Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lägga hobbyn på hyllan... :-(

  1. #1
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard Lägga hobbyn på hyllan... :-(

    Som far till två barn en på 2,5 och en på 1 år hinner jag inte längre med allt jag vill med hobbyn just nu.

    Det ända som går att hinna med är att köpa massa dyra saker som jag sedan inte hinner sätta mig in i hur det funkar riktigt. Och det börjar fresta både på plånbok och relation.

    Hur har ni andra med barn gjort. Ska man lägga allt på vinden och hopas att det inte är alldeles för omodernt när man tar fram det eller ska man sälja det medan det är hyfsat nytt och man kan få lite för sakerna.

    Som det känns nu har hobbyn blivit nästan som ett missbruk istället för något avkopplande. Med köp av massa dyra saker som jag sedan inte vågar berätta för frugan vad det igentligen kostade.



    Tapatalk 2

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Från min minsta var 2 1/2 tog jag upp hobbyn igen. Man får mer och mer tid ju större de är. När grabben var 8 - 12 flög vi tillsammans. Min dotter provade på några gånger kring 6-8 års ålder.
    Nu är dottern (16) ute med kompisar och sonen (12) framför datorn.
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Mina boys är på 6 resp 10 och det är inte så mycket tid över som man skulle vilja - ofta flyger jag senare på kvällen på ett ofta tomt modellflygfält.

    Jag försöker komma ut ett par gånger i veckan iaf. - att flyga lite Quad är enklare och kan göras var som helst.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håll dig kvar i hobbyn men ha lite lägre ambitionsnivå. Som freddan säger så går tiden fort och ungarna växer med mindre krav på ständig passning. Dessutom behöver du lite "egentid" och att då få åka ut nån timme till fältet är guld värd.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håll dig kvar i hobbyn men ha lite lägre ambitionsnivå.
    ---
    Dessutom behöver du lite "egentid" och att då få åka ut nån timme till fältet är guld värd.
    Hälsningar
    Roger
    +1

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Från min minsta var 2 1/2 tog jag upp hobbyn igen. Man får mer och mer tid ju större de är. När grabben var 8 - 12 flög vi tillsammans. Min dotter provade på några gånger kring 6-8 års ålder.
    Nu är dottern (16) ute med kompisar och sonen (12) framför datorn.
    Hur fick du ongen flygintresserad, här får man bara höra att flyg är gôrtrôkit...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det fina med modellflyghobbyn är att den kan bedrivas på alla nivåer. Trenden idag är visserligen attdet ska vara stort, dyrt och avancerat och det är alltför lätt att ryckas med i den svängen. Mitt råd är därför helt enkelt att tagga ner ambitionsnivån på ditt hobbyutövande så att det passar in i familjelivet såväl tidsmässigt som ekonomiskt.

  7. #7

    Standard

    Jag skulle inte lägga ner hobbyn men försöka istället behärska mig själv och inte köpa på mig fler prylar, vet att det är lättare sagt än gjort när man hamnat i den sitsenOch istället för kvantitet satsa på kvalitet och behåll och flyg endast med de planen som du verkligen tycker om och som ger dig adrenalinkick och njutning. För även om man har mycket ont om tid hinner man i alla fall med ett flygpass per månad, om man vill, lika som man hinner jobba, städa hemma, måla friggeboden, listan kan bli lååångt! Allt hobbyrelaterad däremot som inte används och går att sälja skall man sälja tycker jag innan de blir värdelöst hyllvärmare.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja, man måste verkligen inte ha största och värsta kärran. Det är minst lika roligt med enklare grejor och då slipper man ju vara nervös för att slå sönder dyra kärran. Kolla t ex signaturen Buster på Svenskt Modellflyg. Han kör verkligen "minimaliserat" och verkar ha väldigt kul. Nästan så man är lite avundsjuk på hans syn på hobbyn och alla enkla grejor han kör med...
    Så håll nere ambitionerna, bygg mindre kärror (men sådana kanske du redan har) och låt en av dom ligga i bilen ständigt så kan du alltid få en stund över. Men det viktigaste av allt är nog att du måste unna dig lite egentid - och det behöver säkert också din hustru så det borde inte vara så svårt att förhandla fram... Nån timme i veckan borde vara fullt realistiskt även med småbarn.
    Lycka till hälsar
    Roger

  9. #9


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Mors, vet inte vad/ hur du flyger i dag men det går att lösa, bara du är lite strukturerad och eftertänksam.
    Jag har flugit under alla år och i dag är barnen 16 och 19 så nu stör de inte längre.
    De kallads "radiostörningarna" av hobbypolarna :-)
    Satsa på något enkelt och eldrivet.
    Som skrevs här tidigare: lägg ambitionsnivån på en lämplig nivå.
    Kanske en parkflyer i tålig EPP med några rejäla ackar?
    Tror det finns en annan tråd här om just dessa?
    Slutför ett projekt inan du tar nästa.(Den diciplinen fick mig att börja producera färdiga maskiner i
    stället för en massa ½-fabrikat.
    Fixa något snabbt och enkelt för att få spaktid, sedan kan du ta fram skalamaskinen då och då för att
    få snorta lite balsadamm men låt det ta sin tid utan stress.
    Om några år är det dags för första DK-lektionen.
    Det går fortare än du tror.
    Ett glädjeämne skall väl inte behöva hindra ett annat, eller hur?
    Lycka till.

    // Mats W

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Hur fick du ongen flygintresserad, här får man bara höra att flyg är gôrtrôkit...
    Tänk efter hur du själv började! Det är nog en nyckel här.

    Jag själv började genom små gummimotordrivna modellplan som jag byggde själv eller med hjälp av andra i min omgivning. Min första var en Flugan. Just att sätta ihop något enkelt som man själv kan köra ute på närmaste fält är väldigt bra tror jag. Jag har två tjejer på 8 och 11 år och den lilla har faktiskt visat intresse för att flyga. Vi byggde en katapultkärra på frihand förra sommaren och nu här om dagen konstaterade hon att hon saknade sitt flygplan. Det hade så klart kraschat och blivit lite "begagnat".

    Därför har jag precis tänkt skaffa något enkelt åt dem att själva med min hjälp klistra ihop, veva och flyga. Det är så jag inbillat mig att man kan försöka lura dem att intressera sig. Självklart duger det inte om de inte faktiskt själva fattar intresse för hobbyn.

    Sen har jag precis om någon annan sa tidigare i tråden dumpat saker jag inte använder mig av och har faktiskt en betydligt mindre flotta än jag hade för ett år eller två sedan. Alla halvlagade eller halvbyggda plan som jag inte petat på på mer än ett år eller ett halvår har jag helt krasst slängt bort. Det rörde sig om ett femtontal modeller av olika slag. Ojojoj vad det var tungt att göra i början, men nu känns det riktigt bra att ha färre prylar.

    Mest fokus just nu på skruv-och-fix-nivån är min quadrokopter som jag just nu pysslar mycket med. Tanken är väl att lära mig trimma och balansera den samt peta på en kamera som jag har liggande och flyga lite FPV med den. Det inbjuder ju till lite olika typ av FPV med en qudroflax jämfört med en EasyGlider

    Det som är kvar numera är min MPX EasyGlider med FPVutrustning på samt en FunCub (mitt just nu oftast flygande plan), en eAVA som faktiskt är nybyggd under vintern, en el-Ocelot samt en Elf och mina två DLGer som dessvärre just nu är trasiga. Den ena med vingbrott (jag dängde den i marken när jag snubblade i ett kast) och den andra förlorade en fight med ett träd, men de ska lagas eftersom de flygs för flitigt (faktiskt de plan jag flugit mest med de senaste åren innan jag pajade dem).

    Utöver detta har jag ett par helikoptrar som jag stoppat i malpåse och ställt undan i förrådet eftersom jag inte orkar pyssla med dem. Helikoptrar är väldigt underhållsintensiva.

    Hangflyget som jag höll på med jättemycket förut är helt på hyllan eftersom det tar lite för mycket tid att åka runt till hangen i Stockholmstrakten när man vill flyga. Elflyg och elsegel är ju det som gäller för min del numera för att hålla ner restiden.

    Ganska mycket prylar, men det är lite jämfört med vad som fanns här för ett tag sedan. Ska man vara petig "behöver" jag ju bara FunCuben, AVAn, en DLG och något med videolänk, nu när man råkat trilla ner i FPV-träsket. Resten är nog egentligen överskott även om jag inte riktigt kunnat göra mig av med dem ännu och sannolikt inte kommer att göra det heller.

    Nä du Bogieboy, jag tycker inte att du ska lägga ner. Men anpassa dig till vad du orkar med och framför allt, sluta köpa, planera och bygga. Det är det som tar mest energi. Ut på fältet med en enkel, smidig och välfungerande modell och flyg! Det är ju det hobbyn är till för. Eller hur? Avkoppling i sin bästa form. Tänk på upplevelsen när du flyger, koncentration och avslappning samtidigt. Leende på läpparna nästan hela tiden, inte sant? Under den perioden som du är i just nu, flög jag nog bara en modell och det inte jätteofta heller, kanske en gång i månaden eller så, men det bra var för min mentala hälsa att gå ut och flyga då och då.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    +1



    Hur fick du ongen flygintresserad, här får man bara höra att flyg är gôrtrôkit...
    Simulator som onlinespel, och sen ta med till inomhusflyg och köra combat. Mycket lagning men det var det värt.
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Jag har inga barn, men sålde ändå allt & la ner i 9 år. När jag tog upp igen i våras var det härligt att se utvecklingen som blivit under mitt uppehåll. Hobbyn tog också en ny inriktning, från byggande & pysslande med lite flygande som det var förr till huvudsakligen flygande som jag gör nu. Det här med 3D är fascinerande & det går att öva hur mycket som helst!
    Jag upplever det som mer avkopplande än stressen bland alla prylar & projekt i bygglokalen. Jag hade 18 projekt när jag la ner, varav hälften mer eller mindre flygbara. Nu har jag 3 flygplan, alla ögonblickligen redo för att flygas när tid finnes.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Fundera på vad som verkligen är roligt med hobbyn. Minska antalet prylar kan säkert vara bra så man inte blir slav under dessa.
    Satsa på nåt du kan flyga med i din närhet som du bara tar i näven och går ut och flyger med (om det nu är flyg som är det som intresserar dig mest).
    Få men väl fungerande plan skulle jag nog satsa på.
    Du kan alltid skaffa nåt nytt senare när du får bättre tid för hobbyn.
    Inomhusflyg på vintern är kul och behöver inte ta så mycket tid och där kanske du kan ha med frugan och barnen en stund så ni kan ha en tid tillsammans där du får göra nåt du tycker om (om du nu gillar inomhusflyg).
    Nu vet jag inte om du bygger några balsamodeller från byggsats eller ritning men det kan ju vara ett alternativ att bygga lite mer hemma när man har lediga stunder nu när barnen är små och du är hemma mer. Lite kreativ verksamhet hemma och så kan du provflyga dina byggen senare om nåt år när du får mer tid.

    /Bo

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard

    Har själv två tjejer på 1 och 4.
    Tisdagar är min flyg dag, min sambo har ju sina tränings dar
    På sommaren när det är ljust länge så kan man ju åka när barnen sover.
    Har i bland tagit med min 4åring går alltid bra om man tar med sig lite fika och en målarbok
    Allt går ju att lösa, sen att man köper på sig en massa saker är ju en annan sak

  15. #15

    Standard

    Planering, prioritetering... man behöver inte göra allt i år.
    Är man en byggare eller flygare, anpassa sig efter det.
    (har ej kids)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag fyllde 36 i år. För ca sex,sju år sen tog jag upp intresset för hobbyn igen efter att varit frånvarande i runt 20 år. Avverkade en hel del olika helikoptermodeller, el och nitro, skala och 3D-maskiner. Nu har jag bara en nitromaskin kvar.
    Min dotter fyllde ett år för drygt en vecka sedan. Sen hon föddes har tiden jag har över till denna och mina andra hobbies krympt. Förra hösten köpte jag på mig FPV-prylar som jag inte haft tid att sätta ihop förräns i somras. Så är det, min dotter är min största hobby just nu. Ta vara på tiden med dina barn, den kommer inte tillbaka, och smyg iväg och ägna dig åt det andra ibland. Jag kan sitta uppe en kväll och fippla när dottern somnat och passar på att flyga en tidig helgmorgon.

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Jag började med modellflyg för 6år sedan då min äldsta grabb var 2år, då bodde vi i lägenhet i en liten by ca 3mil från fältet. 2år senare föddes min andra grabb i samma veva som vi köpte hus, flyttade egna företaget, renoverade upp lokalerna samt pysslade om i huset. Under hela tiden har jag hållit på med modellflyg visserligen med mer eller mindre tid men jag har dock aldrig behövt lägga hobbyn på hyllan.

    Jag är lyckligt lottad med en helt underbar sambo som tar hand om barn och hem vid dom tillfälle vädret bjuder på flygning. Mån-Fre jobbar man iof mer eller mindre röven av sig mellan 7-17, sen är det kvällslek med barna och umgås med familjen som gäller.

    Bygger/renoverar flygplan gör man på lite spilltid innan man går och lägger sig runt midnatt.

  18. #18

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Ta en "time out" från hobbyn 1 år och se hur det funkar - låter som om hela familjen kan ha att vinna på det.

    Mvh
    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I motsats till Stig tycker jag, som jag tidigare sagt, inte att du skall ta en total timeout men väl att du skall minska ambitionsnivån rejält.
    Alla, inte minst småbarnsföräldrar, brukar behöva lite egen tid och att då genomföra den inom RC-flyghobbyn är inte fy skam.
    Och om man är med i nån klubb så vill man ju inte plötsligt tappa kontakten med flygarkompisarna.
    Nu har du fått många råd och tips så nu vore det intressant att höra vilka slutsatser du själv dragit och hur du tänker agera.
    Hälsningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Med köp av massa dyra saker som jag sedan inte vågar berätta för frugan vad det igentligen kostade.
    Eller som en kompis sa om sitt bågskytte - "När jag dör är min största skräck att min fru säljer mina prylar för det jag sagt att de kostade när jag köpte dem."



    --
    S

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Skywalker på hyllan?
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 22:55
  2. Mitt första försök till intåg på FPV-hobbyn :)
    Av StarvinMarvin i forum FPV Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-01, 17:54
  3. främjande av hobbyn locka nya flygare
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 08:48
  4. Skrämmande mörka sidor av hobbyn?
    Av Mr J i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 20:42
  5. Lägga upp bild
    Av shark i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 18:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •