Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Designfråga om flygande vinge inför nästa båtsemester

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Designfråga om flygande vinge inför nästa båtsemester

    Mors på er, sitter på kammaren och grunnar:
    Jag och frugan brukar spendera en hel del tid ute i skärgården med båten på somrarna.
    Har funderat på något radiostyrt att ha med och kommit fram till att en flygande vinge eller kanske en delta vore perefekt.
    Vi har en Flipper 850 med utflugna barn så akterhytten är för det mesta tom.
    Det finns m.a.o utrymme att ta med lite prylar.
    De yttre förutsättningarna är därför:
    Kunna flyga i blåst, kunna landa i hård teräng (buskage, klipphällar, vass mm, vatten ?).
    En flygande vinge på ca 180 cm spv med 4S Lipo/ 4Ah bör kunna ge mycket flygtid men en delta kanske ger lite"roligare" flygning då den blir mer manövrerbar.
    En aspekt är ju att man gärna vill flyga så mycket som möjligt på en laddning om man nu kånkar med alla prylar, annars blir det inte värt besväret. Då går kanske deltan bort?
    Utifrån detta lutar det åt en vinge i friggo med bakåtriktad motor och en "pod" under för stötdämpning, ca 180 cm spv.
    Har dock aldríg ägt en vinge så därför har jag lite frågor:
    -Räcker det med att skära en vinge i friggo med platt undersida, typ Clark-Y och sedan montera uppåtvinklade skevroder för att få en tillfredställande funktion?
    -Är det stor skillnad i prestanda på en sådan "enkel" vinge mot en som är skuren med specifika profilmallar i bägge ändar, typ Zagi ?
    -Hur hanterar en vinge vind ? kontra en vanlig seglare med tunn vinge, eller en delta?
    -Kan man rita/ bygga den på något speciellt sätt för att bli bra i hårdvindsförhållanden?
    -Finns det någon prisvärd gyrostabilisering som kan hantera en vinge eller skall man satsa på att bygga både skev och höjdroder för att kunna montera ett vanligt gyro på skeven ?
    -Kan någon länka til en bra vinge att ugå ifrån (ritning) eller till en sida som beskriver aerodynamiken på ett bra sätt?
    -Hur påverkar vinkeln på bakåtsvepet flygegenskaperna ? Det finns ju vingar som är helt raka och vingar som är mycket pilformade.
    Något annat jag bör tänka på ?

    En smutt lösning vore annars att bygga en elseglare med motorn på en pod uppe på vingen och med en kropp alla flygbåt samt vinge med flaps.
    Då kunde man flyga i de flesta förhållanden och sedan landa på vattnet och taxa in.
    Dessvärre så hinner jag inte med ett sådant projekt i vinter så det får bli en "friggo-anka" till att börja med.

    Tacksam för alla tips och ideér i detta kommande projekt.

    Mvh

    Mats W

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kanske bygga en Polaris? Den är lättbyggd.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post279565
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Kanske bygga en Polaris? Den är lättbyggd.
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post279565
    Precis vad jag tänkte på!
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jo, jag har funderat på den men då blir det inte så mycket flygtid/ laddning jämfört med något som kan segla i det blå.
    Förvisso kan man ha flera ackar med sig.
    Den är stark, vändbar och kan landas på vattnet.
    Hur klarar en delta blåsiga förhållanden?

    // Mats W

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En delta bör klara blåsiga förhållanden bra då den är gjord för att gå snabbt. Med blåsiga förhållanden finns två effekter

    1) kyttigt: Vinden går i omväxlande hastighet och riktningar. Kan vara riktigt svårt. Detta händer t.ex. under trädtoppshöjd.
    För att slippa för mycket av det så undviker jag det i mesta mån. Det går dock inte att undvika vid start och landning. Det kräver mycket vana för att behärska. Jag har varit med om att flyga på 5 meters höjd för att kastas ner i marken. Det kan hjälpa med gyro.

    2) luften flyttar sig: Detta händer ovanför trädtoppshöjd. Det enda luriga är att flyga i medvind, man kan missbedömma hastighet mellan plan och vind och stalla planet. Det är bra om planet kan flyga snabbare än vinden. Det är bara lite vana så fixar man det med ett snabbare plan.
    fredrik

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Är det ingen här som har något att tillföra om designen/ byggandet av flygande vingar?

    -Räcker det med att skära en vinge i friggo med platt undersida, typ Clark-Y och sedan montera uppåtvinklade skevroder för att få en tillfredställande funktion?
    -Är det stor skillnad i prestanda på en sådan "enkel" vinge mot en som är skuren med specifika profilmallar i bägge ändar, typ Zagi ?
    -Hur hanterar en vinge vind ? kontra en vanlig seglare med tunn vinge, eller en delta?
    -Kan man rita/ bygga den på något speciellt sätt för att bli bra i hårdvindsförhållanden?
    -Finns det någon prisvärd gyrostabilisering som kan hantera en vinge eller skall man satsa på att bygga både skev och höjdroder för att kunna montera ett vanligt gyro på skeven ?
    -Kan någon länka til en bra vinge att ugå ifrån (ritning) eller till en sida som beskriver aerodynamiken på ett bra sätt?
    -Hur påverkar vinkeln på bakåtsvepet flygegenskaperna ? Det finns ju vingar som är helt raka och vingar som är mycket pilformade.

    // Mats W

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag har aldrig sett någon flygande vinge med Clark-Y, bara med vingprofiler för flygande vingar med lite uppsvängd "ankstjärt" i bakkanten. Förmodligen har ingen annan heller sett en sån skapelse, det är nog därför du inte får svar.

    Vingar är bra på att hantera vind, speciellt om man ser till att hålla hyfsat hög flygfart.

    Här är en stabilsator som klarar deltamix, tyvärr är den restnoterad och har varit det länge.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=24353

    Det vimlar av ritningar/byggbeskrivningar på nätet, sök på "Zagi" så får du några miljoner träffar...
    Här är några exempel:http://www.greenhobbymodel.com/slope...lying-wing.htm
    http://www.clubzagi.com/
    http://www.lee.org/flying/zagi%20tips/index.html

    Bakåtsvepta vingar brukar vara lite stabilare i pitchplanet än raka vingar

    Du skriver inte om det är en seglare eller en motorkärra du tänker bygga, om det är en hangseglare är det bara att lasta på mer bly för att få den att tåla mer vind, om det är en motoriserad variant är det bara att gasa mer...
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hallå Mr J, tack för ditt svar.
    Det blir motorseglarutförande (förlåt om jag var otydlig).
    Vad gäller profiler på "enklare" vingar var mest clark-Y en liknelse.
    Det finns ju många vingar därute med helt platt undersida och sedan uppåtvinklade roder i bakkant.
    Kan man få bra prestanda med en sådan så förenklar det ju bygget, därav min fråga.
    Zagnutsen du länkar till är ju en sådan konstruktion så vitt jag kan se.

    // Mats W

  9. #9
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag gillar vingar och har byggt och flugit runt 10 stycken vid det här laget. Någon superexpert är jag alltså inte, men lite kanske jag kan bidra med.
    Det går inte att komma med några entydiga uttalanden om vingar. Vingar består bara av bärande yta och man kan göra dem hur extrema som helst. En smal vinge med tunn vingprofil och pushermotor blir hysteriskt snabb. En bredare vinge med traktormotor kan flygas i slow motion utan att stalla.
    Här är ett exempel på en vinge av den senare typen som dessutom är mycket rolig att flyga eftersom den har extremt stora roder:

    Vingen är 80 cm bred. Vingprofilen är kf2. Byggmaterialet är 5mm depronliknande foam.
    Bitter erfarenhet har lärt mig att alltid lägga in glasfiberremsor mellan foamlagren för att undvika att knäcka vingen i två delar vid "vertikallandningar". Mått etc hittar man genom att söka på Schraut5. En sak som gör vingen extra stabil är traktormotorn i kombination med en "köl" (mitt eget påfund)

    Rodren är dubbelt så breda som på originalet, vilket gör vingen roligare.
    Jag använder små 3s-celler runt 500 mah och 1200-1500 kv motorer. I och med att vikten är låg så får man bra prestanda med en 8x4 prop.
    Vingen tål vind extremt bra i förhållande till sin vikt. Kölen gör den mycket riktningsstabil
    Jag har även byggt större versioner men såg ingen fördel med dessa.

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Profilen "Sipkill" (googla på den!) lär vara en mycket bra, förfinad vingprofil för "Zagi-vingar"...
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Sipkill-profilen är ganska tjock bakom lyftkraftcentrum för att hålla bra i combatsammanhang. Här kan du se en vinge jag skar ut i Sipkill: http://www.mfkbluemax.com/2010/byggprojekt-cccp-j21/
    Vingen blev hållbar och snabb.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cccp_klar3.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	94,5 KB 
Id:	32359

    Jag har även byggt en vinge med Zagiliknande profil. Skippar du mittsektionen blir det en smidig vinge med bra lyftkraft som även funkar på hanget: http://www.mfkbluemax.com/2011/221/
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flm_darth01.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	149,0 KB 
Id:	32360

    mvh Mattias
    Senast redigerat av firstflight den 2012-09-24 klockan 22:02. Anledning: PS Lyckas bara få till fjuttbilder, varför blir det så här? DS

  12. #12
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har också provat på snabbare vingar och här är min nuvarande.
    Ursprunget är en Typhoon 430, men jag tror att det enda som återstår är roderhornen och glasfiberstavarna i framkant :-) när det smäller med den här så smäller det rejält... Bredd straxt över 80 cm. Vingprofilen är symmetrisk och rätt tunn. Jag tycker att det är en fördel att snabba vingar uppför sig likadant när man flyger inverterat.
    För att minimera luftmotståndet och få fram tyngdpunkten använder jag samma 500 mah celler som i de långsamma vingarna. Fast två parallella. Många använder mycket högvarviga inrunners och pyttesmå proppar. Jag har inte fått detta att funka. Efter att ha bränt upp tre motorer gick jag över till 2040motorer med straxt över 2000kv. Dessa funkar utan att brinna. Det går fort nog så här.
    Ett bra tips är att ha ett handtag i undre framkant. Det sparar propellrar och gör att det går att handstarta riskfritt.
    Ett annat tips är att använda en nedklippt sportpropeller, eftersom man annars slår sönder propellern vid var annan landning.

  13. #13

    Standard

    Det fungerar utmärkt att använda Multiwii som Mixer/Stabilisator i både Vinge & Flygplan.
    Lämpligt Controllerkort för 39€

  14. #14
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag såg i trådens första inlägg att du funderade på en slags vinge som kan starta och landa på vatten. Andra har funderat på samma sak. Sök på Youtube efter hydrofoam så kommer du att hitta ett antal. De ser inte speciellt svårbyggda ut.

  15. #15


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej på er, tack för många fina tips och bilder.
    Skall läsa och begrunda.

    Mvh

    Mats W

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Vad gäller vingar, vingprofiler och flygegenskaper så kan man använda sig av de flesta profiler, men om man inte använder sig av en svept vinge bör man undvika att bygga med en profil utan reflex. Om man däremot bygger med svept planform kan man använda sig av "vanliga" profiler om man ser till att twista vingen tillräckligt mycket.

    Det man vill åstadkomma med reflexen i vingprofilen är ju en flygfarkost som har ett totalt positivt rotationsmoment. Det är ju precis samma sak som man gör med stabilisatorns anfallsvinkel i förhållande till vingens rotationsmoment på konventionella flygplan. När man väl inser det är det inte konstigt att man kan uppnå det på olika sätt. Vanligast och enklast är att använda profiler med reflex.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  17. #17


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det lutar åt vinge med rätt bra bakåtsvep då dessa verkar ge stabilare flygegenskaper.
    Semisymetrisk profil med "fultrimmade" höjdroder får att få "reflex". ca 18% jocklek som medelväg mellan snabb vindtålig och långsam i landningen.
    Vinglets med utbredning både över och under vingen.
    Bygget i vit friggo med plastklädsel.
    Pod undertill som härbärgerar ack, skjutande motor mm.
    Motorn bakåtriktad med fällbar propeller (deta måste gå att ordna på någe vis)...tips ?
    Spv ca 200 cm.

    En hake är dock att en vinge inte är optimal att landa med på en ö ute i skärgården.
    Har något provat med spoiler eller flaps på en vinge för att få låg landningshastighet?
    Man skulle ju kunna täta konstruktionen och landa i vattnet och sedan plocka in den genom att vada ut eller
    ro ut till den.
    Har en uppblåsbar kajak som alltid skall vara med då det flygs över vatten.

    Har någon en bra ritning att ugå ifrån?
    Vad jag förstår så är placering av TP välldigt kritiskt.
    Det känns som att maiden kan bli spännande?

    Några fler synpunkter eller tips därute?

    Mvh

    Mats W

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard Sv: Designfråga om flygande vinge inför nästa båtsemester

    Landa med hög alfa. Det brukar gå att köra riktigt sakta på det viset. Annars bygger du vingen med klaffar. Påen så stor vinge är det inget problem.

    Klaffarna ner samtidigt som höjden upp. Klassisk kråkmix med andra ord.

    Jag kanske kan skanna en ritning och skicka. Om jag kan hitta den. ;-)
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  19. #19


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Skannad ritning är inte fel.
    Vore kanon!
    Du kan maila till: famwergeland@telia.com

    Mvh

    Mats W

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard Sv: Designfråga om flygande vinge inför nästa båtsemester

    Jag kan nämna att den inte är till för den storleken, men det är ju bara att multiplicera lite. Ska leta ikväll
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Liknande ämnen

  1. Rangevideo flygande vinge
    Av Boopidoo i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 733
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 22:17
  2. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  3. Bygga STOR flygande vinge?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:16
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •