Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Återhärdning

  1. #1
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard Återhärdning

    Att hårdlöda med silverlod är inga problem, men härdningen brukar försvinna från pianotråd och liknande.
    Nån som har nån bra metod för att "återhärda" till normal hårdhet??
    Retroholic!

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Att härda stål är en vetenskap i sig, men till husbehov räcker det att kasta det uppvärmda arbetsstycket i kallt vatten.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Du kan prova när du lött färdigt, stoppa ner allt i ett oljebad, (inga garantier). Att kyla i vatten blir för hastigt, tråden smäller lätt av vid belastning. Vet av egen erfarenhet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Kan prova med oljehärdning nästa gång. Stålet ska bli lagom hårt, och fogen lagom seg och INTE spricka.
    Retroholic!

  5. #5
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Thomas.

    Av en ren händelse så satt jag och kikade på ett program på TV igår där man just återhärdade ett metallstycke.
    Så här gjorde dom:
    Först hettade dom upp arbetsstycket till rött, snabbt ner i vatten, forsatte att göra detta flera gånger för att få bort kolet i metallen.
    Slutligen när arbetsstycket blev blått vid upphettningen så snabbkylde man i olja och det blev starkt som bara den.
    Sedan bankade på stycket som hade formen av en båge med en stor hammare och det höll emot ordentligt utan att böja sig.
    Jag har sett samma metod när en samuraj gjorde ett svärd.

    Detta är ingen garanti att det funkar med pianotråd, och har du silverlödit fast något på den så ramlar den lödda biten garanterat av vid uppvärmningen.

    Lycka till.
    /Lelle

  6. #6

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Jag vet att härda dural så hettar man upp och sedan ska den ligga och själv svalna ett dygn ,funkar har gjort det. När det gäller ståhl så är det vetenskap stålet ska ha rätt temp och smeden ser detta med ögonen på färgen detta är mycket viktigt, det är inte bara att kasta det i vatten eller olja, det gjordes i rätt tempo. Jobbade i unga år som smelärling hos en smed som var mycket kunnig folk kom från när och fjärran för att härda. Har provat med pianotråd och olja men med skiftande resultat,,färgen mycker viktig. B-Å

  7. #7
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Någon som har en bra källa var man kan få tag på silverlod? Jag vill ha den som ser ut som vanligt lödtenn, fast hårdare, och med en liten flaska med vitt pulver (fluss) till. Har tittat runt på olika byggmarknader här i Sthlm men inte hittat det jag söker.

    // Fredrik W

  8. #8
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Bauhaus Botkyrka hade silverlod för ett år sedan, när jag köpte. Flussmedlet var dock flytande, inte i pulverform.

  9. #9
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Att hårdlöda med silverlod är inga problem, men härdningen brukar försvinna från pianotråd och liknande.
    Nån som har nån bra metod för att "återhärda" till normal hårdhet??
    I småland på min gata där jag bor brukar vi be Klavins fixa all typ av återhämtning och härdning ,är han inte tillgänglig så köper vi kolfiber och depron som inte behöver återanvändas eller härdas..dä du

    Get high with hovering
    not drugs

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här finns många tips om silverlod:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22719
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

    Standard

    Hej Thomas,
    Pianotråd har fått sin spänst framförallt genom kalldragning samt värmebehandling. Men det är främst att kornen kallformats som skapar egenskaperna, dvs att återskapa spänsten går inte då kornen återtar sin ursprungliga form från före kalldragningen under uppvärmningen.

    Att härda stål förutsätter att materialet innehåller kol, kolhalter över 0,4% ökar sprickrisken. Problemet är att veta hur mycket kol som finns i tråden du önskar härda, låga kolhalter ger ingen nämnvärd hårdhetsökning.

    Termisk härdning innebär normalt att området som ska härdas värms till en temperatur så att kolet som finns i korngränserna löser sig i atomstrukturen, det sker vid 900-1000 grader C beroende på värmningshastighet och legeringshalt i stålet. (Observera att på exempelvis en pianotråd som värms lokalt så kommer tråden att tappa all spänst i området närmast värmningszonen då den värms till 5-800 grader C och högtemperaturanlöps/normaliseras.)

    Efter uppvärmning ska sedan materialet kylas hastigt för att tvångslösa/hålla kvar kolet i strukturen. För en högklassig härdning på ett enkelt kolstål handlar det om ett par sekunder ner till martensitbildningstemperatur (ca 200 grader C beroende på bla kolhalt). Dvs kylning i vatten är nödvändig för enkla kolstål. För mer höglegerade stål har man mer tid på sig.

    De speciella oljor som används vid industriell härdning är flamsäkra, det avrådes bestämt att experimentera med andra oljor än särskilt avsedda!
    Vid genomhärdning som det handlar om här får man dragspänningar på ytan, dvs en ökad sprickrisk. En anlöpning/avspänningsglödning är nödvändig omgående efter härdningen. 1 timme vid 190 grader C är en vanlig anlöpningsnivå för kolstål.

    Problemet med den här typen av rekommendationer är att de gäller generellt, exakt rekommendation kan man bara få om man vet exakt vilken sammansättning utgångsmaterialet har. Och den variera för olika tillverkare av exempelvis pianotråd, och framförallt varierar det mellan olika charger även från en specifik tillverkare, dvs man vet aldrig vad det är för stål man håller i handen!

    Men att löda och mickla och sedan kyla kommer inte att ge någon härdeffekt. Att härda om flera gånger kan för ett besvärligt material med mjukglödgad utgångsstruktur att ge en något ökad hårdhet för varje gång, men samtidigt ökar sprickrisken markant!
    Mvh KristianB

    Medförfattare: http://www.swerea.se/sv/ivf/Publikat...t--a-handbook/

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    35
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Hej Thomas!

    Måste du använda slaglod? Jag använder tennlod med ca 3% silver i när jag löder pianotråd. Detta lod är starkare än "vanligt lödtenn" och funkar i de flesta fall bra för mig.

    Gunnar

  13. #13

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard Jag har

    Hejsan Fredrik W ! Jag har köpte i mitten av 90 talet då jag höll på med rep av högtryckspumper för snökanoner är det bråttom kan du få ett par m av mig innehåller fluchmededel i tråden drygt som bara den går åt mycket lite löder med gasolpenna från Bil Tema kostar några tior använder den även till kontakter hör av dig Mvh B-Å

  14. #14
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nu börjar det bli komplicerat...
    eller:
    Det verkar enkelt, men vänta bara tills jag förklarat!

    Nåväl, jag och många andra har väl någon gång hårdlött konstruktioner, typ landningsställ, ljuddämparplåt och liknande, och råkat ut för att lödstället ´mjuknar´, d.v.s. tappar härdning. Det är detta som jag vill undvika.
    Nu blir det ju problem då hårdlodets smältpunkt ligger runt 600 grader.
    Hur ska man då ´få tillbaka´ härdningen?? Doppa snabbt i vatten?? Samtidigt ska ju lodet vara lagom segt och inte spricka.


    Tennlod med 3% silver som GunnarJ nämner, håller det för ljuddämparbygge??
    Retroholic!

  15. #15
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    Sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Någon som har en bra källa var man kan få tag på silverlod? Jag vill ha den som ser ut som vanligt lödtenn, fast hårdare, och med en liten flaska med vitt pulver (fluss) till. Har tittat runt på olika byggmarknader här i Sthlm men inte hittat det jag söker.

    // Fredrik W
    Kolla med Flinks järn i bromma
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  16. #16

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Ja du Tomas det är väldigt svårt, många gånger är själv bästa dräng B-Å

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 209
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Går det inte med något lod som smälter vid mindre temperatur och man kan använda större lödkolv eller mindre gaslåga?

    Någon som vet?

    Jag har löst det så att jag gått upp en storlek på godset för att sk. kompensera.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Fredrik! Menar du Stay-Brite ? Tenn på rulle med en lite syraflaska...fem gånger starkare än vanligt lödtenn. Löds med vanlig lödkolv.
    Finns hos Minicars.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Lödtenn.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	32364  

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Nu börjar det bli komplicerat...
    eller:
    Det verkar enkelt, men vänta bara tills jag förklarat!

    Nåväl, jag och många andra har väl någon gång hårdlött konstruktioner, typ landningsställ, ljuddämparplåt och liknande, och råkat ut för att lödstället ´mjuknar´, d.v.s. tappar härdning. Det är detta som jag vill undvika.
    Nu blir det ju problem då hårdlodets smältpunkt ligger runt 600 grader.
    Hur ska man då ´få tillbaka´ härdningen?? Doppa snabbt i vatten?? Samtidigt ska ju lodet vara lagom segt och inte spricka.


    Tennlod med 3% silver som GunnarJ nämner, håller det för ljuddämparbygge??
    Hej igen, som jag skrev, området 6-700 grader C är det område där stål mjuknar bäst. Det hjälper inte ens att du ställer dig och pissar på lödstället, du får inte tillbaka någon härdning för det!

    Men är det ljuddämpare du ska löda är det alldeles utmärkt att använda silverlod, är du rädd att det ska vibrera sönder bör du gå upp i materialdimension. Du behöver inte härda din ljuddämpare!
    Hälsningar KristianB

  20. #20
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 957
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kristianb Visa inlägg

    Men är det ljuddämpare du ska löda är det alldeles utmärkt att använda silverlod,
    Ja, det kanske var ett dumt exempel, värre då med landningsställ och andra pianotrådskonstruktioner.
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •