Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Vibrationsdämpning

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Vibrationsdämpning

    Att bensinare vibrerar mer eller mindre är ju ett känt faktum. Detta kan vara förödande för bl.a. all elektronik.
    Kan man montera motorn i gummifästen typ dessa och komplettera med t.ex. stötdämpare till RC-bilar??
    Är det någon som har erfarenhet och kan visa hur det i så fall bör monteras??



    Jag har vissa tankar och ideer hur det ska göras, men det kostar ju inget att fråga...
    Retroholic!

  2. #2

    Standard

    De minskar vibrationsöverföringen till modellen men håller inte i längden, dvs vulkningen släpper. Man får ha 4st genomgående skruvar typ M4 med mutter eller islagsmutter på insidan och ha gummi bakom och framför motorfästen där man får ha en tjock bricka, och gummi runtom skruvarna. Hålen i fästen är oftast inte tillräckligt stora för att få plats med gummi"rör" runt skruvarna och då får man göra en adapterplatta av typ 4-5mm plywood.

    Edit: Tänkte också nämna att motorn får inte vara för rörlig mot kroppen för att annars får man problem med varierande trottell inställningar när motorn skakar.

  3. #3

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Thomas,
    Detta är enkelt i teorin men tar en hel del experimenterande i praktiken,
    Toni Clark i Tyskland har färdiga lösningar för hela Zenoah sortimentet, de kan adapteras till andra motorer med.
    Med experiment lusta och mycket tid kan du säkert komma fram till en lösning som funkar själv, men många har försökt och många har gett upp. Tonis hydro-mount funkar kalas!

    www.toni-clark.com

    Mvh,
    Niklas

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack, Nyroth! Precis så hade jag tänkt mig. http://www.toni-clark.com/ftp/cat_11..._1_2010_en.pdf sidan 72-78.

    Men läser man igenom texten så verkar det bli en hel del ´trial and error´ innan man får allt att spela ihop.
    Kan iaf vara värt ett försök!
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Jag sysslar en del med vibrationer på jobbet och gummi har den luriga effekten att den kan sänka egenfrekvensen och kräver en hel del jobb för att få det att funka. Man vill att egenfrekvensen skall vara så hög som möjligt för att inte få problem med utmattningar. Risken är annars att man får problem med att t.ex. ljudämpare etc. ramlar av. Det gummidämparna framför allt dämpar i t.ex. en motorinstallation i ett flygplan, är kraftimpulser som uppkommer p.g.a. snabba varvtalsförändringar.
    Gummidämparna måste också ofta placeras på strategiska platser och det är mig veterligen endast Toni Clark's Hyde Mount som gör precis så. På hans fäste sitter även en hydraulisk stötdämpare.

    Jag brukar använda en enkel regel och det är att göra det antingen överstumt eller övermjukt. Övermjukt fungerar inte så bra i "flygplansfallet" då motorn bara skulle vispa runt som en brunstig tjur .

    I en manual till en motor som jag hade så skrev tillverkaren i klartext att man inte skulle använda gummidämpare.

    Det finns förstås många fall där man skriver att det också har funkat hur bra som helst med gummidämpare och visst det kan det nog göra bara förhållandena är precis rätta. Likaså finns det många fall där folk skriver att de just fått stora problem efter att de monterade gummidämpare, problemen försvann när de tog bort dämparna.

    Har man problem med mycket vibrationer så kan det vara värt att kolla en extra gång att propellern och ev. spinner är balanserade.
    Senast redigerat av Parakos den 2012-10-05 klockan 13:51.

  6. #6

    Standard

    Om motorn sitter i en relativ tung skalamodell kan man med fördel montera den tvärstumt och låta kroppens vikt dämpa den.

  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Om motorn sitter i en relativ tung skalamodell kan man med fördel montera den tvärstumt och låta kroppens vikt dämpa den.
    Det är just DET som jag vill undvika.
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Problemet är att om du försöker isolera motorn från flygplanskroppen så flyttar du bara "problemet" till motorn istället som i sin tur kommer att vibrera ännu mer. Detta är förödande för saker som sitter fast på motorn t.ex. en ljuddämpare.

    Vill man använda dämpare så är det faktiskt just i de fall då det är ett stort viktförhållande mellan de två kroppar som man vill isolera. Våra flygplan har ofta tunga motorer i förhållande till flyplanskroppen plus att de sällan står på backen utan ofta befinner sig fritt i luften .

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Lightbulb

    Den platta varianten enligt din bild har fungerat bra för mig i många år i allt från 30 till 210ccm, tricket är att montera dem så långt ut från motorns centrum som möjligt, dvs en i varje ända på motorspantet.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hmm...
    Kan detta vara ett vettigt alternativ till gummikuddarnas placering för att ta upp "radiella" vibrationer??
    Eventuellt tillsammans med stötdämpare?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Motorfäste.jpg 
Visningar:	873 
Storlek:	11,7 KB 
Id:	32592
    Retroholic!

  11. #11

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    En idé som en del F3A flygare använde för ett antal år sen (rätt många kanske...) var att de gjorde ett slags "gummipuck" med ett hål i som stöttade motorn i framkant och nåt slags gummibussningar i bakkant. Då gick det att ha ganska mjuka bussningar utan att motorn dansade runt.
    Kan kanske vara lite trixigt att få till på en kärra som har en stor öppning där fram men ändå...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Någonstans har jag förlikat mig med att bensin har många fördelar men en stor nackdel, vibrationerna.

    Problemet är, som jag ser det, är att att om man gummiupphänger motorn måste allt annat kunna röra på sig, dvs kannor och headers.

    Jag vill inte verka negativ, men om det hade funnits en bra lösning hade den säkert funnits på marknaden nu. Zenoah har ju sin lösning som visat i Toni Clark katalogen, men zenoahmotorerna känns lite hedenhös idag...

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Med ovanstående vill jag mässa bensinflygarens eviga mantra: loctite äro din vän, loctite äro din vän.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Thomas! Hittade den hör länken, kanske lite matnyttigt!

    http://mini-iac.se/forum/topic.asp?T...rms=Hyde,mount

  16. #16

    Standard

    jag har en DLA 55 som sitter i en SBACH på 5 stycken gummibussningar 4 st är skruvar direkt mellan plan och motor den sista sitter 90 grader mot de andra
    Jag har nu flugit 2 säsonger och funkar fortfarande utmärkt.
    Jag kan göra en skiss om du är intresserad..
    ps köp de bästa bussningarna Swedols håller ej.
    Klubb: MFK-hudik

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fredrikb Visa inlägg
    jag har en DLA 55 som sitter i en SBACH på 5 stycken gummibussningar 4 st är skruvar direkt mellan plan och motor den sista sitter 90 grader mot de andra
    Jag har nu flugit 2 säsonger och funkar fortfarande utmärkt.
    Jag kan göra en skiss om du är intresserad..
    ps köp de bästa bussningarna Swedols håller ej.
    Ja! Gör gärna det!
    Retroholic!

  18. #18

    Standard

    Här kommer min snygga bild jag kan ta ett kort om jag plockar bort kåpan någon gång, hoppas du fatta principen i alla fall.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sbach motor.png 
Visningar:	301 
Storlek:	27,8 KB 
Id:	32960  
    Senast redigerat av fredrikb den 2012-10-20 klockan 21:01.
    Klubb: MFK-hudik

  19. #19

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tack för tipset.
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Vibrationsdämpning av bensinmotor
    Av Ekis i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •