Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Radion inskaffad/Nystart

  1. #1

    Standard Radion inskaffad/Nystart

    Hej igen!
    Tack än en gång för alla goda råd jag fått tidigare när det gäller att försöka handla rätt grejer.
    Tyvärr har det gått en tid sedan jag bad om hjälp (mars 2012)
    Men nu är jag lite på banan igen. Var på hobbymässan igår och saknade våran monter
    från Sv.RC-Flygföbundet.
    Samtidigt tyckte jag mässan inte var lika bra som förra året när det gäller flyg.
    I vilket fall som helst så var jag där och handlad, det blev en Graupner/SJ Hott MX-16 som jag fick till ett bra mässpris. Utöver det så förbetalade jag för någon ny mottagarack som dom inte hade med sig på mässan som skickas /post. Så nu är jag inne på nätet och kikar på servon odyl. plus något som ska dra kärran framåt.
    Är det någon som har lite bra synpunkter på servon odyl. som lirar ihop med MX-16 så är jag mycket tacksam.
    Sedan återstår bara att lära sig alla eller dom flesta finesserna som anläggningen har att erbjuda.
    Man kommer nog klia sig i huvet mer än en gång.
    Det blir väl ungefär som när man bytte telefon från en Ericsson till en iphone, då tänkte jag vad f-n har jag gjort. Men nu är jag jättenöjd med luren, tiden får utvisa när det gäller radion, He He.

    Kurre/Utö

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 634
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Grattis! Men det är väl snarare planet än radion som servona ska lira med?
    Du får nog leta länge efter servon som inte funkar bra med din nya heta kompis.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ajdå Kurre ,synd att du missade oss på Hobbymässan: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...MNEN-STOCKHOLM ,alltid trevligt med nya ansikten.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kurre Visa inlägg
    .... Så nu är jag inne på nätet och kikar på servon odyl. plus något som ska dra kärran framåt.
    Vad är det för kärra?
    Ska du driva den med el- eller förbränningsmotor?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kolla här vad han har för kärra:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...773#post270773

    Kurre:
    Om du inte har nåt annat fabrikat du föredrar av nån anledning så skaffa en OS 46 LA eller OS 46AX. Du kan säkert stoppa i en OS 55AX (som är lite för kraftig egentligen till din SIG Kadett LT-40) om du vill och köra den på lägre gaspådrag så kan du ha den motorn i nästa plan som kan bli ett lite mer avancerat högvingat plan med skevroder eller ev nåt bra lågvingat plan med skevroder, då får du en motor med bra drag i detta nästkommande plan och när du kommer så långt att du börjar med lite konster i luften är det bra att ha en motor med drag i.
    Inget hindrar att du istället köper en 4-taktare, t ex en OS FS56-a kan nog passa OK (dock rätt dyr, kolla dock att den får plats i motorutrymmet i så fall) men det är lite enklare med en 2-takt i början trots allt.

    Bränsle till en 2-taktare kan du köpa färdigblandat, ser du bor i Stockholmsområdet och där finns ju en del hobbyaffärer t ex Söders RC som säljer färdigblandat bränsle Rapicon (innehållande 18% syntetisk olja, 5 % nitro och resten metanol). Du kan blanda eget bränsle själv förstås, t ex Motul micro 2T syntetisk olja och så köper du metanol löst på lämpligt ställe (många större färghandlare har) men nitro är det knepigare att få tag i men i Stockholm borde det gå hyfsat lätt att hitta men du behöver ej nitro i bränslet egentligen (ger lite stabilare tomgång). 10-15 % syntetolja och resten metanol då, ev men en skvätt ca 5% nitro om du kan få tag i det.

    Servon:
    Köp ett gäng Graupner standardservon eftersom du har en Graupner radio nu. Runt 40 gram brukar standardservon väga och har nästan alltid numera kullagrad drivaxel.
    Kanske lika bra att slå till med digitalservon från början även om du klarar dig med analoga servon i första kärran. Digitalservon är lite precisare och har bättre hållkraft. Köp gärna servon som klarar 4,8-6 volt så kan du köra på LiFe mottagaracc om du vill (troligen behöver du ingen regulator som tar ner spänningen från 6,6 volt till 6 volt). Har du råd kan du köpa servon med metallväxellåda, de tål lite mer än de med plastdrev (men kan glappa lite mer än de med plastdrev).
    Här har du Graupners servokatalog att botanisera i:
    http://www.graupner.de/filerootdir/d...Flyer_2012.pdf
    Välj ut några och återkom skall du få råd om de är lämpliga om du är osäker.

    Det kan vara klokt att tänka nåt steg in i framtiden så du kan använda motor, servon osv i nästa plan (jag antar du kommer få blodad tand och gå vidare efter att du lärt dig flyga).

    /Bo

  6. #6

    Standard

    Tack Bo för ditt utförliga svar.
    Du avlutar ditt svar med att det är klokt att tänka några steg in i framtiden när det gäller motorer och servon odyl.
    Jag försöker tänka lite ditåt också. Har varit inne och kikat på olika motorer som 2-taktare, 4-taktare och bensinmotorer.
    Du skriver också att jag bor i Stockholmsområdet och det stämmer men bekymmret är att jag bor på Utö i Sthlm´s södra skärgård och det finns ingen broförbindelse till fastlandet. Tar c:a 1 tim. enkel resa med båt plus bilresa på fastlandet c:a 25-30min och båten går bara 3 gånger/dag lågsäsång, så det är inte i en handvändning som tar sig till Stockholm. Därav är jag lite inne på bensinmotorer, för aspen bensin kör jag motorsågen på.
    Men bekymmret som jag ställts inför är vikten på dessa motorer. Har hittat 2 stycken som jag blivit nyfiken på.

    NGH GT-9 på 9.07cc maxeffekt på 0,8HP vikt545g komplett med tändning och ljuddämpare (världens minsta serietillverkade motor, enl. reklamen)
    eller
    JBA J15G på 14,93cc maxeffekt 3,2HP vikt 824g komplett med tändning och ljuddämpare.
    Prismässigt sett skilljer dom bara på 120kr i inköp !?!?
    Min fråga är om det över huvudtaget fungerar med någon av dessa motorer viktmässigt sett. Om det skulle funka är jag mest sugen på den större motorn för effektens skull och för framtida kärror, för båda motorerna får plats i modellen.
    När det gäller servon undrar jag om det finns servon från andra tillverkare som inte fungerar ihop med Graupner när det gäller kontakter och elekronik och samma sak när det gäller telemetri om det finns andra märken som funkar ihop med Graupner (jag är redan inne på framtida byggen när det gäller motorer och finesser)
    Ännu så länge är jag glad amatör inom RC. Man blir tyvärr lite "virrpanna" när man ser hur enormt stort utbudet är idag jämfört när man tidigare höll på i det glada 70-talet.

    Bästa hälsningar Kurre/Utö

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du har fått förslag på en metanolmotor som väger 390gram(cirka) - 490 gram - 525 gram, och själv föreslår du en bensinare som väger 824 gram, det är alldeles för mycket. Jag tycker du väger av planet med servon, mottagare, tank(tom), batteri, mottagare fasttejpade och sen väger av vilken motor som passar. Det är bra med så lätt motor som möjligt. Alla föreslagna motorer räcker. Köp den lättaste som väger av planet.

    Bränsle är inget större problem, jag köper 10 l metanol och blandar själv, det räcker cirka 20 flygdagar med 6 flygningar varje dag.

    Servon passar alla idag. Välj välkänt märke, Hitec, Futaba brukar jag använda men även JR, Graupner och Mutiplex är bra.

    Vad jag vet om telemetri är det märkesbundet så här måste du ha Graupner.


    mvh //Fredrik
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kurre,

    Utö:
    Hur tror du det kommer att funka för boende på ön när du börjar flyga med glödstifts- (eller bensin-)motor på ön? Finns det inte risk för att boende på ön kommer att bli irriterade på ett surrande radiostyrt flygplan? Hoppas förstås inte men man vet ju inte i skärgården och så, i alla fall på sommarhalvåret (på vintern antar jag det är mindre känsligt med buller eftersom sommargäster inte är där då).

    Om du tror buller kan bli en källa till problem för ditt flygande på ön så överväg eldrift istället, det kommer inte att störa ens de mest klagobegnägna.

    Sen en annan sak: har du kollat runt på ön om det finns nån mer radioflygare där?
    Kanske sätta upp lapp i affären (om det finns typ lanthandel) att du söker kontakt med andra som är intresserad av radioflyg på ön. Blir mycket roligare om man är fler. Sjöflyg kan ju bli kul till sommaren!

    Men om vi antar glödstiftsmotor eller bensinmotor är OK på Utö:

    Om du skaffar en glödstiftsmotor, t ex nån av de jag föreslog tidigare, så om du köper t ex en 5 litersdunk med fördigblandat glödstiftsbränsle på fastlandet så får du gno en hel del med flygande i höst/vinter/vår innan den är tom. Och nog blir det väl en och annan tur in till stan i vanliga ärenden och då kan du ju köpa mer bränsle om du mot förmodan behöver mer i vinter.
    Jag skulle välja en 2-takt glödstiftsmotor om jag skulle lära mig flyga idag (om eldriven modell inte önskas).
    Bensinmotor är bra men då bör de vara lite större tycker jag, typ 20 kubikare och uppåt (och därmed större modell). Den lilla 9 kubikaren du hittat kan i och för sig funka men den har väl en prestanda som är sisådär. Den SIG Kadett LT-40 du har är lite för liten anser jag för den tyngre motorn - risk för nostung modell.
    Sen är bensinmotorer beroende av korrekt tändinställning och de bensinare jag sett folk pyssla med och ställa in kan ta lite tid att få bra gång på i hela registret. Men när de väl är inställda verkar de flesta gå som klockor. Så inte tu tal om annat än att en bensinare kan vara en bra motor, det är mer om det är en lämplig motor att börja med, det kan kanske vara lite tveksamt.

    GT9 bensinmotor:
    http://www.nghengine.com/show.asp?id=9

    Som du ser på bilden är det lite mer kringdelar på en sån - tändningsmodul och pumpen. Mer vikt, mer saker som kan gå sönder (och större risk att det går sönder om du går i backen hårt eller mindre hårt). Glöm ej att tändmodulen skall ha strömförsörjning (ett eget litet batteri= mer vikt).

    Jag tror i och för sig att du skulle kunna baxa ner den i en Katett 40-LT men då finge du säkert ha servon och mottagaracc ganska långt bak i planet för att få tyngdpunkten rätt, kanske blya i stjärpartiet (vilket man bör undvika om möjligt).
    Jag tycker sammantaget det är mer nackdelar än fördelar att börja med en bensinare. Om enda argumentet är att du har aspen bensin hemma redan till motorsågen väger det argumentet fjäderlätt mot att se till att ha glödstiftsbränsle hemma i tillräcklig mängd så du klarar dig under lärostadiet med din Kadett 40-LT med en glödstiftsmotor - anser jag.

    Men det finns lite andra små bensinare i och för sig också:
    Saito FG-14B(82B)
    http://www.horizonhobby.com/products...ne-as-SAIEG14B

    Fox 50
    http://www.foxmanufacturing.com/inde...oducts_id=1519


    Summa summarum, jag skulle nog vänte lite med en bensinare tills du skaffar en större modell där de gör bättre tjänst.


    Servon:

    Kolla in Hitec servon, Autopartner har rätt stort sortiment. Tips: Om du kommer att prova på sjöflyg kan det vara idé att snegla på vattentäta servon (det finns t ex ett blått Hitec servo som är vattentätt).

    Telemetri: Är nog bara Graupners telemetritillbehör som passar i deras telemetrisystem.

    Jag vill på inget sätt krångla till det för dig, men väg för- och nackdelar med bensinmotor innan du hoppar på det tåget med bensinmotor som förstamotor i en nybörjarmodell.
    Nu har du lite att fundera på innan du bestämmer dig.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-10-07 klockan 09:21.

  9. #9

    Standard

    Hej igen!
    Nu har jag haft huvudbry några dagar och synapserna har varit aktiverade, jag lyssnar till era goda råd Bo och Fredrik och lägger ner bensinmotorer. Så motorsågen får fortsätta att gå för sig själv på aspensoppa.
    På Utö har vi fortfarande kvar skjutfältet som är aktivt i allra högsta grad där "grabbarna med hår på bröstet" tycker dom i varje fall, AMF1 övar titt som tätt. Även afganistanstyrkorna kommer hit och övar samt att JAS Gripen har haft samövning med marktrupper som då var bestyckad med en slags Gatlingkanon. Buller är nog öborna och sommargästerna vana med.
    Självklart ska man visa så mycket hänsyn som möjligt till omgivningen när det gäller ljud från flygmodellmotorer.

    Då är frågan: är det skillnad på "buller" med 2 och 4-taktare (glödstift)

    När det gäller "compagneros" finns det båt, helikopter och flyg entusiaster på ön, inte så många ännu.
    Tanken är väl att i framtiden starta en RC-klubb på ön. Förutsättningarna finns nog, vi har grundskola 1-9 på Utö det finns nog dom som skulle bli intresserade och även föräldrar till dem.

    När det gäller inskaffandet av servon är det tråkigt att man inte kommer in på Hobbyborgens hemsida.
    Tänkte jag skulle vara schysst och handla Graupnerservon där eftersom jag fick ett rabatterat pris på sändaren på hobbymässan. Tyckte nog att det var lite omständigt när man kom in på Graupners hemsida istället. Fick intrycket att dom specialiserar sig på färdiga kit där, sådär tyckte jag. Halva nöjet med RC tycker jag är att bygga och fundera, och förverkliga egna idéer.

    Som avslut vill jag tacka ER för att ni varit "krångliga" och inte till nackdel som fått mig på bättre tankar.

    Kurre

  10. #10
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 393
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Kolla upp villka servon och liknande du vill ha och ring sedan till Hobbyborgen. Så brukar jag göra och det går oftast snabbt att få grejorna.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om min lokala handlare inte har servot jag vill ha köper jag i England - tullfritt från t.ex. http://www.inwoodmodels.com/ . Inwood models har servo till bra mycket bättre pris än vad lokale handlaren kan erbjuda.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. meijer på radion :-)
    Av cmeijer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 23:26
  2. Lipo i radion
    Av Mr X i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 15:36
  3. Hur konfigurerar ni radion
    Av Wåfflan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 09:59
  4. Nystart av gammalt flyg (och simulatorkabel)
    Av FreddeGTR i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 20:06
  5. Fel på Radion :(
    Av Hyperboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •