Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 114

Ämne: Jeti DS-16

  1. #81
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag har kört mera med min sändare nu pekar på det bästa och det sämsta.

    Det fräckaste är fortfarande accelerometern för att trigga olika saker så som röstuppläsning eller bromsen på jetkärrorna. Alltid händerna på spakarna, HOTAS som stridsflygarna säger.

    Det sämsta är batteritiden, den är absolut inte jättedålig och man kör aldrig tomt, men det går inte att jämföra en 1cells 3X00mAh i en kraftfullare sändare mot en 2cells 4000mAh i en DX8. DX8 laddade jag "aldrig". Drifttiden påminner om en vanlig JR eller Futaba, helt okej men inte outstanding. Man laddar via USB så det finns ju alltid möjlighet att ladda också. Så det är inget problem utan en reflektion från verkligheten.

    Senast redigerat av henke2 den 2014-05-13 klockan 12:40.
    Superhero

  2. #82

    Standard

    Har använt min ganska länge nu och tycker batteritiden är grymt bra med tanke på hur kraftfull DS-16 är. Tycker att jag flyger ganska mycket och laddar kanske en gång varannan vecka. Har dock stängt av bakgrundsbelysningen då jag inte tycker att den behövs förutom när man sitter hemma i TV-soffan kanske en sen kväll.

    Skönt att man inte sitter med en MZ-14 som tydligen har enormt taskig batteritid. En i klubben måste ha med sig flera uppsättningar batterier om han skall flyga en längre dag.
    Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
    Källa

  3. #83
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    http://www.cb-elektronics.de/prodcut3_2.html

    Det börjar dyka upp inteface mellan Jeti och div jetmotortillverkare. Först ut till Jetcat med Jetsmunt och Gaspars FADEC hack i häl.

    Kul tillskott helt klart.
    Superhero

  4. #84

    Standard

    Ny firmware 2.20 finns ute nu till DS/DC-16.
    http://www.jetimodel.com/en/Download...-Version-2-20/
    Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
    Källa

  5. #85
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Såg att i version 3.00 är släppt för ett tag sedan.

    Nya funktioner som är tuffa är att mottagarna nu kan konfigureras med digitala in/utgångar. Man behöver inte längre en sequenser för landstället utan kan använda mekaniska brytare, tex att luckorna inte stängs förens hjulen är infällda. Eller att en bromsfallskärm inte går att släppa ut förens landstället är nedfjädrat etc. Du kan få kvitto på att ställen är nedfällda utan att flyga förbi för en visuell check etc.

    Man kan även styra funktioner mot alla sensorer. Tex kan klaffen automatiskt steglöst fällas ned styrd av flygplanets hastighet. Borde gå att göra en farthållare som arbetar med gas och luftbroms

    Jeti verkar mottagas väldigt bra runt om också, inte bara av oss som använder dem utan även av personer som kör andra märken. Var på en tysk träff här om veckan där många tittade på våra Jeti-sändare och sa att det är riktigt fina saker.
    Superhero

  6. #86

    Standard

    Får man jobb nu när man slutar gymnasiet så blir det en ds-16 carbon direkt. Trött på grejer som inte har allt man vill och man inte kan lita på.

  7. #87
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har flugit Futaba i 35 år! men man ser ju åt vilket håll det barkar när det blir dags att byta radio!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #88
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag sålde mina Futaba grejor förra året efter trogen tjänst i mer än 30 år, fick nog efter dålig service och vet vilket håll det lutar. Mer för pengarna helt enkelt och Bra Service med tillverkare i Europa.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #89

    Standard

    Henke, om jag får dra iväg ett långskott i den här tråden - kan du hjälpa mig med setupfråga? Jag bytte från JR till en Jeti DC-16 för ett par år sedan och är fantastiskt nöjd. Jag har en liten issue bara som jag inte lyckas komma runt, och det är servoutslagen.

    Jag märker när jag konverterar maskinerna att jag helt enkelt får lite mindre utslag på servona, alltså max throws. Det är tydligt att jag få lite mindre mekanisk rörelse med Jetin. Jag tog t ex över en F5J-maskin som var flygen med Futaba av den förra ägaren och det visade sig direkt att de servoarmar som satt på, på samma sätt som med min JR, hade rört roderytorna mer, jag behövde helt enkelt byta till längre armar för att få samma rörelse på rodret med Jetin.

    Det är som om att jag bara kan skjuta de 100% upp eller ned i rörelsen men inte förlänga max-throw bortom 100%, vilket jag upplever att jag kunde i JR'en. Jag kunde alltså få -125% till +125% total rörelse på servot. Nu är det som om att +125% gör att servot rör sig från -75% till +125%

    Det finns såklart mycket att förklara runt programmeringen jag gör. Men jag kan bara säga att jag är helt bekväm med programmeringen av limit och max. Oavsett om jag drar upp till 125% är det som att jag inte kommer åt samma rörelse som med min gamla utrustning, eller som i fallet med säljaren av F5J-maskinen - vad han kom åt med Futaban. Det är förmodligen en svår fråga att ge råd i utan att veta mer, så jag är väl mest nyfiken på om du känner igen något av det jag beskriver?

    Tack på förhand
    Thomas

  10. #90
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
    Henke, om jag får dra iväg ett långskott i den här tråden - kan du hjälpa mig med setupfråga? Jag bytte från JR till en Jeti DC-16 för ett par år sedan och är fantastiskt nöjd. Jag har en liten issue bara som jag inte lyckas komma runt, och det är servoutslagen.

    Låter lustigt. Jeti själva säger att 80% Jeti motsvarar 100% Futaba eller JR. Har du kvar din JR och kan prova ett servo på en lös kanal? Senan prova samma servo på en lös kanal på Jetin i ett nytt modellminne? På så vis går vi runt alla ev mixar och korskopplingar du har i modellen. Är det fortfarande mindre med Jeti så får vi klura vidare.
    Superhero

  11. #91

    Standard

    Tack Henke, jag ska testa. Jag har kvar JR-radion (en 9XII) men har satt en Jeti-modul i den... Jag ska testa med ett rent modellminne i båda, samma servo (på en gradskiva osv). Jag testar och återkommer! Återigen, tack för engagemanget!

  12. #92

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Varför får jag inte upp telemetri data i displayen. Jag har lagt till satcount och course i displayen på radion. Gps blinkar med ett antal snabba blink, om jag förstått detta rätt är det antal sateliter den hittat. Har kopplat den svarta kontakten till EXT och den röda till kanal 8. Vad är det jag inte förstår eller har missat.

  13. #93
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har du följt manualen? Kan vara värt att dubbelkolla och följa allt en gång till. Är inte riktigt hundra på exakt vad du vill få upp för värden och var. Visar sensorn ingenting alls?

    https://www.google.se/url?sa=t&rct=j...68911936,d.bGE
    Superhero

  14. #94

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Nepp jag får inte upp något i displayen. jag ha nu lagt till dessa i displayen alltitude och antal gps samt hastighet. men detta förstår jag inte.

    "3.1 Control Input If we want the sensor MGPS to record pulse lengths it is advisable to use one of the following
    methods.
    3.1.1 V-Cable
    Connect the V-cable to the receiver, one of the two ends for example to the regulator,
    servo etc. and the other end to the MGPS input marked as Control input.
    3.1.2 Duplication of a Duplex Receiver Channel
    The Duplex receiver shall be adjusted so that it generates a copy of the requested channel
    at a free exit. Connect one exit for example to the regulator or servo and the Control input
    of the MGPS sensor to the duplicated exit.
    Receiver set up for duplication of one channel to two exits. Let us asume that we want to
    duplicate the throttle channel (1st channel). The channel should be duplicated to exit # 5.
    "

  15. #95
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Do Visa inlägg
    Nepp jag får inte upp något i displayen. jag ha nu lagt till dessa i displayen alltitude och antal gps samt hastighet. men detta förstår jag inte.

    "3.1 Control Input If we want the sensor MGPS to record pulse lengths it is advisable to use one of the following
    methods.
    3.1.1 V-Cable
    Connect the V-cable to the receiver, one of the two ends for example to the regulator,
    servo etc. and the other end to the MGPS input marked as Control input.
    3.1.2 Duplication of a Duplex Receiver Channel
    The Duplex receiver shall be adjusted so that it generates a copy of the requested channel
    at a free exit. Connect one exit for example to the regulator or servo and the Control input
    of the MGPS sensor to the duplicated exit.
    Receiver set up for duplication of one channel to two exits. Let us asume that we want to
    duplicate the throttle channel (1st channel). The channel should be duplicated to exit # 5.
    "
    Vad har du för exakt setup då? och hur har du slagit på sakerna i displayen?
    Superhero

  16. #96

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalkHD1402777217.438554.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	46119

    Detta är vad jag får upp i displayen. Men inga värden.

    Vad menas med det som står i 3.1.2 i maualen. Det känns som man skall göra något mer med kanalen som jag kopplat Mgps till i mitt fall kanal nr 8 på mottagaren.

  17. #97
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Do Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalkHD1402777217.438554.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	46119

    Detta är vad jag får upp i displayen. Men inga värden.

    Vad menas med det som står i 3.1.2 i maualen. Det känns som man skall göra något mer med kanalen som jag kopplat Mgps till i mitt fall kanal nr 8 på mottagaren.

    Jag pluggar in min sensor och hämtar data från menyn tidtagare/sensorer till hemskärmen Dina säger Rec: det tror jag är fel. Du kan prova byta röd och svart kontakt med. Det står nämligen fel i manualen till variometern på färgerna.

    Superhero

  18. #98

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Vad menar du med "dina säger rec"

  19. #99

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    72
    Jobb
    Älskar min flickvän mest av allt på hela jorden
    Klubb
    Tullinge

    Standard

    Hur f.... Kan man missa att sätta på telemetri i option meny. Den på hemskärmen, men nu är det löst! Tror jag

  20. #100
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr Do Visa inlägg
    Hur f.... Kan man missa att sätta på telemetri i option meny. Den på hemskärmen, men nu är det löst! Tror jag
    Gött. Det är alltid klurigt att veta exakt var man ska plippa. Även om Jeti är ganska enkel i upplägget så måste allt vara rätt för det ska funka.
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Jeti DC-16 och UHF
    Av Sickan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-22, 19:09
  2. Mikrokopter och Jeti
    Av Sickan i forum Octo
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 20:52
  3. Jeti Sändare
    Av peiter i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 16:10
  4. Jeti spin box
    Av tex i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 20:40
  5. jeti spin 66.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 17:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •