Reklam

Resultat 1 till 16 av 16

mne: En heli-nybrjares (ngot lngrandiga) beknnelser

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard En heli-nybrjares (ngot lngrandiga) beknnelser

Jag som har flugit modellflyg i snart 30 r r p nytt nybrjare, en mrklig upplevelse m jag sga!
    Orsaken r att att jag de senaste ren nra nog varje kvll sett Uppsala Universitetssjukhus ambulanshelikopter passera ver mitt hem p vg till eller frn landningsplattan p sjukhuset, ngot som med tiden vckt mitt intresse fr hur dessa tingestar med "propellern p taket" flyger.

Med detta i tanke inhandlades jag som en 50-rspresent till mig sjlv (min omgivning insg inte behovet av yterligare galenskaper) en styck HK-450TT Pro samt en motor, Turnigy 2215H, ett fartreglage HK Mystery 40A, samt ett HK 401B gyro. Prylarna var frvnansvrt billiga s bestllningen kompletterades med ett icke oansenligt reservdelslager.

Monteringen av helikoptern tog mig tillbaka till lekskoletiden d jag tillbringade i stort sett all tid med att skruva ihop olika fantasifulla Meccanokonstruktioner. Kanske av det sklet upplevde jag, som hittills mestadels byggt flygplan i balsa, furu, plywood, foam och glasfiber, att monteringen gick ganska smrtfritt. Dock insg jag snart nyttan av att anvnda insexmejslar av hg kvalitet, det sparar mycket frustration att slippa dra skruvskallar runda. Delarna passade ihop frvnansvrt bra ven om det blev en del finjusteringar, bland annat av stjrtrotorstyrningen som frn brjan gick ojmt och trgt.

En ovrderlig hjlp vid monteringen och installationen av radion var de videofilmer producerade av signaturen "Finless Bob" som finns arkiverade p Helifreak.com. Videofilmerna hjlpte mig frst principerna fr monteringen av linkaget till swashplattan, balansering av rotorbladen samt grundinstllningen av gyrot.

Efter ngra helgers pyssel stod helikoptern frdig komplett med ett trningslandstll av kolfiberstavar med foambollar i ndarna och jag knde mig njd med resultatet, linkaget gick ltt och s glappfritt som det gick att f det. Med en kombination av tur och kanske en gnutta skicklighet hade jag lyckats f allt i balans s att helikoptern varvade upp utan ptagliga vibrationer. Rotorbladens tracking hade jag ocks lyckats f till och drmed fanns inte lngre ngra urskter att inte provflyga den lilla tingesten.

Vid denna tidpunkt satte jag mig att lsa Kristian Berggrens helikopterflygbok, som visserligen har en del r p nacken, men som tminstone jag upplevde som ganska matnyttig, bl.a. avseende vad man ska betnka vid de frsta flygfrsken. Min mentala trning gick sledes ut p att intala mig att undvika en blivande helikopterpilots tre ddsynder genom att upprepa mantrat, "titta inte p stjrtrototorn och om ngonting gr galet, dra inte av gasen och dra absolut inte hgerspaken mot mig".

Frn denna punkt avviker nog min historia ganska avsevrt frn den gngse rekommenderade och jag vill inte rekommendera ngon att gra som jag ven om det n s lnge tycks ha fungerat.

Sledes: Jag hade vid ett tidigare tillflle provat att flyga modellflygsimulator p en hobbymssa och funnit det s till den milda grad trkigt att jag valde att inte va med en sdan. Eftersom de frsta flygfrsken skedde under semestern hade jag inte heller tillgng till ngon som kunde hjlpa mig med att trimma in helikoptern. Dessutom tyckte jag att gyrot verkade fungera konstigt s jag skruvade inledningsvis ner gain till 0. Med pitchkurvan instlld p 0 till +12 grader och trottelkurvan p 0%, 65% och 100% satte jag igng att gra de frsta frsiktiga skutten. I viss mn kan man sga att oddsen var emot mig.

Ett par saker visade sig omedelbart:

- Stjrtrotorn levde sitt eget liv, det var mycket svrt att hlla helikopterns p stadig kurs med 0% gain p gyrot. Jag blev tvungen att gra ganska rejla justeringar av linkaget fr att f till ett neutrallge som gjorde att helikoptern inte ville leka karusell s fort den lttade lite frn marken.

- Jag upplevde helikoptern som extremt knslig p de cykliska kontrollerna (hgerspaken). Efter en del experimenterande kom jag p att jag kunde gra helikoptern mindre knslig om jag justerade ner swashplattemixningen frn 60%, som var standardinstllning p mn JR PCM9XII-radio, till 40%

- De frsta startfrsken gjorde jag frn grsmattan hemmavid. Detta var ett stort misstag d jag nstan omedelbart vid de frsta skutten fick stjrtrotorn att ta i grset varvid vinkeldrevet till stjrtrotorns drivaxelsom blev av med ett antal tnder. Turligt nog hade jag bestllt ett par extradrev s det gick fort och enkelt att reparera. S hr i efterhand inser jag att det kanske varit bttre att skaffa en helikopter med remdriven stjrtrotor. Kuggdreven till stjrtrotorn tycks vara min helikopters svaga punkt

De pfljande frsken ledde ocks till problem d jag flyttade mina startfrsk till en boulebana. terigen ett "big mistake" eftersom rotorbladen rev upp massa smsten som yrde i luften och vldigt snabbt frstrde framkanten p rotorbladen. terigen kom reservdelslagret vl till pass och bestyckad med nya rotorblad flyttades de fljande flygfrsken till en tom asfalterad parkeringsplats vilket var ett mycket bttre val av plats.

Med precis s mycket gaspdrag att helikoptern ntt och jmt lttade tillbringade jag ett dussintal starter med att hasa omkring framt, bakt, t hger och vnster. S smningom vgade jag lta helikoptern ltta ngon decimeter frn marken och efter att den inledningsvis tycktes fungera som en smrklick i en stekpanna brjade jag s smningom f en viss kontroll ver situationen. Full koncentration behvdes, och ganska ofta kndes det som att jag jagade helikoptern runt istllet fr att hlla den ngorlunda stilla p en bestmd plats.

Efter ytterligare ett par dussin flygningar brjar nu f lite kontroll p hovrandet, jag har skruvat up gainen p gyrot till 40% vilket underlttar avsevrt. Jag r full av respekt fr de som i modellhelikoptrarnas barndom lyckades klara av att flyga helt utan gyro. Att hovrandet blir skrare mrker jag p att mina korrektioner med tiden blivit mycket mindre, att jag mestdels inte kanar omkring s mycket och har en viss frmga att medvetet flytta helikoptern frn A till B. Jag r fortfarande kvar p den absoluta nybrjarnivn men upplever att vgen framt ligger ppen. Kostnaden har turligt nog nnu s lnge varit blygsam, ett par rotorblad fr $4 och tre par vinkeldrev till stjrtrotorn fr $3/st.

Det knns riktigt kul att ftt en ny hobby inom hobbyn s att sga!

Jag har ngra frgor till er som r mer erfarna helikopterpiloter:

- Vad r egentligen innebrden av procentsatsen fr swashplattemixningen i radion? Standardvrdet p min JR-radio r 60% men jag har fr nrvarande justerat ner den till 45% fr att helikoptern ska bli ngot mindre knslig. Ska jag satsa p att s smningom landa p 60% eller ngot annat vrde?

Hur ska strtrotorbladen trimmas in? Fr nrvarande har jag dem intrimmade s att d jag har gyrots gain instllt p 0% helikoptern precis d den brjar hovra inte roterar t ngot hll . r detta korrekt? Stller jag in gyrots gain p 40% och kopplar ver till "heading hold" hller helikoptern stadigt nosen i samma riktning under hovringen.

- D jag hovrar har helikoptern ibland en tendens till att lngsamt "vobbla" lite kring sin egen axel. Det r ingen vibration utan ser mer ut som nr ett gyrosnurra lngsamt precesserar kring sin egen axel. Har ni ngon id om vad som orsakar detta? Jag tycker mig ha mrkt att tendensen blir avsevrt mindre om jag hjer hovringsvarvtalet en del. Jag har ven hrt/lst att det kan bero p att jag anvnder ett trningslandingsstll och att jag nnu s lnge hovrar p ganska lg hjd.

- Med anledning av fregende frga, vad r ett lmpligt hovringsvarvtal?

- Angende nsta steg: Om jag nu lyckas lra mig helikopterflygandets grunder vad ska jag satsa p som nsta steg? Innebr "flybarless" stora frdelar fr en "sndagspilot" utan 3D-ambitioner? Hur mycket bttre r en "riktig" T-Rex jmfrt med min HK-klon avseende exempelvis mjligheten till precis flygning? r det en stor frdel att kliva upp en eller ett par storlekar till en 500-, 550- eller 600-helikopter?

Tack p frhand fr all hjlp. Jag kommer att rapportera framsteg/bakslag efterhand som jag trnar vidare.

/Michael

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Hej!

Frst och frmst... bra skrivet! Kul lsning som nog mnga av oss som flyger heli i ngon form kan knna igen oss i.

Jag vill inte pst mig vara ngon van eller ens erfaren heli-pilot, men jag klarar hovring t de flesta hll utom nose-in. Eller gjorde det frra sommaren tminstone, d jag senast flg min Trex450-klon av mrket CopterX. Jag har ocks flugit en hel del med min aningen mindre heli som ocks fr nrvarande r i behov av lite krlek. Men fr att kommentera tminstone den ena av dina frgor, eller faktiskt tv nr jag tnker efter s tycker jag att det lter som om du lyckats trimma tailen bra. Beteendet pminner om vad jag tycker mig uppleva i min heli. Finless Bobs videos r superba och har du fljt dem s br du ha en relativt vltrimmad heli.

Approp fortsatt flygning s upplever jag behovet av strre heli n en 450 som relativt litet fr min egen skull men skulle mycket vl kunna tnka mig ett bar-less-huvud eftersom det minskar den mekaniska komplexiteten i helin avsevrt och borde leda till mindre marktid. Sjlv har jag istllet kompletterat min 450 med en. Mycket mindre kollektivpitchhelikopter fr att kunna flyga inne nr andan faller p. Allt fr att ka den potentiella flygtiden.

Vidare skulle jag rekommendera dig att slnga skrajstllet och flja lektionerna i Radd's School of Rotary Flight som du hittar hr: http://www.dream-models.com/eco/index.html
    De tog mig frn total helinoob till dr jag r idag utan krascher.
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

En sak till... strre helisaf r dyrare i drift p alla fronter. Dyrare reservdelar, dyrare batterier etc...
    Mvh, Thomas

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Grattis! Kul lsning ocks faktiskt.. Har sjlv spakat visp i strax ver ett r nu.
    Flyger fr nrvarande en Logo 500, men har tidigare varit p Aligns maskiner.
    Hur som, Flyger Flybarless nufrtiden, det jag mrkte sjlv var att helikoptern dels blir mindre vindknslig n tidigare, d det r mindre "prylar" som vinden kan fnga. Enklare att plocka med och stlla in efter en ev markknning, ser nstan bara frdelar med flybarless egentligen. Dremot kan det vara lite dyrare i inkp, om inte det fljer med i ett paketpris tex. Sen s r ocks en flybar frsedd helikopter rtt instlld stabilare i hovring n en Flybarless heli.

Som Thomas skriver ovanfr, s medfr en strre heli strre reservdelspriser. Framfrallt r det bladen.. Ett par till min Logo (gller alla koptrar i samma storlek sklart kostar runt 500kr och uppt. (Logo 500 r samma storlek som en T-rex 550 osv, ej att frvxla med Align T-rex 500)

Det r en kul hobby som man verkligen kan utvecklas med. .Min ambitionsniv r att komma hem med helin hel efter varje flygning Men har lrt mig att flippa framt, bakt och t sidorna, samt looping, roll etc. Kvarstr gr att lra mig hovra inverterat p lgre hjd n jag gr nu, handlar mest om att vga gra det =)

Lycka till med spakandet!
    //Kenneth
    EDF Pilot och Slinge bo! :P
    Google r en skmotor, Goggles r glasgon.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Fantastiskt skrivet, uppskattat

Flugit ngra ssonger med 450storlek, s r inte s erfaren men har ftt en hel del meka-tid och lite frstelse fr mekaniken.

S till dina frgor,
    Ang mixning, tror du angripper lite frn ett udda hll. 60% lter rtt, men du br ven stlla in om mjligt lite expo och dualrate. Beroende p radio och uppsttning s br 30% expo hjlpa att bli lite snllare p sm utslag men nd ge dig mjlighet att veva lite srre ute i ndarna samt att ha en DualRate instllning p ca 60-70% som du har i "hovring" men du kan sl av nr du har helikoptern en bit upp i luften (tv misstags hjd) och kan knna p lite mer akrobatik.

Ang vobbling/pendlingen du upplevde hade jag ocks problem med p fr lga varvtal. Du kan nog gott ha en throttlekurva p
    0-45-80-95-100 procent (s di flyger p 80+ och hovring r p ca 60% vnsterspak)
    Samt pitch
    0-0-1-5-9 grader

Borde blir lite stabilare med det, sedan r det naturligtvis helt upp till hur just din heli upptrder. Var inte rdd fr att trycka upp varvtalet lite.

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb

Standard

Tack fr de uppmuntrande orden!

Idag har jag flugit ytterligare 4 starter och med risk fr att vara vermodig s knns det mer och mer avslappnat att hovra helikoptern en bit snett framfr mig. Jag tolkar det som ett gott tecken. Jag har ven vgat mig p att ta upp helikoptern till ungefr dubbla min lngd i hjdled. Det blev ett helt nytt perspektiv p helikoptern och jag inser att ven om jag r van modellflygare s r detta med orienteringen en helt annan sak med helikoptern. Jag ska fortstta hovra ngra dagar till och sedan kanske jag frsker mig p att vrida helikoptern 90 grader s att den vnder bredsidan mot mig. Vi fr se hur det gr.

Tack fr tipset om vobblingstendensen. Det verkar hjlpa att skruva upp rotorvarvtalet och nr helikoptern kommer upp p cirka en meters hjd vobblar den inte alls.

/Michael
    Senast redigerat av Michael den 2012-09-19 klockan 08:34.

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Det r frst p den hjdrn du kommer ur markeffekten
    Mvh, Thomas

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Som mrovanhill s r det skert markeffekten du knner av. nr du var hovring s frsk f upp den nn meter eller
    kanske nnu bttre , gonhjd.

Nr det gller hovring och orientering s g inte till 90 grader direkt som nsta steg, brja gradvis, sjlv krde jag kanske 45 grader frst och sedan 90. hovra sedan rtt mycket i 90grader jag tycker iallafall att det r en vinkel som r ganska svr att se hur helikoptern driver.

Vet inte vad dom andra sger men du kan enligt mig g ner lite i pitch om du vill ha en lite lugnare maskin. brjade med +-10 och tyckte det funkade bra, idag kr jag med ca 12 eller 12,5 p mina 600maskiner men d r dom rtt vilda.

Jag tyckte ven att tail in va lite svrt ibland s jag brjade med att vrida lite p tailen s man ser lite mer av helikoptern.

en kort stund i brjan va jag lite ver seris och la upp markeringar p marken s jag hovrade och frflyttade mig i sidled fr att stanna ver en punkt och samma frflyttning till olika markeringar.

Kul att du valt helikopterbanan

ett sista tips, du kan aldrig hovra fr mycket i min vrld s r kontroll i hovring i alla ledder grunden i allt i helikopter vrlden. as trist att va p men jsses vilken nytta man har av det nr man helt pltsligt har maskinen nose in fast man inte alls hade rknat med det.
    Senast redigerat av simonarvestrand den 2012-09-18 klockan 21:31.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlgg
    Det r frst p den hjdrn du kommer ur markeffekten
    Trodde markeffekten uppstod p hjd under motsvarande rotordiametern...?
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Det r ngot jag aldrig tnkt p men kanske r s. har aldrig kollat vilken hjd det slutar i , knns alltid bst att f upp den till ca gonhjd eller ngot under.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Det r ngot jag aldrig tnkt p men kanske r s. har aldrig kollat vilken hjd det slutar i , knns alltid bst att f upp den till ca gonhjd eller ngot under.
    Hittade en del info hr:
    http://smfk.wordpress.com/2009/10/05...kopter-vortex/

"Hovring med slt markyta ven hr kan det uppst problem som kan vara bra att knna till, men lt mig frst redogra fr att den s kallade markeffekten pverkar vr helikopter utt till en hjd av vr rotordiameter, har vi en rotordiameter p 1 meter s har vi en markeffekt p en hjd upp till ca 1 meters hjd, drefter avtar denna markeffekt.
    ven vid hovring ver en slt markyta kan vi drabbas av ngot som kallas COANDAEFFEKTEN. Detta betyder att den frn huvudrotorn nedpressade luften limmar sig mot markytan och tercirkulationen frdrjs.
    Men om vr yta som oftast bestr av grs s vnder luften snabbare tillbaka till rotorns versida och vi har terstllt vr lyftkraft."
    Vir prudens non contra ventum mingit

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Intressant. Mycket spnnande fenomen finns det helt klart.
    Brukar va hovring nra mark just fr att kunna hantera markeffekten, det r nog rtt bra vning det ocks, dock tycker inte jag att 600size helikopter r lika knsliga fr markeffekt som en 450.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Helikoptrar r som smrklickar...
    va dig i hovring, skippar du simulatortrning s fr du trna mycket p riktigt istllet. Det krvs mycket trning.
    Swashmixen bestmmer hur stora utslag du fr i rotorhuvudet, kalla det roderutslag.
    En del tycker det r lttare med mindre utslag, antingen med hjlp av mindre swashmix eller dual rate. Effekten blir ju densamma. Jag tycker det r lttare med knsligare spakar, annars knns det som att man vispar runt fr mycket med spakarna...
    Trna att hovra efter mrken p marken, det r mycket bra trning. Nr du kan frflytta dig efter bestmda punkter kan du ta nsta steg och lra dig samma sak fast med helikopterns sidor mot dig. Nr du kan det kan du brja lra dig flyga runt och/eller hovra nose in.

Bor du i uppsala? Jag bor i bjrklinge...

Skickat frn min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Ang tailen ska du ha slidern som lper lngs stjrtaxeln i mitten nr servot r centrerat och servoarmen r nittio grader mot bommen. I det lget ska stjrtbladen ha lite vinkling som "grundkompensation" mot huvudrotorns vridning av helikoptern. Resten ska gyrot ta hand om. Gyrot kr man alltid i heading hold nufrtiden.

Skickat frn min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 393
    Klubb

Standard

En kort statusrapport:

Hovringstrningen fortgr och jag har hittills ftt ihop ca 3 timmars "flygtid" utan att reservdelslagret har behvt tas i ansprk, peppar peppar...

Jag har nu fjt era rd svitt jag frsttt dem rtt och gr frn klarhet till klarhet:

- Swashplattemixiningen: Ursprungligen skruvade jag ner mixningen i radion frn 60% till 40%. Det fungerade bra men nu har jag stllt tillbaka mixningen till 60% p alla tre kanalerna och istllet rattat in 35% expo. Slutresultatet rent flygmssigt tycks bli ungefr detsamma, men som Fluf skrev gjorde angrep jag problemet frn bakvnt hll.

- Vobblingstendenser: Inledningsvis fanns en tendens att helin lngsamt vobblade under hovringen. Det freslogs att jag hade fr lgt rotorvarv och det tycktes stmma. Bevpnad med varvrknare och "pitch gauge" kom jag fram till att jag med mina ursprungliga instllningar ftt helikoptern att hovra vid 1950 rpm och knappt 8 graders pitch. Utifrn era rd har jag nu justerat pitch- och trottelkurvorna s att helikoptern hovrar vid 5 graders pitch och knappt 2500 rpm. Det gjorde STOR skillnad. Helikoptern vobblar inte och reagerar mycket mera distinkt p mina spakrrelser. Det sistnmnda r p gott och ont eftersom jag terigen upplever helikoptern som lite knslig. Pitchen som tidigare gick frn 0 till 12 grader har jag ndrat s att den gr frn -1 till +10 grader.

- Gyroinstllningen: Det billiga HK 401B gyrot fungerar ver frvntan och jag har nu skruvat upp dess knslighet till 50%. Heading hold fungerar svitt jag kan bedma bra, men det finns kvar en liten tendens att helin mycket lngsamt vrider sig kring sin egen axel.

- Flygtrningen: Jag upplever det fortfarande som besvrligt att hovra helikoptern med dess bredsida mot mig. "Nos in"-hovring har jag inte vgat mig p verhuvudtaget nnu s lnge. Det r vl bara att fortstta att trna. Hsten och vintern r lng och jag har turen att ha ett gymnastikrum i kllaren p cirka 30 kvm dit jag frlagt hovringstrningen nr det blser fr mycket ute :-).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	HK450Pro.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	122,9 KB 
Id:	32357   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	HK450Pro2.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	104,4 KB 
Id:	32358  
    Senast redigerat av Michael den 2012-09-24 klockan 21:45.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Kul och Kul

Kul att det gr framt, ryggraden trimmas och reservlaget r orrt.

Och Kul att det r att tipsen som getts i trden har underlttat dina upplevelser.

Om du har mjlighet till DualRate i radion rekommenderar jag att du stter en switch p 60% DR p swashen och roder.

Expo ger dig en exponentiell kruva p ditt spakutslag medan DR minskar linjrt totala utslaget p spaken, mixtra med de tv fr att f en knslighet som passar dig.

3 timmar r riktigt bra, den frsta ssongen jag krde tyckte jag det var succ att komma hem utan att behva mecka

Liknande mnen

1. Kanske ngot att ha?
    Av Sweeper i forum Allmnt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2010-12-05, 01:01
  2. Hitec Focus 6. ngot att ha?
    Av staflaraf i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlgg: 2008-11-17, 08:19
  3. Svar: 5
    Senaste inlgg: 2008-09-17, 18:19
  4. Flugplan - Ngot fr den hndige?