Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Inget ljud från esc...

  1. #1

    Standard Inget ljud från esc...

    Perfekta förutsättningar. 4 m/s, sol, ungen sover i vagnen, kaffe i termosen, fulla accar och ensam på klubben. Slår på sändare och kopplar i batteri. Mottagare tänds och roder ställer sig i position men inga pip från esc. Ingen gas. Allt annat fungerar.

    Flög Pawneen senast igår och testade en ny prop på kvällen, utan problem. Det var det sista jag gjorde innan jag stängde av. Gav kraftig gas så vardagsrummet behövde städas efteråt.

    Men idag, ingen reaktion på gas, inget pipedip... Brände jag något?

    Någon med erfarenhet?

    Arrowind 40A esc och E Flite 25 motor med 4s 3,7 batteri. Har flugit setupen massor med gånger, blir aldrig varm...

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är motorn som piper genom att skaka fram och tillbaks. Ofta kommer strömmen till pipandet bara mellan två faser (en lindning). Inget pip beror på att lindningen inte fungerar. Ofta för att en kabel mellan motor och fartreglage är av, annars är lindningen rökt.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Eller om slaget på gasspaken är för litet - eller reverserat.
    Fartreglagena behöver ett min- resp. Maxläge för att fungera.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  4. #4

    Standard

    Tack Freddan och AM, har testat rebinda, återställa esc med nya gasvärden, sändaren är OK enligt monitorn ( visar korrekt utslag ), har helt enkelt ingen signal till gas... Förstår bara inte hur det kan sluta fungera över natten ? Måste reda ut om det behövs ny motor eller ny esc, har trots allt flugit planet en hel del. (läs, några riktigt ruffa landningar).

    Tror det är motorn.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du ohmmeter i din multimeter kan du enkelt kolla om en lindning är av. Det ska vara strax över 0 ohm i likströmsmotstånd i motorn (vanligen 0-2 ohm för motorer anpassade till 2-3S LiPo), och lika på alla tre lindningarna
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danka Visa inlägg
    ---
    Förstår bara inte hur det kan sluta fungera över natten ? Måste reda ut om det behövs ny motor eller ny esc, har trots allt flugit planet en hel del. (läs, några riktigt ruffa landningar).

    Tror det är motorn.
    Har du testat för stor propp så är det möjligt - ytterlighet som ex: har själv prövat idiotsetup en gång och flög full gas och det funkade och när acket var slut efter ett par minuter gick jag ner och av eftervärmen smälte motorn, typ... Lindningarna längst fram var fortfarande kopparfärgade medan resten, bakåt, var nästintill svart...

    Mät enl rådet ovan.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Har du testat för stor propp så är det möjligt - ytterlighet som ex: har själv prövat idiotsetup en gång och flög full gas och det funkade och när acket var slut efter ett par minuter gick jag ner och av eftervärmen smälte motorn, typ... Lindningarna längst fram var fortfarande kopparfärgade medan resten, bakåt, var nästintill svart...

    Mät enl rådet ovan.
    Kanske är så "enkelt". Det var nämligen en 12/8 Master Airscrew elsnurra jag testade, tidigare alltid kört en 11/7 APC. Gillar utseendet på Mastern, mer skala, men den är ju lite "sluggigare". Tycker APC'n påminner mer om en kepssnurra. Dock en mycket bra prop! Men det var verkligen bara en 3 sek burst så soffkuddarna flög :-). Men det kanske räckte för att bränna lindningarna i motorn... Nu får jag inte av motorn pga av epoxydroppe som runnit över 2 skruvar i fästet, haha, men det är ett annat problem. #Klantarsle.

    Tack för svar, ska titta igenom allt när jag byggt färdigt min 1/4.5 CMPro Cub...

    Har även lärt mig att tonen kommer från motorn och inte fartreglaget @freddan_6.

  8. #8

    Standard

    Det var fartreglaget. Tydligen ett känt fel på Arrowind. Fick ett nytt Skymaxx reglage av Skånehobby, där jag köpt det tidigare. Nu funkar allt klockrent igen!

    Snacka om service!

    Heja Skånehobby friskt humör, det är det som susen gör!

Liknande ämnen

  1. Ljud och bildfiler till FUTABA T14
    Av Ompa i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 22:48
  2. Stänga av ljud på en Futaba 10C
    Av drjoshua i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 10:56
  3. För er som vill ha mer ljud i er elmodell!
    Av Zekee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •