Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Quad bygge/inköp (Nybörjare)!

  1. #1

    Standard Quad bygge/inköp (Nybörjare)!

    Gjorde en tråd ang detta men blev visst i fel forumsdel insåg jag förut. Jag copy/pastar hit:

    Hej! Jag har länge tänkt införskaffa mig en Quad och bygga ihop, och det är nu jag behöver eran hjälp!
    Hade tänkt en budget på ca 6.000:-
    Jag har tittat lite på flygkroppar och kan inte riktigt bestämma mig för vilken, hur mycket spelar längden på armarna in, behöver jag som nybörjare så väldans långa armar? Ju längre desto stabilare?
    Dessa tre kroppar har jag tittat på: Störst till minst:

    Hobbyking X525 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 600mm
    Hobbyking X550 Glass Fiber Quadcopter Frame 550mm
    Q450 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm

    Den första ser absolut trevligast ut, men vad tror ni?
    Vilka moterer bör jag införskaffa samt propellrar?
    Jag har läst mig till att Naza ska vara en väldigt bra gyro/stabilisator/flight control vad det nu kallas
    Bör jag köpa Naza med GPS modul till en början, eller ska jag vänta med det?
    Jag har en Turnigy 9x V2 kontroller köpt från Hobbyking för 2 år sedan, denna hade jag tänkt använda.
    Jag kommer framöver som sagt införskaffa en GoPro, OSD och lite annat gott som kan behövas när man blir lite varmare.. Jag har flugit lite Heli förut, dock något Esky skräp så det kanske inte räknas? Jag vet inte hur svårt det är att flyga en Quad för första gången..? Ska jag börja lite simpelt eller köra på direkt?
    All hjälp och input uppskattas

  2. #2
    remsans avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hej!
    Har du aldrig kört förut så borde man starta med en simulator. Men eftersom du har kört heli så borde inte vara några problem för dig. Jag fick börja med simulatorn .
    Naza+gps för min del betyder mycket. Konfigurerar man allting rätt (det tog mig en hel del, var för ivrig att läsa noga allting innan) så fungerar de perfekt. Det finns massor med trådar över olika varianter, det är bara ta din tid och surfa genom, det tjänar man mest på.
    Lycka till!
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  3. #3

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Köp dji 450 ramen. Väldigt smidigt att kunna löda fartreglagen samt ack direkt på ramen. Finns även kopior på den på bl.a. rctimer.com.

    Den blir inte stabilare med längre armar. Naza är nog optimerat för deras ramar storleksmässigt.

    Gör även led-triangeln som jag skrev om i andra tråden för det är svårt att flyga åt rätt håll i början.

  4. #4

    Standard

    Jag köpte en DJI F450 som träningsmaskin, Naza och GPS. Den är väldigt lätt att konfigurera och flyga.

    Efter några veckor ville jag har mer och bytte ut original motorer och proppar och satte på en gimbal för, i mitt fall, en GoPro.

    Efter ytterligare några veckor så flyttade jag över allt till ett nytt chassi, TBS Discovery.

    När jag jämför de båda är TBSen mer en maskin att flyga med, den vill framåt och jag känner att den är en trevlig maskin att komma igång med FPV på.

    F450 hovar väldigt bra och är lugn och trevlig att filma med runt huset. Rekommenderar den verkligen.

    Med simulator och F450 tycker jag att träningen gick väldigt bra

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  5. #5

    Standard

    Tack för era tips! Jag kommer absolut fixa triangeln. Kommer även köra i simulator. Är det ett rtf kit med ram motorer esc och allt i samma som är det jag ska gå på? Vilka sidor rekommenderas att köpa ifrån?

  6. #6

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Jag skulle nog köpt det kompletta kitet, iallafall deras fartreglage. propparna ska man tydligen byta ut mot andra då de kan gå sönder i luften. Kör på apc slowfly proppar, det är enklast. De är oftast så bra balanserade att du kan skippa det momentet helt.

    Vill du krångla lite själv verkar vara problem med de omflashade fartreglagen som gör att multicoptern vill luta när man vill vrida den (min Y6 gör så). Därav min rekomendation att köra dji-reglage. Har inte sett något sådant om dem.

    Använd loctite (inte den starkaste!!!) till alla motorskruvar. Har själv fått en motor att vibrera loss där jag slarvat med det.


    /Stefan

  7. #7

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Foxtech har fungerat bra för mig. Köper dock på svenska företag nu när jag kan dra av momsen.

  8. #8

    Standard

    Försöker använda mig av Svenska företag när jag kan. Min F450 köpte jag färdiglödd från HAB.

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  9. #9

    Standard

    Det är en väldigt stor prisskillnad på att beställa ett ARF DJI Naza F450 kit från HAB eller från Foxtech. HAB ska ha 4399:- och HAB ska ha 2735:- Sen kan det tillkomma tullens avgifter iofs, men hur brukar Foxtech göra med sånt? Kan dem på begäran hoppa över företags logo osv på emballaget för att minska risken för att behöva tulla? ReadymaceRC gjorde så, och dem är också från usa..

    HAB Paketet
    Foxtech Paketet
    Senast redigerat av slaffe den 2012-09-27 klockan 01:51.

  10. #10

    Standard

    Jag drar också av momsen så det gör lite. Annars tycker jag att mina paket fastar i tullen i ett fall av tio och då försvinner mycket av skillnaden.

    En annan sak som jag tycker är viktigt är tillgången till en "lokal" part när man har problem, garantier eller kompetens/råd. Det kan också vara hjälp innan köpet, kanske besöka dem och tjata lite med gubbarna För detta kan jag betala några hundralappar

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  11. #11

    Standard

    Har kört lite i simulatorn idag, PhoenixRC... Tänker lite kring naza.. Hur fungerar Autolevel och Autopilot, stabiliserar den farkosten i luften så den håller den plant i luften, typ korrigerar den om man flyger så rätar den upp Quaden osv? Om man har den aktiv eller dyligt? Eller är det så att om jag flyger 2m över marken och hovrar, och sätter på denna Autolevel så håller den distansen och hovrar? Kan någon vänligen förklara lite mera ingående hru dessa funktioner fungerar i praktiken?

    Hur gör man för att vrida farkosten lättast i luften? För att svänga t ex höger så svänger den ju inte höger utan börjar rulla åt höger istället.. Annars går det väldigt bra i Simulatorn

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Har kört lite i simulatorn idag, PhoenixRC... Tänker lite kring naza.. Hur fungerar Autolevel och Autopilot, stabiliserar den farkosten i luften så den håller den plant i luften, typ korrigerar den om man flyger så rätar den upp Quaden osv? Om man har den aktiv eller dyligt? Eller är det så att om jag flyger 2m över marken och hovrar, och sätter på denna Autolevel så håller den distansen och hovrar? Kan någon vänligen förklara lite mera ingående hru dessa funktioner fungerar i praktiken?

    Hur gör man för att vrida farkosten lättast i luften? För att svänga t ex höger så svänger den ju inte höger utan börjar rulla åt höger istället.. Annars går det väldigt bra i Simulatorn
    När den (Atti.) är uppsatt "korrekt" så ska den hålla höjden när gasreglaget är i mitten, det är tanken och det fungerar väldigt bra. Du kan stiga/sjunka från det här läget också men den är lite "slöare" än i manuellt läge. När spaken åter är i mitten stannar den på den nya höjden.

    När du släpper högerspaken så stannar den upp, den fortsätter inte sin kurs på samma sätt som i manuellt läge, bromsar upp och glider lite mjukt. När man ökar farten i någon riktning kan jag behöva lägga på lite gas för att behålla höjden.

    I GPS-läge (GPS Atti.) bromsar den in helt och fixerar en position som den sedan försöker hålla. Även detta gäller när den är korrekt uppsatt och inställd.

    Den är extremt lättflugen i dessa båda lägen men fungerar också bra i manuellt läge.

    Jag upplever dock att skarp lågt stående sol som träffar Nazan från sidan stör barometern och den kan då tappa höjd. Har nu svart tejp på sidorna och problemet är borta Hittad info. om det på något forum.

    Snygga svängar försöker jag också träna på När du flyger framåt kan du använda vänster spak (Yaw) för att också rotera lite. För att göra en cirkel kan du t ex köra vänster spak åt ett håll och höger åt motsatt. Jag tycker det är lite lurigt, har bara haft min kopter sedan i slutet på augusti. Måste försöka få till snyggare svängar i full FPV-fart

    Kanske det finns en erfaren pilot här med lite tips?

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    När den (Atti.) är uppsatt "korrekt" så ska den hålla höjden när gasreglaget är i mitten, det är tanken och det fungerar väldigt bra. Du kan stiga/sjunka från det här läget också men den är lite "slöare" än i manuellt läge. När spaken åter är i mitten stannar den på den nya höjden.

    När du släpper högerspaken så stannar den upp, den fortsätter inte sin kurs på samma sätt som i manuellt läge, bromsar upp och glider lite mjukt. När man ökar farten i någon riktning kan jag behöva lägga på lite gas för att behålla höjden.

    I GPS-läge (GPS Atti.) bromsar den in helt och fixerar en position som den sedan försöker hålla. Även detta gäller när den är korrekt uppsatt och inställd.

    Den är extremt lättflugen i dessa båda lägen men fungerar också bra i manuellt läge.

    Jag upplever dock att skarp lågt stående sol som träffar Nazan från sidan stör barometern och den kan då tappa höjd. Har nu svart tejp på sidorna och problemet är borta Hittad info. om det på något forum.

    Snygga svängar försöker jag också träna på När du flyger framåt kan du använda vänster spak (Yaw) för att också rotera lite. För att göra en cirkel kan du t ex köra vänster spak åt ett håll och höger åt motsatt. Jag tycker det är lite lurigt, har bara haft min kopter sedan i slutet på augusti. Måste försöka få till snyggare svängar i full FPV-fart

    Kanske det finns en erfaren pilot här med lite tips?

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Okej, intressant! Jag antar att det är bara att nöta simulator minst 20h innan jag börjar flyga när jag köpt Quaden. Tror jag måste ställa känsligheten lite, för som det är nu tar den direkt jag rör spakarna, så det blir väldigt ryckigt . Men det är som jag trodde, man kan alltså inte direkt svänga åt ett håll utan man får mera snurra åt olika håll för att få den att vända sig. Jag gör t ex så att jag kör snett ner höger och snett upp vänster för att svänga. Jag har en del att lära! och alla tips uppskattas!
    Det känns som att det är väldigt mycket lättare att flyga FPV med en Quad än att flyga visuelt? Eller har jag fel?

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Okej, intressant! Jag antar att det är bara att nöta simulator minst 20h innan jag börjar flyga när jag köpt Quaden. Tror jag måste ställa känsligheten lite, för som det är nu tar den direkt jag rör spakarna, så det blir väldigt ryckigt . Men det är som jag trodde, man kan alltså inte direkt svänga åt ett håll utan man får mera snurra åt olika håll för att få den att vända sig. Jag gör t ex så att jag kör snett ner höger och snett upp vänster för att svänga. Jag har en del att lära! och alla tips uppskattas!
    Det känns som att det är väldigt mycket lättare att flyga FPV med en Quad än att flyga visuelt? Eller har jag fel?
    Jag brukar också köra lite med motsatt håll, ungefär som med ett flygplan, sid- och skevroder. Men jag får ofta för mycket "sladd" eller att näsan vrider sig lite hackigt

    En fundering bara, utan att jag är expert på något vis, så tror jag inte att du ska jobba så mycket med högerspaken neråt i svängarna, höjden justerar du med gas, inte med höjdroder som på ett flygplan. Men som sagt, jag började med detta för någon månad sedan.

    På TBSen har jag satt expo i radion för att få den lite lugnare när kontrollerna är i centrum. Fungerar bra för mig.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Jag brukar också köra lite med motsatt håll, ungefär som med ett flygplan, sid- och skevroder. Men jag får ofta för mycket "sladd" eller att näsan vrider sig lite hackigt

    En fundering bara, utan att jag är expert på något vis, så tror jag inte att du ska jobba så mycket med högerspaken neråt i svängarna, höjden justerar du med gas, inte med höjdroder som på ett flygplan. Men som sagt, jag började med detta för någon månad sedan.

    På TBSen har jag satt expo i radion för att få den lite lugnare när kontrollerna är i centrum. Fungerar bra för mig.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Tack igen för tipsen! Nu blev det mycket bättre, bytte och satte yaw på vänsterspaken , samma som gasen och nu går det ju att snurra jättelätt i simulatorn. Tycker dock att det fortfarande är för bra utslag när man pitchar och rollar farkosten, detta ändras i radion antar jag, och inte i programmet? Vilken modell bör man använda i radion? Kollade på ett youtubeklipp och där sa dem att man skulle använda Heli mode med Heli 1 som val. En annan sa att man ej ska använda Heli då helis inte har samma något bla bla som flygplan, och flygplan skulle man välja..

    Någon som kan bringa klarhet i detta?

  16. #16

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Först vill jag nog säga att quad i simmen inte är något vidare.
    vill du få en lugnare farkost så går det ofta ställa i simmen men du kan även slänga på expo i sändaren på pitch och roll
    så blir den lugnare vid mittsticka , blir en mjuk kurva upp till vild. så föredrar jag att ha det , en del minskar endpoints för att få den lugnare men då kan man inte få den vild om man får lust med det.

    Själv föredrar jag vild och sen jobba på att bli så mjuk i spakrörelserna som möjligt istället.

    När det gäller att välja helimode eller planmode så är det lite vad man själv vill .

    plan har oftast inga extra mixar och grejer om man kör den standard vilket kanske kan göra den lite enklare
    att ställa in om man inte är van.

    själv kör jag med helimode för jag är van vid det som helikopternisse, då vet jag precis vart alla inställningar
    för gain och sådant finns som jag sen använder till flightmodes m.m och även den vanliga trottleholden som inte
    alltid finns på planläge,

    Kortfattat, om du inte är van att programmera radio och skall köra naza så kör planläge för det är enklast
    och jag tror det är så dom beskriver det i manualen.
    eller så kör du det som känns bäst för båda funkar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Först vill jag nog säga att quad i simmen inte är något vidare.
    vill du få en lugnare farkost så går det ofta ställa i simmen men du kan även slänga på expo i sändaren på pitch och roll
    så blir den lugnare vid mittsticka , blir en mjuk kurva upp till vild. så föredrar jag att ha det , en del minskar endpoints för att få den lugnare men då kan man inte få den vild om man får lust med det.

    Själv föredrar jag vild och sen jobba på att bli så mjuk i spakrörelserna som möjligt istället.

    När det gäller att välja helimode eller planmode så är det lite vad man själv vill .

    plan har oftast inga extra mixar och grejer om man kör den standard vilket kanske kan göra den lite enklare
    att ställa in om man inte är van.

    själv kör jag med helimode för jag är van vid det som helikopternisse, då vet jag precis vart alla inställningar
    för gain och sådant finns som jag sen använder till flightmodes m.m och även den vanliga trottleholden som inte
    alltid finns på planläge,

    Kortfattat, om du inte är van att programmera radio och skall köra naza så kör planläge för det är enklast
    och jag tror det är så dom beskriver det i manualen.
    eller så kör du det som känns bäst för båda funkar.
    Hur menar du att Quad i sim inte är något vidare? Är det svårare / enklare än i verkligheten? Eller hur menar du? Kör på planläge, och vild så jag blir mjukare i rörelserna då. Återgår till min tidigare fråga, det måste vara mycket lättare att flyga Quad som FPV än som visuelt? Antar jag? Eller?

  18. #18

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om det är svårare eller enklare vet jag inte, jag tycker bara inte det liknar verkligheten speciellt mycket.

    orienteringen på quaden slipper du ju när du kör fpv så där har du en sak som är lättare , men man
    ser inte heller vad som händer med farkosten när man spakar så det tar lite övning innan man får in känslan.

    Tycker egentligen bara det är en sak som är svårare med fpv och det är avståndsbedömning. och då framförallt
    höjd, marken närmar sig fort och man träffar den innan man hinner reagera. landning är lite svårt i början.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19

    Standard

    Jag tycker att simulatorn framförallt bidrog med lite känsligare fingrar och kanske lite orientering. Nu tycker jag att real world ger mer på alla sätt. Jag gick från 0 och gjorde cirka 15 minuter i simulatorn det har kostat mig några proppar men det har det varit värt.

    Upplever samma sak som föregående talare i skillnaden mellan FPV och vanlig flygning, men FPV är roligare Men smaken ju olika.

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    en quad tycker jag är skittrist att flyga om man inte flyger fpv, flyger typ 20 sek innan man börjar försöka klippa gräs eller löv , kanske beror på att det är rätt mycket mer tryck i mina helikoptrar som ändå flygs på ungefär samma sätt.

    Hade inte ägt någon quad om det inte hade varit för filmning och fpv för vanlig flygning är ju inget kul alls.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Gaui 500XT Quad bygge hjälp
    Av remsan i forum Quad
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 22:47
  2. Tips och köpråd vid bygge av Quad (Nybörjare)
    Av slaffe i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:28
  3. Quad-nybörjare
    Av sundqvistjohan i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 20:42
  4. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 11:01
  5. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •