Jag håller för mitt höga nöjes skulle på att bensinkonvertera en ASP .61 FS med hjälp av ett tändsystem från RCEXL. Det som förbryllar mig är dock inställningen av förtändningen. Enligt specifikationerna ska tändning ha "Autoadvanced Timing" vilket jag tolkar som automatisk justering av förtändningen. Det märkliga är dock att det ska ställas in på c:a 28 grader förtändning när motorn står still. Detta borde rimligen innebära att det är 28 grader redan vid startögonblicket vilket jag tycker verkar vara en förtändningen mera anpassad för fullvarv?

Runtronic tändsystem ska man vad jag förstår ställa in på 0 grader och sedan ställer system upp tändningen när motorn startat och allt eftersom varvet ökar. Det verkar ju mera logiskt på något sätt.

Kan det vara så att den lilla fartökningen som blir när man snärtar runt för start sänker tändningen i jämförelse med då man helt sakta vrider motorn vid inställning?

Kan nämna att systemet är monterat och motorn går ganska bra utan bakslag vid start. Jag är nästan lite sugen på att koppla upp stroboskoplampan och kolla om det är någon "Autoadvanced". Det borde ju gå enkelt att göra några märken på medbringaren.

/Mats