Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

mne: Tndsystem p gldstiftsmotor

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard Tndsystem p gldstiftsmotor

Ngon som har erfarenhet av tndsystem p en gldstiftsmotor men fortfarande kra p metanol?
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard

Jag vet ngra som gjort det och ftt jmnare tomgng. Vad r det fr motor?

Standard

Vi r flera i H-fred som hade det frr o det r inga problem allt blir lite tyngre men det r en smak sak,vinsten med systemet r ingen strre grej men det kanske andra tycker.
    Nybrjare

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Jag frgar bara i strsta allmnhet, men om det skulle bli, s r tanken frst p en ASP 160 twin.
    Ytterligare funderingar, blir det ngon skillnad effektmssigt? Kan man vara utan nitro?
    Antar att det mste vara samma oljemngd?
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktr
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrkpings radioflygklubb, Mellsa IF Radioflygsektionen.

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    Ngon som har erfarenhet av tndsystem p en gldstiftsmotor men fortfarande kra p metanol?
    Det r inte ett onbordgldsystem du menar? Jag kr det p mnga av mina flygplan som har gldstiftmotor.
    Frdelen r lgre skrare tomgng och smidigheten vid start. Bara sl p en brytare p radion och sen sl igng motorn med fingrarna.

/Jocke
    Fotogen r det modellflygdrivmedel som luktar godast... framfr allt nr den r frbrnd...

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Rosso, Onbordsystem har jag idag, vet hur det fungerar och r ett bra system.
    Men som jag skrivit ovan s r frgan i strsta allmnhet och kanske kan skapa en diskussion om olika fr och nackdelar.
    Kan det tex. vara en frdel att slippa nitro eller tappar man d effekt? Vad r snllare fr motorn? osv.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 638
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Lasse,sl en pling till Ivve,han har gjort det p fyrtaktare ,senast en saito fr ett par r sen..Den gick kalasfint!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Standard

Jag frgar bara i strsta allmnhet, men om det skulle bli, s r tanken frst p en ASP 160 twin.
    Ytterligare funderingar, blir det ngon skillnad effektmssigt? Kan man vara utan nitro?
    Antar att det mste vara samma oljemngd?
    Det finns vissa frdelar med elektroniskt tndsystem som jmnare och skrare tomgng eftersom gnistan kommer oavsett hur dlig komp. motorn har och d borde det ven g bttre att kra utan nitro. Vet dock inte hur lnge tndstiften hller sig rena med den hga oljehalten man har? Vevstaken borde belastas mindre med en frutbestmd och gynsamm tndcykel , bli mindre varm, och d behva mindre mngd med olja.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

AmRi, jag spnar vidare.
    Intressant tanke med hg oljehalt och nedsotning av tndstift. Att tndstift sotar igen i en bensin-tvtaktare kanske inte r s konstigt med tanke p att den gr relativt torr med s lite olja.
    Varfr skall en metanolmotor med hg oljehalt sota igen tndstiften mer n vad den gr med gldstiften, r d min tanke.
    Tnker som s att en metanolmotor r s "blt" tack vare den hga oljemngden s att det inte kan fastna ngot sot p stiften.
    Eller r det s att det r s bra frbrnning med tndstift att det fastnar sot i allafall.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Jag har bara gtt att sga om tndstiften p metanol. Krde med 10% olja utan nitro, tror till och med att jag gick ner till 5%. Detta p en os120, med lg tomgng som fljd och den blev ltt att starta d det rckte med att sl igng den p proppellern som en bensinare. Hgre effekt, nej.
    Tyckte den lt bttre till och med, jag anvnde runtronic. Tror till och med att jag har dem kvar-nostalgi.

Balsa regn
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Hr finns en trd med lite matnyttigt, inte minst det Nyroth skriver. http://www.svensktmodellflyg.se/foru...=1&msgid=58931

Hller sjlv p att experimentera lite men vntar p en magnet innan jag kan testa. Jag fick ett tndsystem av mrket RCEXL med automatisk tndfrstllning ver d jag rkade bestlla dubbelt. Motorn r en ASP 61 fyrtakt. Det jag oroar mig mest fr r justeringen av frgasaren d srskilt lgfartsnlen r knslig redan med metanol.

/Mats

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

OK, men d satsar du p bensindrift. S gick inte mina funderingar.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Standard

AmRi, jag spnar vidare.
    Intressant tanke med hg oljehalt och nedsotning av tndstift. Att tndstift sotar igen i en bensin-tvtaktare kanske inte r s konstigt med tanke p att den gr relativt torr med s lite olja.
    Varfr skall en metanolmotor med hg oljehalt sota igen tndstiften mer n vad den gr med gldstiften, r d min tanke.
    Tnker som s att en metanolmotor r s "blt" tack vare den hga oljemngden s att det inte kan fastna ngot sot p stiften.
    Eller r det s att det r s bra frbrnning med tndstift att det fastnar sot i allafall.
    Tror inte att det sotar mer med tndstift n gldstift speciellt om man skippar ricinoljan i brnslet men fyrtaktare gr mycket varma och det blir sot i alla fall lika som det blir sot p avgasventilen. Men frbrnningen blir kanske ngot renare och varmare med tndsystem, och jag gissar p att man kan f lite bttre brnslekonomi, eftersom man inte lngre behver ha en ngot fet instllning fr plitlig tndning.

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    702
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Hej Lasse,
    har sedan flera r krt 4-taktsmotorer med tndsystem frn Runtronic. Frst anvnde jag vanlig blandning metanol och olja 80/20 men gick ner till 90/10 utan att det var ngra bekymmer. De motorer jag har haft mest erfarenhet av r ASP 160 4-takts twin och de har suttit i Cub-ar. Det innebr ju att de inte gtt p maxvarv mer n korta stunder.

Frdelarna tycker jag r en stabilare och lgre tomgng, startar ltt utan att man behver ha med sig gldstrm - fast det kanske inte r s stor skillnad mot gldstrm ombord.

Har ocks konverterat samma motor till bensindrift och bytte d till en pumpfrgasare frn en Saito FG 20. ven detta fungerade bra och jag har d anvnt 8% olja men tror att det kanske gr att snka lite till. Brnslefrbrukningen blir mycket lgre med bensindrift.

De tndstift jag anvnt r antingen Runtronics eget eller frn Rcexl. Runtronics har gnistgapet mellan en central elektrod vinklad mot sidan av stiftet och Rcexls ser ut mera som ett vanligt tndstift. Bda har fungerat OK men jag gillar Rcexls bttre.

Konverterade ocks en OS Gemini 300 p motsvarande stt men krde den p 5% olja och i en krra dr den fick jobba hrt hela tiden. Resultatet ser du p en av de bifogade bilderna. verhettad stornda i en av vevstakarna som blev grus i motorn. Inte tndsystemets fel utan fr snl oljeinblandning.

Hlsningar
    Kjell Nilsson
    stersund

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1010664.jpg 
Visningar:	248 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	32269Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1010665.jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	32270Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1010672.jpg 
Visningar:	265 
Storlek:	65,3 KB 
Id:	32271Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1030248.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	56,7 KB 
Id:	32274Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1020401.jpg 
Visningar:	243 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	32273Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	L1020400.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	32275

Standard

OK, men d satsar du p bensindrift. S gick inte mina funderingar.
    Njaa det sg kanske ut s i inlgget men tanken r nog att testa bde metanol och bensin d huvudsklet r experimentlusta. Fungerar det bra s kanske jag monterar den i en 1/6 Cub men det r inte det primra. Frdelen med metanol r vl att frgasaren r optimerad fr det brnslet.

Kjell: Varfr kan man anvnda mindre olja d man anvnder bensin?

/Mats

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Mats, bra frga. Varfr kan man anvnda mindre olja d man kr p bensin?

D syntetoljorna blev aktuella tillsammans med metanol gick det bra att kra med 10% olja i brnslet och det kan ju ha frklaringen att syntetoljan var bttre n ricinoljan.
    Men jag tvivlar p att man skall minska oljan ytterligare.
    Oljan har en viktig uppgift frutom smrja och det r att "bra" bort vrme.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

kjnis avatar
    Reg.datum
    Nov 2009
    Inlgg
    702
    Klubb
    stersunds Modellflygklubb

Standard

Hej,
    jag har inget bra svar p var grnsen fr oljeinblandning gr. Det r skert rtt att oljorna blivit bttre och detta gr att en inblandning p runt 10% kan vara OK p en motor med glidlagrad vevstake. Jag har litat p info i beskrivningen till Runtronics tndsystem och dr uppges orsaken till den mindre oljeinblandningen vara att tndpunkten r bttre anpassad efter varvtalet vilket skulle ge mindre belastning p vevstakslagren.
    En tanke som str mig r att om 10% olja r OK med metanol och man gr ver till bensin som ger ungefr halva brnslefrbrukningen och fortfarande har 10% olja borde det innebra att halva mngden olja passerar motorn....

Uppenbarligen finns en nedre grns innan vevstakslagren skr men var den gr beror skert p mnga faktorer, typ av olja, tndpunkten, glapp i lagren, belastning p motorn pga varvtal/propeller, omgivningstemperatur, frgasarinstllning mm.

Lite marginal nr det gller oljeinblandningen r nog bra och det enda negativa jag ser r att det blir lite mera kladd att torka frn modellen.

Men originalfrgan om tndsystem vid metanoldrift - fr mig har det inte varit ngra bekymmer d utan problemen har nog mera att gra med bensinkonvertering.

Bifogar ngra avsnitt ut Runtronics manual.

MVH
    Kjell

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Runtronic2.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	32278Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Runtronic.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	46,0 KB 
Id:	32277

Standard

Om man anvnder elektroniskt tndsystem och om man kunde konstruera motorer s att oljan alltid ndde de knsliga och utsatta punkterna, vilka r vldigt mnga i en fyrtaktare, hade man skert kunna kra p minsta mjliga oljeinblandning som dagens 2-takts motorsgsmotor som har 2% oljeinblandning. Bensin blandad med 2-taktsolja har bttre smrjande egenskaper n metanol och olja men nackdelarna med bensin r att motorerna gr varmare och instllningarna blir knsligare.

Standard

Ett problem r vl att vra sm motorer har glidlager p vevstaken medan strre bensinmotorer har nl eller kullager. Ett glidlager har vl vad jag frstr ett helt annat behov av en oljefilm fr att hlla bra. I lnken jag infogade nmnde Nyroth att han krt tvtaktare p 2 % och fyrtaktare p 4 % s att det gr med ganska lite olja verkar vara helt klart. Han ska tydligen ha krt en OS 46 i tusen timmar innan den gav upp. Detta tydligen i forskningssyfte i sitt arbete.

Men en intressant frga r ju detta med den mindre frbrukningen med bensin. Kanske har blandningsfrhllandet strre betydelse n mngden som passerar.

Vilken olja anvnder man till bensin resp metanol? Gr det att anvnda tvtaktsolja av bra kvalitet till bensin eller r det bttre att anvnda den olja vi har till gldstiftbrnslet?

/Mats

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 023
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Man kan kra bensinmotorer p ner till 1,5% olja. Under frutsttning att vevstaken har nllager. Det r vevstaken som r en kritisk komponent som behver bra smrjning. Vill man ha vrid och styrka - kr p dieselbrnsle! Det gr att justera kompressionen med topplockspackningar, s det finns ingen anledning att ha kompressionsskruv. Angende olja, s blandar sig mineraloljor inte med metanol. Syntetoljorna dremot blandar sig med de flesta vtskor. Dvs, att man kan tvtta av ett flygplan med tvl och vatten om man krt p ren syntetolja i brnslet.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande mnen

1. Placering av Tndsystem????
    Av tedeman1998 i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2011-11-11, 13:42
  2. Dle tndsystem
    Av LIP i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2011-09-15, 12:44