Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bixler

  1. #1

    Standard Bixler

    Har äntligen fått up min bixler i luften men jag tycker att den flyger som en finlands färja. Går det att speeda up den och göra den lite smidig på nått lätt sätt så att man kan lopa och rolla med den för som den är nu är det gränsfall att den tar sig runt i en lop.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om du kör med hk orginalmotor så är inte looparna några fantastiska upplevelser . det går dock .
    Rollarna med bixler är inte heller några fantastiska upplevelser.
    Den är helt enkelt gjord för att flyga som en finlandsfärja. och det gör den iallfall bra

    Byt till lite värre motor runt 2000kv så blir den iallafall lite roligare.
    jag har lyckats flyga min i 111km/h men då såg det ut som den skulle gå av trots förstärkningar i vingarna.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Här är en som har uppgraderat sin Bixler med en 2200kv motor. Ser ut att gå grymt bra.
    http://www.youtube.com/watch?v=krTzT...ailpage#t=154s

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av osch Visa inlägg
    Här är en som har uppgraderat sin Bixler med en 2200kv motor. Ser ut att gå grymt bra.
    http://www.youtube.com/watch?v=krTzT...ailpage#t=154s
    Bixler 2an sägs vara betydligt mer akrobatisk än den första versionen.
    Jag kör med 2200 kv på min bixler 1, går riktigt bra men tror egentligen att ca 2000 är mer rimligt .
    rollar blir dock kraftigt stora inte alls trevliga. dock går det trycka runt den lite bättre i större loopar nu.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Det är viss skillnad mellan Bixler och Bixler 2. Din länk visar en Bixler 2 in action.

    Hur som helst, det är roligare med en modifierad Bixler. Jag har inte ens testat att flyga min Bixler med orginal motor

    Citat Ursprungligen postat av osch Visa inlägg
    Här är en som har uppgraderat sin Bixler med en 2200kv motor. Ser ut att gå grymt bra.
    http://www.youtube.com/watch?v=krTzT...ailpage#t=154s

  6. #6

    Standard

    jag kör också med en 2200kV motor -mer fart än vad som behövs
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Med en 6x4E propeller så går den avsevärt bättre, men se till att ha koll på tempen på din ESC i sådana fall. Jag kör med intern ESC och fick brownout pga övertemp innan jag fixade kyllösning.

    Loopar är inga som helst problem med den propellern och originalmotor och 3s. De kurvade vingarna gör dock att den inte är förtjust i rollar, jag har sett folk som skär av vingspetsarna för att få den mer livlig men det är inget jag har gjort.

    Det är inga problem att loopa den in i inverterad flygning, eller med lite övning få in den i inverterat med en långsam roll.


  8. #8

    Standard

    Har Lyckats knäcka sista dm på ving spetsen vete tusan om det går att limma fast Hur stor betydelse har den kan man bara kapa av den andra också eller?

  9. #9

    Standard

    kapa av dem ca 20cm och byt ut motorn så har du ett riktigt kraftpaket

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det går utmärkt att laga vingspetsen. Begrav ( skär en rak ränna med kniv, 3mm djup) en 1x3mm kolfiberlist på insidan och utsidan och limma med CA+kicker så sitter det. Sätter du sen packtejp över på bägge sidor så kommer det hålla bra.
    fredrik

  11. #11
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Bixler

    CA-lim med komfiberarmering funkar som sagt utmärkt för att laga epp-foam.
    Om ytan som skall lagas är rejält trasig och det eventuellt saknas småbitar så funkar trälim av PU-typ ännu bättre. Limmet fäster på i stort sett allting och expanderar när det härdar och blir en slags foam. Jag brukar applicera lim på ytorna som skall limmas och sedan spruta på vatten med en blomspruta och lägga ihop dem. Slutligen tejpar jag över med eltejp (som limmet alltså inte fäster på). När limmet expanderat klart och är halvt härdat efter någon timme, så plockar jag bort tejpen och trimmar eventuellt överflöd med en kniv.
    På detta sätt kan man laga alla möjliga hål och skador i EPS, EPP, Depron, etc.

  12. #12

    Standard

    Vad är det för trälim av PU typ du använder?

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Bixler

    Limmet som Jocke1963 länkat till är exakt det jag använder.
    På amerikanska forum nämns ofta "Gorilla Glue" som det ultimata för att limma foam. Vad jag förstår uppför det sig som PU-lim. Är det någon som vet om det kanske rentav är PU-lim?

  15. #15

    Standard Re: Bixler

    Intressant, jag köpte en svindyr gorilla glue flaska på 60 ml till Zephyr 2 bygget och är nöjd med det men väl värt att testa Casco på nästa bygge . Jag är ganska säker på att det är ett pu lim, man häller /sprayar vatten på det för att aktivera det och det skummar upp sig till ca 3-5 ggr volymen. Mörkt genomsynligt orange innan och blekt gult efter det torkat. Samma?

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frznlogic Visa inlägg
    Mörkt genomsynligt orange innan och blekt gult efter det torkat. Samma?
    Nä, helt klart innan men jo, blekt gult efter härdning.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    PU-lim är gorilla glue. Vissa tillverare (Casco, Bostik) har oren produktion gissar jag, därav färgen. Andra märken (Sikabond) blir mer antikvit.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det har säkert sagts tidigare men det förtjänar ändå att upprepas - limmar man med PU-lim så måste delarna sitta ihop riktigt under härdningen annars kan dom "lyfta" från varandra p g a skumningen.
    Sen ställer jag mig lite tvekande till Fredriks gissning om "oren" produktion hos Casco och Bostik... Det kanske är någon skillnad rent kemiskt istället som ger olikheterna.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Standard Re: Bixler

    Jag tror mer på att gorilla glue färgsätts för att matcha deras brand, limmet är bärnstensfärgat och deras förpackning är orange / bärnstensfärgad.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  20. #20
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Sv: Bixler

    Limmet är ju i första hand till för att limma trä, så det är inte så konstigt att de färgar det brunt. Till skillnad från andra trälimmer som kryper in i trät och gör sig bäst ofärgat så expanderar PU-lim och blir till vitt skum som fyller ut ojämnheter. Obehandlat ser det ungefär ut som nytt virke, men om man behandlar med lack eller olja blir träet ljusbrunt och skarven förblir vit.
    Det som är konstigt är väl att Casco och andra inte färgar sitt PUlim.

Liknande ämnen

  1. HK Bixler 2
    Av Pelleflygare i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 14:56
  2. Bixler höjdrodret
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-27, 08:53
  3. Problem med min nya bixler
    Av grand14 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 13:16
  4. Modifikationer på Bixler
    Av Fluf i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •