Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Jag har blivit med Jet. Hjälp ;-)

  1. #1

    Standard Jag har blivit med Jet. Hjälp ;-)

    Hejpåer!

    Jag har blivit med Jet ;-)

    Helt ny på det här med turbin flyg!

    Men på Hmfk`s meeting i Juli flög dom lite Jet, och då
    bestämde jag mig för att jag måste köpa ett och prova.

    Det blev en Kangaroo med Simjet 1200 turbin. Kommer fler frågor ang. turbinen ;-)
    Kan ta ett par nu ;-) Var köper ni A1 soppa och olja?
    Samt vill jag ha ett skydd över "insuget" var hittar man det?

    Nu är det så, att efter 15-20år med Futaba köpte jag mig en Spektrum DX8.

    Den förra ägaren flög den med 9 kanaler i sin Futaba.
    Nu har jag 8k på en radio som jag är ny på ;-(

    Gas
    Höjd 2k (Mix)
    Skev 2k (Mix)
    Roder
    Ställ
    Hjulbroms
    Luft broms


    Kangaroon är ju i stort sett en Delta kärra.
    Men det hade ju varit för enkelt ;-)
    Så nu är det ju 2st roder på varje vinge, sida vid sida.
    Förra ägaren hade det så att vid höjd/dyk gick alla 4 roderna, och
    vid skev rörde sig bara roderna längst ut på vingen.

    Så förslag på setup i min DX8 är välkomna ;-)
    Har ni en liknande kärra får ni gärna skicka inställningarna
    så jag kan lägga dom på ett SD-kort och föra över dom till min radio.

    Men tänker jag fel om jag bara lägger höjd på dom innersta,
    och skev på dom yttersta roderna?

    Vill gärna prova den innan snön kommer så jag vet om det är min grej eller inte.

    Tacksam för all hjälp!

    Mvh Jonas

    Ps. inte min, men så ni får en uppfattning om vad jag pratar om. Ds.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kangeroo.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	32090




  2. #2

    Standard

    Har också en SimJet 1200! =) Ej provat än (beggad dock) men testbänken klar. Ska bara köpa kolsyresläckare.
    A1 Jet Fuel från flygfältet.
    Skydd för insuget fick jag nån länk i min Sabre-byggtråd på www.jetsweden.se .
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Hej

    Välkommen in i den fantastiska Jet-världen!

    Kör skev och höjd på alla rodder, dvs en deltamix. När du ger höjd skall alla fyra roder ytorna ge utslag uppåt och vid skev skall alla båda rodderytorna på varje vinge vara med och ge skev. Jag har en Graupner Harpoon, den har exakt samma rodder konfiguration som Kangaroon. Jag kör så och det fungerar fin fint.

    MVH
    Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rosso Visa inlägg
    Hej

    Välkommen in i den fantastiska Jet-världen!

    Kör skev och höjd på alla rodder, dvs en deltamix. När du ger höjd skall alla fyra roder ytorna ge utslag uppåt och vid skev skall alla båda rodderytorna på varje vinge vara med och ge skev. Jag har en Graupner Harpoon, den har exakt samma rodder konfiguration som Kangaroon. Jag kör så och det fungerar fin fint.

    MVH
    Jocke
    Hej Jocke!

    Tack för välkomnandet ;-)

    Ja, jag funderar på att köra så. Har alltid gjort så på denna typ av plan, men enligt vad jag hört att det ska vara skev längst ut och höjd längst in!?!

    Det är ju lite mycket pengar man skickar iväg upp i ovissheten ;-)


    En Pdf manual hade inte varit fel ;-)

    Mvh Jonas


  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Har också en SimJet 1200! =) Ej provat än (beggad dock) men testbänken klar. Ska bara köpa kolsyresläckare.
    A1 Jet Fuel från flygfältet.
    Skydd för insuget fick jag nån länk i min Sabre-byggtråd på www.jetsweden.se .
    Hej!

    Redan innan du svarade hade jag läst din "byggtråd"... Tänkte bara, att du kan hålla dig så länge från och starta den?!?
    Jag har startat min ( med säljarens radio ), å shit vilket ljud och tryck...
    Nu ska jag "bara" lägga in allt i min DX8....

    Du skulle börjat med och starta turbinen, så lovar jag att din kärra hade varit klar för lääänge sen ;-)

    Köp nu en kolsyresläckare och lägg upp en film på starten ;-)

    Hittade skydd på HK av alla ställe..

    Mvh Jonas


  6. #6

    Standard

    Hej!

    Jag igen ;-)

    Någon som har manualen till Kangeroon, Orbit turbojet aecu, samt till Simjet 1200 turbinen?

    Mvh Jonas

  7. #7
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej,

    En manual till din SimJet hittar du säkert på det danska jetforumet... Har själv en Simjet 3000, men jag är inte säker på att manualen är samma. Jag har en Gaspar ECU..vilken typ använder du? Annars kan du prova att kontakta Christer Söderhäll, vår jetguru.
    Lycka till med din Kangaroo. Min första jet var en Hot Spot...samma uppsättning på roder.

    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hej,

    En manual till din SimJet hittar du säkert på det danska jetforumet... Har själv en Simjet 3000, men jag är inte säker på att manualen är samma. Jag har en Gaspar ECU..vilken typ använder du? Annars kan du prova att kontakta Christer Söderhäll, vår jetguru.
    Lycka till med din Kangaroo. Min första jet var en Hot Spot...samma uppsättning på roder.

    /Pete
    Hej!

    Det är en Orbit turbojet AECU.

    Hur mixa du dina roder?

    "Danska jetforumet" http://www.jetforum.dk/ ;-) Nog nt rätt ;-)

    Som sagt.. ny på jet. Har du en länk?

    Tack på förhand!

    Mvh Jonas

  9. #9
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    377
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr100 Visa inlägg
    Hej Jocke!

    Tack för välkomnandet ;-)

    Ja, jag funderar på att köra så. Har alltid gjort så på denna typ av plan, men enligt vad jag hört att det ska vara skev längst ut och höjd längst in!?!

    Det är ju lite mycket pengar man skickar iväg upp i ovissheten ;-)


    En Pdf manual hade inte varit fel ;-)

    Mvh Jonas

    Hej Jonas,
    Det bästa är nog att använda deltamixen i radion.
    De flesta som flyger Kangaroo,Hotspoot,Harpoon använder den typ av mixning på sina vingroder.

    Hälsningar
    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2012-09-15 klockan 10:28.

  10. #10
    petera38s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Här kommer JetDanmark: http://www.jetdanmark.dk/e107_plugins/forum/forum.php

    mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Tack!

    Mvh Jonas

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr100 Visa inlägg
    Du skulle börjat med och starta turbinen, så lovar jag att din kärra hade varit klar för lääänge sen ;-)

    Köp nu en kolsyresläckare och lägg upp en film på starten ;-)
    Haha, jaja... skrev upp i mobilens kalender för morgondagen: "Köpa kolsyresläckare". ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr100 Visa inlägg
    Var köper ni A1 soppa och olja?

    Testa Diesel (ej preem) och 2% 2taktsolja(vi kör Mobil1 utombordsolja). Jet A1 har två nackdelar, dels luktar det apa och dels är det svårt att få tag på. Även om du har kontakt på flygplats så är det betydligt mera krångel än att åka till bensinmacken. En kompis har kört både simjet 700 och 1200 på den kombinationen och det fungerar bra.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Haha, jaja... skrev upp i mobilens kalender för morgondagen: "Köpa kolsyresläckare". ;-)
    Titta, står hemma på bordet nu! ;-) http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8552
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Testa Diesel (ej preem) och 2% 2taktsolja(vi kör Mobil1 utombordsolja). Jet A1 har två nackdelar, dels luktar det apa och dels är det svårt att få tag på. Även om du har kontakt på flygplats så är det betydligt mera krångel än att åka till bensinmacken. En kompis har kört både simjet 700 och 1200 på den kombinationen och det fungerar bra.
    Hej

    Tack för tipset!

    Men sotar den inte igen då?
    Varför inte Preem?
    2% olja? Brukar väl ligga på 4-5%

    Mvh Jonas

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Titta, står hemma på bordet nu! ;-) http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8552
    Gött ;-)

    Har du fått snurr på den nu då?

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr100 Visa inlägg
    Hej

    Tack för tipset!

    Men sotar den inte igen då?
    Varför inte Preem?
    2% olja? Brukar väl ligga på 4-5%

    Mvh Jonas
    Tänker du på bränslet eller oljan som sotar? Det finns lika många idéer som jetflygare men mitt tänk är ganska enkelt.

    Diesel är fetare än Jet A1 och man kan således minska oljeinblandningen.
    2-taktsolja är gjord för att blandas i bränslet och åka med genom motorn, det är inte turbinolja (som är en motorolja)

    Preems diesel är någon miljötyp som verkar lite sämre fart i.

    Många motortillverkare rekommenderar även diesel idag, Kingtech diesel + 3% olja, Lambert diesel + 2% olja, Frank turbines diesel + 1% olja etc. Är man osäker kan man självklart ändå använda turbinolja från hobbybutiken (exempelvis Jetcats olja) men köra på diesel för enkelhetens och luktens skull.

    Har man lätt att få tag i jet a1, inte bekymmras av lukten eller helt enkelt inte vill köra på diesel så är det ju bara att köra på jet a1. :-)
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

Liknande ämnen

  1. Bokis har blivit med get !
    Av ivve i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 17:41
  2. Har jag blivit galen!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 23:09
  3. Tror att jag har blivit kär igen!
    Av Diesel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 19:26
  4. Har Wesse blivit mjukis?
    Av Brauer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 02:36
  5. Jag har blivit religiös!
    Av Poteta i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •