att få upp stjärten. Förutsatt att du nu har neutralt höjdroder när du flyger i planflykt.

    Men är stabben monterad i 0 grader i förhållande till datumlinjen = 0-linjen på kroppen har du nog för liten anfallsvinkel på vingen. Kan ju också bero på tyngdpunkten, hur många procent av vingens korda ligger tyngdpunkten på nu?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #73

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Med risk för att modellen flyger lite fortare, för du minskar anfallsvinkeln på vingen med att ändra vinkeln på stabben för att få upp stjärten. Förutsatt att du nu har neutralt höjdroder när du flyger i planflykt.

    Men är stabben monterad i 0 grader i förhållande till datumlinjen = 0-linjen på kroppen har du nog för liten anfallsvinkel på vingen. Kan ju också bero på tyngdpunkten, hur många procent av vingens korda ligger tyngdpunkten på nu?
    Det där är en av sakerna jag inte fått klart för mig än. Datumlinjen är ju nollinjen, vad är det som bestämmer dess sträckning? Jag trodde det var stabbens förlängning som bestämde datumlinjen men av vad du skriver förstår jag att det inte är så...

    Tp är på 28-29%.

  14. #74

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KGK Visa inlägg
    Grattis till en fin debut med Cuben!! Din lite ovanliga placering av ombordkameran var helt suverän!

    MVH/KG
    Tack, tack! Jo, saken är ju den att eftersom risken för att det hela skulle ta en ände med förskräckelse ville jag ju se vad som hände=) därav kameraplaceringen! Tyvärr måste jag ha lyckats peta till den för den skulle ju såklart suttit parallell med vingen.

    Och det var möjligtvis nära ett haveri, proppen gick av någon outgrundlig anledning att rucka på, var bara spinnerkåpan som gjorde att proppen följde med axeln. Propadaptern sitter som gjuten på axeln så antagligen var det axelmuttern som bottnat i gängan innan propnavet blivit riktigt fixerat. Detta är nu åtgärdat=)

  15. #75

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    "Flahultarn!
    Inte fasen är du svartlistad. Naturligtvis ska man väl kunna ha en öppen debatt och vädra sina åsikter så länge det inte går till direkta personangrepp. Och det tror jag inte vi varit i närheten av.
    Hur som, innan du börjar meka med stabbe eller anfallsvinklar så kolla att tyngdpunkten verkligen ligger rätt. Flyg sedan modellen en tid och se om du över huvud taget behöver göra något alls. Det tog mig många flygningar med min första stor-Cub innan jag upptäckte att den ville flygas ordentligt och inte bara släpas omkring i lufthavet som en trasa.

    Glad midsommar på Er alla!
    Kay krut

  16. #76

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    "Flahultarn!
    Inte fasen är du svartlistad. Naturligtvis ska man väl kunna ha en öppen debatt och vädra sina åsikter så länge det inte går till direkta personangrepp. Och det tror jag inte vi varit i närheten av.
    Hur som, innan du börjar meka med stabbe eller anfallsvinklar så kolla att tyngdpunkten verkligen ligger rätt. Flyg sedan modellen en tid och se om du över huvud taget behöver göra något alls. Det tog mig många flygningar med min första stor-Cub innan jag upptäckte att den ville flygas ordentligt och inte bara släpas omkring i lufthavet som en trasa.

    Glad midsommar på Er alla!
    Kay krut
    Hehe,
    Nädå, jag känner mig inte "listad" på något sätt och jag hoppas att ingen avstår att vara hövlig pga mitt inlägg. Jag tycker mig dessutom se en och annan glimt i ögat när det tackas här och det är alltid kul!

    Jo, precis, jag tyckte den flög bra och utan att hänga med svansen som min Funcub gör om jag fått TP för långt akterut. Nu är jag ju iofs inte stadd vid så mycket erfarenhet att se detaljer men jag ska definitivt flyga den mer och försöka få någon "räv" att titta på uppträdandet innan jag ändrar på något. Och bara en sak i taget har jag lärt mig!

    Glad Midsommar på dig Kay och alla andra!

  17. #77
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Det där är en av sakerna jag inte fått klart för mig än. Datumlinjen är ju nollinjen, vad är det som bestämmer dess sträckning? Jag trodde det var stabbens förlängning som bestämde datumlinjen men av vad du skriver förstår jag att det inte är så...

    Tp är på 28-29%.
    Cubben har hög "svansföring" när den flyger i planflykt med rätt fart.

    Jag antar att du byggt modellen efter en ritning. Ritningarna brukar vara utmärkt med en datumlinje, kan vara i samband med en longerong, (en list som sträcker sig från nos till stjärt). Stabben bör vara parallell med den, "om inte annat anges", (det kan också förekomma).

    Om tyngdpunkten ligger där du säger att den är, så skall du nog inte röra den. Jag håller med Kaj att du skall nog flyga den ett tag så att du får en ordentlig flygutprovning och kanske flyga den i olika hastigheter för att se hur modellen uppför sig.

    Du kan börja med att palla upp stjärten så att stabben ligger i våg för att du skall få en uppfattning vad modellen har för attityd mot en tänkt horisont. Är allt bra intrimmat då, så skall höjdrodret vara så neutralt som möjligt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  18. #78

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Cubben har hög "svansföring" när den flyger i planflykt med rätt fart.

    Jag antar att du byggt modellen efter en ritning. Ritningarna brukar vara utmärkt med en datumlinje, kan vara i samband med en longerong, (en list som sträcker sig från nos till stjärt). Stabben bör vara parallell med den, "om inte annat anges", (det kan också förekomma).

    Om tyngdpunkten ligger där du säger att den är, så skall du nog inte röra den. Jag håller med Kaj att du skall nog flyga den ett tag så att du får en ordentlig flygutprovning och kanske flyga den i olika hastigheter för att se hur modellen uppför sig.

    Du kan börja med att palla upp stjärten så att stabben ligger i våg för att du skall få en uppfattning vad modellen har för attityd mot en tänkt horisont. Är allt bra intrimmat då, så skall höjdrodret vara så neutralt som möjligt.
    Nje, ritningen har jag gjort själv efter diverse foton jag hittat på både modeller och fullskalor och någon datumlinje har jag nog inte tänkt så mycket på. Jag har ju mätt in vinge, stabbe och motor i förhållande till varandra så undermedvetet kanske det är gjort iaf.
    Och som sagt, jag ska flyga ett tag och se vad det lutar åt.

    Nu stundar andra aktiviteter så ha en trevlig afton!

  19. #79

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Sitter vid reparationsbordet och inser att tiden nu är mogen för en delgivning av den andra flygningen. Som framgår av grönskan (och pilotens klädsel) var det ett tag sedan och sanningen är väl att det tog ett tag att komma över det. Men nu känns det lugnt igen...

    Många av er engagerade medflygare hade mycket riktigt rätt – vingkonstruktionen höll inte! Mer om detta sen, först får ni väl se själva =)

    Som framgår med önskvärd tydlighet var det den j...a pilotens fel... va, vem jag, jo det var tack och lov jag som flög Bara att konstatera att denna farkost inte ska flygas hemma – alldeles för mycket långa vertikala vedartade objekt överallt... Men snart ska väl isarna lägga sig... stort, öppet och plant =) hårt – joo...förvisso

    Sitter som sagt och reparerar vingen som slog i eken som hoppade fram. Kontakten genererade förvånansvärt lite skador faktiskt, vingen bröts loss från kroppen, rotsprygeln blev kaffeved, framkant där grenen tog trycktes in 5 cm, klaffen bröts av och inre bakre delen av vingen gick åt skogen. Men andra vingen och kroppen är nästan intakta.

    Funderade ett tag på om jag skulle göra om bägge vingarna och lägga i furubalk som några föreslog... men va tusan, varför göra mer än jag måste =)

    Däremot ska jag göra om infästningen av vingstöttorna. Där hade jag helt enkelt inte gjort det bra nog. Iofs, kanske skadorna blev mindre tack vare att de släppte och inte slet sönder ännu mer, vad vet jag.

    Det stannade som tur var (?) kvar uppe i trädet på 13-14 m höjd och satt väl lite onödigt hårt fast i landningsstället kan jag tycka. Men med den lååånga stegen en lagom lång pinne och en traktor tog det inte mer än ett par timmar att få ner det. Längre och besvärligare trädhämtningar har jag varit med om... här behövde jag inte ens hämta pilbågen...

  20. #80

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hihi!
    Rena hinderbanan där ju!
    Men den flög fint så länge den flög...

    På't och reparera, bara!
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Här kommer en liten Fpv film från i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 20:36
  3. här kommer en liten film från kil.dålig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiären )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiären gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •