Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Stötstänger

  1. #1

    Standard Stötstänger

    Hej!

    Ska köpa lite stötstänger, tänkte eventuellt beställa från Hobbyking men hittar bara M2 där, nån som vet ifall de har större?

    I vilket fall som helst så undrar jag hur man gör när man gängar och bockar stötstänger, har man några speciella verkyg och vart köper man dem?

    MVH Henrik

    En fråga till bara:
    Vad står tex .40 / .60 för? förstår att det har något med flygplanet storlek att göra med vad?

    Blev många frågor där

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    .40 och .60 står för motorstorleken på en traditionell tvåtaktsmotor för metanoldrift. Talen är slagvolymen mätt i kubiktum. 0.40cu.in =6,5 cm3 och 0.60 cu.in = 10 cm3

    Stötstäger tillverkar man ofta själv genom att använda gängades stötstångsändar som fästs i en mellanliggande stötstång som kan vara av balsa, furu, glasfiber eller kolfiber. Väldigt vanligt är det också med flexibla stötstänger som består endera av plaströr i ett större plaströr eller en tunn pianotråd som löperi ett plaströr. För trottellinkage finns det även väldigt flexibel wire som löper i plaströr.

    2 mm stötstångsändar funger bra för flygplan upp till ca .60-storlek, dvs. med en totalvikt på upp ca 4-5 kg,

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Cykelekrar - var det inte det som passade direkt till "vanliga clevis"?
    Vad är det svenska ordet? Man använder ju shackel när de är lite större men det är väl knappast svenskt det heller.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    shackel är ett vanligt ord i sverige - men mest kanske inom segling

    ekrar kan funka - dessutom är de DD eller liknande (om man köper ekrar av bra kvalitet)

    DD betyder att de är avsmalnande på mitten för att spara vikt - antalet indikerar hur många gånger ekern ändrar diameter DD= 2ggr.

    Sullivan Flex är vanliga och man kan använda pull-pull metoden dvs använda 2 vajrar eller starka trådar.


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vanligt är att löda på gängde stötstångsändar(2mm eller 3mm) på vanlig pianotråd...eller som på bilden nedan , limma stötstångsändarna på 2mm kolfiberstång.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Viper Lagning 20.JPG 
Visningar:	136 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	32523  

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Cykelekrar kan fungera till mindre flygplan. Ekrarna är tyvärr ganska mjuka, och böjs lätt om de ska förmedla skjutande krafter såvida de inte stagas upp med på ett eller flera ställen utmed ekerns längd. Om du skriver lite mer om vad stötstängerna ska användas till kan du få mer spicifika råd än de nu ganska allmänt hållna tipsen.

    Att bygga sina egna stötstänger är enkelt om man bara kan få fatt på vettiga stötstångsändar. De stötstänger som alltid fungerat oklanderligt för mig med hög böjstyvhet, låg vikt och frihet från störande vibrationsresonanser har jag byggt av 1,5 eller 2 mm balsaflak som limmats ihop så att de bildar en väldigt långsmal låda med kvadratiskt tvärsnitt.,

    Apråpå ekrar: Ekrar som smalnar av på mitten benämns på svenska som reducerade ekrar. På engelska betecknas de oftast som "double butted" vilket förkortas till DB. Det mest välkända fabrikatet av kvalitetsekrar är schweiziska DT.

    /Michael (före detta cykelhjulsbyggare med asymmetriska ekringsmönster som specialitet)
    Senast redigerat av Michael den 2012-10-02 klockan 23:15.

  7. #7

    Standard

    Ska förklara vad jag skall ha stötstängerna till... ...det är inget avancerat

    Jag har en Cessna (el-kärra, vingspann ca 1,5m) som jag för ett tag sen tog bort all elektronik och stötstänger ifrån. Nu när vintern närmar sig så tänkte jag ha Cessnan som lite bus-plan med skidor på

    Elektroniken tänker jag beställa från HobbyKing idag, men stötstänger har de tyvärr inte (i varje fall inte i Europa).

    Jag har vid tidigare byggen alltid tagit färdiga stötstänger från andra flygplan, dvs färdig bockade och gängade.
    Då blev jag att fundera hur tusan görman om man ska gänga och bocka själv????
    Stötstängerna som satt tidigare var lite flexibla och gick i plaströr.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Duger det inte med vanlig gängad stång ? Dom finns i 1m längder där dom säljer byggvaror, eller Clas Ohlson eller Jula.
    Bara å kapa. Det har jag gjort.
    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  9. #9

    Standard

    hmm ja gängad stång, det kanske vore något...
    Är de lätta att bocka också? Så att man får ihop den med servohornet?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    På ena ändan av stötstången behöver du ju bara göra en Z-bock på pianotråden och ansluta den direkt i servo-oket.
    Det enklaste, i alla fall på lite mindre kärror som din elkärra, är att limma in en pianotråd även i den andra ändan av t ex en balsa-stötstång och sen sätta en sån här mackapär i roderhornet - http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=1117
    De finns dock i olika dimensioner och främst är det "pinnens" tjocklek som skiljer.
    Sen är det bara att låsa fast stötstångsänden med stoppskruven.
    Se till att inte använda alltför tungt material i stötstången så att du inte riskerar att få kärran baktung av den orsaken.
    //Roger

  11. #11

    Standard

    Tyvärr så funkar det inte med en balsa stång eftersom stången ska gå inuti ett plasrör som är lite böjt.
    Men tror jag gör så att jag köper en M3 (M2 om jag hittar) gängad stång och sen sånna där plastklämmor i båda ändarna, det borde ju funka.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Sätt inte en helgängad M3-stång som stötstång - det blir alldeles för tungt och oflexibelt och kommer att gå jättetungt..
    Har du redan ett plaströr draget så köp en passande piano-tråd, bocka en Z-bock i ena änden (lämpligen vid servosidan) och anslut bocken till roderoket. Sätt en sån mojäng som jag länkade till på roderhornet och skruva fast den raka stötstångsänden i denna. Det är nog den enklaste lösningen.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Det stämmer!!
    Den lösningen får det bli! Tack för tipset om den där mojängen som inte kräver gängning Tack!

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Du kan givetvis sätta en sån "mojäng" även på servosidan om du vill men jag brukar göra en Z-bock där istället.
    Jag brukar köpa dessa mojänger av MP Jet's fabrikat som jag personligen tycker är bäst.
    Finns bl a här - http://www.hab.se/skruv-link-anslutn...413-c-260.aspx
    Dessa är tydligen i Micro-utförandet vilket verkar innebära att "pinnen" är 1 mm. I så fall måste du också ha 1 mm hål i roderhorn och/eller servo-ok så en 1 mm borr sitter inte i vägen. Det finns även sådana här mojänger med lite grövre "pinne". Jag skulle dock undvika de med mutter i st f låsbricka för jag tycker att den sistnämnda lösningen är bättre - i alla fall till de lite mindre kärror som jag normalt flyger.
    //Roger

    PS: http://www.mft.nu/ hade flera varianter -sök på stötstångsanslutning. Fast jag gillar MP Jet bäst - alltså med denna typ av låsning http://www.mft.nu/?ProdID=308537
    Senast redigerat av McRegor den 2012-10-03 klockan 10:49.

  15. #15

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    En gängad stång fungerar bra när den ligger fritt och inte är för lång, men den är för styv och löper inte bra inuti ett plaströr.
    M3 verkar dessutom överdimensionerat för ditt behov.
    McRegors förslag är nog att rekommendera.
    /Steffe
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

  16. #16
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tänk på att säkra skruven i "mojängen" med gänglåsning, t.ex. blå Loctite (medel).
    Det är inte alls kul om dom lossnar under flygning..
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har aldrig råkat ut för att den skruven lossnat trots att jag aldrig använt Loctite - men därmed ingen garanti för att det aldrig händer framledes..
    OM man använder Loctite så använd då en som inte låser så hårt.
    //Roger

  18. #18
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har aldrig råkat ut för att den skruven lossnat trots att jag aldrig använt Loctite - men därmed ingen garanti för att det aldrig händer framledes..
    OM man använder Loctite så använd då en som inte låser så hårt.
    //Roger
    Jag har, den lossnade inte på en gång, men den började glida.
    Det var på en delta, så jag fick trimma både höjd och skev, till slut var trimmarna i botten och det var dags att landa och reda ut vad som stod på. Sen dess använder jag alltid den blåa Loctiten, den har hittills inte lossnat, men är inga problem att få loss när man vill.
    /\/\vh // /\/\r J.

  19. #19

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    En lite ´bakvänd´variant på link/stötstång är att använda plaststötstänger, typ Sullivan´s, och skruva in den gängade änden av pianotråden i innerplaströret, samt använda sådana här http://www.skanehobby.se/link-e-z-snap-on-4st/449-0 till roderhornen.
    Retroholic!

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Sorry grabbar! Den där är inget bra! Den glappar i fastsättningen mot oket!

    Enklast är väl att använda blå eller röda "Sullivan golden rods". Fast personligen undviker jag dem och använder så långt som möjligt fiske vire (Pull-Pull system), det väger minst och funkar bra. Om inte fiskevire kan användas så kör jag med stötstång i balsa,aluminium (pilar) eller kolfiber . I varje ände fästs 2mm gängad stötstång (från bl.a Radio-Active på 20 cm längder) eller också löder jag på 2mm stötstångsändar. Z-bock i ena änden och quick-link i plast eller stål i andra.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Great Planes GEE BEE R-2 005.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	32625   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Närbild på skevservolinkage.JPG 
Visningar:	99 
Storlek:	41,3 KB 
Id:	32626   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Servon i kroppen.JPG 
Visningar:	81 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	32627   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Ryggskott höjdroderlinkage underifrån.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	26,9 KB 
Id:	32628  

Liknande ämnen

  1. Var hitta korta m2 stötstänger?
    Av senmathal i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 11:19
  2. Stötstänger
    Av Stig H. i forum Segel och Hang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 08:29
  3. Stötstänger...
    Av ssn i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •