Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Elektriska landställ från eflite?

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    15
    Klubb
    Åmåls modellflygklubb

    Standard Elektriska landställ från eflite?

    Jag ska snart börja bygga en byggsats av Mustang P51 från Top Flite i skala 1/7.
    Har någon av er erfarenhet av elektriska landställ i storlek 60-120 från eflite?
    Ser ju hyffsade ut och har ett helt OK pris men vore bra att höra något om kvalitet el ev problem.
    /Anders

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ska du köra med pinnställ så är de väl helt OK,kvaliteten är ingen som har klagat på.
    Horizon har ett gott rykte så det är sällan deras grejor är skräp.
    Ska du däremot använda fjädrande ställben så är det i mitt tycke bättre att skaffa ställ som har
    en passande"klämback" så man slipper skarven mellan ställmekanismen o benet alá pianotråd
    men då kostar det mer.
    Elställ finns snart hos alla de gamla stora ställtillverkarna så du kan tex kolla hos Robart
    vad de har för elställ.
    Sen är det lite grann som vanligt att man får vad man betalar för?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har provat RC-landers största ställ och är inte jättenöjd. Nosenheten har gått sönder gång på gång. Dem är helt enkelt felkonstruerade och belastar M3 stången när man landar. Ni som sett mig flyga min Mig15 exempelvis i skillingaryd tror jag håller med om att det inte beror på hårda landningar. Däremot huvudställen som belastas på andra hållet (de är ju vridna 90grader mot nosstället) har fungerat bra, dock har jag gjort smyglandningar varje gång.

    En kompis monterade Eflites 120ställ i en boomerang nano och de höll inte ens en flygning, aluminiumet skjuvades av i infästningen. Landningen var inte perfekt, men absolut inte så att de borde knäckt ställen på mitten. Detta med riktiga jet 1a ben.

    Jag tittade runt lite på Jetpower mässan till ett eget projekt och valde till slut mellan jet-1a(luft) och Lado(elektriska RS333). Valet föll på jet-1a XS luftställ mest pga vikten. (det fanns andra elektriska ställ också, men de behövde extern ström och extra styrbox vilket blir ännu tyngre)

    Man strävar mot att komma undan så billigt som möjligt hela tiden och jag själv funderade ett tag på en Lado mekanik i nosen och RC-landers till huvustället, men jag släppte det och valde riktiga prylar runt om istället. Just här och nu tyckte jag att spring/air från jet-1a var bäst.

    http://www.jet-1a.de/ (luft)
    http://www.gz-retracts.com/ (jet-1a konverterade till el, kräver extra styrenhet+ström)
    http://www.lado-tech.net/ (stand alone enheter)
    http://www.electron-retracts.com/ (kräver extra styrenhet+ström)
    http://tinyurl.com/cnpn5dx (RC-lander stand alone)
    Superhero

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke ,hur tänker du nu?Extra vikt från styrenhet? Om man tar luftställ så tillkommer tank,ventiler,påfyllning m.m..
    Och det funkar alldeles utmärkt om man behöver spara den vikten på acc att köra t.e.x Electron ställen på samma som mottagaren.
    I Draken får de samsas om strömmen med ECU och de drar inte mycket ström..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Henke ,hur tänker du nu?Extra vikt från styrenhet? Om man tar luftställ så tillkommer tank,ventiler,påfyllning m.m..
    Och det funkar alldeles utmärkt om man behöver spara den vikten på acc att köra t.e.x Electron ställen på samma som mottagaren.
    I Draken får de samsas om strömmen med ECU och de drar inte mycket ström..
    Lado RS333 väger 88gram per styck, GZ-20 väger 94gram per styck + styrenhet 21gram medans Jet-1A XS väger 29gram per styck lufttank 15gram ventil 23gram.

    Lado 264gram + extra batterikapacitet
    GZ 303gram + extra batterikapacitet
    Jet-1a 125gram + fyllventil 3gram


    I sig kanske inte 150gram spelar så stor roll, men spar man in ~50% runt om så blir det mycket i slutänden. Jag gjorde ett enkelt excelark som räknar antal * vikt och summerar alla totaler. Spaltade upp varje komponent i mitt projekt och får ut en estimerad startvikt. Nu kan jag göra en kopia av excelfilen och i datorn bygga en maxad och en slimmad kärra och leka med siffror och se vad som gör mest. Lite nördigt kan tyckas men ganska kul att slippa posten "övrigt" på 2kg utan allt ut utdelat per detalj.

    Servo exempelvis, man kan antingen köpa Hitec HS5925 på 60gram som löser uppgiften eller Futaba bls651 på 26gram.(om vi nu pratar digitalt/coreless som minimum) 5 servon i flygplanet blir nästan 200gram minus.
    Senast redigerat av henke2 den 2012-09-27 klockan 09:42.
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Ang Eflite ställen.
    Om man använder 25-46 ställen så finns det starkare trunions gjorda av Tamjet.
    http://www.tamjets.com/original/prod...roducts_id=647
    Vad jag läst så är det många som använder just 25-46 ställen då det inte skall vara så stor skillnad till 60-120.
    Till en kärra i 5kg klassen så räcker 25-46 utan problem. (med Tamjet trunions)

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Henke,att sätta i de ställ du föreslår i kärran Anders letar ställ till vete fasen om jag skulle göra,de är i klenaste laget för min smak.
    Electron ställen väger drygt 200 gram och det skulle jag nog stå ut med för att få stabila ställ.
    Sem tycker jag som jag skrev från början att det hänger på om man ska ha pinn ställ eller fjädrande ben.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Henke,att sätta i de ställ du föreslår i kärran Anders letar ställ till vete fasen om jag skulle göra,de är i klenaste laget för min smak.
    Electron ställen väger drygt 200 gram och det skulle jag nog stå ut med för att få stabila ställ.
    Sem tycker jag som jag skrev från början att det hänger på om man ska ha pinn ställ eller fjädrande ben.
    Notera att jag inte föreslår någonting utan presenterar ett tänk :-) Självklart blir inte ställen bättre än svagaste länken varav benen också spelar stor roll tillsammans med infästning, pilotens skicklighet mm.
    Superhero

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..och vill man inte ha Electron http://www.electron-retracts.com/pro...cts/er-40.html så kan man köpa de ställen som är anpassade för kärran http://www.robart.com/air-models/p-51-mustang-60-1 . från Robart..Men jag gillar de Electron som jag köpt hittils..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Starka elektriska ställ!
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 14:44
  2. Eflite UMX Extra 300
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 11:08
  3. Elektriska eller pneumatiska ställ?
    Av EPG i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 11:38
  4. Bygge Minifuntana X från Eflite
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 21:07
  5. Eflite 450 bl outrunner
    Av pje i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •