Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Erfarenhet av killswitch

  1. #21
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Nu tycker jag du raljerar... En bensinare är i många fall betydligt större än en metanolare.
    Magnus, storleken har ju ingen betydelse. det är antal meter per sekund som räknas!
    D.v.s. anslagsenergin!
    Retroholic!

  2. #22
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Jag har ingen erfarenhet av bensinare, men en del erfarenhet av elektronik.

    Borde det inte vara enklast med ett återfjädrande relä som styrs av den där billiga Hobbyking grunkan för tändningen?

    Den kopplas till mottagaren på en Throttle Cut kanal
    Mottagaren programmeras med failsafe för förlorad kontakt
    Återfjädrande reläet matas av mottagarbatteriet vilket gör att den slår från även vid strömavbrott (om man har separat ström till tändningen vilket jag upfattat att många har).

    Då täcker du manuell killswitch, radioförlust och strömavbrott. Billigt, lättvikt och lättanvänt.
    Fluf, du har en poäng med ditt resonemang! Frågan är bara vad reläet drar i milliampère i belastat läge.
    Du får gärna rita upp ett enkelt kopplingsschema...
    Retroholic!

  3. #23
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Oves brytare fungerar ju så, fast reläet är väl elektroniskt.

    http://airmedia.se/index.php/radio-k...ombrytare.html
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    De killswitchar jag säljer stänger av om servosignalen försvinner. Dvs om något krånglar. Ett servo stannar i sitt läge och kan inte slå om en microbrytare. Nej det behövs en krets som stänger av vid strömavbrott eller felaktig servosignal.
    Mvh
    Ove
    När det diskuteras radiostörningar så hävdas det nästan alltid att det ytterst sällan är sändaren som fallerar så vitt man inte har för lite ström. Jag antar att man kollar det om man flyger en bensinkärra. Det som däremot ofta anges som en trolig felorsak är avbrott i mottagarens strömförsörjning. Om detta stämmer blir väl också failsafefunktionen utslagen och risken är då att motorn lika fullt går med fulla skaft trots inprogrammerad failsafe.

    Vad ville jag nu ha sagt med detta och varför citerade jag Ove? Jo för att den funktion han nämner fungerar vad jag förstår även om strömmen till mottagaren tvärt skulle brytas vilket inte failsaffunktionen gör. Alltså borde en killswitch med den funktionen vara en god säkerhetsinvesteringen.

    /Mats

  5. #25
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ett tips på en killswitch som jag använder i mina modeller (ej metanol) som fungerar klockrent.

    http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=4272
    /Lelle

  6. #26

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Magnus, storleken har ju ingen betydelse. det är antal meter per sekund som räknas!
    D.v.s. anslagsenergin!
    Stämmer alldeles säkert, jag är ingen höjdare på fysik. Men om jag får välja så får jag hellre en liten kärra med en 46:a än en 3meteare med en 170 cc i nosen efter mig/på mig

    Ett enkelt sätt är ju att mata mottagaren med dubbla ackar. Emcotecs dpsi-rv är klockren för ändamålet. Jag hade en sådan liggande, men den såldes i våras... Inte en fråga om killswitch kanske, men väl för säkerheten.
    Senast redigerat av Magoozi den 2012-09-14 klockan 12:08.

  7. #27
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Mina 50 öre: Emcotec som ovan,både för matningen av mottagare och deras killswitch.
    Jag gillar att jag aktivt behöver aktivera tändnngen när jag börjar och om jag tappar mottagningen så dör motorn.Även om mottagaraccen tar slut/hoppar ur,eller man kommer bortom sändarens räckvidd
    Svårare än så är det inte.
    Alla former av mekaniska brytare,div servodragna m.m går bort för mig,tappar man strömmen så är det sista läget innan som kvarstår och hur bra är det?
    Har man engång sett en snabb,tung kärra fara iväg utom kontroll så gör man vad man kan för att förhindra det...
    Bara tanken på tex min FW190:a , försvinner utom synhåll på fullgas får mig att rysa..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #28
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...och ja Thomas,jag har sett situationer där killswitchen har stoppat en skenande kärras framfart..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlägg
    4
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Malungs Modell Flygklubb

    Standard Killswitch

    Hej
    Säkerhetsriskerna är inte dom samma ställ dig frågan är du alltid ensam på fätet springer det aldrig några barn runt dina kärror, vid något obevakat ögonblick kan det hända typ att dom drar proppen och är då förutsättningarna rätt så startar den, det gör aldrig en metanolare. Med en radiostyrd kan du t.ex stänga av uppe i luften om det skulle bli något vajs på trotteln typ. Så om du inte är en konstant ensam flygare så bör du nog överväga att sätta dit en killswitch, fördelarna är nog betydligt fler än dom hundralappar det kostar att få denna säkerhet.






    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ähum.......
    Jo, jag vet att det är en säkerhetsgrunka, Killswitch är till för bensinare, men när kommer det för metanolare då??
    Säkerhetsriskerna är ju domsamma!

  10. #30

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Mina 50 öre: Emcotec som ovan,både för matningen av mottagare och deras killswitch.
    Jag gillar att jag aktivt behöver aktivera tändnngen när jag börjar och om jag tappar mottagningen så dör motorn.Även om mottagaraccen tar slut/hoppar ur,eller man kommer bortom sändarens räckvidd
    Svårare än så är det inte.
    Alla former av mekaniska brytare,div servodragna m.m går bort för mig,tappar man strömmen så är det sista läget innan som kvarstår och hur bra är det?
    Har man engång sett en snabb,tung kärra fara iväg utom kontroll så gör man vad man kan för att förhindra det...
    Bara tanken på tex min FW190:a , försvinner utom synhåll på fullgas får mig att rysa..
    Precis, att man "armerar" motorn när det är dags.

  11. #31
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Sk*tbra kommentarer!
    Men frågan kvarstår, är det NÅGON som har behövt använda killswitch'en till det den är avsedd för? D.v.s. att den bryter tändningen p.g.a. plötslig strömförlust eller haveritillbud??
    Jag är bara nyfiken på andras erfarenheter!
    jag har lagt runt 2000 kr på dom killsswitcharna jag haft i mina modeller typ emotec.
    Har aldrig haft någon nytta av dom men det ser lite fränt ut i modellen med alla sladdar och sånt,bra när man ska impa på grannen juh..
    Bryter alltid på trottlecut när jag taxat in mot depån...
    Det är väl bra att jag inte har haft nytta av killswitchen och att prylarna har funkat.,,,,men men valet är personligt och skulle det häkta sig någonstans och en annans kroppskada osakat av min modell skulle jag nog döda min hobby för gott och det vill jag inte riskera för min del..hepp

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #32
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Lugn grabbar, jag HAR köpt en killswitch och tänker montera den oxå.
    Ville bara höra lite om andras synpunkter och erfarenheter, om någon har fått den att "slå till" vid radiobortfall eller spänningsbortfall och liknande.
    Att det är en bra grej är odiskutabelt.

    Nu ska jag bara få tummen ur och sätta igång med vinterprojektet.
    Det kommer att drivas av en Turnigy HP 50 och (som vanligt) det blir ingen ´dussinkärra´...
    Retroholic!

  13. #33
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Lugn grabbar, jag HAR köpt en killswitch och tänker montera den oxå.
    Ville bara höra lite om andras synpunkter och erfarenheter, om någon har fått den att "slå till" vid radiobortfall eller spänningsbortfall och liknande.
    Att det är en bra grej är odiskutabelt.

    Nu ska jag bara få tummen ur och sätta igång med vinterprojektet.
    Det kommer att drivas av en Turnigy HP 50 och (som vanligt) det blir ingen ´dussinkärra´...
    ska du bygga en Yak55..wow det blir en ovanlig sak..

    Get high with hovering
    not drugs

  14. #34
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ska du bygga en Yak55..wow det blir en ovanlig sak..
    Prfft....
    Retroholic!

  15. #35

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Ska vi se.. Under tiden jag har lärt känna dig har jag sett två premiärer av dina kärror. En femtiotals inspirerad maskin och en könstig cub. Kan du inte ge en liiiiten hint om vad det kommer bli?

  16. #36
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Kan du inte ge en liiiiten hint om vad det kommer bli?
    Nähädu!!
    Retroholic!

  17. #37
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 096
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    ska du bygga en Yak55..wow det blir en ovanlig sak..
    Det är ungefär lika sannolikt som en nerlegad vattensäng...
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #38
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 955
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Å varken Cub eller Sukoj eller Extra eller Cap eller Sbart eller.....
    Retroholic!

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Å varken Cub eller Sukoj eller Extra eller Cap eller Sbart eller.....
    Det blir nog något gammaldags typ junker eller foker moth men hur som helst lycka till det är kul att skapa saker som man gott o funderat på.
    Nybörjare

  20. #40
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Det blir nog en Rosa Albatross med 7 st Killswitchar..

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Bruksanvisning sm modellbau killswitch
    Av KenPro i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 20:08
  2. Erfarenhet, above all.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 22:17
  3. Erfarenhet av ÖMHs YAK 54
    Av rotaxpower i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 22:56
  4. Har ni erfarenhet av röjsågsmotorer?
    Av tonic i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-14, 19:59
  5. Erfarenhet av X-Plane?
    Av heureka i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •