Reklam

Resultat 1 till 20 av 20

mne: Radiostrningar p 35 MHz i Lule?

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    76
    Jobb
    Tekniker p fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard Radiostrningar p 35 MHz i Lule?

Ngon som vet av om det r strningar p, i alla fall, 35.030 i Lule. Jag provade lite markkrning p jobbet med en Sk2000 som jag kvaddade fr tv r sedan (borde vara en lite hrdare signalmilj) och tyckte det var en vldig fart p rodren utan att ha sndaren igng, med sndare igng och inskjuten antenn s reagerade inte jag ver att ngot var konstigt med rodren.

Nu i kvll s provade jag att flyga p Knppel med min trseglare och fick vldigt skumma rrelser p krran i luften och ven fast jag tryckte till p Throttle Cut s stannade inte motorn. Kan tillggas att den tidigare nmnda Sk2000 kvaddades p Knppel med liknande fenomen innan den oplanerade hgfartslandningen..

Med rckviddsprov p marken s fr jag ut fem meter med inskjuten antenn parallellt med mottagarantennen innan rodren brjar rycka och motorn rycker.

Far vll och provar med annan sndare i morgon om jag har med det br jag ha men det hela knns skumt.

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Testa annan radio, annan kristall (frekvens), mottagare.

//Matte

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    76
    Jobb
    Tekniker p fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Har testat med tv mottagare, skall prova med en annan sndare om det gr att flytta en Hitec-kristall till den radion. Iofs inget skert fr kristallen kommer ifrn en sndare som har svra rckviddsproblem med bakstycket monterat. Utan bakstycke s fick jag ut full rckvidd....

Annars blir det att bestycka om s jag tminstone har en Tx/Rx som jag hittils inte haft problem med p kanal 68.

Orka hlla p med snt hr.....

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Rippel i matning (t.ex. orsakad av hgeffekts eldrift mer n 500W)?
    Tndsystem?
    Skadad kristall?

Du mste bertta mer. Krashad brukar betyda problem. Dock sllan att komponenter lossnar, snarare att mottagarkristaller pajar. Sndarantenn ldras av att dras in och ut hela tiden.

Vissa mottagare tl ej rippel (spnningsvariation).
    I enstaka fall tl de inte strlning.
    fredrik

Nexuss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    758
    Jobb
    Steve Jung r jag och r Hrselskadade sjlv (Dv)
    Klubb
    Std MFK,RCFF och mitt Eget klubben

Standard

hej

Jo jag undrar att

Varfr du behller gamla 35 mhz? s du vet alla har gtt ver redan 2,4 ghz och 35 mhz var vrdels nu fr tiden redan den r skrot nu

du fr fundera p satsa p 2,4 ghz det blir aldrig strningar alls no problem

jag hoppas att du frstr

Mvh Steve
    Senast redigerat av Nexus den 2012-09-23 klockan 02:25.
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    gare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Johan Nilsson Visa inlgg

Orka hlla p med snt hr.....
    Som Steve noterade. Om du kr el s rekommenderar jag att du tittar p en 2.4gHz alt en konvertering av nuvarande radio. verkar dock inte tillfrlitliga dom du har om du inte ens kan ha backstycket p. En beggad 2.4ghz r inte allt fr dyr och du slipper de flesta strningsproblem.

/Hkan
    "Allting beror p allting"

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Har testat med tv mottagare, skall prova med en annan sndare om det gr att flytta en Hitec-kristall till den radion.
    Sndarkristaller r mrkesberoende. Sndare r trimmade till en viss frekvens. Nr jag flg med 35MHz var min erfarenhet att man max kan flytta 2 kanaler upp eller ner p Hitec, annars tappar man rckvidd.

Bakstycket av eller p pverkar rckvidden betyder glapp i sndaren eller sndarantennen. FLYG INTE frrn du har identifierat vad som r problemet.

En sak till som kan sabba rckvidd, du kan ha slitit av mottagarantennen utan att det syns. Byt mottagarantenn till EXAKT LIKA LNG kan rdda dig.
    fredrik

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    76
    Jobb
    Tekniker p fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Radion med bakstyckeknas ligger i "braatthaldan" tnkte ta mig an den fr ngot roligt elektronikprojekt "ngongngframver...." eller reparation. Just nu anvnds en Eclipse 7 och jag funderar p en Corona-modul till den.

Vid kvadden med SK2000 s var det med gldstiftdrift, vid grdagens flygning s var det med borstlst 3S LiPO och 20A. Tror inte att flera mottagare har dliga antenner och fartreglage som inte ger ut ngon effekt till motorn kan vll inte ge ngon strlning eller lustiga elektriska fenomen?

Men fr att resonera lite radio, ja jag r radioamatr och hyffsat kunnig s dom bitarna r inget problem. Det jag reagerar p r att servona dansar disko med avstngd sndare. lite smryck och brum har det varit frr om ren men nu. Ungefr som nr man rattar in en amatrradio s den ger ut vertoner p 27Mhz nr man djklades med kompisar med radiostyrda bilar... Styra bil med morse. =)

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Som redan sagts. Skaffa en 2.4GHz radio. Det r inte vrt att lgga ner tid p 35MHz.

FrSky, erknt hgkvalitativa, har en sndarmodul passande din Eclipse som kostar $53 plus $6 i frakt frn www.hobbyking.com. I runda slngar 390kr inklusive frakt, d ingr plug'n'play sndarmodul plus 8-kanals mottagare.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Som sagt mste du ge detaljer:
    vilken mottagare?, vilket fartreglage?, vad drar setupen? hur r antenndragningen?

Det du skriver r ungefr som "jag tankade bilen i morse men motorn stannade p E18, vad var fel?"
    fredrik

Standard

Instmmer med flunk - Corona rddade min eclipse frn MHzdd och det var x r sedan; ska du ha Hitecen kvar s r FrSkys modul ett bra alternativ idag map pris o prestanda.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Bjrklinge

Standard

Frresten ljg jag lite. Komplett paket med sndarmodul och mottagare kostar 39$... Plus 6$ frakt. Den dyrare kombon r med telemetrikapabel mottagare.

Det blir 295kr... Hem till drren. Extra mottagare kostar under en hundralapp.

Vad kostar en glitchrelaterad krasch i trar och ekonomiska utlgg? Vad r knslan av skerhet vrd och kanske framfrallt, vad r enkelheten och faktumet att du slipper fundera p vad grannen kr p fr kanal vrd?

Just sayin'...

(Fan, jag lter som en riktig frsljare...)

Skickat frn min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    76
    Jobb
    Tekniker p fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Jo men jag skrev ju att det var med olika mottagare oavsett om det r med fartreglage med BEQ eller ett trottelservo och d med en mottagaracke.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Jag bara spnar lite nu, lngtradare sderifrn i Europa anvnder vl kommunikationsradio p 35 MHz bandet nufrtiden?
    Det kan ju stra vra radioanlggningar p 35 MHz bandet.

Ni som vet mer om detta skriv lite och upplys oss som vet mindre om detta.
    Sjlv kr jag 2.4 GHz men de som vill vara kvar p 35 MHz kan vilja veta.

Hitta lite info hr:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...r-os%C3%A4kert

/Bo

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    76
    Jobb
    Tekniker p fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Med kanal 68 x-tall i mottagaren var det kav lugnt ven utan pslagen sndare. Jdrar att det vart riktig flygning ikvll allts. Det torde allts bli en 2.4GHz modul i framtiden allts...

Synd bara att junior skulle till att trampa p vinghalvorna. Aldrig fr man vara njd.

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 029
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Ibland kan man avsevrt frbttra rckvidden p 35 MHz genom att tvtta av sndarantennen. Olja och smuts lgger sig i antennen och isolerar teleskopstegen. T-sprit brukar fungera bra att rengra med.
    Annars r ju 2,5 GHz ett mycket bra alternativ att frscha upp sin gamla sndare.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Ibland kan man avsevrt frbttra rckvidden p 35 MHz genom att tvtta av sndarantennen. Olja och smuts lgger sig i antennen och isolerar teleskopstegen. T-sprit brukar fungera bra att rengra med.
    Annars r ju 2,5 GHz ett mycket bra alternativ att frscha upp sin gamla sndare.
    Mvh
    Ove
    nnu bttre n 2,4? Nej frlt men kunde inte lta bli.

/Mats

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    nnu bttre n 2,4? Nej frlt men kunde inte lta bli.

/Mats
    Mindre dmpning i atmosfren... Ja jag hade hgre rckvidd med Hitec 35MHz/Multiplex Synth RX (1.8 km) n
    2.4GHz (900m med Spektrum 1,5km med Futaba)
    fredrik

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 396
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Men fr att resonera lite radio, ja jag r radioamatr och hyffsat kunnig s dom bitarna r inget problem.
    Om s r fallet har du antagligen en mottagare s att du kan lyssna av den aktuella frekvensen fr att definitvt kunna avgra om det r strningar eller radiofel.

Har du bara 5 m rckvidd med inskjuten antenn befinner du dig endera i en extremt strd milj eller s r det ngot fel i sndar/mottagarkedjan. Det r inte ovanligt att mottagarantennen gr av, speciellt om den delvis hngt ut frn flygplanskroppen och dr vickasts fram och tillbaka av fartvinden. Har mottagaren tidigare varit med om en krasch s r det ocks tnkbart att kristallen tagit skada.

35 MHz r lngt ifrn oanvndbart, jag anvnder det fortfarande p en del av mina flygplan, dels fr att det fr mig fungerat klockrent under alla r (JR PCM) och dels fr att jag vldigt sllan numera har ngon konkurrens om kanalerna.

P mina mindre elmodeller har jag anvnt Coronas 2.4 GHz system. Enkelt, billigt och vl fungerande. FrSky r antagligen ett nnu bttre, mer utvecklat system. Sjlv hller jag som bst p att g ver till Graupner HoTT

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    76
    Jobb
    Tekniker p fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Nu var ju kravet ifrn barnens mor hr hemma till flytten antingen en rigg eller R/C-flygplan....

Liknande mnen

1. Midnight Sun Fly-In 2008: 27/6 - 6/7 Lule
    Av Tejp i forum Meetings och trffar / Kalendarium
    Svar: 15
    Senaste inlgg: 2009-07-11, 00:03
  2. Sjflyg Knppelsen Lule
    Av uffe i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2008-12-05, 08:16
  3. Aircombat SM i Lule
    Av Tejp i forum Meetings och trffar / Kalendarium
    Svar: 0