Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Pulserande motor

  1. #1

    Standard Pulserande motor

    Jag har en MIG 15 från Alfa Models med en Hyperion Y22L kV 5000 inrunner och 60 mm fläkt. Fabrikat på ESC:n är Hobbywing 40A med switchad BEC. Mitt problem är att motorn pulserar på höga varv som om ESC:n klipper. Vid lägre varv så är det inga problem. Jag har testat ändra timing m.m. men inget har hjälpt. Kan det vara acken som inte leverera tillräckligt med ström så reglaget klipper vid låg spänning? Då jag kollat med amperemätare så drar motorn 32A. Mina ackar är nya Turnigy 1800 mAh med 20-30C vid urladdning. Håller inte ackarna vad dom lovar då det gäller urladdningsström. Har någon ett tips om vad felet kan vara?

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag har råkat ut för det fenomenet när det va dålig kontakt i en kabel till motorn.
    felsökte hur länge som helst innan jag kom på det, den bara klippte när den kom upp i varv, ner med stickan och sen kunde jag gasa tills den klippte igen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Tack för ditt svar men jag tror ej att det är det som är fel i mitt fall. Jag har lödda kablar hela vägen och de är dessutom omlödda 1 gång. Det ska vara att det är fel där de går in i motorn möjligen. Det verkar vara ett sällsynt fel med tanke på mängden svar.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    även jag hade lödda hela vägen. och inget synligt fel .

    Om accarna inte levererar så borde det inte bli hackande, dock håller dom sällan vad dom lovar i c.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Känn på utrustningen efter ett flygvarv. Hetaste komponenten är misstänkt för att krångla. LiPo får ej ha över 55grader. Jag tror i första hand fartreglage i andra hand batteri. Det kan också vara överlast. Pulserande motor får jag med för stor propeller. Har setupen gått bra förut?
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Inget vetenskapligt utan egna erfarenheter - har varit med om liknande i kombinationer märkesmotor(er) med tex. 12 poler (relativt lågvarvig; typ 1000-2000kV) mot kinesmotorer som "normalt" är 14-poliga och TGY plush ("samma som HW") har hackat antingen i start eller mellanregister. Och med högvarvig/fåpolig motor typ det du upplevt att det klipper i övre registret. Byte av reglage har avhjälpt i alla fall där det inte varit annat fel. En setup kör jag fortfarande med 80A Plush-reglage och skrik i mellanregister pga att det planet bara körs i fullgas ändå...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7

    Standard

    Är det inte lågspänningsskyddet i fartreglaget som reagerar? Enklast är väl att mäta spänningen på acken under pådrag.

  8. #8

    Standard

    Utrustningen är bara lite ljummen efter flygning så värme är inte problemet. Denna setup har haft problemet hela tiden. Alla ingående komponenter är nya. Jag tror jag ska börja med det enklaste och det är ju att testa en annan ack med högre C vad gäller urladdningen. Jag får åtekomma då jag testat detta.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    16
    Jobb
    SSAB Borlänge
    Klubb
    Ludvika RFK

    Standard

    Jag har samma fel på en Funjet med en Mega 16/15/3, plågar den motorn hårt och det har hänt vid fyra-fem tillfällen att jag fått samma fel som du beskriver, men det har alltid varit en av kablarna som har bränt av in mot motorn och ligger och glappar, lött om dem varje gång men nu finns ingen mer kabel in mot motorn kvar att löda på. Den går på "lågvarv" när den ligger och glappar men när strömmen stiger så "bluddrar" den. Den har alltid brunnit av efter lödningen.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Mät strömmen och spänningen också så blir våra svar ännu lite bättre
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Resistansmät kablarna till motorn, bör vara samma mellan dom och noll till motoraxeln.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Standard

    Du menar nog att det ska vara oändligt motstånd mot motoraxeln väl.

  13. #13

    Standard

    Nu är felet hittat. Inget elektriskt fel utan mekaniskt. Impellern har tagit i då motorn satt för dåligt fast. Vid full gas har den vaggat in mot väggen och tagit i och då varvet gått ner av friktionen vaggat tillbaka igen och varvat upp. Därav det pulserande ljudet som lät exakt som ett elektriskt fel. När allt nu sitter ordentligt fast så funkar det utan problem.

Liknande ämnen

  1. Bra motor?
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 21:06
  2. Så gör man en motor!
    Av Pekkala i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 20:28
  3. RCV 91 CD motor
    Av uffe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 12:09
  4. motor val
    Av mds i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 21:30
  5. Motor val i UCD 60
    Av Plura i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-19, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •