Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur synkroniserar man fyra glödstiftmotorer

  1. #1

    Question Hur synkroniserar man fyra glödstiftmotorer

    Hej, har nu återupptagit byggande av mitt 25-åriga fyrmotoriga B-17 balsa bygge.
    Vingspann ca 1800. Hur får jag dessfyra glödstiftmotorer att ”dra jämt”
    Undrar Bjarne

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med två stycken http://www.troybuiltmodels.com/items/WRCTWINSYNC.html
    En till inre motorerna, en till de yttre.
    Ställ varvtalet i ganska sync med varvräknare mellan inre och yttre vid halvgas.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Tricket är att inte bry sig om att synkronisera motorerna. Ställ in varje motor individuellt så att den går så bra och säkert som möjligt. Är motorerna av samma typ och ålder blir varvtalsskillnaderna aldrig så stora att de spelar någon praktisk roll.
    Vill man kan man även skaffa sig elektronisk synkronisering som det tipsades om i föregående inlägg

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Tricket är att inte bry sig om att synkronisera motorerna. Ställ in varje motor individuellt så att den går så bra och säkert som möjligt. Är motorerna av samma typ och ålder blir varvtalsskillnaderna aldrig så stora att de spelar någon praktisk roll.
    Vill man kan man även skaffa sig elektronisk synkronisering som det tipsades om i föregående inlägg
    Amen!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Nja.... Beroende på vad du kör för radio så kan det gå att lösa den vägen. På min ESM F7F Tigercat kör jag varje throttelservo på separata kanaler, och sen mixar jag ihop dem via PMIX-CRV (Curve) för att få motorn på slavkanalen att följa motorn på throtteln (spaken). Jag kör kör Futaba FF9, och det funkar kanon! Sen kommer det ändå att skilja lite då o då eftersom motorerna ändå aldrig kommer gå likadant hur länge som helst, och jag har ändå varit väldigt noga vid installationen i modellen... Men man kommer tillfredsställande nära!
    Våga vägra Powerbox!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    För det första handlar det om att välja rätt motorer.
    I ditt fall skulle jag välja fyra stycken OS .15 LA motorer eftersom de är driftsäkra och väger lite. Lämpliga snurror är APC 8x5.

    Sen ställer man in dem genom att lyssna på motorerna! Man måste ha lite motoröra. Jag kan hålla med om att man ställer in varje motor individuellt men eftersom motorerna alltid påverkar varandra i en flermotorrig modell pga vibrationer så gör man alltid finjusteringar med alla motorer igång. Det viktigaste är att alltid ställa motorerna lite rikt så man vet att de Alltid fungerar i alla lägen
    Senast redigerat av jaka den 2013-01-22 klockan 15:01.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Hej är det en Marutaka byggsats? I sådana fall så vet jag en snubbe som har 4st Enya 25X och den flyger kanon
    Tobbe

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Tyvärr ger de motorerna för mycket kraft vilket kommer att göra att din B-17 flyger som en konstflygkärra, dessutom väger Enya 25X motorerna betydligt mer än OS LA .15 vilket gör att flyg och landningsegenskaperna försämras.
    Senast redigerat av jaka den 2012-09-30 klockan 19:17.

  9. #9

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    273
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Amen!
    Precis, amen säger jag med. Skruva varje motor så den går bra,gör inget att det några hundra varv.jag har justerat mina två os 95rv i min stora EMS B25 så dom går, sedan att det skiljer ett par tre hundra varv gör ingenting!! Det väsentliga är att inte morötterna stannar i luften. Och 4 motorer kan du inte ens hos sankte per få att gå exakt lika! Jag har sett en del stå och skruva, skruva och åter skruva på sina flermotoriga kärror medans motorerna går,samt irra runt propellrarna likt en skadeskjuten iller med varvräknaren för att få varven exakt lika. Glöm detta. Du hör när motorerna "sjunger" ilag samspelt. Och det gör dom i regel om du skruvar varje motor separat så dom går bra.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •