Reklam

 
Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

mne: Spnningspikar nr man laddar frn bil

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Min Volvo kan tappa 3,8V p 100ms nr motorn gr igng. Det r en Volvo drivE dr motorn stnger av sig om vxeln str i neutral och kopplingen inte r nertryckt. Efter ett tag brukar motorn starta. Olika snabbt vid olika last (AC, flkt, sterero, etc). Jag tappar frn 13,8V-10V just i startgonblicket. Jag har inget minnesocilloskop utan skulle bara kolla p mitt vanliga s tiden r cirkatid. Det r i alla fall ett frlopp som r fr snabbt fr en DC/DC omvandlare.
    fredrik

  2. #22
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

    Standard

    Nja Niklas du fr vl gra som oss andra, Ladda allt hemma och plocka fram dina metanolkrror igen.
    //Lasse

  3. #23

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

    Standard Re: Spnningspikar nr man laddar frn bil

    Starta inte bilen under laddning d?

    nu ska Betongen vara tyst. ntligen har han ju brjat slppa p sina metanolare

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #24

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Har man det start/stopp-system som Fredrik beskriver (har likadant p min VW) s gr det ju att koppla ur tillflligtvis via en knapp - t ex om man laddar ackar under frden till fltet. Om nu detta r ett faktiskt problem vilket det aldrig varit fr mig personligen.
    Hlsningar
    Roger

  5. #25
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Min Volvo kan tappa 3,8V p 100ms nr motorn gr igng. Det r en Volvo drivE dr motorn stnger av sig om vxeln str i neutral och kopplingen inte r nertryckt. Efter ett tag brukar motorn starta. Olika snabbt vid olika last (AC, flkt, sterero, etc). Jag tappar frn 13,8V-10V just i startgonblicket. Jag har inget minnesocilloskop utan skulle bara kolla p mitt vanliga s tiden r cirkatid. Det r i alla fall ett frlopp som r fr snabbt fr en DC/DC omvandlare.
    Sen r nste man nnu miljvnligare n dig och kr elbil, hur blir det d? 375volt in till laddaren. Funkar inte heller, men r nog inte heller det TS undrade.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  6. #26
    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    deshg MFK och numera ven Trans MFK

    Standard

    Hoppades det fanns nn smidig lsning men det verkar inte finnas nn unversalkur. Fr vl lna ett ocilloskop och provkra Opeln annars..
    Laddar frn ett strre mc-batteri p fltet annars och det funkar rtt bra. Men att ladda alla ackar drar ju s jkla mycket strm numera s ibland kunde det vara bra att kunna ladda frn bilen.
    Niklas/
    Absolut sndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  7. #27

    Standard

    Saken r ju den att laddare har ju brunnit pga av laddning i bilen.

    Att ladda med en effekt p 300w (med bilen avstngd) och sedan starta bilen, det skulle iaf jag aldrig ens tnka p.
    Om man inte behver ladda konstant p fltet kanske ett bra alternativ r att man startar bilen d och d och lter den st och ladda bilens batteri.
    Jag kr numera med ett 95Ah AGM batteri som huvudladdning fr de accar jag anvnder, kr jag slut p det s fortstter jag att ladda ett tag p bilens batteri.
    Jag har kopplat p externa voltmtare p de fasta laddkablar som jag dragit frn respektive batteri, d har jag koll p batteriets spnning hela tiden.
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...8-04&toc=19539

Liknande mnen

  1. Laddar problem.
    Av IPJT i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlgg: 2009-11-17, 19:18
  2. Hur laddar man?
    Av gretzky i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2007-01-19, 16:26
  3. en film frn HHMFK, lite frn i lrdags och sndags!
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2006-10-15, 23:17
  4. Laddar Djungel
    Av Lwet i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2006-06-21, 00:05

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •