Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: J35

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard J35

    Drakenprojektet fortskrider och jag behöver råd angående yttervingarnas uppbyggnad och hållfasthet. Vingen har 3 mm balsaspryglar och 1,5 mm balsaplankning med grain tvärs flygriktningen. Einar har på sin ritning en 7x7 mm furubalk och jag har valt ett 8x8 mm kolfiberör.
    Spryglarna har plywoodförstärkning där röret går igenom. Rotsprygeln limmas mot innervingen som består av glasfiberformen och en liteply plastad på insidan och röret limmas mot spantet inne i kroppen. Vingen kläs med glasfiber som plastas in en bit på innervingarna. Så har jag tänkt. Kommentarer pls. Med vänlig hälsning Uno.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	35-vinge1.jpg 
Visningar:	303 
Storlek:	100,2 KB 
Id:	32087   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	35-vinge2.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	105,4 KB 
Id:	32088   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	418486_10151002998768803_440493392_n.jpg 
Visningar:	317 
Storlek:	39,8 KB 
Id:	32089  

  2. #2

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Jag vill minnas att jag hade frigolitvinge plankad med balsa på min Drake , det är inte så lätt att se idag men så var det med all säkerhet. Det du själv föreslår låter vettigt i mina öron. Jag tittade på ritningen och original skulle det vara balsavinge på min också, men vid den tiden när jag byggde så var det modernt med frigolit och så blev det..
    Men din vinge ser fin ut Uno...

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för det Rolf. Vet inte hur många G det kan bli. Mycket tänk och prova och lite verkstad. Provar med pianotrådsställ blir JetA1 sedan. MVH Uno.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	provställ.jpg 
Visningar:	418 
Storlek:	108,7 KB 
Id:	32091  

  4. #4

    Standard Ställ till 1/8 J35

    Hej Uno,
    Såg att du också håller på med en J35'a design by Einar. Jag har också kommit över att komplett skrov
    med ritningar. Frågan till dig är hur du löste det med alla ställen? Tillverkade du dom själv eller köpte du dom nånstans?
    Motor till min J35 tänkte jag försöka med en elfläkt.

    Återkom om du har nåt bra svar på detta.

    /Lars

  5. #5

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Nu är inte jag Uno men jag har byggt en av Einars Drakar, jag sågade/filade till alla bitar själv till mina ställ och tillverkade luftcylindrarna också. Men idag är det väl eldrivna ställ som gäller. är man inte ute efter skalaställ så finns säkert färdiga ställ att köpa.

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Nu är inte jag Uno men jag har byggt en av Einars Drakar, jag sågade/filade till alla bitar själv till mina ställ och tillverkade luftcylindrarna också. Men idag är det väl eldrivna ställ som gäller. är man inte ute efter skalaställ så finns säkert färdiga ställ att köpa.

    /Roffe
    Tackat för svaret men jag är nog liiiite lat där och försöker leta efter nån som har färdiga ställ eller åtminstone nåt av dom.
    En annan variant är kanske att kontakta nån som är villig att tillverka ställen och som har svarv och fräs typ.
    Ritningen har jag. Sen är ju frågan vad sånt skulle kosta.
    Sen är min tanke att få till tryckluftdrivna ställ och ej eldrivna.
    Vilka ställ menar du finns att köpa och var som passar som huvudställ till 35'an ?

    /Lars
    Senast redigerat av JR4ever den 2013-11-20 klockan 10:54. Anledning: glömde

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR4ever Visa inlägg
    ..............
    Sen är min tanke att få till tryckluftdrivna ställ och ej eldrivna.
    Andra erfarna byggare/flygare har annan uppfattning om luft- vs elställ....
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post331664
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Andra erfarna byggare/flygare har annan uppfattning om luft- vs elställ....
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post331664
    Ser man sig om på de större jetarrangemangen så har inte elställ slagit igenom än, även om många leverantörer har ett utbud av elställ och vissa börjar väl kunna närma sig luft i driftsäkerhet och prestanda. Men tomt på flygfälten än, om vi bortser från de allra minsta jet/EDF kärrorna.
    Superhero

  9. #9

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Om jag skulle byggt en sådan J 35:a idag hade jag satsat på elektriska ställ det är mycket enklare att installera och pålitligare skulle jag tro..
    Ställ finns i olika storlekar hos dom flesta hobbyhandlare..
    Länk till en film med elställ..http://youtu.be/E34EeIWxfGE

    /Roffe
    Flyg fort och lågt

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du kanske kan få uppslag här:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ghlight=draken
    Tyvärr har filmen blivit raderad av misstag men hittas den så återkommer jag.
    Elställ kanske är okänt runt Henke men jag har testat en del olika och de som kommer från
    http://www.electron-retracts.com/ är i en klass för sig,något helt annat än div. olika luftställ som jag har haft genom åren.
    Fördelen är också styrkan i dessa som gör att man mekaniskt kan lösa luckornas ut/in med lite påhittighet.

    Ställbenen som är i byggtråden kommer från ESM men tex Robart skulle vara minst lika bra,det kinkiga är vinkeln på hjulaxeln i förhållande till ställbenet,ska det vara skalariktigt så blir det problem att få plats i vingen så en "jämkning" tycker jag är att föredra,lite lagom så att allt får plats.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Kul att det blev liv i min gamla Drakentråd. Jag hade för avsikt att flyga på gräs hemma och därför ville jag ha knickben som fjädrar bakåt. Valde också att sätta notställen så att det fälls in bakåt för att få in knickbenet. Skall alltså inte tävla i skala men i luften är det det en 35:a. Det är trångt för hjulen på huvudstället men skulle jag bygga en till blev det elektriska ställ och bromsar för att bli av med lufttuberna oc få in tankar på deras plats. Einar har nog ritningar och en del andra på bygden till originalställ. Har gjort luckor till notställen men inte fått det att fungera säkert än. Har bara 4 flygningar men de 2 senaste med tp längre fram gav mersmak. Kul om det blir lite 35r och Viggar i luften till nästa år och varför inte en 29:a. Har fått 3 filmklipp från Karlskogagrabbarna och har försökt klippa ihop dem utan lycka. Kolla på den här länken från första flygningen. Dra upp ljudet och njut.
    Mvh Uno.

    Senast redigerat av bokis den 2013-11-23 klockan 12:03.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej!
    Kul att det blev liv i min gamla Drakentråd. Jag hade för avsikt att flyga på gräs hemma och därför ville jag ha knickben som fjädrar bakåt. Valde också att sätta notställen så att det fälls in bakåt för att få in knickbenet. Skall alltså inte tävla i skala men i luften är det det en 35:a. Det är trångt för hjulen på huvudstället men skulle jag bygga en till blev det elektriska ställ och bromsar för att bli av med lufttuberna oc få in tankar på deras plats. Einar har nog ritningar och en del andra på bygden till originalställ. Har gjort luckor till notställen men inte fått det att fungera säkert än. Har bara 4 flygningar men de 2 senaste med tp längre fram gav mersmak. Kul om det blir lite 35r och Viggar i luften till nästa år och varför inte en 29:a. Har fått 3 filmklipp från Karlskogagrabbarna och har försökt klippa ihop dem utan lycka. Kolla på den här länken från första flygningen. Dra upp ljudet och njut.
    Mvh Uno.

    Hej Uno,

    Jo ställen är en öppen fråga men ska lägga in en annons på Köp/Sälj och se om jag får nåt napp.
    Originalritningar till ställen har jag så i värsta fall kanske jag hittar nån som kan tillverka dom som har svarv, fräs och gott
    om tid. Har scannat dom så de finns nu i PDF format.
    Får jag napp där så ska jag skaffa eldrivna cylindrar till ställen för att slippa slangar och trycktank(ar)
    Motorfrågan är löst, den löste sig vid tidpunkten när jag körde hem kärran, det blir en elfläkt.
    Har sett några jetkärror med elfläkt och de låter nästan som en jetmotor med dess höga varvtal och otroligt drag i dom.

    Bra film med schysst ljud !!! Kul att se!
    Jag återkommer med hur det går men nästa år kan vi glömma att jag blir klar med mitt projekt.... :-)

    /Lars

  13. #13

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, kul att se fler 35r.
    Jag har konverterat min J35 till elfläkt. Jag har en RC Lander120 mm fläkt och kör med 2 seriekopplade 6 cell lipo på 5800 mAh
    Effekten är ca 5 kW vid fullt pådrag. En fläktkärra får aldrig lika bra prestanda som en turbin. Det behövs dubbla dragkraften
    på fläkt motsvarande turbin för att få liknande flygprestanda. Jag blev lite besviken på mina flyg prestanda.
    Jag har använt original insug och inloppskanal vilket nog är i minsta laget för fläkt. Om du skall bygga för fläkt kanske du
    skulle fundera på att ta upp extra luftintag.
    Gunnar
    En liten film;
    http://www.youtube.com/watch?v=erOoaOQTp7I

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Ja det finns fantastiskt fina elfläktar idag och som låter jet. Min turbin drar 8 kg och med startvikten strax under 10kg räcker det till för stora loopingar. Vet inte hur mycket vikt man kan spara med elfläkt men kärran väger lika mycket vid start som vid landning. vilket den inte gör med fotogen. Landningen är en kritisk fas med Draken.
    MVH Uno.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •