Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 2:a gången ja försöker flyga min trikopter

  1. #1

    Standard 2:a gången ja försöker flyga min trikopter

    Lägger ut ett klipp på hur de ser ut efter 2:a gången med min trikopter i luften, har lite erfarenhet av rc flyg innan och ingen erfarenhet av multirotor eller helli. Ser inte vackert ut en sak som är säker och väldigt ryckigt, svårare än va jag trodde de skulle vara...



    Några smarta råd vid trikopter flygning som kan ges?
    Senast redigerat av administrator den 2012-09-18 klockan 20:34.

  2. #2
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Ja jag hade ej vågat flyga med den så som den var i det klippet.
    Här verkar det som att du får jobba med spakarna hela tiden, snurrar runt o .. nä ä

    Mitt råd:
    Börja på låg höjd max 2 meter och trimma den helt stabil, när du släpper alla spakar skall den i varjefall vilja stå still i luften.
    Kör du med KK kort ? --> såg att du hade V2.1 samma som jag kör med då.
    Senast redigerat av Blomster den 2012-09-18 klockan 00:01. Anledning: läste dina inlägg

  3. #3

    Standard

    Ja den känns väldigt vinglig i luften... Japp kör med kk 2,1 antagligen för mycket gain också... Men svårt eftersom ja inte vet hur den ska bete sig..

  4. #4
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Jag byggde en till mindre tri 42cm med samma inställningar som min stora 80cm, och det var inte mycket som behövde ändras.

    Skall kolla på middan hur pottarna står, tror inte det kan bli sämre ivarjefall, så du har något att börja med.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    börja med att ta upp den på lite höjd sen gör du en snabb rörelse åt vänster och släpper spaken.
    stabiliserar den sig bra eller gungar den fort fram och tillbaka ?? gungar den fort minska gain.
    gungar den långsamt och tar ett tag på sig att stabilisera sig så öka gain.
    gör samma test fram och bak och på yaw. yaw beter sig lite anorlunda vid hög gain , den stannar inte fint iallafall.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Ska göra detta vad är ett bra utgångsläge på gainen? Just nu tror ja alla står på runt 75-80 %..

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om det är som i filmen så är nog utgångsläget ganska bra. Gain beror på så många olika faktorer, storlek maskin, storlek proppar, storlek motorer, vikt m.m så det är väldigt svårt att säga hur det skall vara
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Har du expo i sändaren? Dra på en del expo så blir det lugnare runt mitten av spakarna.
    Trimma in den som dom andra säger. Är det mycket trim som behövs på yaw så ändra på servohornet/länkaget istället.

    Balanserat proppar och motorer? Det låter som ett jäkla skrammel, är det gopron i sin låda eller är det resonanser på alla håll i ramen tro?
    Pilla med gainjustering på kortet.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Har du expo i sändaren? Dra på en del expo så blir det lugnare runt mitten av spakarna.
    Trimma in den som dom andra säger. Är det mycket trim som behövs på yaw så ändra på servohornet/länkaget istället.

    Balanserat proppar och motorer? Det låter som ett jäkla skrammel, är det gopron i sin låda eller är det resonanser på alla håll i ramen tro?
    Pilla med gainjustering på kortet.
    D/R & Expo inställningar:
    Rudd d/r 100 expo 0
    elev d/r 60 expo -30
    aile d/r 60 expo -30

    Har inte balanserat propparna än pga att jag kraschar och ändå förstör dem varje flygning hittills :/. Men motorerna är balanserade.

    Go Pron sitter i sin låda så de knakar väl en del. Försökte prova att få upp den på lite höjd idag och justera gainen men de blåste mer än jag trodde att de skulle göra så jag drev iväg bort åt, tills jag tappade orienteringen och kraschade. Vänstra armen gick av samt en propp. Men de e väl bara på:t igen.

    Funderar på att kapa armarna till 37-40 cm ist för 48cm tror ni de kan funka, börjar bli tomt på 50cm lister nu :S...

    Ska också slänga ihop en quad och sätta på kk2 kort, tror ni att de kan bli lättare att flyga den? Som sagt antigen har jag gjort nått väldigt fel eller så är det fruktansvärt svårt att flyga trikopter, flyger quadcopter på phoenix simulator och det är ju rena barnleken...

    mvh Defuncta

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    quadcoptern i phoenix är nog den sämsta modellen i hela phoenix , inte alls som något jag provflugit i verkligheten
    och det börjar bli ett gäng.

    Själv tycker jag att quaden är lättare att flyga förutom orienteringen.
    men så började jag med quad , har inte ens någon egen tri än. eller det är faktiskt påväg ett chassi i denna stund bör landa i lådan väldigt snart

    trin svänger på ett lite anorlunda sätt men ingen större skillnad ändå. det är bara att öva på.
    har du ingen i närheten som kan känna på grejorna ? vart finns du ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    quadcoptern i phoenix är nog den sämsta modellen i hela phoenix , inte alls som något jag provflugit i verkligheten
    och det börjar bli ett gäng.

    Själv tycker jag att quaden är lättare att flyga förutom orienteringen.
    men så började jag med quad , har inte ens någon egen tri än. eller det är faktiskt påväg ett chassi i denna stund bör landa i lådan väldigt snart

    trin svänger på ett lite anorlunda sätt men ingen större skillnad ändå. det är bara att öva på.
    har du ingen i närheten som kan känna på grejorna ? vart finns du ?
    Misstänkte väl de att quaden i phoenix inte stämde :P Flyger inte trin snabbare än en quad?

    Jag bor i Varberg... Men de e väl bara att öva vidare. Provade också att montera på mitt kk2 kort för att se om de skulle gå bättre. Men då kompenserade den inte tillräckligt på vänster armen, väldigt skumt tyckte jag. Så jag fick sätta tillbaka mitt gamla igen.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Defuncta Visa inlägg
    Ska göra detta vad är ett bra utgångsläge på gainen? Just nu tror ja alla står på runt 75-80 %..
    Du har för hög gain skulle jag säga, redan vid 70% så börjar min tri skaka av att den kompenserar för mycket. 50-60% tycker jag var lagom. Då hade jag balanserat propparna etc.

    Lycka till

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Du har för hög gain skulle jag säga, redan vid 70% så börjar min tri skaka av att den kompenserar för mycket. 50-60% tycker jag var lagom. Då hade jag balanserat propparna etc.

    Lycka till
    Har du samma storlek på proppar , samma storlek / fabrikat på motorer, längd på armar, samma vikt , samma accar ?
    Det är massor faktorer som bestämmer vilken gain som är rätt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Min setup är iaf:

    DT750 motorer
    48 cm armar
    5000 mah acc
    gopro med kamerahuset.
    11" proppar

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Har du samma storlek på proppar , samma storlek / fabrikat på motorer, längd på armar, samma vikt , samma accar ?
    Det är massor faktorer som bestämmer vilken gain som är rätt.
    Menade mer att min tricopter var lika skakig som Defuncta:s innan jag ställde ner gainen. Bara ett tips att prova.

    Sen har jag byggt om min tricopter många gånger och med olika vikt/proppar/motorer/batteri men det var ändå runt 50-60% som var bra. Visst behöver det inte funka för andra men ändå.

Liknande ämnen

  1. Dantiberg försöker bygga
    Av Daniel Berg i forum Hexa
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-12-18, 10:36
  2. Flyga eller bara flyga?
    Av Ernie i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 22:49
  3. Lättare att flyga fpv än visuellt (trikopter)
    Av Defuncta i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 09:12
  4. Huvudsaken är att man försöker
    Av wesse i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 17:52
  5. Bill Hempel försöker Impa på Wesse
    Av DennanHMFK i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 15:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •