Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59

Ämne: Tyngdpunt

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vid en korrekt beräkning av ett lämpligt tyngdpunktsläge måste man ta hänsyn till effekter som exempelvis vingens nedsvep av luftströmmen över stabben och liknande. De beräkningsprogram man hittar på nätet gör normalt sett inte detta utan beräknar endast flygplanets geometriska neutralpunkt utan någon aerodynamisk hänsyn. Det gör att beräkningsresultaten blir väldigt ungefärliga.

    Betydligt bättre är enligt mitt förmenande att utgå från modeller liknande den man själv håller på med och se efter var den experimentellt utprovade tyngdpunktsläget ligger. Ska man exempelvis bygga en Cubb så finns det dussintals bruksanvisningar på nätet för olika byggsatser och ARF:er som alla innehåller en uppgift om rekommenderat tyngdpunktsläge. Utgå från sådan uppgifter hellre än de väldigt approximativa "tyngdpunktsberäkningsprogrammen". Gör man en sådan undersökning för en vanlig J-3 Cub finner man att de rekommenderade tyngdpunktslägen ligger på ca 1/3 av vingkordan mätt från vingens framkant.

    Det finns ingen anledning att krångla till saker i onödan...

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Nu snackar vi bärande stabbe...!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	westland-lysander-observation-03[1].png 
Visningar:	195 
Storlek:	191,5 KB 
Id:	34964
    Retroholic!

  3. #23
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Nu snackar vi bärande stabbe...!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	westland-lysander-observation-03[1].png 
Visningar:	195 
Storlek:	191,5 KB 
Id:	34964
    Nämen fy! Det ser ju ut som en mid-air mellan en Avro Lancaster och en Westland Lysander...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK
    Retroholic!

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Trassla inte in dig i en massa engelska utryck och formler! Det behövs inte!
    Alla konventionella kärror har tyngpunkten placerad på 25-30% (ungefär) av ving kordan. Korda är vingens bredd.
    I ditt fall är det enkelt efterssom du har en konstantkordavinge (en vinge med samma korda/bredd längs hela spännvidden).
    Du placerar då lämpligen tyngdpunkten på ca 25% vingens bredd.

    Så här gör jag när jag kollar tyngdpunkten: Jag märker ut på vingens undersida var tyngpunkten bör/ska vara, exempelvis 25% av vingens korda. Jag märker ut med två prickar på vingens undersida med tuschpenna/eller en bit tejp och håller modellen med två fingrar under vingen. Modellen ska i detta läge väga jämnt eller rättare sagt, nosen ska peka aningen nedåt...där är tyngpunkten.Observera att tanken ska var tom. Väger planet inte inte jämnt här så flyttar jag servon eller acc tills planet väger jämnt.
    Sedan flyger jag och kollar om tyngpunkten känns bra. Gör jag inte det flyttar jag acc eller servon och flygtestar igen. Så där håller jag på tills jag är nöjd.
    Senast redigerat av jaka den 2013-01-04 klockan 12:43.

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Vi kanske skall skilja på tyngdpunkt och lyftkraftscentrum.

    Den punkt där lyftkraften har sitt centrum beror på den aerodynamiska utformningen dvs den fysiska formen. Tyngdpunkten är den punkt som är centrum för tyngdkraften. Tyngdpunkten kan enkelt beräknas och enkelt kontrolleras på en del av planet eller hela planet, medan lyftkraftscentrum måste laboreras fram praktiskt i en vindtunnel sannolikt eftersom beräkningar blir väldigt komplicerade och ändå ganska ungefärliga.

    Det sk. "static margin" som berördes tidigare är avståndet mellan dessa två punkter enkelt uttryckt.

    Så har jag uppfattat problematiken utan att vara skolad på området, men en del har man ju läst.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jag tror han bara var ute efter att hitta tyngdpunkten! Och den ligger som bekant alltid någonstans mellan 25-30% av vingens korda.
    Och i hans fall är det ju enkelt att hitta tyngpunkten då vingen är jämnbred.

  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Han har inte berättat för oss vilken design vingen har.

    Därför kan vi inte i heller ge honom ett svar.

    Gör en pappers svala och prova dig fram om konfigurationen är avancerad.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Printa på papper och mät med linjal för att skala upp, eller räkna pixlar i MS Paint och skala upp.

    Jag räknade i pixlar här då jag inte vet vilken skala planet skall vara i, om vingen är 470pixlar från tipp till "knäcken" och 209px från leading till trailing edge (sorry inte fått ordning på svenska termer ännu). Då skulle det resultera i att mitten på vingen är 96px från leading edge och MAC då dubbbelt upp 192px.

    Och CG bör vara 48px (25%) till 58px (30%) från leading ledge?

    Tänkte jag fel nu?



    Klicka här för större bild;
    http://img6.imageshack.us/img6/8215/bulldogt.png
    Senast redigerat av Fluf den 2013-01-23 klockan 13:55.

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mja, vet i 17 hur du tänker riktigt...
    Den gula linjen är...??
    Den vita linjen är...??

    209 px bred vinge ger ju att CG bör ligga på 52 px från framkanten OM VINGEN VARIT RAK.
    Nu har den ju liiite osymmetrisk form, och då stökar det till sig en aning.
    Det blir nog lite ´trial & error´ vid första starten, tyngdpunkt långt fram och se vad som händer...
    Retroholic!

  11. #31
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Eller så går du på Dumas's ritning och svänger ihop ett litet kastplan i Depron...
    /\/\vh // /\/\r J.

  12. #32
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag spånar,

    Om du lägger ihop kordan vid vingroten + Kordan där vingen är som bredas + yttersta sprygeln och dividerar det med 3, det värde som du får då = x korda mäter du fram på vingen och där lägger tyngdpunkten ca 25-30% från framkant.

    Gör detta på bägge vinghalvorna och dra en rät linje emellan punkterna, då får du reda på var tyngdpunkten är vid vingroten.

    Är jag ute och cyklar... eller?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #33

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Eller så går du på Dumas's ritning och svänger ihop ett litet kastplan i Depron...
    "Svänger ihop"??
    Ja ja, som om jag inte hade nog med bry med det jag bygger...
    Retroholic!

  14. #34
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Mja, vet i 17 hur du tänker riktigt...
    Den gula linjen är...??
    Den vita linjen är...??

    209 px bred vinge ger ju att CG bör ligga på 52 px från framkanten OM VINGEN VARIT RAK.
    Nu har den ju liiite osymmetrisk form, och då stökar det till sig en aning.
    Det blir nog lite ´trial & error´ vid första starten, tyngdpunkt långt fram och se vad som händer...
    Den vita(grå) linjen är Kordan på varje enskilt segment. Då det är en asymetrisk vinge så är kordan lite lustig som sagt.

    Den gula linjen är snittet av de individuella segmentens korda och borde således vara väldigt väldigt nära den faktiska kordan på vingen.

    Om vingen hade varit rektangulär hade kordan varit rakt på mitten och CG melllan 52px (25%) och 62px (30%) som sagt.

    Då det "saknas" mer yta under mitten av vingen än över så flyttas kordan längre fram. Kordan (om min skiss stämmer) är då inte på 104,5px som hade varit mitt på, utan då 96px vilket i sin tur hade gett en CG på mellan 48px (25%) och 58px (30%).

  15. #35

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmm... Fluf...
    Kordan är ju totala längden på varje sprygel, jag antar att du med strecket menar halva längden av varje sprygel??
    Men jag tror jag hänger med på dina tankar.

    Nu finns det en maffig byggtråd på rcuniverse http://www.rcuniverse.com/forum/m_10..._1/key_/tm.htm
    men jag hitatr inget där heller om tyngdpunktens placering.
    Jag har iaf gjort ett litet inlägg där och ställt samma fråga.
    Återkommer när jag fått svar.
    Retroholic!

  16. #36
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Hmm... Fluf...
    Kordan är ju totala längden på varje sprygel, jag antar att du med strecket menar halva längden av varje sprygel??
    Men jag tror jag hänger med på dina tankar.

    Nu finns det en maffig byggtråd på rcuniverse http://www.rcuniverse.com/forum/m_10..._1/key_/tm.htm
    men jag hitatr inget där heller om tyngdpunktens placering.
    Jag har iaf gjort ett litet inlägg där och ställt samma fråga.
    Återkommer när jag fått svar.
    Sorry halva kordan så klart, men du är med på min tanke i alla fall. Och du bör ha CG enligt min "guestimation" på ca 23% (av vingens totala bredd) in från främre kanten.

  17. #37

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Jag spånar,

    Om du lägger ihop kordan vid vingroten + Kordan där vingen är som bredas + yttersta sprygeln och dividerar det med 3, det värde som du får då = x korda mäter du fram på vingen och där lägger tyngdpunkten ca 25-30% från framkant.

    Gör detta på bägge vinghalvorna och dra en rät linje emellan punkterna, då får du reda på var tyngdpunkten är vid vingroten.

    Är jag ute och cyklar... eller?
    Spåna på bara!
    Tillsammans löser vi världsproblemen...

    Nu ska vi se, jag ritade lite på en treplansskiss. Kordan vid vingroten är 25 mm, kordan på bredaste stället är 35 och vid spetsspryglen 12. Tillsammans blir det 72. En tredjedel av detta är 24. Detta skulle alltså vara en medelkorda.

    25% av 24 är 6. Alltså skulle tyngdpunkten ligga 6 mm från framkant, (det streckade strecket) om den varit helt rak.
    Nu är den ju lite svängd, alltså får man flytta tillbaka tyngdpunkten, uppskattningsvis 3-4 millimeter på skissen...

    Ööhh, vi kanske skulle hyra en tandemcykel??
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bull.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	36204
    Retroholic!

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Att beräkna medelkordans läge är inte svårare än att på något sätt beräkna planformens centroid. Det finns många sätt att göra detta. Enklast genom att helt enkelt klippa ut planformen (halva vingen) i en bit tjockt papper och därefter med en knappnål bestämma var pappersvingen har sin tyngdpunkt. Enkelt och helt klart tillräckligt noggrannt för dessa ändamål. De flesta CAD-progran har funktioner för att beräkna en ytas centroid och om man matematiskt beskriver planformen (vilket är det knepigaste) är det sedan en baggis att beräkna centroiden genom en enkel integrering.

    Hursomhelst, varför gå över ån efter vatten. Jobbet är redan gjort här:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=169

    Det är markeringen för 25% som visar var den geometriska neutralpunkten ligger. 38%-punkten visar vad som visade sig vara bästa tyngdpunkten för en "handlunsarmodell" av Bulldoggen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a2183403-124-CGcalc.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	21,3 KB 
Id:	36208

  19. #39
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den metoden som jag presenterade med 23st fiktiva spryglar, mäta upp centerpunkten på varje sprygel, och sedan avståndet från främsta framkant till varje enskild sprygels mitt, kontrollera genomsnittet skulle på din printade skiss ge TP vid 8mm inte 6.

    Lite som en grafisk lösning på derivata/integraler med arean under kurvan etc.

    Ser fram emot vad de svarar på andra forumet, undrar om jag är i närheten

    EDIT;
    Såg Michaels inlägg nu, den skissen har inte exakt samma vingprofil som bilden på planet länkat tidigare, men 23% från främsta framkant stämde riktigt bra överens

  20. #40
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Om jag förstått din skiss rätt så är rotkordan 25mm, 25% av den rotkordan bör ju vara mycket nära tyngdpunktsläget...eller?
    Eftersom du fått medelkordan till 24mm.

    Men som jag ser det, på vilken sida om den största kordan mätte du fram medelkordan? Blir ju lite olika med tanke på vingformen.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •