Reklam

 
Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 103

Ämne: Kommer min Cub överleva premiären eller regna stickor från skyn...?

  1. #21

    Standard

    Normalt sett brukar lister sågas av någorlunda hård balsa men det är väl ingen garanti. Sedan kan man ibland stöta på stenhård balsa som nästan är som fura. Det lär nämligen vara så att den mjuka lätta balsa som vi använder tas i från relativt unga träd. När trädet blir större blir virket hårt som vilket trä som helst och även mycket tyngre. Den som sa detta till mig var en som tidigare sågat balsa för modellhobbyn så jag antar att det stämmer. Att du stötte på hårdare balsa behöver inte betyda att dina lister är mjuka. Men det är som du säger att man behöver lite erfarenhet för att avgöra. Om man håller listen i ena änden och liksom svingar den lite upp och ner kan man jämföra och få en liten känsla av både tyngd och styvhet. Och tyngre är nästan alltid styvare och starkare.

    /Mats

  2. #22

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hörde att det börjar bli svårt att få tag i balsa eftersom fartygsindustrin köper upp allt för att fylla ut mellan skroven på fartyg. Vet inte om det stämmer dock. Logiskt vore ju också att kärnan i stammen är hårdare än perifierivirket, precis som våra tallar. Och ju äldre trädet blir ju större andel kärnvirke, så det låter logiskt!

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Hm, nu är jag inte riktigt med... Modellen upp och ner, vilande på vingspetsarna? Och så 12 kg på kroppen? Är det så du menar?
    Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Hörde att det börjar bli svårt att få tag i balsa eftersom fartygsindustrin köper upp allt för att fylla ut mellan skroven på fartyg. Vet inte om det stämmer dock. Logiskt vore ju också att kärnan i stammen är hårdare än perifierivirket, precis som våra tallar. Och ju äldre trädet blir ju större andel kärnvirke, så det låter logiskt!
    Utöver fartygsindustrin (gastankers) är det vindkraftverkstillverkarna som står för de stora balsauppköpen. Balsa är svårslaget som sandwichmaterial i kompositkonstruktioner (rotorblad) om man vill ha en kostnadseffektiv lösning.

    "As more wind turbines are being built, supply of core materials (balsa and PVC foam) is experiencing extreme demand pressure." Källa U.S. Department of Energy (http://energy.gov/sites/prod/files/CX-004135.pdf)

  5. #25

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.
    Nejdå, det var inga otydligheter där, bara jag som behövde läsa två gånger... vad nu det kan bero på??

  6. #26

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag var kanske lite otydlig. Det är kroppen som ska stöttas upp/hängas upp och vikten ska fördelas jämt över vingarnas hela yta. Belastar du bara vingspetsarna kan du halvera vikten till 6 kg dvs. 3 kg per vinghalva.
    Mekkar med stället nu, innan det är på plats kan jag inte rigga stöttorna på plats. Men jag har grunnat lite på ditt test, eller snarare på vilka belastningar det blir på vingarna under "normal" flygning. Med 12 kg på vingarna motsvarar det 4G – ungefär förmodar jag. Men är 4G mycket eller lite eller vad? I vilket spann kan man tänkas vara vid "cubflygning"? Störst påfrestningar blir det vid snabba upptag efter dykning, antar jag? Eller vid höga farter? Vilka G-krafter rör det sig om i dessa situationer?

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar på blommorna så blir aldrig belastningarna speciellt höga. En sväng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite säkerhetsmarginaler för det fall det någon gång blir fråga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    4G är rimlig säkerhetsmarginal till de 2G du kommer att flyga med. Inga loopngar eller rollar kan du köra, då smäller det.
    fredrik

  9. #29

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Flyger du bara ikring lugnt och stillsamt och luktar på blommorna så blir aldrig belastningarna speciellt höga.
    "Lukta på blommorna" – det är precis vad jag har för avsikt och lite fotograferande/filmande.
    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    En sväng med 60 graders bankning ger 2G, Det kan var bra att ha lite säkerhetsmarginaler för det fall det någon gång blir fråga om en kraftig upptagning, en looping eller liknande.
    Bara för att jag ska ha rätt referenser, 60° bankning menar du då att vingarna är vinklade 60° från horisontalläget i planflykt?

  10. #30
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... där är det vingstöttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har fått utstå en hel del lite hårdare flygning också (dock aldrig negativa belastningar)
    Våga vägra Powerbox!

  11. #31
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Min B-17 har inte heller någon vingbalk, och inga stöttor...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #32

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Min B-17 har inte heller någon vingbalk, och inga stöttor...
    Vi får sluta oss samman i ett forum för oss "utan".

  13. #33

    Standard

    Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

    /Mats

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    "... Bara för att jag ska ha rätt referenser, 60° bankning menar du då att vingarna är vinklade 60° från horisontalläget i planflykt?
    Ja precis, lutningen är alltså avsevärt större än 45 grader.

    /Michael

  15. #35
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 137
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    Min H9 1:4 Cub har bara ett kort vingrör av alu, kanske går in 30cm i var vinghalva.
    sen vet jag ju iofs inte hur den är byggd, då den kommer färdig att användas, men den har stått ut med mina busflygnigar varje fall.

    hoppas du får flyga din snart, Cuben är en härlig maskin.
    min har flygförbud nu pga inslagen framkant.

  16. #36
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Min 1/4 J3 Cub (Toni Clark) har ingen vingbalk... där är det vingstöttorna tar upp lasterna. Det funkar kanon, och har fått utstå en hel del lite hårdare flygning också (dock aldrig negativa belastningar)
    Men du har väl dock, furulister längs vingarna, (som spryglarna är limmade på), samt webbar? Så är det iaf på min...

    /Micke

  17. #37

    Standard

    Är det inte dessa furulister som man kallar vingbalkar? På min 1/4 Cub är dessa av 8x8 mm balsa och det tycks ha hållit i många år. På den var det inte heller någon form av vingrör utan vingahalvorna drogs mot kroppssidan med en liten vantskruv mellan rotspryglarna på varje vinghalva. Två små trätappar höll vingarna på rätt plats.

    /mats

  18. #38

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Ja precis, lutningen är alltså avsevärt större än 45 grader.

    /Michael
    Det var så jag tolkade det du skrev, ville bara vara säker. Viss skillnad på 30° och 60°. ju . Tack för bekräftelsen! Ska flygas med detta i åtanke.

  19. #39

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag kan ansluta mig till den sammanslutningen. Jag tog fram min avklädda 1/4 cubvinge av okänt ursprung och den har i och för sig fyra vingbalkar men alla är av balsa 8x8 och den saknar helt webbar. Du kan nog lugnt flyga med din Cub som den är. Och tänker man efter är det nog svårt att göra en vingbalk så stark att den uppväger stöttorna som sitter två tredjedelar ut på vingen . Min 1/4 Cub har haft minst fyra ägare och säkert flugits mycket med då den torde vara minst 25 år gammal. Att det sedan inte höll när jag missade att sätta dit muttrarna till skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen är ju en annan sak. Kroppen blev skrot vid kraschen men vingarna är hela. Jag undrar om det möjligen kan vara en tidig modell av Tony Clark. Mycket liknar den.

    /Mats
    Ger mig lite ytterligare hopp Inga vingrör på mitt heller, 2 tappar per vinge i kroppen med motsvarande hål i rotsprygeln och så två skruvar som låses på insidan kroppen. Min tanke vid bygget var att de bara ska säkra vingroten vid kroppen och att vingstöttorna ska ta påfrestningarna. Det visar sig om det håller.

  20. #40

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Du skall också ha aktiva vingstöttor, (dvs. inte bara som prydnad).
    Och du, du har väl inte glömt att skränka vingarna.
    Är i färd med att montera/fästa vingstöttorna mot kroppen nu. Har applicerat lister i vingspetsarna och vid roten, för att kontrollera skränkningen så den blir lika hö/vä. Då infinner sig frågan, hur mycket skränkt ska det vara? Vingarna är byggda med ca 7-8 mm men nu är det inte mer än 3-4. Det går ju med stöttornas hjälp att justera mängden. Vad rekommenderas? Ska jag spänna upp den till de från början eftersträvade 8 eller? Vad rekommenderar ni?

Liknande ämnen

  1. Här kommer en liten Fpv film från i dag
    Av thnilsson i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 20:39
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-01-07, 20:36
  3. här kommer en liten film från kil.dålig redigerat
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 13:43
  4. Cessna 310 Twin 2 X ASP 61 ( Premiären )
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 21:34
  5. Premiären gick bra!
    Av Zekee i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •