Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Post Fixa till en Turnigy 9x med lite utrustning...

    Har en Turnigy 9x på ingång, skulle vilja fixa till den lite för bättre prestanda..

    Målet -bättre räckvidd!

    Är det dessa grejer man ska ha?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...205&aff=561489
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...108&aff=561489
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...356&aff=561489

    Finns ju en mängd av teknik tillbehör http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Sky_ACCST.html

    Så som telemetri. Om man köper till telemetri prylar så som kanske dessa:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_System_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Sensor.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...on_Sensor.html
    Vart kan ja se all denna data som prylarna ger? Kan man fixa så det syns i FPV glasögonen?

    är det något mer man behöver utöver det? Antenner kanske?

    Tipsa/rekommendera o skicka länkar på prylar som jag behöver eller säg till om det är prylar som inte är bra

    Sen kanske man behöver fixa en annan programvara till radion, vart hittar man det o vilken ska man ha?

    Tack på förhand (:
    Mvh Sebastian

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har ingen sån sändare men har du problem med räckvidden idag eftersom det står högst upp på listan ?
    Har egentligen aldrig upplevt det problemet trots rätt intensiv flygning under måååånga år.
    Man ser inte så himla långt så de allra flesta sändarsystemen idag (i alla fall "märkes-grejor") har mer än tillräcklig räckvidd med deras resp full range-mottagare.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Har faktiskt inte ens fått hem sändaren hehehe.
    Nemen man vet ju aldrig, jag vill ha en garanterad och säker lina. Vill iaf ha räckvidd upp till 2km mer eller mindre.
    Mvh Sebastian

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    M a o verkar det som att du är nybörjare - ännu utan plan och utrustning. Köper du "märkes-sändare" så har du inga problem med räckvidden så långt du kan se modellen - det är helt klart. Hur det är med extremt billiga Kina-grejor vet jag tyvärr inte men fungerar dom bara så kan dom säkert ur räckvidds-synpunkt vara ungefär lika bra. Men om det primära är att få en "garanterad och säker lina" så är nog kanske inte en billig Kina-anläggning det optimala valet.
    Att flyga 2 km bort är inte möjligt med normala kärror - då har dom för länge sedan försvunnit ur din åsyn. Men märkes-utrustningar på 2,4 GHz-bandet klarar antagligen även ca: 2 km i räckvidd under gynnsamma betingelser - även om det är av mera akademisk betydelse.
    Allt kan fungera bra men sannolikheten att det gör det är nog lite större med en s k märkes-anläggning i medelprisklassen eller högre.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    plan har jag, och sändaren är beställd.
    helt ny är jag inte, o jag kan redan alla historier om märkes grejer hit o dit....

    Tanken är att jag ska flyga FPV o då vill man ju ha räckvidden upp till 2km.

    Men frågan var vilka grejer jag behöver till FrSky systemet. Och hur man använder tillhörande telemetri tillbehör.
    Mvh Sebastian

  6. #6

    Standard

    En tankeställare.....

    det finns ju ett antal erfarna modellflygare som stoppar in FrSky moduler i deras dyra "märkes-grejor", liknande modul har jag i min Turnigy 9x sändare, dessutom har jag bytt ut org. firmware i min sändare till er9x...är MYCKET nöjd med utrustningen och jag äger även en DX6i men trots det är det Turnigy med den nya programvaran som jag använder nästan alltid nuförtiden.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bil sebbe Visa inlägg
    plan har jag, och sändaren är beställd.
    helt ny är jag inte, o jag kan redan alla historier om märkes grejer hit o dit....

    Tanken är att jag ska flyga FPV o då vill man ju ha räckvidden upp till 2km.

    Men frågan var vilka grejer jag behöver till FrSky systemet. Och hur man använder tillhörande telemetri tillbehör.
    Du har väl koll på att modellflyg ska ske/kontrolleras "inom synhåll". Flyg utom synhåll räknas som UAS och kräver tillstånd från Transportstyrelsen.
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/
    /Leif

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    tror faktiskt dom har bättre saker för sig (det ska dom ha) än att komma o kolla till en grabbs leksaker...?
    Mvh Sebastian

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Leksaker ? Om du är nybörjare och har som mål att flyga långt bort ifrån där du står så tycker inte jag att det är leksaker vi talar om längre. Man måste också ha respekt för andra människor och alla gillar inte att det flyger obemannade kärror över deras trädgårdar - dessutom i värsta fall flugna av nybörjare...
    Men FPV-flyg från t ex ett modellflygfält och inom synhåll är absolut helt OK och kan säkert innebära tillräckligt med utmaningar...
    Sen tycker jag absolut att du skall lära dig flyga ordentligt innan du sätter på dig FPV-glasögonen.
    Hälsningar
    Roger
    PS till mickmick: Det är nog inte främst HF-modulen och själva 2,4 GHz-systemet som brukar vara problemet med extremt billig utrustning utan snarare det som har med det mera mekaniska att göra.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    <Pekpinne fram>

    En grabb med leksaker ska definitivt hålla sig till vad Transportstyrelsen har bestämt! Utan undantag! Ingen FPV-flygning utanför synhåll över huvud taget. Ingen FPV-flygning utan spotter/co-poilot. Ska du ägna dig åt långa flyg måste du ha UAV-licens. Punkt!

    En grabb med leksaker som råkar göra bort sig eftersom han saknar den erfarenhet som kommer med år av modellflyg kommer att förstöra för många om det vill sig illa. Just vildpannor är den största risken för denna nya gren inom modellflyget. Det är sånt beteende som allra mest retar upp folk som inte håller på med det själva.

    Håller definitivt med McRegor om att det inte längre rör sig om leksaker.

    <Pekpinne bort>

    Sådärja... Angående prylarna:

    När jag nu sagt det, kan jag glatt berätta att min Turnigy 9X med FrSky-modul har fullt tillräcklig räckvidd för all FPV som jag hittills flugit. Med D-modulerna (telemetri) så kommer sändaren (egentligen modulen) att börja pipa och dona när din mottagare (om det är en telemetrimottagare) kommer för långt bort.

    Sensorerna du nämner är inte till för att på ett enkelt sätt få information till din FPV-display. De är till för att kunna presentera information på en display i sändaren eller en fristående display som man monterar på sändaren. I fallet 9X kan man modifiera den till att visa FrSky-sensorernas information på den inbyggda displayen, men det kräver att man är ganska duktig på att löda etc.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2012-08-05 klockan 21:16.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    ta det lugnt gubbar ta det lugnt
    nej självklart är det ju inga leksaker (för oss iaf) men för många andra... Det är ju inte så att man flyger mitt i stan, utan på flygfältet långt borta från civilisationen så då kan man ju inte göra någon skada!

    Och självklart ska jag göra ett antal flygtimmar innan jag över huvudtaget flyger med FPV glasögonen

    Men om vi håller oss till ämnet okej?

    Denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_System_.html vad jag förstått efter o läst kommentarerna så är det en modul alltså transmittern fast med lcd skärm för telemetrin? då behöver man bara komplettera med några mottagare så är det klart? om det är så, så är det ju jätte enkelt o smidigt!?

    Igentligen är väll telemetrin på skärmen ganska värdelös om man ska köra FPV sedan, för då kan man ju inte se vad den visar.? :/
    Mvh Sebastian

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tack ska ni ha iaf! Jag är bara 15år så visa gärna framfötterna o va dom där härliga o snälla gubbarna! uppläxande gubbar med taskig attityd har jag mött tillräckligt av!
    Ja jag är ny här, och jag frågar snällt därav att mina kunskaper inte är tillräckliga inom detta område.
    Mvh Sebastian

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det som är bra med den där grunkan från FrSky som du länkar till i ditt näst senaste inlägg är att det är en komplett modul till sändaren med både telemetridisplay och sändarmodul inbyggd. Ska kopplas in i sändaren exempelvis via lärar-elevuttaget. Antagligen är den inte riktigt tänkt för FPV-flygare utan för vanliga RC-flygare som vill veta lite mer om vad som pågår i deras modellflygplan. Varvtal, temperaturer, batteristatus och signalstyrka etc, etc...


    Det du vill ha för att få telemetrin på skärmen är en OSD-modul i planet, gärna med GPS och annat lullull.

    Exempelvis (i olika prisklasser):
    HobbyKing G-OSD II (Denna går att flasha om med en bättre programvara än den som följer med. Det finns någon här på forumet som gjort det har jag sett och jag har själv läst om det också på andra ställen.

    EagleTree OSD-Pro med ET-Logger 3 samt diverse sensorer enligt behov och plånbok

    ImmersionRC EzOSD är också bra. Både EzOSD och EagleTree har möjlighet att koppla till dem en antenntracker som riktar en antenn rakt mot flygplanet hela tiden. etc etc... Kolla runt vetja...

    Det finns massor av olika OSDer med olika egenskaper. Man kan googla runt på det och kolla vad folk som använder sig av dem har att säga. Man bör dock ta fram en nypa salt för folk tenderar att gilla sin egen utrustning eftersom de betalat masosr av pengar för den.

    Själv flyger jag med en Cyclops Easy-OSD, en HK E-OSD och en ET OSD Pro med Logger, Guardian, GPS och höjdmätare, samt Eagle Eyes Groundstation i olika modeller. De är bra på olika sätt.

    * CEOSD har väl inte världens bästa programvara eller konfigurerbarhet, men den är enkel att sätta ihop och fungerar bra. Både kompass, hempekare, fart, gpshöjd, strömförbrukning och batterispänning för två batterier kan den visa. Nånting mer var det kanske i bilden. Gör vad den ska och är som sagt enkel att koppla ihop. En bra sak med denna är att den klarar av att mata videosändare och kamera med ström.

    *E-OSDn är en extremt enkel OSDmed enbart batterispänning i bilden. Kostar bara en spottstyver, men klarar som sagt inte så mycket men gör det den ska extremt bra.

    * EagleTree är jättebra och går att konfigurera hur mycket som helst. Så pass konfigurerbar att den är på gränsen till bökig. Det jag inte gillar med den är att man måste pyssla mycket mer för att få bra bild eftersom den inte är tillför att mata kameran och videosändaren med ström som CEOSD gör. Man bör lösa störningsfri el till videokameran och sändaren bredvid och det blir ett jäkla råttbo av kablar åt olika håll i modellen för att få en ET-anläggning att funka. När den är på plats och intrimmad är den däremot riktigt trevlig. Jag gillar F-16-displayen :-D

    Hoppas att du fått lite mer kött på benen och tveka inte att fråga om vad som helst...


    Angående uppläxning:
    Problemet är nog att du inte alltid håller en alldeles ödmjuk framtoning du heller. Vi hjälper dig gärna med både det ena och det andra. Det är inte meningen att läxa upp dig, men när du skriver som ovan får vi nog ta fram pekpinnen. Det bästa vore ju om du kunde dyka upp på något av FPV-mötena som planeras då och då. Senast var det väl i Uppsala för ett par veckor sedan. Det kommer definitivt bli fler på olika platser runt om i landet dessutom. Jag vet så klart inte var och när, men i alla fall... Då kommer du kunna få ännu mera hjälp av oss som redan kommit upp i luften med brillorna på, så att säga.

    Och du... Ta inte illa upp, för som sagt, vi är egentligen ganska snälla av oss. Framför allt mot 15-åringar. Vi vill ju gärna att fler ska hitta och fastna för modellflyghobbyn, oavsett form.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2012-08-05 klockan 22:21.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Angående en av frågorna i ditt första inlägg i denna tråden: Programvara till Turnigy 9X

    Se denna tråd: open9x - Trevlig firmware minsann! På Open9X sida finns all info man behöver för att modda sin 9X för allt man vill ha den till. Jag har länkat till den sidan i tråden jag nämnde ovan.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tack så jätte mycket!
    Ska försöka sammanfatta allting o mata in det i skallen hahaha ska ta o läsa på allting nu innan alla nya frågor kommer!

    Återigen Tack!

    O självklart tog jag inte "illa" upp direkt, men föredrar faktiskt dom snälla gubbarna framför ja dom andra
    Mvh Sebastian

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    * CEOSD har väl inte världens bästa programvara eller konfigurerbarhet, men den är enkel att sätta ihop och fungerar bra. Både kompass, hempekare, fart, gpshöjd, strömförbrukning och batterispänning för två batterier kan den visa. Nånting mer var det kanske i bilden. Gör vad den ska och är som sagt enkel att koppla ihop. En bra sak med denna är att den klarar av att mata videosändare och kamera med ström.

    är det den här som du länkade?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html

    Det var ju ett perfekt pris! Och har precis det jag vill ha o inget mer! Vill bara kunna se fart, höjd o batteristatus

    Så inköpslistan ser ut så här..?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_System_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html
    Och några mottagare
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...elemetery.html

    Jag har redan beställt radion och en sån här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=20108
    Börjar undra om man inte bara kan köra allting original men att bara byta antennen till den ovan..? Men skitsamma det är ju bara att köra på nu?
    Är det något annat som behövs på listan?
    eftersom jag kommer köra OSD så behövs ju inga Telemetri prylar till FrSky systemet...
    Alla FPV grejer kommer tas upp i min andra tråd

    Detta kan ju bli bra ju! Vet faktiskt inte vad jag ska säga, helt fantastiskt att man kan få sån bra och pedagogiskt enkel förklarad hjälp här! Eftersom jag hållt på med bilar i 5års så har man ju inte behövt tänka särskilt mycket ang. elektronik väg.

    Just det ja, vilken programvara rekommenderar ni till radion med den set-up jag kommer köra med? Läste att man kunde få en svensk (?) finns/vad är riskerna med att byta programvara i radion? Vad kan hända om nåt går snett?
    Mvh Sebastian

  17. #17
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Futaba....

    /Nicke

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Njaaa... CEOSD och HK G-OSD II är inte riktigt samma. Jag länkade till båda men den ena (CEOSD) stod länkad lite längre ner i mitt inlägg. De är ganska lika varandra till utseendet men CEOSD kan mer än G-OSD II åtminstone innan man flashar om den med den öppna programvaran cl-osd som finns här: code.google.com/p/cl-osd/

    Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    271
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Men om jag köper denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html
    Blir det bra då? Behövs det något extra för att kunna använda det o se i FPV glasögonen? Om man ska flasha om den (varför gör man det?) behöver man någon adapter då?

    Sen undrar jag, varför kör man bara cloverleaf antenner på FPV grejerna men inte på radion?
    Mvh Sebastian

  20. #20
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Kolla in Eagletrees osd pro den kör jag med och är grymt nöjd. Visserligen lite dyrare kanske men det finns mycket att köpa till senare om du blir sugen.

    Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Vad för utrustning till en Octocopter?
    Av Kenneth E i forum Octo
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2015-12-12, 19:22
  2. Tips på kärra till följande utrustning?
    Av oscar i forum Metanolmodeller
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 00:23
  3. Utrustning till funtana x50
    Av Ejnarsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 10:00
  4. Fixa sponsorer.....
    Av Irokee i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 13:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •