Reklam

Resultat 1 till 15 av 15

mne: 2:a gngen ja frsker flyga min trikopter

Standard 2:a gngen ja frsker flyga min trikopter

Lgger ut ett klipp p hur de ser ut efter 2:a gngen med min trikopter i luften, har lite erfarenhet av rc flyg innan och ingen erfarenhet av multirotor eller helli. Ser inte vackert ut en sak som r sker och vldigt ryckigt, svrare n va jag trodde de skulle vara...

Ngra smarta rd vid trikopter flygning som kan ges?
    Senast redigerat av administrator den 2012-09-18 klockan 20:34.

Blomsters avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Trans MFK

Standard

Ja jag hade ej vgat flyga med den s som den var i det klippet.
    Hr verkar det som att du fr jobba med spakarna hela tiden, snurrar runt o .. n

Mitt rd:
    Brja p lg hjd max 2 meter och trimma den helt stabil, nr du slpper alla spakar skall den i varjefall vilja st still i luften.
    Kr du med KK kort ? --> sg att du hade V2.1 samma som jag kr med d.
    Senast redigerat av Blomster den 2012-09-18 klockan 00:01. Anledning: lste dina inlgg

Standard

Ja den knns vldigt vinglig i luften... Japp kr med kk 2,1 antagligen fr mycket gain ocks... Men svrt eftersom ja inte vet hur den ska bete sig..

Blomsters avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Trans MFK

Standard

Jag byggde en till mindre tri 42cm med samma instllningar som min stora 80cm, och det var inte mycket som behvde ndras.

Skall kolla p middan hur pottarna str, tror inte det kan bli smre ivarjefall, s du har ngot att brja med.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

brja med att ta upp den p lite hjd sen gr du en snabb rrelse t vnster och slpper spaken.
    stabiliserar den sig bra eller gungar den fort fram och tillbaka ?? gungar den fort minska gain.
    gungar den lngsamt och tar ett tag p sig att stabilisera sig s ka gain.
    gr samma test fram och bak och p yaw. yaw beter sig lite anorlunda vid hg gain , den stannar inte fint iallafall.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Ska gra detta vad r ett bra utgngslge p gainen? Just nu tror ja alla str p runt 75-80 %..

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Om det r som i filmen s r nog utgngslget ganska bra. Gain beror p s mnga olika faktorer, storlek maskin, storlek proppar, storlek motorer, vikt m.m s det r vldigt svrt att sga hur det skall vara
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

Standard

Har du expo i sndaren? Dra p en del expo s blir det lugnare runt mitten av spakarna.
    Trimma in den som dom andra sger. r det mycket trim som behvs p yaw s ndra p servohornet/lnkaget istllet.

Balanserat proppar och motorer? Det lter som ett jkla skrammel, r det gopron i sin lda eller r det resonanser p alla hll i ramen tro?
    Pilla med gainjustering p kortet.

Standard

Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlgg
    Har du expo i sndaren? Dra p en del expo s blir det lugnare runt mitten av spakarna.
    Trimma in den som dom andra sger. r det mycket trim som behvs p yaw s ndra p servohornet/lnkaget istllet.

Balanserat proppar och motorer? Det lter som ett jkla skrammel, r det gopron i sin lda eller r det resonanser p alla hll i ramen tro?
    Pilla med gainjustering p kortet.
    D/R & Expo instllningar:
    Rudd d/r 100 expo 0
    elev d/r 60 expo -30
    aile d/r 60 expo -30

Har inte balanserat propparna n pga att jag kraschar och nd frstr dem varje flygning hittills :/. Men motorerna r balanserade.

Go Pron sitter i sin lda s de knakar vl en del. Frskte prova att f upp den p lite hjd idag och justera gainen men de blste mer n jag trodde att de skulle gra s jag drev ivg bort t, tills jag tappade orienteringen och kraschade. Vnstra armen gick av samt en propp. Men de e vl bara p:t igen.

Funderar p att kapa armarna till 37-40 cm ist fr 48cm tror ni de kan funka, brjar bli tomt p 50cm lister nu :S...

Ska ocks slnga ihop en quad och stta p kk2 kort, tror ni att de kan bli lttare att flyga den? Som sagt antigen har jag gjort ntt vldigt fel eller s r det fruktansvrt svrt att flyga trikopter, flyger quadcopter p phoenix simulator och det r ju rena barnleken...

mvh Defuncta

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

quadcoptern i phoenix r nog den smsta modellen i hela phoenix , inte alls som ngot jag provflugit i verkligheten
    och det brjar bli ett gng.

Sjlv tycker jag att quaden r lttare att flyga frutom orienteringen.
    men s brjade jag med quad , har inte ens ngon egen tri n. eller det r faktiskt pvg ett chassi i denna stund br landa i ldan vldigt snart

trin svnger p ett lite anorlunda stt men ingen strre skillnad nd. det r bara att va p.
    har du ingen i nrheten som kan knna p grejorna ? vart finns du ?
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    quadcoptern i phoenix r nog den smsta modellen i hela phoenix , inte alls som ngot jag provflugit i verkligheten
    och det brjar bli ett gng.

Sjlv tycker jag att quaden r lttare att flyga frutom orienteringen.
    men s brjade jag med quad , har inte ens ngon egen tri n. eller det r faktiskt pvg ett chassi i denna stund br landa i ldan vldigt snart

trin svnger p ett lite anorlunda stt men ingen strre skillnad nd. det r bara att va p.
    har du ingen i nrheten som kan knna p grejorna ? vart finns du ?
    Misstnkte vl de att quaden i phoenix inte stmde :P Flyger inte trin snabbare n en quad?

Jag bor i Varberg... Men de e vl bara att va vidare. Provade ocks att montera p mitt kk2 kort fr att se om de skulle g bttre. Men d kompenserade den inte tillrckligt p vnster armen, vldigt skumt tyckte jag. S jag fick stta tillbaka mitt gamla igen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlgg
    Ska gra detta vad r ett bra utgngslge p gainen? Just nu tror ja alla str p runt 75-80 %..
    Du har fr hg gain skulle jag sga, redan vid 70% s brjar min tri skaka av att den kompenserar fr mycket. 50-60% tycker jag var lagom. D hade jag balanserat propparna etc.

Lycka till

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlgg
    Du har fr hg gain skulle jag sga, redan vid 70% s brjar min tri skaka av att den kompenserar fr mycket. 50-60% tycker jag var lagom. D hade jag balanserat propparna etc.

Lycka till
    Har du samma storlek p proppar , samma storlek / fabrikat p motorer, lngd p armar, samma vikt , samma accar ?
    Det r massor faktorer som bestmmer vilken gain som r rtt.
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Min setup r iaf:

DT750 motorer
    48 cm armar
    5000 mah acc
    gopro med kamerahuset.
    11" proppar

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Har du samma storlek p proppar , samma storlek / fabrikat p motorer, lngd p armar, samma vikt , samma accar ?
    Det r massor faktorer som bestmmer vilken gain som r rtt.
    Menade mer att min tricopter var lika skakig som Defuncta:s innan jag stllde ner gainen. Bara ett tips att prova.

Sen har jag byggt om min tricopter mnga gnger och med olika vikt/proppar/motorer/batteri men det var nd runt 50-60% som var bra. Visst behver det inte funka fr andra men nd.

Liknande mnen

1. Dantiberg frsker bygga
    Av Daniel Berg i forum Hexa
    Svar: 21
    Senaste inlgg: 2014-12-18, 10:36
  2. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmnt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-01-14, 22:49
  3. Lttare att flyga fpv n visuellt (trikopter)
    Av Defuncta i forum FPV Allmnt
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2012-09-10, 09:12
  4. Huvudsaken r att man frsker
    Av wesse i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-04-21, 17:52
  5. Bill Hempel frsker Impa p Wesse
    Av DennanHMFK i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2008-02-22, 15:16

Behrigheter fr att posta