Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Tappar kontakt vid snabba/många utslag

  1. #1

    Standard Tappar kontakt vid snabba/många utslag

    Hej,

    Jag provade min setup på marken för att se att allt fungerar som det ska. Tilläggas bör att jag är ny inom allt vad rcflyg innebär.

    Så, min setup: spektrum dx7s med tillhörande mottagare. 4s acc kopplat till esc där även mottagaren får ström ifrån.

    När jag kopplat ihop allt och fått mottagare och sändare att parata med varandra så testar jag att göra utslag med sändaren och det fungerar bra. Men när jag gör flertal utslag med t ex sidorodretså tappas kontakten helt. Mottagare och sändaren är då c:à en meter från varandra...

    Har ni någon ide vad som är fel?

  2. #2

    Standard

    ESC med inbyggd BEC? om allt är helt har du antagligen för klen BEC...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Standard

    Ingen märkning av opto, så då är det väl inbyggt bec?

  4. #4

    Standard

    Iom din mottagare får ström från reglaget så har den inbyggt. Men vad (ampere) klarar BECen och hur många servon ska det driva och vad drar servona (ampere) - kan ev. gå sätta multimeter på bec (tex. avklippt servokabel om du har ledig port i mottagaren men se till att inte kortsluta nåt o mät mellan mittstiftet, röda sladden, och ena yttre stiftet, det med svart eller ev. brun kabel)
    Antar det mäter ~5V när du inte vevar - vad visar det sedan när du vevar? Hoppar det mycket så är det behövs nog ESC med bättre BEC inbyggd.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du måste välja ESC med switching BEC. Normalt finns detta från 40A. Välj Hobbywing Funfly eller Turnigy Plush (Samma aggregat) 40A eller mer.
    Släng den ESC du har nu eller använd den i en seglare där du kör små roderutslag.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Iom din mottagare får ström från reglaget så har den inbyggt. Men vad (ampere) klarar BECen och hur många servon ska det driva och vad drar servona (ampere) - kan ev. gå sätta multimeter på bec (tex. avklippt servokabel om du har ledig port i mottagaren men se till att inte kortsluta nåt o mät mellan mittstiftet, röda sladden, och ena yttre stiftet, det med svart eller ev. brun kabel)
    Antar det mäter ~5V när du inte vevar - vad visar det sedan när du vevar? Hoppar det mycket så är det behövs nog ESC med bättre BEC inbyggd.
    Får ta och sätta mig in i det hära så jag kan få fram felet, tack för infon.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du måste välja ESC med switching BEC. Normalt finns detta från 40A. Välj Hobbywing Funfly eller Turnigy Plush (Samma aggregat) 40A eller mer.
    Släng den ESC du har nu eller använd den i en seglare där du kör små roderutslag.
    Det jag tycker är konstigt är att jag köpt allt i ett "paket" (utom sändare / mottagare), och fått rekommenderat detta acc. Då borde det väl ändå vara saker som lirar väl tillsammans. Visst skulle jag vilja köpa på mig ännu mer kvalitetssaker men jag vill ju få upp kärran först och se om det är något som verkar vara intressant att fortsätta med innan jag köper på mig ännu mer roliga saker

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cok Visa inlägg
    ---
    Det jag tycker är konstigt är att jag köpt allt i ett "paket" (utom sändare / mottagare), och fått rekommenderat detta acc. Då borde det väl ändå vara saker som lirar väl tillsammans.
    ---
    Är det nån ARF/plugandprayhistoria du köpt så kan ju nåt vara defekt "i paketet" - räcker tex. med ett kass servo så kan det "döda" mottagaren sådär. Är det nytt så hör med affären om/vad de råder så du inte meckar bort nån garanti.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad är det för prylar vi talar om ? Speca allt så är det enklare att svara.
    //Roger

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cok Visa inlägg
    Det jag tycker är konstigt är att jag köpt allt i ett "paket" (utom sändare / mottagare), och fått rekommenderat detta acc. Då borde det väl ändå vara saker som lirar väl tillsammans. Visst skulle jag vilja köpa på mig ännu mer kvalitetssaker men jag vill ju få upp kärran först och se om det är något som verkar vara intressant att fortsätta med innan jag köper på mig ännu mer roliga saker
    Intressant idé. Tyvärr är QC i kinesiska fabriker ibland så låg att jag misstänker att de aldrig någonsin provat att använda vad de producerar.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vad är det för prylar vi talar om ? Speca allt så är det enklare att svara.
    //Roger
    Duger detta?

    Wingspan approx: 1400mm
    Length: 950mm
    Flying weight: 1800g
    Wing load: 56g/dm2
    12*Prop, Esc(45A), Powerful 3648 Motor 700 kv
    4 Nine gram servos
    Battery 2200mah - 14.8V 35c

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tyvärr duger det nog inte som beskrivning till vad du köpt. Varför inte länka till produkten eller i vart fall tala om vad den heter ? Med den beskrivningen har jag svårt att tro att du kan få mera råd som hjälper dig hitta problemet.
    Men om du inte vill länka själv så gissar jag att det är denna Cub - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=18597
    Finns nog även under andra namn - t ex Starmax - http://www.superandcheaper.com.au/vi...ct.asp?id=1304
    Därmed kanske nån annan kan ha erfarenheter som kan hjälpa dig.
    //Roger

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om det är den som Roger tror så gillar jag första recensionen på HK, ungefär vad jag sa fast med färgstarkt:

    wast of 130$ remove the speed controller and hit it with a hammer right away before you do anything else, after ground range check: 10 seconds into 1st flight second turn (about 75 ' up) lost all control motor stopprd and plane hit the asphalt like a brick, the battery, wing and fuselage not repairable. while picking up the pieces I noticed one of the speed controller wires disconnected> after thought I think this is a 3 cell kit (not a 4 cell) based on the 12 X 9. no KV on the motor, and nothing on the speed controller. The plane is beautiful, and for 9 seconds flew great. If this was in kit form I would give 6 stars, but now I am out 130$ and a 4 cell 20C battery,


    mvh //Fredriik
    fredrik

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den som letar han finner, Fredrik...
    Det är nog en Starmax baserat på denna tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...inte-lyftkraft
    Men det är säkert samma Cub som den från HK.
    //Roger

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Jag köpte min Starmax cub hos MFT förra sommaren och en 3lipo 3300 acc rek. MFT och det blev perfekt tyngdpunkt och tillräckligt nyp i motorn.Funkar klockrent med Futabas fasst radio
    Tobbe

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Den som letar han finner, Fredrik...
    Det är nog en Starmax baserat på denna tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...inte-lyftkraft
    Men det är säkert samma Cub som den från HK.
    //Roger
    Stämmer, sorry, jag fick för mig att jag hade länkat till den i första inlägget.

  16. #16

    Standard

    Nåväl, blir väl kanske till att införskaffa ett nytt fartreglage. Tänkte i vinter köpa ett lite roligare plan i ungefär samma storlek, där detta fartreglage rekommenders:

    http://www.fullkontroll.se/?ProdID=4041

    I nästa plan tänkte jag gå på,lite mer kvalité, så min fråga är om ovan fartreglage är av någon kvalité? Antar att det skulle funkade cub:en med?

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Above all är tillverkade av Hobbywing. Samma reglage, högre pris, pga dyrt namn men det fungerar väldigt bra.
    Exempel på lägre pris

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=2166 34$/27$ (utloggad/inloggad)
    fredrik

  18. #18

    Standard

    Orkar du inte vänta på restorder från tjingtjong så har du orginalet i sverige på tex:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=120

    och ska du inte labba med större propp eller så, räcker antagligen denna:

    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=119
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har köpt några 40 A Hobbywing med switchad BEC härifrån - http://www.ehirobo.com/shop/Motors-/...duct_info.html
    För mig har dom varit snabbare att leverera än Hobbyking men är det brådis får man i regel handla inom Sverige - till klart högre pris i detta fall. Här är dom ju i alla fall inte så fasligt dyra för att vara i Sverige - http://rubinrc.se/product_info.php?c...roducts_id=102
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Tappar kontrollen efter 4m
    Av HenrikGG i forum Bilar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 20:10
  2. Klöverantenner tappar det i höjdled
    Av evilaid i forum FPV Antenner
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 11:56
  3. hur stora utslag
    Av Lada008 i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-17, 07:54
  4. skevroder utslag mer upp än ner...
    Av manson_swe i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 21:25
  5. Skevroder utslag
    Av Lada008 i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •