Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: P20SX uppmätt

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard P20SX uppmätt

    Ready2fly lånade ut en helt ny P20SX till oss för att undersöka om det går att göra ett konverteringskit till deras EDF-modeller. Vi skall provköra och se hur den fungerar och se om vi kan sno ihop något vettigt kit.

    Motorn provkördes i ca 10gradig omgivningstemperatur.

    Superhero

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Körde även en Kolibri T25 samtidigt, slänger med den filmen också.

    Superhero

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard





    Superhero

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Mer drag i jetcaten än vad jag hade trott faktiskt å snygg att titta på med
    Surt bara att den är typ 100 gram tyngre än kolibrin och bra mycket större med 500 gram mindre drag dessutom!

    //Pierre

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jetcat har väl fått kritik och uppgraderat motorerna med tiden så de ger ungefär utlovade siffror. Tror de mäter vid noll grader dessutom när de säger en dragkraftssiffra.

    Installerade vikten är 150gram mer än Kolibrin eftersom kringutrustningen är tyngre. Man behöver dessutom två kanaler till Jetcaten.

    Det brinner lite i starten annars så gick den helt okej utan konstiga pulsningar som vissa råkat ut för. Återstår att se hur den fungerar i EPO flygplanen :-)

    De som tycker att Lambert tar tid på sig har inte handlat jetcat(som det ser ut idag iaf), denna motor beställdes innan Jetpower(början av september) och levererades här om dagen.
    Superhero

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu har vi provkört lite mera. Tyckte det var skumt med glödande utloppskona på P20 och så pass låg temp på GSU:n, så vi mätte med en extern givare också och fick intressanta resultat.

    Kör motorerna samtidigt för att få så rättvist test som möjligt.

    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Intressant, men lite synd att det inte var en Kollibri T25 stock motor som testades mot jetcat P20, denna kollibri måste vara selected så det blir lite att jämföra äpplen med päron. Martin Lambert anger att en T25 stock motor har en dragkraft på ca 2800g, Selected T25 kan fås med högre drag mot en extra kostnad.

    Men Kollibrin är ett strå vassare och funkar mycket bra, ska investera i T25 nr 2 efter jul med nya ECU till min nya Mig 15

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  8. #8
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!
    Tråkigt om det skulle vara som du säger K-Å att T25 skulle vara specialpreppad.
    Hoppas och tror att Henke gör sina tester seriöst och att det är en standard Kolibri som används.
    Att Henke gjort mycket reklam för Kolibri under året är ju en sak, men att testa äpplen mot päron hoppas och tror jag verkligen inte. Men å andra sidan vad spelar det för roll, själv gillar jag Kerostart!

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Intressant, men lite synd att det inte var en Kollibri T25 stock motor som testades mot jetcat P20, denna kollibri måste vara selected så det blir lite att jämföra äpplen med päron. Martin Lambert anger att en T25 stock motor har en dragkraft på ca 2800g, Selected T25 kan fås med högre drag mot en extra kostnad.

    Men Kollibrin är ett strå vassare och funkar mycket bra, ska investera i T25 nr 2 efter jul med nya ECU till min nya Mig 15

    MVH K-Å
    I första videon är det en normal T25:a, det är en annan motor i klipp 2. Skall man jämföra äpplen och äpplen tror jag en Kolibri T15 för 19.500kr ger Jetcaten en jämn match. Den ger idag 1.9kg utlovat(vid ~20grader i Martins verkstad) och väger 230gram. Jag tror en sådan ger ett flygplan liknande om inte bättre prestanda som en P20SX om man lägger ihop drag/viktförhållanden. Har inte provkört en P20 vid 20grader så jag vet inte vad den ger men det lär ju inte vara mer än vid 10grader iaf.

    Kolibrin i första filmen är dock körd samtidigt vid -3grader, då gav den 3250gram drag. Den är även körd vid +27grader och gav då 2650gram drag.

    Klart du skall köpa Kolibri, finns ju inget alternativ idag :-)

    Superhero

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej alla!
    Tråkigt om det skulle vara som du säger K-Å att T25 skulle vara specialpreppad.

    Mvh
    Magnus
    Specialpreppad är att ta i tycker jag. Den går att köpa över disk utan problem, jag har själv sett en P20SE i Martins testbänk som gav 2.06kg drag med kring 800grader EGT (skall se om jag hittar filmen) Så vi jämför helt enkelt det vassaste Lambert säljer mot det vassaste som Jetcat säljer, P20SX Sen får var och en kolla genom mina testfilmer och lägga ihop ett och ett. Antingen för att man tycker det är kul, eller som info inför ett eventuellt köp. Jag är noga med att fylla i vad jag provkör och under vilka förhållanden. Antingen inklippt i videon eller i infotexten på youtube. Rätt ska vara rätt, det är viktigt.

    Kerostart är som du säger smidigt men medför en betydligt varmare startsekvens. Det kommer fler tester med tempmätningar i jämförande syfte framöver.

    PS. Om vi pratar specilprepp så kan jag avslöja att det mätts upp 3.7kg i Martins bänk vid 20grader omgivningstemp. DS
    Senast redigerat av henke2 den 2012-12-03 klockan 19:58.
    Superhero

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Mer drag i jetcaten än vad jag hade trott faktiskt å snygg att titta på med
    Surt bara att den är typ 100 gram tyngre än kolibrin och bra mycket större med 500 gram mindre drag dessutom!

    //Pierre

    Lambert har just tagit ett litet steg i den yttre finnishen med laseretsad frontkåpa. Finns alltid mer att önska, men en bit på vägen iaf :-)





    Superhero

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nu är nya ECU strax färdig till Lamberts motorer. Martin har även gjort interna uppdateringar och plockar ut 3.4kg vid 20grader omgivningstemp. Han menar att 3kg för produktionsmotorer kommer inte vara några problem samt 3.5kg för selekterade motorer. Prisbild eller namn på motorn är ej bestämt än. Samma format dock.

    Han hade kollat på våran video och varvat upp nya Über-Kolibrin till han hade samma 760grader EGT som P20:n och mätte då 3.8kg(!) Han menade dock att det är för varmt för produktionsmotorer.

    2013 kommer bli ett koolt år helt klart
    Superhero

  13. #13

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Nu är nya ECU strax färdig till Lamberts motorer. Martin har även gjort interna uppdateringar och plockar ut 3.4kg vid 20grader omgivningstemp. Han menar att 3kg för produktionsmotorer kommer inte vara några problem samt 3.5kg för selekterade motorer. Prisbild eller namn på motorn är ej bestämt än. Samma format dock.

    Han hade kollat på våran video och varvat upp nya Über-Kolibrin till han hade samma 760grader EGT som P20:n och mätte då 3.8kg(!) Han menade dock att det är för varmt för produktionsmotorer.

    2013 kommer bli ett koolt år helt klart
    De va som f_n Henke!
    Känns som att det snart är dags å lägga en beställning på ytterliggare en liten kolibri då


    Mvh_Pierre

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Pratade just med Martin, nu en dryg vecka senare ger Super Kolibrin 3.8kg utan att anstränga sig vid 20 plusgrader. 4kg nästa vecka?
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Svar: 89
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •