Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

mne: Tndsystem p gldstiftsmotor

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

En frdel med att anvnda elektronisk tndsystem till metanolmotorer borde vara att man kanske slipper nitro, jag antar att nitro inte r direkt hlsosamt.......eller?
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard

Hoppas att det ligger en liten magnet i brevlda d jag kommer hem, D ska det testas meddetsamma. Jag brjar nog med den metanol jag har hemma. Tyvrr med lite fr mycket olja men jag har ingen rent metanol att blanda ut det med.

/Mats

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Mats,
    Ser grna en rapport
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

ewaldss avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Inlgg
    537
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlgg
    En frdel med att anvnda elektronisk tndsystem till metanolmotorer borde vara att man kanske slipper nitro, jag antar att nitro inte r direkt hlsosamt.......eller?
    Hlsosamt r nog varken metanol elr bensin heller..

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlgg
    Hlsosamt r nog varken metanol elr bensin heller..
    Tror inte jag heller, men det r ett mne mindre att hantera.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Standard

Ingen magnet i brevldan men jag hittade en lmplig i en annan lda som jag satte dit. Nu blev tyvrr ingen fart p motorn av ngon anledning. Jag testade med det vanliga brnslet och stllde in motorn med gldstiftet frst. Den tnde till lite glimtvis men mer blev det inte. Min teori r att dom ganska gamla tndstiften jag har att testa med har gjort sitt. Nr jag tog bort stiftet och krde runt med startmotor var gnistan osker och inte brukar det bli bttre nr det sitter i motorn. Det blir att bestlla ett nytt stift och kolla om det blir ngon skillnad.

/Mats

Standard

Jag har fyra olika stift jag vxlat mellan, tv av mrket NKG och tv som jag gissar r Runtronics stift. Nr jag kollade lite nrmare p stiften visade det sig att dom var helt intrnkta med olja. Min undran r d om det ens r mjligt att anvnda gldstiftsbrnsle som i mitt fall har 17 % oljeinblandning. Om man skulle kra t. ex en motorsg med s mycket olja skulle den nog inte g lnge frrn stiftet hade geggat igen. Jag har testat alla stift i fria luften och inget av dem hade en helt tillfrlitlig gnista nr jag krde runt motorn med hjlp av en borrmaskin.

D jag fr tillfllet inte har ngot metanolbrnsle med mindre inblandning fr jag nog fortstta testandet med bensin.

/Mats

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Krde fr mnga r sedan en Saito FS 1.20 med Becker tndsystem (Samma som Graupner) just fr att prova hur den skulle reagera p onitad soppa.
    Krde med 80/20 ricinolja och 16x6 snurra.
    Mrkte ingen skillnad p hur motorn gick jmfrt med gldsoppa innehllande 5% nitro ,20% ricinolja och 75% metanol (gick lika bra i bgge fallen).
    Senast redigerat av jaka den 2012-09-27 klockan 17:32.

Standard

Nya test med nytt tndstift. Jag fick hem ett nyt stift frn HAB igr och testade frst med metanol. Av ngon anledning surar stiftet dock ner sig s fort det r metanol i tanken. Idag gjorde jag nya frsk med bensin i tanken som jag tog direkt ifrn motorsgsdunken. Innan provstart drog jag igen nlen till 1/2 varv gentemot drygt 2 varv fr metanol. Det visade sig vara ganska rtt fr motorns startade efter lite startmotorkrning.

Det jag kunde notera var att ett hack p nlen gav direkt en mrkbar skillnad p motorgngen s det blir vldigt kinkigt med instllningen. Lgfartsnlen har vid metanol och gldstift endast varit ppen ett 1/4 varv s den stngde jag helt. Nr jag ppnade en aning gick motorn smre p tomgng och ville stanna.

Men nr jag lyckats justera nlen fr bsta gng gick motorn ganska fint. Framfrallt fanns det inga som helst tndenser till att den skulle stanna vid gaspdrag efter en stunds tomgng. Dremot gick den inte helt perfekt p mellanvarv d man justerat fr bsta toppvarv. Justera jag fr bra mellanvarv fick den fr lite vid fullt varv.

Nu hr det till saken att nlen tydligen blivit krokig vi en tidigare krasch och en krokig nl r ju ingen direkt frdel nr det r finknsligt vid justering. Jag ska frska hitta en ny nl.

Nu kom det hr att handla om tndsystem och bensin och det var ju inte trdens syfte. En sak som jag dock funderat p r instllningen av frtndningen p RCEXL tndsystem. Systemet ska ha automatisk justering av frtndningen. Det som dock frbryllar r att d man stller in det ska man stlla det p c:a 28% frtndning nr motorn str still. Detta borde ju innebra att frtndningen r 28 grader redan p tomgng. I mina ron lter det som en frtndning som skulle passa bttre p fullvarv. Rundtronic ska man vad jag frsttt stlla p noll och sedan stller system upp tndningen nr motorn startat och allt eftersom varvet kar. Lter mera logiskt. Motorn ger dock inga bakslag d man frsker starta den.

/Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2012-09-27 klockan 12:06.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

"med bensin i tanken som hat tog direkt ifrn motorsgsdunken."

Blir det inte fr lite olja, det r vl bara 2% olja i motorsgsbrnsle?

Kan tnka mig att det blir svrjusterat p nlarna d brnslet fr modligen r "tunnare" med s lite olja.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Standard

Jo jag tnkte skriva det i frekommande syfte Jag ska blanda till en skvtt med kanske 5% vilket t. ex Nyroth anvnt i fyrtaktare. Om det gr ngot fr hur tunnt brnslet blir torde det vara marginellt. Nu tog jag brnslet som fanns i nrheten och tnkte att det nog gr att provstarta lite i alla fall.

Jag har lst flera trdar p utlnska forum och artiiklar frn tidningar som jag hittat nr jag Googlat. En samstmmig uppfattning tycks vara att bensin i sig har en smrjande egenskap som metanol saknar. Detta skall vara anledningen till att man kan minska oljan mer med bensin n med metanol. Till detta kommer en mer optimal frtndning vilket sammantaget gr att 5% ska rcka.

Men fick man till det med metanol skulle skert motorn bli lttare att stlla in. Jag tror att 17 % olja gr att stiftet blir fr indrnkt med olja. Blir stiftet surt av bensin dunstar det ju bort p ett annat stt n oljan.

/Mats

Standard

Sen fr att krngla till det har vi ju E85 ocksbilligare och tillgngligare n methanolen och ger mera effekt n ren bensin och avgaserna doftar lite bttre. Max 10% olja inblandat i E85 borde ge bra ekonomi.

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Klubb

Standard

Glm inte att oljan har en annan viktig uppgift.....att bra bort vrme.
    Naturligtvis beroende p hur bra kylning motorn fr av omgivande luft.

Om jag skulle konvertera till bensin (ls Aspen) tror jag inte att jag skulle g under 10% olja.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 028
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Kan det tex. vara en frdel att slippa nitro eller tappar man d effekt?
    Att styra tndlget ger alltid mera effekt jmfr mot gldstift. Men det bygger p att du mappar tndlget mot last och varvtal. Finns det tndsystem som har mjlighet att gra detta idag?

Bensin ger en viss effekt, byter man till E85 fr man mera pulver, r man riktigt vgad kr man metanol och som sista steg metanol + nitro. S visst stiger effekten med nitro om du kan vlja rtt tndlge :-)

Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Att styra tndlget ger alltid mera effekt jmfr mot gldstift. Men det bygger p att du mappar tndlget mot last och varvtal. Finns det tndsystem som har mjlighet att gra detta idag?

Bensin ger en viss effekt, byter man till E85 fr man mera pulver, r man riktigt vgad kr man metanol och som sista steg metanol + nitro. S visst stiger effekten med nitro om du kan vlja rtt tndlge :-)
    De tndsystem som finns till gldstiftmotorer avancerar efter varvtal men inte efter last. I ldre bilar skttes vl detta av en vacuumfrstllning som hjde tndningen nr belastningen minskade och snkte nr den nr belastningen kade. I moderna bilar r det vl knackcensorn som snker tndningen nr motorn vill spika. Ngot sdant finns nog inte till ngon modellmotor.

/Mats

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 395
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

"med bensin i tanken som hat tog direkt ifrn motorsgsdunken."
    Blir det inte fr lite olja, det r vl bara 2% olja i motorsgsbrnsle?
    Kan tnka mig att det blir svrjusterat p nlarna d brnslet fr modligen r "tunnare" med s lite olja.
    Orsaken till att frgasarinstllningen blir mycket knsligare om man bensinkonverterar en metanolmotor till bensindrift har inte s mycket med brnslets viskositet att gra som att det optimala frhllandet mellan luft/brnsleblandningen r vldigt olika. Fr att f ut maximal effekt med bensin behvs blandningsfrhllandet ca. 12,5:1 (mitt i massenheter, ej volym). Fr metanol r motsvarande frhllande mindre n hlften s stort, ungefr 5,5:1. Brnslefldet genom nlen r sledes drygt dubbelt s stort vid metanoldrift som vid bensindrift vilket kan ge problem d nlen r anpassad fr just metanoldrift.

Metanoldrift ger trstigare motorer, men om allt annat r lika ger metanoldrift drygt 25% strre effekt n bensindrift.

Vad gller diskussionen om tndfrstllningen i posterna ovan s knner jag inte heller till ngot tndsystem fr modellbruk som styr frtndningen annat n genom varvtal. Tndsystemet nedan har dock frbttrats genom att man i setup kan vlja mellan flera olika frtndningskurvor, eller till och med definiera sin egen frtndningskurva fr att p s stt optimera den till ens egen motor/propellerkombination:

http://www.power-spark.de/
    Senast redigerat av Michael den 2012-10-04 klockan 18:33.

Standard

Jo s r det helt klart, det skulle behvas ett mer lngsmalt munstycke och kanske lite mindre stigningen p gngorna. Jag mrker att det rcker om jag tar eller trycker lite p nlen fr att motorn ska reagera. Det torde vl ven mrkas p gngen om den ev. hamnar i en modell, det blir ju alltid lite skillnad vid stigning nr tanken hamnar lgt i jmfrelse med planflykt och dykning.

Jag skulle gissa att variationerna i belastning r strre fr t. ex en bilmotor n en motor dr belastningen utgrs av en propeller. Visst r vl belastningen lite strre nr man stiger brant men det gr knappast att jmfra med en bil som ibland rullar p plan och jmn vg och ibland plgas p allt fr hg vxel i en uppfrsbacke med en husvagn p dragkroken. Vad jag menar r att ett system som knner av belastningen inte r riktigt lika viktigt i ett flygplan.

/Mats

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 028
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    Jo s r det helt klart, det skulle behvas ett mer lngsmalt munstycke och kanske lite mindre stigningen p gngorna. Jag mrker att det rcker om jag tar eller trycker lite p nlen fr att motorn ska reagera. Det torde vl ven mrkas p gngen om den ev. hamnar i en modell, det blir ju alltid lite skillnad vid stigning nr tanken hamnar lgt i jmfrelse med planflykt och dykning.

Jag skulle gissa att variationerna i belastning r strre fr t. ex en bilmotor n en motor dr belastningen utgrs av en propeller. Visst r vl belastningen lite strre nr man stiger brant men det gr knappast att jmfra med en bil som ibland rullar p plan och jmn vg och ibland plgas p allt fr hg vxel i en uppfrsbacke med en husvagn p dragkroken. Vad jag menar r att ett system som knner av belastningen inte r riktigt lika viktigt i ett flygplan.

/Mats
    Ett flygplan ker vl i hftigare backar n en bil :-) Det r inte i steady state som man behver bra reglering utan vid snabba spjllndringar. P frgasarmotorer kallas det "accpump" och det r klurigt att mappa elektroniskt. Det r bland annat drfr en frgasarmotor drar mer brnsle n en insprutare.

Standard

Helt rtt behvs det ett momentant brnsletillskott vid vid en snabb acceleration men nu var det vl tndfrstllning vi diskuterade i den hr trden. Nr det gller tndningen r det mjligt att stlla den hgre nr belastningen r lg och p s stt hja verkningsgraden och spara brnsle. Problemet r d att trycket blir fr stort nr belastningen kar och motorn kommer att brja spika om tndningen r optimerad fr lgre belastning. Drfr r det optimalt om det finns en funktion som kan snka tndningen under hela tiden belastningen r hg.

Jag med ett modellplan kan man stiga brantare n med en bil men det innebr inte att belastningen p motorn kar mer p ett flygplan. Varfr klarar man sig utan vxel p ett flygplan men inte p en bil? Kan du belasta en flygmotor s mycket att den stannar? Det r inga problem med en bil, rkar jag lgga i trean d jag ska kra upp p grden stannar motorn pga fr hg belastning. En flygmotor kan du varva upp fast du hller fast planet. Drmed inte sagt att belastningen skulle vara liten p en flygmotor men dremot jmnare och frmodligen hgre medelbelastning.

/Mats

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 028
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Helt rtt behvs det ett momentant brnsletillskott vid vid en snabb acceleration men nu var det vl tndfrstllning vi diskuterade i den hr trden.

Standardsvaret p forumet :-) Det hnger liksom ihop bde brnsle och tndlge. Man kan antingen justera tndlget mot spikning eller justera brnslet tills det inte spikar(gldstiftare). Eller helst d en kombination av bgge. Dvs magra av samt hja tndlget vid lg last och vise versa. Tndlget r ven beroende av varvtalet.

Hur hrd en belastning r spelar ingen roll direkt det r bara att frlnga mappen, det r ndringarna som blir kritiska.

Varfr klarar man sig utan vxel p ett flygplan men inte p en bil? Kan du belasta en flygmotor s mycket att den stannar?
    Visst vxlar man ett flygplan och visst kan man belasta motorn till den stannar. Dock blir det ju lttare att greppa fenomenet nr man tittar p en bil som fr krringstopp mot ett flygplan med propeller.

Liknande mnen

1. Placering av Tndsystem????
    Av tedeman1998 i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2011-11-11, 13:42
  2. Dle tndsystem
    Av LIP i forum Frbrnningsmotorer
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2011-09-15, 12:44
  3. ZDZ:as tndsystem
    Av Dacke i forum Bensinmodeller
    Svar: 2