Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kopplingspunkter

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Kopplingspunkter

    För ganska länge sedan läste jag på forumet att det skulle gå att koppla alla + och - ledare för servo i en modell till var sin punkt i te.x en kopplingsplint. Signalkabeln skulle narurligtvis gå till mottagaren. Fördelen skulle vara att slippa stora strömmar genom mottagaren. (Jag tror att det var sign. Gyld som skrev om det).

    Skulle vara intressant att höra om det är någon som praktiserat detta. För och nackdelar.
    /Lelle

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    För ganska länge sedan läste jag på forumet att det skulle gå att koppla alla + och - ledare för servo i en modell till var sin punkt---

    Skulle vara intressant att höra om det är någon som praktiserat detta. För och nackdelar.
    Japp men bara i bil, föredel förstås att servot kunde få så mycket ström mottagaracket kunde leverera (jumboservon på gas o styrning samt ev bromsar i 1:5 TC o 1:6 offroad); nackdelen är förstås extra kablar - plus o minus från varje servo till strömförsörjning sedan signal o minus för servona till mottagaren samt någon strömförsörjning till själva mottagaren.

    Ja, ytterligare nackdel fanns med "klena" starka servon som kunde bli rökta... (nåra större 7xx? hitecservon brann, nåt kopropo kunde dra så stora ackar sinade snabbt medan Volz fungerade bra)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Christian.
    Det var visst mer nackdelar än fördelar, men det var en intressant tanke. Jag tänkte att detta skulle vara möjligt istället för att sätta in en powerbox och få ytterligare en möjlig felkälla.

    Jag kommer ju att ha minst 6 st servon om ständigt kommer att jobba i min Stearman och undrar förståss hur mycket en mottagare orkar med utan att kollapsa pga för stort strömuttag. Därav den ställda frågan.
    Kanske skjuter jag över målet?
    /Lelle

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Det är inte ovanligt att segelflygare i F3B/F3J gör en variant av detta.
    Batteri - switch - grov ledare som går hela vägen bak till vinginkopplingarna.
    Sedan löder man ihop plus ledaren med alla servokontakters + och motsvarande med minus sidan.
    Då får du bra strömförsörjning till alla vingservon, som ofta kan dra väldigt höga strömmar.
    Mottagaren och kroppsservona matas sedan med de fyra vingservokontakterna.

    Jag kan ha fel, det är bara hörsägen, men en UNI kontakt (Futaba/JR) ska tydligen vara specad för 6A, så enbart en kontakt som matar från acc till mottagare blir en hög belastning.
    Tänk dock också på att man måste fixa detta över hela matningen, du kan inte ha accen kopplad till switchen med en vanlig tunn servokabel med en UNI kontakt. Byt till något som klarar högre ström.
    Jag bygger alla mina seglare på det sättet., med en 0,75mm2 högtalarkabel som stam.

  5. #5

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Lelle,

    Med 6 servon så klarar din mottagare sig underbart även om det är super-duper servon.
    En vanlig fullstorleks mottagare av JR/Graupner modell klarar 20-25 amp utan problem.

    Mvh,
    Niklas

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Får man instämma med föregående talare? Futaba är Ca 25 amp där med och man ska komma ihåg att våra lyxservokontakter är specade för 3 amp stycket kontinuerligt..
    Lelle,min FW 190 som är liknande storlek o med rejäla servon har ingen powerbox,lyxen består i Emcotec DPSI o mata med och en dito killswitch för att få stopp på motorn i alla lägen..
    Sen tyckte jag det var dugligt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har kopplat på liknande sätt för att minska på mängden/meter kablar.
    Jag hade kopplat så att + och - gick direkt från batteriet till servonen plus en + och - till mottagaren, signalkablarna drogs då separat från mottagaren till servonen, det fungerade klockrent. På det sättet så blev det ingen strömrusning genom mottagaren.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej Lelle,

    Med 6 servon så klarar din mottagare sig underbart även om det är super-duper servon.
    En vanlig fullstorleks mottagare av JR/Graupner modell klarar 20-25 amp utan problem.

    Mvh,
    Niklas
    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Får man instämma med föregående talare? Futaba är Ca 25 amp där med och man ska komma ihåg att våra lyxservokontakter är specade för 3 amp stycket kontinuerligt..
    Lelle,min FW 190 som är liknande storlek o med rejäla servon har ingen powerbox,lyxen består i Emcotec DPSI o mata med och en dito killswitch för att få stopp på motorn i alla lägen..
    Sen tyckte jag det var dugligt..

    Hej Niklas och alla andra.

    Tack för att du löste mina funderingar. Det är inga superservon utan rätt så normala 10 -12-kilosservon, men jag var ju lite fundersam om den lille mottagaren (futaba) skulle mäkta med det utan att den skulle få några hyss för sej om jag börjar att lattja med alla samtidigt. Nu vet jag bättre, så nu kan jag lungt koppla in servona i mottagaren där dom är tänkta att vara .

    Bokis; Jag kommer att har en killswitch vilket jag tycker är ett måste som säkerhetsanordning på en bensinare.

    Tack för alla svar, det hjälpte .



    /Lelle

  9. #9

    Standard

    jag har 4 servon kopplade genom en MPX kontakt (gemensam + och -)
    funkar perfekt - bara en kontakt istället för fyra när man demonterar vingen

    Strömmen kommer direkt från en 5V ubec som även matar mottagaren.
    //UndCon
    Senast redigerat av UndCon den 2012-10-01 klockan 08:49.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    jag har 4 servon kopplade genom en MPX kontakt (gemensam + och -)
    funkar perfekt - bara en kontakt istället för fyra när amn demonterar vingen

    Strömmen kommer direkt från en 5V ubec som även matar mottagaren.
    //UndCon
    Jo, systemet med MPX-kontakter använder jag också i min Yak, fast med den skillnaden att jag har en powerbox som matar med ström.
    Håller med, det funkar perfekt.
    /Lelle

  11. #11
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    I våra radiosystem är det just servokontakterna som är den svaga länken. En servokontakt klarar egentligen max ca 1,5 Amp. Detta beroende på att den har en begränsad anliggningsyta. Jämför med ett bildäck. Ju större yta som ligger an mot vägbanan - ju bättre grepp. Många servon idag drar mer än 2 amp, så det är ju ett uppenbart problem med kontakterna. I all synnerhet sladden och kontakten som kommer från strömbrytaren/batteriet. Där ska ju all ström passera till mottagare och alla servon. Det hela yttrar sig genom att det blir ett spänningsfall (volten in i mottagaren sjunker). Om då spänningen för ett ögonblick sjunker under ett - för mottagaren - kritiskt värde, så slutar den helt enkelt att fungera och "bootar" om. Ett känt problem som exempelvis Assan löser med att skicka med en kondensator att koppla in i mottagaren via en servokontakt. Då gäller det annars att ha en mottagare som "bootar" om så snabbt som möjligt. En av marknadens snabbaste är exempelvis FrSky. Hur kan man då förbättra strömförsörjningen i en strömtörstande modell?


    1. Skippa strömbrytaren. Koppla batteriet direkt till mottagaren. Har man en UBEC är det ännu lättare - ha en kraftig kontakt typ MPX eller "T-plug/Dean" att koppla in strömmen med.
    2. Dela upp förbrukarna. Mata mottagaren med ett batteri och servona med ett annat/andra. Då kan man också blanda 4.8 V, 6 Volt, 7,4 Volt och 12 Volt hur man vill. Exempelvis 4.8 volt standardservo till trottelservot, 7.4 voltsservo till skevroderservona och varför inte högspänningsservon på 11.1 Volt till Höjd- och Sidroder. Hemligheten är att alla förbrukarna har gemensam jord (minus). Minuspolerna från alla batterier, servon och mottagare ska kopplas ihop. Lämpligt med en central kopplingsplint.
    3. Bygg kopplingsplintar. Själv använder jag experimentkort (PCB) från Kjell & Co eller Elfa. De har rätt stiftavstånd (2.54 mm) som passar våra servokontakter. Från "centralplinten" drar man en kraftig plus- och minuskabel ut till servona. Parallelt med den drar man en enkelledare från mottagarens kanal. Då får man ju plus och minus från matningsbatteriet och Signalen från mottagaren.
    4. UBEC. Om man använder UBEC'ar ska man tänka på att de ska vara placerade på så stort avstånd som möjligt från mottagaren. En UBEC "hackar" sönder batteriets spänning och minskar den till önskat värde. Detta kan ge ett störningsfält runt UBEC-kretsen och som i värsta fall kan induceras in i mottagaren. Ju större avstånd mellan UBEC och mottagare - ju mindre störningsrisk.
    5. KIS! Keep It Simple. Försök att minska antalet kontakter i modellen. Exempelvis kan man ju löda in servosladdarna direkt i den snygga kopplingsplinten man tillverkat. I dagens läge flyttas servona inte mellan modellerna.
    6. Information. Så vill man ju veta hur mycket ström man har kvar i sina batterier. Kör man LiPo via UBEC är det enkelt att koppla in en billig laddare till balanseringskontakten före/efter flygning - exempelvis en laddare som visar hur mycket varje cell har kvar i procent. På så sätt slipper man kolla i tabeller vad en spänning innebär i laddning. Det finns andra - dyrare - sätt. Varför inte Eagle Tree Systems Servo Current Logger. En liten enhet på storlek med en mottagare åker med i modellen och loggar en mängd mätvärden i realtid (10-50 ggr/sek). Avläses enkelt efter landning hur mycket man förbrukat, Min och Max förbrukning, Temp, GPS, etc...


    Slutligen. Tro för ett ögonblick inte att det sitter bättre komponenter i ett snyggt skal. En UBEC för en hundring fungerar lika bra som en UBEC inbyggd i exempelvis ett PowerBox-skal. Spänningsregulatorer har funnits länge och sitter i nästan alla elektroniska apparater. Det är standardkomponenter som tillverkas i stor mängd av få fabriker. Och hur ofta har Du haft en apparat där spänningsregulatorn pajat? Det händer mycket mycket sällan.

    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •