Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Maiden gone wrong.

  1. #1

    Standard Maiden gone wrong.

    Hallå pågar och töser. Tänkte dela med mig av en intressant premiärflygning jag hada tidigare i veckan.

    Har införskaffat en CMP Piper Cub från Hobbyking 2,3m, som jag meckat med senaste månaden/ månaderna. Tanken var att det skulle vara lite av ett budgetbygge för skönt, lugnt kaseflyg. Sitter/ satt en Turnigy G60 300kv med 6s 5000 ackar i. Hobbykings standard analoga servo, orange 6ch med sattelit, 15/8 el träprop är resten av linan.

    Har läst om andra elkonverteringar med mycket grövre set ups, men ville ha en lugn cub, iofs alltid bra med lite extra tryck om man behöver, men det är ju trots allt en cub... Hur svårt kan det vara. Flyger ju andra, mindre cubar och en 1,8 Pawnee, så jag tar mig runt... I vanliga fall.

    Hursom. Var väldigt ivrig att komma ut och maida. Perfekt dag. Ungarna på passning, sambon på stan. Lugnt väder med lätta kastvindar. Testade draget hemma med en fiskevåg och mätte 3,5 kg drag till ett 5,1 kg plan... Verkar funka.

    Går igenom allt på klubben. Gör range. Fixar inställningar och skruvar ihop ordentligt. Ställer upp och drar iväg. Lyfter fint. Går rakt och balanserat, men får ligga på bra med gas, men det finns lite kvar. Gör en sväng, sidvind, trimmar lite. En sväng till, lite trim. Går upp, gör en sväng, går med vind. 1-2 min bestämmer jag för att landa för att känna på grejorna. Fortsätter med vind en bit bort för att ta längd på banan. Ska svänga för att komma in. Har inget skev. Fortsätter mot motorväg. Försöker bara ta ner asap. Vilket funkar med nosen först.

    Ok. Har nu bestämt mig för att hon ska flyga igen. Vissa detaljer i linan ska bytas och jag ska döpa henne till The Zombie ;-). Tråden kommer bli min motivation för att presentera en före/ efter bild + film... Och som lite terapi.

    Vem tror jag får upp henne igen ?


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	388 
Storlek:	184,5 KB 
Id:	32400
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	300 
Storlek:	194,9 KB 
Id:	32401  

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Den ser ju nästan hel ut , klart du får upp den.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tråkigt - och du har nog en del jobb framför dig men nu är det ju snart vinter och det var kanske tur i oturen...
    Men var det "bara" skeven som var ur funktion ? I så fall borde det fungerat bra att flyga den med sida + höjd för det är ju i sig tämligen normalt för en Cub. Fast man blir ju ibland lite ställd om roderverkan plötsligt upphör...
    Råkade själv ut för en "lustig" sak i somras när ena skevservot gav fullt utslag åt ena hållet. Via fullt utslag åt samma håll på det andra skevrodret och sidroder + höjdroder så gick det i alla fall att ta ner kärran utan skada även om det kändes lite svettigt ett tag....
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Tråkigt - och du har nog en del jobb framför dig men nu är det ju snart vinter och det var kanske tur i oturen...
    Men var det "bara" skeven som var ur funktion ? I så fall borde det fungerat bra att flyga den med sida + höjd för det är ju i sig tämligen normalt för en Cub. Fast man blir ju ibland lite ställd om roderverkan plötsligt upphör...
    Råkade själv ut för en "lustig" sak i somras när ena skevservot gav fullt utslag åt ena hållet. Via fullt utslag åt samma håll på det andra skevrodret och sidroder + höjdroder så gick det i alla fall att ta ner kärran utan skada även om det kändes lite svettigt ett tag....
    Hälsningar
    Roger
    Du har rätt Roger. Borde i princip kunnat ta ner den med övriga roder. Men den annalkande motorvägen fick mig att freaka lite, så den hann stalla och vrida ner mot marken innan jag hann prova. Kändes kontraintuitivt att ge mer gas riktning motorväg om jag inte hade kontakt med övriga roder... Ett klassiskt case av, don't panic, och jag paniced ;-)...

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Liiiite delar är det, men jag håller med Simon – klart den ska upp igen och att du grejar det!
    Lätt att säga efteråt "ta det lugnt nu – ingen panik. Lugnt och fint"!

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Beklagar. Har du gjort någon felsökning?

    Y-kabel till skevservona eller på separata kanaler?
    Orange DSM2 6 kanaler är väl för övrigt en parkflyer-mottagare även med satellit?

  7. #7
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Köp en ny likadan och använd denna som reservdelskärra.

    Mvh
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #8
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Så där ser våra kärror ut efter en helt vanlig flygkväll i Hultsfred och vi lämnar dom till Klavins som lagar dom över natten till nästa flygkväll.. Hepp

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kör du med Y-kabel eller individuell styrning av skevservona?
    Funkade skevservona efter smällen???
    Retroholic!

  10. #10
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Det där fixar du på 2 kvällar, fram med 10 min Epoxy och plywood lådan

    /Nicke

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Köp en ny likadan och använd denna som reservdelskärra.

    Mvh
    Magnus
    yes Baua. Det var min första tanke också. Vingar och roder är Ok, så perfekta reservdelar. Men blev ändå sugen på att se om jag får upp henne igen... Projekt Zombie :-).

    Citat Ursprungligen postat av Thomas
    Kör du med Y-kabel eller individuell styrning...
    individuell styrning, tänkte flaperons. Funkade finfint på marken. Testade precis nu och dom rör sig, men fladdrar. Fullt utslag på sändaren ger allt från fullt utslag på skev till ingenting, fladdrar helt enkelt... Hm?

    Ang orange 6 sändaren så skäms jag lite ja, men jag hade en hemma och har haft bra erfarenheter av dessa. Skulle ju bara driva 4 standardservo och inte flyga långt. Var för ivrig och snål och det straffar sig alltid. Det var någon som nämnde att dessa kommer förprogrammerade för digitala servo, jag missade det helt... Kan vara det kanske? Eller för liten prop?

  12. #12

    Standard

    Cuben lagad. Blev bättre än jag vågade tro. Inte flugit än, men hon står redo i hobbyrummet.

    Har fortsatt felsöka utan att riktigt hitta anledningen till låst skev...

    ...tills igår då jag skulle köra lite simulator. Efter att ha lyft planet på datorn kan jag inte styra och den störtar okontrollerat, läskigt likt maiden day med storcuben. Jag bara sitter och gapar. Inser att det är min DX6i som har en signal som hoppar fram och tillbaks på skevsignalen. Har med andra ord drabbats av det kända DX6i problemet. Har kvitto och garanti kvar, men inte så säker på att jag vill ha en ny... Antar att dem byter potentiometrarna om man lämnar in. Men vad är det som säger att det inte händer igen?

    Vi får se.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det skall vara spännande att RC-flyga, Danka...
    Men det var ju bra att du upptäckte orsaken till problemen sittandes hemma framför PCn.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En flightrecorder i planet kanske vore bra, så om olyckan är framme man får bättre vetskap om vad orsaken kan ha varit om det gick åt pipsvängen (och ej pilotfel).
    Såg att Multiplex har en sån mojäng, se länken nedan. Fast den kan bara spela in data från deras sensorer men lite borde det nog hjälpa. Vore nåt för framtiden att få till små lätta flightrecorders som sparar på små micro SD kort eller liknande så viktiga flygdata kan analyseras senare.


    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...f99583d2a9af8f



    /Bo

  15. #15

    Standard

    Återställd, remaidad och glad. På MRFS fly out, dagen till ära. Flög som en dröm...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	138,0 KB 
Id:	32948

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Grattis!
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17

    Standard

    Nu med pilot... Självporträtt om 20år.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	2001 
Storlek:	122,8 KB 
Id:	33227  

  18. #18

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danka Visa inlägg
    ..Jag bara sitter och gapar. Inser att det är min DX6i som har en signal som hoppar fram och tillbaks på skevsignalen. Har med andra ord drabbats av det kända DX6i problemet. Har kvitto och garanti kvar, men inte så säker på att jag vill ha en ny... Antar att dem byter potentiometrarna om man lämnar in. Men vad är det som säger att det inte händer igen?
    Har sett en DX6i med tidig DSMx bara låsa sig ungefär som din. Men den förblev låst. Det var helt gratis med upphämtning och avlämning vid dörren. Gissar på att det snarare är en bug än potarna. I alla fall så har han som hade problemet med sin nya radio inte upplevt något problem efter garantiservicen vad jag vet.
    Tveka inte att ta kontakt med Horizon UK och beskriv problemet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  19. #19

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danka Visa inlägg
    Nu med pilot... Självporträtt om 20år.
    ÄÄhum Daniel !!
    Är Du inte LITE väl optimistisk betr. Ditt självporträtt med tanke på åren ??
    Jag ser ingen skillnad på miniatyren o Dig inom 5 till MAX 7år.......:-)

    MvH
    Lasse.

    P.S. Jättekul att Du fick ihop henne igen o dessutom "flyger som en dröm " D.S.
    Full Fart Spar Tid

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hadas Visa inlägg
    ÄÄhum Daniel !!
    Är Du inte LITE väl optimistisk betr. Ditt självporträtt med tanke på åren ??
    Jag ser ingen skillnad på miniatyren o Dig inom 5 till MAX 7år.......:-)
    Hahaha, ja du Lasse... Om man går på utseendet kanske du har en poäng. Men att avveckla nuvarande karriär, övertala sambo och barn, ta flygcert, flytta till någon avkrok, bygga en framgångsrik flygfirma som fraktar paket och post till eremiter i ödemarken och vara med i någon Discoveryproduktion, typ, Bushplane Dan in Canada, så räknar jag ungefär 20 år ;-).

Liknande ämnen

  1. Maiden krashlandning!
    Av slaffe i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 16:23
  2. Skräckslagen!!!! (Maiden med funcuben)
    Av Robban74 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 00:02
  3. PA AddictionX maiden
    Av affas i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 20:16
  4. 3C maiden
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 15:05
  5. Maiden på Fokker DR1 i Depron.
    Av Zkeeter i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 11:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •