Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

mne: Spnningspikar nr man laddar frn bil

  1. #1
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

    Standard Spnningspikar nr man laddar frn bil

    Hej!

    Jag har hrt diskussioner om man kan ladda ackar frn en bil med motorn igng.
    Tydligen kan det frekomma spnningspikar frn generatorn som ska kunna frstra laddare/ackar.
    Men hur funkar det med alla mobilladdare, GPS:er och alla andra apparater i s fall?
    Om det sitter nt skydd i en sn laddare mste det vara en vldigt enkel modell och i s fall borde det vl vara en baggis fr nn elektronikkunnig hr p forumet att klura ut hur en sn funkar?

    Mest en fundering men visst kunde det vara praktiskt att kunna ladda s nn gng ibland?
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Jag har samma funderingar.
    Jag vill ladda i bten under gng nsta sommar.
    Har hrt/ lst att dyrare inverters( gr 220V av 12V), har detta skydd men jag har inte full koll.
    Borde ju finnas ngon liten ls mojng att kpa som man stter innan laddaren tycker jag.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

    Standard

    Fr vl slakta en mobilladdare och se om det finns nt kul dr. Borde ju vara en kondensator och nt mer kanske...
    Skert nn skitenkel grej.

    Har aldrig sett nn sn liten mojng tyvrr.
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  4. #4
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag brukar ladda mina batterier i bilen p vg till flygfltet och har aldrig upplevt ngra problem. Det finns skert mnga som anser det frkastligt, men fr mig har det fungerat bra under flera rs tid.
    Det kan skert bli tokigt om bilens laddningsregulator r felaktig eller om man tar ut extremt stora strmmar frn bilen men bortsett frn detta borde en batteriladdare rimligtvis inte vara knsligare n annan elektronisk utrustning som ansluts till bilens 12V-system ssom mobiltelefoner, GPSer och annan elektronisk utrustning. Till och med min gamla ASUS netbook fungerar utmrkt p oreglerad 12V spnning direkt frn cigarettndaruttaget nr bilen r igng.

    Edit: Jag inser att vissa lirar i en annan division nr det gller laddare n vad jag sjlv gr med strmuttag uppemot 40-50 A. Dr har jag ingen erfarenhet av hur bilens elsystem reagerar. Jag anvnder sjlv sllan mer n 7-8 A strmuttag frn bilen och har d aldrig upplevt ngra problem.
    Senast redigerat av Michael den 2012-10-04 klockan 08:09.

  5. #5
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

    Standard

    Jo man kan tycka det... Srskilt med tanke p all elektronik som r i en modern bil.
    r det nn hr som rkat ut fr missde eller r det bara en skrna?
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  6. #6

    Standard Re: Spnningspikar nr man laddar frn bil

    Det finns ett antal trdar i det hr forumet med folk som eldat upp bde det ena och det andra i bilen med lipoladdare. Borde g att ska p :-)

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  7. #7

    Standard

    Misstnker att problemet bli mycket vrre nr man brjar ladda med mycket strm.
    Tror att de flesta brnder har varit med kraftfulla laddare 200w >
    Men som sagts tidigare s har detta diskuterats frut.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Modellflygarn Visa inlgg
    Hej!

    Jag har hrt diskussioner om man kan ladda ackar frn en bil med motorn igng.
    Tydligen kan det frekomma spnningspikar frn generatorn som ska kunna frstra laddare/ackar.
    Men hur funkar det med alla mobilladdare, GPS:er och alla andra apparater i s fall?
    Om det sitter nt skydd i en sn laddare mste det vara en vldigt enkel modell och i s fall borde det vl vara en baggis fr nn elektronikkunnig hr p forumet att klura ut hur en sn funkar?

    Mest en fundering men visst kunde det vara praktiskt att kunna ladda s nn gng ibland?
    Jag tror problemet r ganska litet men vxer ju mer krm man plockar ur. Jag frgade detta innan i denna trd, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...p%E4nningsspik

    Men som i s mnga andra trdar blir det lite som Uggla sjunger att dr hjrnan tar slut tar nvarna vid. Jag lyckades aldrig trassla ut den rda trden och frst riktigt hur det hnger ihop. (jag fick frvrigt senare bekrftat att det var en defekt p min laddare som gjorde att den fattade eld)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Fr att hantera variationer i spnning behver man dyrare och dyrare komponenter ju mindre motstnd (ohm) som lasten drar. En rcladdare som drar 40A vid 12V ger ett motstnd p 0,3 ohm.
    En mobilladdare som drar 0,2A vid 12V ger ett motstnd p 60 ohm.

    Hr finns exempel p hur man dimensionerar sitt filter.
    http://www.radio-electronics.com/inf...ter-design.php

    Matningen i bilen r besvrligare ju modernare bil du har. En modern bil med ac, eldriven flkt, mm r riktigt svr.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-10-04 klockan 09:22.
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Lsning: Skaffa ett fritidsbatteri som ni har i bilen och ladda frn det.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Parakos Visa inlgg
    Lsning: Skaffa ett fritidsbatteri som ni har i bilen och ladda frn det.
    Det gr i vissa fall t ett batteri per laddning, s det r ingen lsning.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Det gr i vissa fall t ett batteri per laddning, s det r ingen lsning.
    Jo, men du skall ju alltid vara vrst ocks.

    Kanske missfrstod OP, men jag trodde han menade p resan ut till fltet bara. Har man ingen laddstation/12V p fltet s r det vl sjlvklart att ett fritidsbatteri inte rcker fr en heldag p fltet.

    Tror nd att ett fritidsbatteri duger vl fr den strsta skaran:

    Exempel:
    En iCharger 306 kan max ge ut 500watt vid 12V. Lt sga att vi vill ladda 6S 5000mah batterier. Laddaren kan ge max ca 22A laddstrm i det hr fallet, allts kan vi ladda 4st batterier samtidgt med lite marginal. Laddaren drar dock det dubbla frn batteriet (ca40A).

    Har du ett 100Ah batteri s br det rcka till minst 2 sdanna laddningar, allts 8st 6S batterier. Laddtiden brukar ju sllan g ver 40min, plus att laddaren drar av strmmen mot slutet. Kr du med frre antal celler s br fritidsbatteriet rcka ytterligare.

    Jag har kanske gjort ngon tankevurpa hr, rtta mig i s fall!

    Sjlv r jag bortskmd med framdraget 12V uttag p fltet s jag kommer bara kra fritidsbatteri i bilresan ut till fltet.
    Senast redigerat av Parakos den 2012-10-04 klockan 12:13. Anledning: Stavning...

  13. #13

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det r garanterat ingen lsning p frgan trden handlar om iallafall,

    Jag har laddat diverse 3cells accar i bilen under ett r nu , kanske omkring 100-150 laddningar ich inget har gtt snder.
    tror skert det finns ngon pong i tanken om att det inte r bra , men tror det r rtt skert nd.

    Ladda mina heliaccar frn bilen finns ju inte d jag grna vill komma hem.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    Det r garanterat ingen lsning p frgan trden handlar om iallafall,

    Jag har laddat diverse 3cells accar i bilen under ett r nu , kanske omkring 100-150 laddningar ich inget har gtt snder.
    tror skert det finns ngon pong i tanken om att det inte r bra , men tror det r rtt skert nd.

    Ladda mina heliaccar frn bilen finns ju inte d jag grna vill komma hem.
    Jag hller med dig dr. Jag gr idag likadant, toppar av smackar och mottagarackar men skippar att ladda de strre ackarna i bilen. Vi har ocks el p fltet och n s lnge rcker 3-fas 16A ganska lngt :-)
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  15. #15

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    658
    Klubb
    Sdertlje modellflygklubb

    Standard

    Givetvis fungerar ju ett stationrt fritidsbastteri, det vet vl alla?
    Frgan gller ju laddning i bil under frd fr att f effekten direkt frn motorn.

    Finns det ingen hndig drute som kan lsa detta allvarliga I-landsproblem ?
    Jag r i vlldigt behov av det sjlv.
    Som jag skrev ovan skall jag ladda i bten och det elsystemet r nog betydligt mer ostabilt n i en bil.
    Ett knt faktum r ju att byte till led-belysning i strre skala p gammal bt kan leda till ledsna miner
    d den ojmna spnningen kncker de knsliga led-lamporna.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  16. #16

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ls det hr, kan ge lite ledtrdar:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1741586

    /Bo

  17. #17
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlgg
    Som jag skrev ovan skall jag ladda i bten och det elsystemet r nog betydligt mer ostabilt n i en bil.
    Ett knt faktum r ju att byte till led-belysning i strre skala p gammal bt kan leda till ledsna miner
    d den ojmna spnningen kncker de knsliga led-lamporna.

    // Mats W
    ven i en bt lr det vl finnas en laddningsregulator? Har du ett gammalt elektromekaniskt laddningsrel kan det vara id att byta ut det mot en modernare elektronisk laddningsregulator (som konstigt nog fortfarande ofta kallas laddningsrel). Om man har stora strmkrvande induktiva eller kapacitiva laster som kr parallellt med laddaren, s r det nog snarare dessa man ska ge sig p. Dessa kan ju ven stra/skada annan utrustning n enbart laddaren. Hur har du exempelvis gjort med GPS och navigationsutrustning i din bt?

    Normalt svajig spnningsmatning som varierar ngra volt upp eller ner r oftast inte ngot problem d mnga laddare klarar inspnningar i ett ganska stort intervall. Min iCharger 208B klarar exempelvis matningsspnningar mellan 4,5 - 32 V.

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlgg
    Normalt svajig spnningsmatning som varierar ngra volt upp eller ner r oftast inte ngot problem d mnga laddare klarar inspnningar i ett ganska stort intervall. Min iCharger 208B klarar exempelvis matningsspnningar mellan 4,5 - 32 V.
    Fel slutsats p att du har en DC/DC omvandlare p ingngen. En DC/DC omvandlare tl olika spnning men inte snabba spnningsvariationer. Det r garanterat de snabba spnningsvariationerna som kncker 30A-laddarna nr man anvnder dem vid 20A eller mer. Fr att det ska fungera bra i en bil med hga strmmar MSTE man gltta spnningen innan DC/DC. det gr man t.ex. med ett filter a la mitt tidigare inlgg.
    fredrik

  19. #19
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 390
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag sger inte emot, men varifrn i en normal bil fr du dessa "snabba spnningsvariationer". Jag provade fr kul skull att att titta p spnningen i min bil (Audi A2) med ett Tektronix MDO4000 oscilloskop (1GS/s). Jag hittade inga signifikanta spnningstransienter oavsett hur jag hll p att sl om mellan hel och halvljus, vindrutetorkare, spolarpump och luftkonditionering. Vid dessa frsk gick motorn p tomgng, det automatiska halvljuset var p och min laddare tog 8 A frn 12V-uttaget i bagagerummet. Spnningen vid ingngen till laddaren varierade mellan som lgst 9,5 V upp till 13V men endast "lngsamt" och utan det som jag skulle kalla "spikar".

    Saker och ting frvrras kanske om man tar ut nnu mycket hgre strmmar till laddaren men fr mera normalt "sndagsflygarbruk" tycks tminstone min bil fungera utmrkt som energiklla till laddaren, ven med motorn igng.

  20. #20

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har mycket svrt att se att det skulle finnas skadligt rippel i en ny bil, det skulle ju sl ut allt vad elektronik heter
    i bilen , kan inte se ngra som helst risker i bilen.
    Ett gammalt system i en bt eller liknande skulle mjligtvis kunna vara smre d det kanske inte r s anpassat
    fr elektronik.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande mnen

  1. Laddar problem.
    Av IPJT i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-11-17, 19:18
  2. Hur laddar man?
    Av gretzky i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2007-01-19, 16:26
  3. en film frn HHMFK, lite frn i lrdags och sndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2006-10-15, 23:17
  4. Laddar Djungel
    Av Lwet i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2006-06-21, 00:05

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •