Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59

Ämne: Tyngdpunt

  1. #41

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Du Thomas, du skulle nog byggt den där SR Falcon ändå. Den har tyngdpunkten utritad på ritningen !!! Eller varför inte en Kluring, den flyger ju bra också.

    Bygg på Thomas. Du klarar det ska du se och behöver du "svänghjälp" till våren när det ska provflygas så ställer jag gärna upp och "svänger"

    Kay krut
    (Som bygger Miles Atwood med tyngdpunkten angiven på ritningen)

  2. #42

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag mätte medelkordan från framkanten, men som jag nu ser, framkanten är ju svept, och det innebär att rotkordan flyttas bakåt en hel del, vilket i sin tur innebär att hela medelkordan förskjuts bakåt...
    Tanke-lapsus!

    I alla fall, Michaels rcgroup-bild verkar se bra ut, det blir nog till att börja med CG där den visar... alltså på 25%!
    Handlunsare med CG på 38%?? Nähä tack!

    Tack Michael!
    Retroholic!

  3. #43

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Du Thomas, du skulle nog byggt den där SR Falcon ändå. Den har tyngdpunkten utritad på ritningen !!! Eller varför inte en Kluring, den flyger ju bra också.

    Bygg på Thomas. Du klarar det ska du se och behöver du "svänghjälp" till våren när det ska provflygas så ställer jag gärna upp och "svänger"

    Kay krut
    (Som bygger Miles Atwood med tyngdpunkten angiven på ritningen)
    Vaddå ritning??


    Livet är fullt av utmaningar! En rak vinge är ingen utmaning!
    Dessutom vet man ju inte om något fungerar förrän man provat...
    Retroholic!

  4. #44

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jo då Thomas!

    Du började nog bygga kärran efter ritning men så slog sig vingen av för mycket fönsterputs och då hissade du snabbt ritningen i runda arkivet och fortsatte med ditt projekt på frihand. Jag vet nog hur du jobbar, försök inte att lura oss trogna forumbetraktare.
    Men jag är trots allt förbaskat nyfiken på hur det ska gå till våren och den oundvikliga provflygningen. Behöver du en stark arm och ett modigt sinnelag så ställer jag gärna upp med kasthjälp. Kanske vi kan införa en ny gren inför OS nästa gång, " Kast med oidentifierbart objekt, utan stödhand" Du kan kanske till och med hamna i Guiness rekordbok för tokigaste smålänning.
    Tokigheter till trots, jag håller en slant på att den flyger bra, kanske lite fort men den flyger.

    Kay krut

  5. #45

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det vet du väl Kay, allting flyger, det beror bara på utgångshastigheten!

    Tja, ska du kasta den, då får du nog trycka i dej ett par Skogaholms fiberlimpor och nå'ra kilo spenat först... Men försöka duger! Jag tror vikten hamnar nånstans runt 6-7 kilo.
    Nu hoppas jag att den inte går alltför fort, det blev vingar med ganska tjock profil.
    Just nu jobbar jag med att försöka få allting rakt, hur nu det ska gå till på en sån kärra....

    Åsså gäller det att hitta den där jä'la tyngdpunkten...
    Retroholic!

  6. #46

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Thomas !

    Du får ta tanten din och vingen med dig en kväll till Svedala så får vi kolla in lite närmare. Visst ska det gå att få in tyngdpunkten någorlunda flygvärdigt på din maskin. Och behöver du lång startbana så har vi en i Trelleborgs Modellflyg Klubb TMFK, som är ca 200 meter. Den bör räcka till din maskin. Det är nog viktigt att ha den där förb....de tyngdpunkten klar om du ska kunna bygga färdigt kärran. Det är ingen höjdare att behöva bygga om halva installationen eller blya onödigt mycket, bara för att kunna balansera sin modell.

    Hör av dig !

    Kay krut

  7. #47

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack för erbjudandet, kay!
    Vi får se hur det blir när kärran börjar bli lite mer färdig.
    Först ska jag gjuta ett par bamsiga hjulkåpor och en motorkåpa med 35 cm diameter... *puh*.

    Nu är jag nog inte så rädd för vikten, fråga #2 är dock hur man räknar ut bärytan!
    Det får nog bli ganska så mycket ungefär uppskattat approximativt...
    Retroholic!

  8. #48

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Du är välkommen Thomas !

    Kay krut

  9. #49
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Tack för erbjudandet, kay!
    Vi får se hur det blir när kärran börjar bli lite mer färdig.
    Först ska jag gjuta ett par bamsiga hjulkåpor och en motorkåpa med 35 cm diameter... *puh*.

    Nu är jag nog inte så rädd för vikten, fråga #2 är dock hur man räknar ut bärytan!
    Det får nog bli ganska så mycket ungefär uppskattat approximativt...
    För yta på vingen, utgå på samma sätt som jag hade gjort. Dela vingen i en rad delar, ju fler delar desto högre noggranhet. Beräkna ytan på varje enskild rektangel och addera = vips får du vingytan.

    Tänk på att yta skalar i kvadrat vid uppskalning.

  10. #50

    Standard

    Hur ser man om planet är framtungt eller baktungt när man flygger?? Kan man se det på nått sätt när man flygger?? typ om de dyker eller om de höjer sig när man flygger rakt fram??

  11. #51

    Standard

    Ja - framtungt = dyker, får ge mycket höjd, om det inte är så framtungt den går ner... Baktungt - väldigt känsligt på höjden, mer baktungt = nosen vill upp och instabilt som att cykla på enhjuling och ännu mer baktungt = okontrollerbart...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #52

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    André/grand14, vad är det för plan du tänker på??
    Är det en "vanlig" kärra, så blir det lättare att svara!
    Retroholic!

  13. #53

    Standard

    Nä tänkte bara överlag på om man kan se på hur planet flyger vad som är felet. Har en liten funfighter från hobbyking som drar nått fruktansvärt rakt up får pitcha ner den alt vad som går och ändå har jag samma cg som de står i manualen.

  14. #54

    Standard

    Har du tp rätt så pekar antagligen motorn åt fel håll (uppåt) - på den typen av plan brukar motorn vara riktad lite åt höger och lite mer neråt (lite = ett par tre fyra grader typ).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #55
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Hur har du det med motorriktningen, är den ställd neråt ca 2-3 grader?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  16. #56

    Standard

    Svårt att se motorn är lite åt höger och lite neråt. Har inget att mäta med.

  17. #57

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Så noga är det inte med motorriktningen. Det funkar bra med lite nedåtriktning och någon grad vriden höger (sett bakifrån)gjort på känn i de flesta fall,så gör jag i alla fall.
    Annars funkar en Robart vinkelmätare bra. En sådan har jag allid när jag mäter in mina egenbyggda kärror, plus vattenpass förstås så man vet att vinge och stabbe hamnar rätt.

    Framtunga flygplan blir "drögiga", sega, flyger konstigt! De svarar dåligt på rodren och dyker med nosen i tighta svängar.
    Baktunga kärror däremot blir fruktansvärt känsliga på höjdrodert och i extremfall kan de bete sig som en sinuskurva i planflykt ,helt okontrollerbara! Hade en "Little Toni" en Quarter Midget kärra (pylonracer) med K&B 3,5cc motor och magic muffler från Nisse Hollman för 30 talet år sedan som betedde sig så och sinuskurvsflygandet i planflykt gick inte häva (detta var under jungfruturen) så jag drog av gasen (toppfarten var väl runt 200km/h) och lyckades få ner kärran hel just i en sinusdal...

    Men strävan när man trimmar in en kärra ska alltid vara att placera tyngdpunkten så långt bak som möjligt och samtidigt minimera alla roderutslag, då får man en välflygande modell, men för att nå dit krävs det lite pysslande.

    Man kan pröva om ens flygplan är rätt intrimmat genom att flyga rakt fram på fullgas och på låg höjd , ca 5-10m göra en 90-180graders pylonsväng (bara med skevoch höjd). Rätt intrimmad ska då planet flyta hur fint som helst igenom kurvan utan att doppa nosen eller att man behöver kompensera med något roder.Känner man att planet doppar nosen i det här läger är planet för framtungt och man bör/måste flytta acc eller servon längre bak. Man ska undvika att lägga i bly!

  18. #58
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om man har symmetrisk vingprofil kan man prova att flyga uppåner. Om du måste använda mycket nerroder för att hålla höjden så är det framtungt.
    Annars kolla efter om planet känns "drögigt" som Jaka så träffande skriver.

    Jag provade att flytta bak tyngpunkten på en Multiplex Parkmaster. Till slut gick jag över gränsen och planet kunde bara hovra och inte flyga. Det kunde t.o.m. hovra handsoff, utan att man rörde någon spak. Det var bara att försiktigt minska gasen och fånga planet i vingen när det sakta närmade sig moder jord med sidoroder först.
    fredrik

  19. #59

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    ... Eller varför inte en Kluring, den flyger ju bra också.
    ...
    Är på jakt efter ritning till just Kluringen, vet att det är ett långskott, men kan ju alltid fråga om någon har tillgång till en.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •