Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: Quad bygge/inköp (Nybörjare)!

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Såg en smart grej nånstans (RcGroups?) där de drog en fibertråd ifrån dioden på Nazat upp till fpv-kameran så att man fick med den blinkande lysdioden ner via videolänken.
    Det är nog denna du tänker på

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1721376

    --
    S

    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Precis!

  3. #43

    Standard

    En tanke kring val av batterie och proppar..
    3cell är ju lättare än 4 cell men är mindre kräm i... Hur mycket orkar denna quad lyfta innan den blir väldigt ostabil i luften? Kollade vikterna och ett 4cell 5000mah ligger ju runt ~700g, och det blir rätt mycket i totalvikt om man lastar på fpv utrustning osv?
    Såg någonstans att det stod 800-1600g i takeoff weight, men är det räknat på 8" eller 10" ?
    10" måste ju ha mera lyftkraft än 8" antar jag, då dem är större? Eller är det tvärt om? Eller snurrar 8" snabbare och därför genererar mera lyftkraft? Blir lite kluven vad jag ska satsa på. 3cell 2200 mAh kommer inte ge många minuters flygtid, det kan jag ju förstå..

  4. #44

  5. #45

    Standard Quad bygge/inköp (Nybörjare)!

    Motorerna är specade i varv per volt, bland annat Det betyder att fler volt ger snabbare rotation. Om man strävar efter att den ska hovra när gasen är i mitten så kan man, givetvis med hundra undantag, laborera med volt och storlek på propeller. Vikten spelar också roll

    Jag tycker personligen att min TBS är roligare, framförallt när det är lite vind, med mindre proppar och högre varv. För det så tycker jag att Zippy Compact 4s 4000mAh är perfekt, ger ett bra cg på TBSen också.

    När jag flög F450 så tyckte jag att den fungerade bättre med 3s 5000mAh när jag hade på min gimbal, annars 4s.

    Till 4s använder jag 9x5 eller 8x5 proppar, lite beroende på vad som finns på hyllan

    Jag röstar för 4s och Graupner 9x5 för dig Vad hade du för motorer?

    --
    S
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  6. #46

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Motorerna är specade i varv per volt, bland annat Det betyder att fler volt ger snabbare rotation. Om man strävar efter att den ska hovra när gasen är i mitten så kan man, givetvis med hundra undantag, laborera med volt och storlek på propeller. Vikten spelar också roll

    Jag tycker personligen att min TBS är roligare, framförallt när det är lite vind, med mindre proppar och högre varv. För det så tycker jag att Zippy Compact 4s 4000mAh är perfekt, ger ett bra cg på TBSen också.

    När jag flög F450 så tyckte jag att den fungerade bättre med 3s 5000mAh när jag hade på min gimbal, annars 4s.

    Till 4s använder jag 9x5 eller 8x5 proppar, lite beroende på vad som finns på hyllan

    Jag röstar för 4s och Graupner 9x5 för dig Vad hade du för motorer?

    --
    S
    Så att säga att söttre batteri är inte alltid bra med andra ord? Jag kommer som sagt ha lite fpv gear, gopro framöver, beroende på hur det går att flyga ;PP Men detta är specen:
    Flame Wheel F450 ARF Kit Includes:

    • Motor x 4



      Stator size: 22x12mm
      KV: 920 rpm/V




    • Propeller x 4

      Adopt PC/ABS ultrastrength material design,fine surface hardness ,anti-impact.
      Dimensions: 10 x 4.5 in; 8 x 4.5 in



    920rpm/V alltså? Varför använde du 3s 5000mAh med gimbal och inte 4s? Vad gör skillnaden mellan 3s och 4 s, är det bara en cell mera och alla celler har mindre spänning i sig? Jag får inte någon klarhet i vad skillnaden blir mellan dessa 3 typer :P
    Och vad blir skillnaden med ett högre varv på en liten propeller mot en stor propeller? Förlåt för alla miljoner frågor, men hittar ingen matnyttig info om detta, förmodligen söker jag som en kratta..

  7. #47

    Standard Quad bygge/inköp (Nybörjare)!

    Citat Ursprungligen postat av slaffe Visa inlägg
    Så att säga att söttre batteri är inte alltid bra med andra ord? Jag kommer som sagt ha lite fpv gear, gopro framöver, beroende på hur det går att flyga ;PP Men detta är specen:
    Flame Wheel F450 ARF Kit Includes:

    • Motor x 4



      Stator size: 22x12mm
      KV: 920 rpm/V




    • Propeller x 4

      Adopt PC/ABS ultrastrength material design,fine surface hardness ,anti-impact.
      Dimensions: 10 x 4.5 in; 8 x 4.5 in



    920rpm/V alltså? Varför använde du 3s 5000mAh med gimbal och inte 4s? Vad gör skillnaden mellan 3s och 4 s, är det bara en cell mera och alla celler har mindre spänning i sig? Jag får inte någon klarhet i vad skillnaden blir mellan dessa 3 typer :P
    Och vad blir skillnaden med ett högre varv på en liten propeller mot en stor propeller? Förlåt för alla miljoner frågor, men hittar ingen matnyttig info om detta, förmodligen söker jag som en kratta..
    Jag började med detta i augusti så det finns säkert massor av proffs här som kan detta i detalj

    Men LiPo, som jag antar vi pratar om, har en viss spänning per cell, fler celler högre spänning.

    De är specade på 3,7 volt per cell:

    1 cell (1s, blanda inte ihop det med exempelvis 25c som är något helt annat = 3,7 volt
    2 celler = 7,4 volt
    3 celler = 11,1 volt
    4 celler = 14,8 volt

    och så vidare.

    Jag kan inte detta egentligen men när jag provade fick jag bättre film med lägre varv och större proppar. Har bara accepterat det och antagit att lägre varv ger färre små vibrationer som letar sig in i filmen och skapar gelé

    Men när jag vill busflyga mer, t ex FPV, tyckte jag att högre varv och mindre proppar var roligare. Ofta kanske man flyger FPV med CCD-kameror som är mindre känsliga för vibrationer än CMOS, som finns i t ex GoPron.

    http://m.youtube.com/watch?feature=r...&v=-N4p6Osvf50

    Tycker att mindre proppar fungerar bättre i vind också

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sickan Visa inlägg
    Jag började med detta i augusti så det finns säkert massor av proffs här som kan detta i detalj

    Men LiPo, som jag antar vi pratar om, har en viss spänning per cell, fler celler högre spänning.

    De är specade på 3,7 volt per cell:

    1 cell (1s, blanda inte ihop det med exempelvis 25c som är något helt annat = 3,7 volt
    2 celler = 7,4 volt
    3 celler = 11,1 volt
    4 celler = 14,8 volt

    och så vidare.

    Jag kan inte detta egentligen men när jag provade fick jag bättre film med lägre varv och större proppar. Har bara accepterat det och antagit att lägre varv ger färre små vibrationer som letar sig in i filmen och skapar gelé

    Men när jag vill busflyga mer, t ex FPV, tyckte jag att högre varv och mindre proppar var roligare. Ofta kanske man flyger FPV med CCD-kameror som är mindre känsliga för vibrationer än CMOS, som finns i t ex GoPron.

    http://m.youtube.com/watch?feature=r...&v=-N4p6Osvf50

    Tycker att mindre proppar fungerar bättre i vind också

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    Tack! Nu tror jag att jag börjar förstå vad det handlar om.. Tror att jag kommer köra på ett 4s då, etersom jag kommer köra FPV med en CCd kamera och lite senare införskaffa mig en GoPro. Får helt enkelt köra på ett och se hur det blir! Stort tack!
    Måste man räkna ut hur mycket alla motorer, esc och fpv utrustningen drar med tanke på vilken xxC jag ska ha i batterit? Vad jag har förstått så är..

    t ex ett 3s C25 2200 mAh
    1c = 2200 mah
    2200 * 25 = 55.000 ma dvs 55A som batteriet max kan leverera ut, eller hur?
    Hur vet jag då hur kraftigt batteri jag behöver? Ju högre mah desto mera ström finns det i batteriet antar jag? Önskar jag kunde mera om el

Liknande ämnen

  1. Gaui 500XT Quad bygge hjälp
    Av remsan i forum Quad
    Svar: 172
    Senaste inlägg: 2013-05-05, 21:47
  2. Tips och köpråd vid bygge av Quad (Nybörjare)
    Av slaffe i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 15:28
  3. Quad-nybörjare
    Av sundqvistjohan i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 19:42
  4. Quad-bygge nybörjare
    Av hagil i forum Quad
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-04-11, 10:01
  5. Quad bygge
    Av Palmen80 i forum Quad
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •