Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: Designfrga om flygande vinge infr nsta btsemester

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard Designfrga om flygande vinge infr nsta btsemester

Mors p er, sitter p kammaren och grunnar:
    Jag och frugan brukar spendera en hel del tid ute i skrgrden med bten p somrarna.
    Har funderat p ngot radiostyrt att ha med och kommit fram till att en flygande vinge eller kanske en delta vore perefekt.
    Vi har en Flipper 850 med utflugna barn s akterhytten r fr det mesta tom.
    Det finns m.a.o utrymme att ta med lite prylar.
    De yttre frutsttningarna r drfr:
    Kunna flyga i blst, kunna landa i hrd terng (buskage, klipphllar, vass mm, vatten ?).
    En flygande vinge p ca 180 cm spv med 4S Lipo/ 4Ah br kunna ge mycket flygtid men en delta kanske ger lite"roligare" flygning d den blir mer manvrerbar.
    En aspekt r ju att man grna vill flyga s mycket som mjligt p en laddning om man nu knkar med alla prylar, annars blir det inte vrt besvret. D gr kanske deltan bort?
    Utifrn detta lutar det t en vinge i friggo med baktriktad motor och en "pod" under fr sttdmpning, ca 180 cm spv.
    Har dock aldrg gt en vinge s drfr har jag lite frgor:
    -Rcker det med att skra en vinge i friggo med platt undersida, typ Clark-Y och sedan montera upptvinklade skevroder fr att f en tillfredstllande funktion?
    -r det stor skillnad i prestanda p en sdan "enkel" vinge mot en som r skuren med specifika profilmallar i bgge ndar, typ Zagi ?
    -Hur hanterar en vinge vind ? kontra en vanlig seglare med tunn vinge, eller en delta?
    -Kan man rita/ bygga den p ngot speciellt stt fr att bli bra i hrdvindsfrhllanden?
    -Finns det ngon prisvrd gyrostabilisering som kan hantera en vinge eller skall man satsa p att bygga bde skev och hjdroder fr att kunna montera ett vanligt gyro p skeven ?
    -Kan ngon lnka til en bra vinge att ug ifrn (ritning) eller till en sida som beskriver aerodynamiken p ett bra stt?
    -Hur pverkar vinkeln p baktsvepet flygegenskaperna ? Det finns ju vingar som r helt raka och vingar som r mycket pilformade.
    Ngot annat jag br tnka p ?

En smutt lsning vore annars att bygga en elseglare med motorn p en pod uppe p vingen och med en kropp alla flygbt samt vinge med flaps.
    D kunde man flyga i de flesta frhllanden och sedan landa p vattnet och taxa in.
    Dessvrre s hinner jag inte med ett sdant projekt i vinter s det fr bli en "friggo-anka" till att brja med.

Tacksam fr alla tips och ider i detta kommande projekt.

Mvh

Mats W

jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

Standard

Kanske bygga en Polaris? Den r lttbyggd.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post279565
    Vir prudens non contra ventum mingit

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlgg
    Kanske bygga en Polaris? Den r lttbyggd.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post279565
    Precis vad jag tnkte p!
    Retroholic!

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Jo, jag har funderat p den men d blir det inte s mycket flygtid/ laddning jmfrt med ngot som kan segla i det bl.
    Frvisso kan man ha flera ackar med sig.
    Den r stark, vndbar och kan landas p vattnet.
    Hur klarar en delta blsiga frhllanden?

// Mats W

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

En delta br klara blsiga frhllanden bra d den r gjord fr att g snabbt. Med blsiga frhllanden finns tv effekter

1) kyttigt: Vinden gr i omvxlande hastighet och riktningar. Kan vara riktigt svrt. Detta hnder t.ex. under trdtoppshjd.
    Fr att slippa fr mycket av det s undviker jag det i mesta mn. Det gr dock inte att undvika vid start och landning. Det krver mycket vana fr att behrska. Jag har varit med om att flyga p 5 meters hjd fr att kastas ner i marken. Det kan hjlpa med gyro.

2) luften flyttar sig: Detta hnder ovanfr trdtoppshjd. Det enda luriga r att flyga i medvind, man kan missbedmma hastighet mellan plan och vind och stalla planet. Det r bra om planet kan flyga snabbare n vinden. Det r bara lite vana s fixar man det med ett snabbare plan.
    fredrik

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

r det ingen hr som har ngot att tillfra om designen/ byggandet av flygande vingar?

-Rcker det med att skra en vinge i friggo med platt undersida, typ Clark-Y och sedan montera upptvinklade skevroder fr att f en tillfredstllande funktion?
    -r det stor skillnad i prestanda p en sdan "enkel" vinge mot en som r skuren med specifika profilmallar i bgge ndar, typ Zagi ?
    -Hur hanterar en vinge vind ? kontra en vanlig seglare med tunn vinge, eller en delta?
    -Kan man rita/ bygga den p ngot speciellt stt fr att bli bra i hrdvindsfrhllanden?
    -Finns det ngon prisvrd gyrostabilisering som kan hantera en vinge eller skall man satsa p att bygga bde skev och hjdroder fr att kunna montera ett vanligt gyro p skeven ?
    -Kan ngon lnka til en bra vinge att ug ifrn (ritning) eller till en sida som beskriver aerodynamiken p ett bra stt?
    -Hur pverkar vinkeln p baktsvepet flygegenskaperna ? Det finns ju vingar som r helt raka och vingar som r mycket pilformade.

// Mats W

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 098
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jag har aldrig sett ngon flygande vinge med Clark-Y, bara med vingprofiler fr flygande vingar med lite uppsvngd "ankstjrt" i bakkanten. Frmodligen har ingen annan heller sett en sn skapelse, det r nog drfr du inte fr svar.

Vingar r bra p att hantera vind, speciellt om man ser till att hlla hyfsat hg flygfart.

Hr r en stabilsator som klarar deltamix, tyvrr r den restnoterad och har varit det lnge.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=24353

Det vimlar av ritningar/byggbeskrivningar p ntet, sk p "Zagi" s fr du ngra miljoner trffar...
    Hr r ngra exempel:http://www.greenhobbymodel.com/slope...lying-wing.htm
    http://www.clubzagi.com/
    http://www.lee.org/flying/zagi%20tips/index.html

Baktsvepta vingar brukar vara lite stabilare i pitchplanet n raka vingar

Du skriver inte om det r en seglare eller en motorkrra du tnker bygga, om det r en hangseglare r det bara att lasta p mer bly fr att f den att tla mer vind, om det r en motoriserad variant r det bara att gasa mer...
    /\/\vh // /\/\r J.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Hall Mr J, tack fr ditt svar.
    Det blir motorseglarutfrande (frlt om jag var otydlig).
    Vad gller profiler p "enklare" vingar var mest clark-Y en liknelse.
    Det finns ju mnga vingar drute med helt platt undersida och sedan upptvinklade roder i bakkant.
    Kan man f bra prestanda med en sdan s frenklar det ju bygget, drav min frga.
    Zagnutsen du lnkar till r ju en sdan konstruktion s vitt jag kan se.

// Mats W

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Jag gillar vingar och har byggt och flugit runt 10 stycken vid det hr laget. Ngon superexpert r jag allts inte, men lite kanske jag kan bidra med.
    Det gr inte att komma med ngra entydiga uttalanden om vingar. Vingar bestr bara av brande yta och man kan gra dem hur extrema som helst. En smal vinge med tunn vingprofil och pushermotor blir hysteriskt snabb. En bredare vinge med traktormotor kan flygas i slow motion utan att stalla.
    Hr r ett exempel p en vinge av den senare typen som dessutom r mycket rolig att flyga eftersom den har extremt stora roder:

Vingen r 80 cm bred. Vingprofilen r kf2. Byggmaterialet r 5mm depronliknande foam.
    Bitter erfarenhet har lrt mig att alltid lgga in glasfiberremsor mellan foamlagren fr att undvika att kncka vingen i tv delar vid "vertikallandningar". Mtt etc hittar man genom att ska p Schraut5. En sak som gr vingen extra stabil r traktormotorn i kombination med en "kl" (mitt eget pfund)

Rodren r dubbelt s breda som p originalet, vilket gr vingen roligare.
    Jag anvnder sm 3s-celler runt 500 mah och 1200-1500 kv motorer. I och med att vikten r lg s fr man bra prestanda med en 8x4 prop.
    Vingen tl vind extremt bra i frhllande till sin vikt. Klen gr den mycket riktningsstabil
    Jag har ven byggt strre versioner men sg ingen frdel med dessa.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Profilen "Sipkill" (googla p den!) lr vara en mycket bra, frfinad vingprofil fr "Zagi-vingar"...
    Retroholic!

Standard

Sipkill-profilen r ganska tjock bakom lyftkraftcentrum fr att hlla bra i combatsammanhang. Hr kan du se en vinge jag skar ut i Sipkill: http://www.mfkbluemax.com/2010/byggprojekt-cccp-j21/
    Vingen blev hllbar och snabb.
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	cccp_klar3.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	94,5 KB 
Id:	32359

Jag har ven byggt en vinge med Zagiliknande profil. Skippar du mittsektionen blir det en smidig vinge med bra lyftkraft som ven funkar p hanget: http://www.mfkbluemax.com/2011/221/
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	flm_darth01.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	149,0 KB 
Id:	32360

mvh Mattias
    Senast redigerat av firstflight den 2012-09-24 klockan 22:02. Anledning: PS Lyckas bara f till fjuttbilder, varfr blir det s hr? DS

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Jag har ocks provat p snabbare vingar och hr r min nuvarande.
    Ursprunget r en Typhoon 430, men jag tror att det enda som terstr r roderhornen och glasfiberstavarna i framkant :-) nr det smller med den hr s smller det rejlt... Bredd straxt ver 80 cm. Vingprofilen r symmetrisk och rtt tunn. Jag tycker att det r en frdel att snabba vingar uppfr sig likadant nr man flyger inverterat.
    Fr att minimera luftmotstndet och f fram tyngdpunkten anvnder jag samma 500 mah celler som i de lngsamma vingarna. Fast tv parallella. Mnga anvnder mycket hgvarviga inrunners och pyttesm proppar. Jag har inte ftt detta att funka. Efter att ha brnt upp tre motorer gick jag ver till 2040motorer med straxt ver 2000kv. Dessa funkar utan att brinna. Det gr fort nog s hr.
    Ett bra tips r att ha ett handtag i undre framkant. Det sparar propellrar och gr att det gr att handstarta riskfritt.
    Ett annat tips r att anvnda en nedklippt sportpropeller, eftersom man annars slr snder propellern vid var annan landning.

Standard

Det fungerar utmrkt att anvnda Multiwii som Mixer/Stabilisator i bde Vinge & Flygplan.
    Lmpligt Controllerkort fr 39

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Jag sg i trdens frsta inlgg att du funderade p en slags vinge som kan starta och landa p vatten. Andra har funderat p samma sak. Sk p Youtube efter hydrofoam s kommer du att hitta ett antal. De ser inte speciellt svrbyggda ut.

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Hej p er, tack fr mnga fina tips och bilder.
    Skall lsa och begrunda.

Mvh

Mats W

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard

Vad gller vingar, vingprofiler och flygegenskaper s kan man anvnda sig av de flesta profiler, men om man inte anvnder sig av en svept vinge br man undvika att bygga med en profil utan reflex. Om man dremot bygger med svept planform kan man anvnda sig av "vanliga" profiler om man ser till att twista vingen tillrckligt mycket.

Det man vill stadkomma med reflexen i vingprofilen r ju en flygfarkost som har ett totalt positivt rotationsmoment. Det r ju precis samma sak som man gr med stabilisatorns anfallsvinkel i frhllande till vingens rotationsmoment p konventionella flygplan. Nr man vl inser det r det inte konstigt att man kan uppn det p olika stt. Vanligast och enklast r att anvnda profiler med reflex.
    Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Det lutar t vinge med rtt bra baktsvep d dessa verkar ge stabilare flygegenskaper.
    Semisymetrisk profil med "fultrimmade" hjdroder fr att f "reflex". ca 18% jocklek som medelvg mellan snabb vindtlig och lngsam i landningen.
    Vinglets med utbredning bde ver och under vingen.
    Bygget i vit friggo med plastkldsel.
    Pod undertill som hrbrgerar ack, skjutande motor mm.
    Motorn baktriktad med fllbar propeller (deta mste g att ordna p nge vis)...tips ?
    Spv ca 200 cm.

En hake r dock att en vinge inte r optimal att landa med p en ute i skrgrden.
    Har ngot provat med spoiler eller flaps p en vinge fr att f lg landningshastighet?
    Man skulle ju kunna tta konstruktionen och landa i vattnet och sedan plocka in den genom att vada ut eller
    ro ut till den.
    Har en uppblsbar kajak som alltid skall vara med d det flygs ver vatten.

Har ngon en bra ritning att ug ifrn?
    Vad jag frstr s r placering av TP vlldigt kritiskt.
    Det knns som att maiden kan bli spnnande?

Ngra fler synpunkter eller tips drute?

Mvh

Mats W

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard Sv: Designfrga om flygande vinge infr nsta btsemester

Landa med hg alfa. Det brukar g att kra riktigt sakta p det viset. Annars bygger du vingen med klaffar. Pen s stor vinge r det inget problem.

Klaffarna ner samtidigt som hjden upp. Klassisk krkmix med andra ord.

Jag kanske kan skanna en ritning och skicka. Om jag kan hitta den. ;-)
    Mvh, Thomas

Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    661
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

Standard

Skannad ritning r inte fel.
    Vore kanon!
    Du kan maila till: famwergeland@telia.com

Mvh

Mats W

Reg.datum
    Jan 2008
    Inlgg
    471
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

Standard Sv: Designfrga om flygande vinge infr nsta btsemester

Jag kan nmna att den inte r till fr den storleken, men det r ju bara att multiplicera lite. Ska leta ikvll
    Mvh, Thomas

Liknande mnen

1. Rangevideo flygande vinge
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 733
    Senaste inlgg: 2015-01-30, 22:17
  2. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlgg: 2011-04-05, 08:59