Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: RCFF i SMFFklubb - någon som vet här?

  1. #1

    Question RCFF i SMFFklubb - någon som vet här?

    Jag är inte ute efter att starta nån vs. tråd och hoppas sådant uteblir. Men hade anledning fråga en klubb om det räcker med RCFFanslutningen utan att behöva gå med i SMFF. Svaret dröjer då de behövt bolla vidare så tänkte fråga om ni har synpunkter/erfarenheter/etc.?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    SMFF har en gammal förlegad paragraf som säger att alla medlemmarna i en klubb måste vara anslutna till SMFF.
    Eftersom valfrihet per definition aldrig är fel beslöt Malmö RadioFlygSällskap sig för att ändra klubbstadgarna till att låta den enskilde medlemmen att själv bestämma vilket förbund de ville tillhöra.
    Detta meddelades till SMFF för 4-5 år sen, ingen respons från SMFF än så länge.

    Så nu består MRFS av ca: 65% RCFF-medlemmar och 35% SMFF medlemmar (sist jag kollade).
    Eftersom ingen reaktion har märkts från SMFF's sida kan jag bara dra slutsatsen att de väljer att bortse från sina egna regler hellre än att slänga ut de återstående SMFF-medlemmarna.

    Under tiden flyger vi sida vid sida och har trevligt med vår valfrihet
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Jag tillhör en klubb som inte har några problem med detta,men jag vet att vissa klubbar har detta som krav ,fy skäms var rädd om varandra vi modellflyger och ser till att vara försäkrade,det borde även buskflygare vara. Sen är det roligt att vara tillsamans med likasinnade.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    SMFF har en gammal förlegad paragraf ---

    Så nu består MRFS av ca: 65% RCFF-medlemmar och 35% SMFF medlemmar (sist jag kollade).
    Eftersom ingen reaktion har märkts från SMFF's sida kan jag bara dra slutsatsen att de väljer att bortse från sina egna regler hellre än att slänga ut de återstående SMFF-medlemmarna.

    Under tiden flyger vi sida vid sida och har trevligt med vår valfrihet
    Blev det inget problem för SMFF-medlemmarna, det där om SMMFgodkänd klubb för att deras förs. ska gälla eller har klubben bibehållen status som "godkänd"?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag satt som kassör i en SMFF-klubb förut och jag gav helt enkelt blanka f-n i att kolla upp om medlemmarna var SMFF-anslutna via någon annan klubb. Kan inte begripa hur ett förbund kan kräva att alla ska vara ansluta till dem. Men det är väl SMFF i ett nötskal?

    // Fredrik Wergeland

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Helsingborg KRÄVER att alla medlemmar även ska vara medlem i SMFF. Verkar alltså vara upp till klubben själv att bestämma detta.
    Det var detta som gjorde att jag INTE FICK vara medlem där, trots ihärdiga försök att anmäla mig där. Jag är endast (av ideella skäl) medlem i RCFF.
    Och, jag bor i Helsingborg numera men väljer att vara medlem i min gamla hemmaklubb Malmö där friheten är total!
    Så försäkrad är jag via RCFF.
    Retroholic!

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Blev det inget problem för SMFF-medlemmarna, det där om SMMFgodkänd klubb för att deras förs. ska gälla eller har klubben bibehållen status som "godkänd"?
    Inga problem som jag känner till, nu har vi inte haft några försökringsärende, men om nu SMFF tar emot pengar för dessa medlemmar måste dessa vara försäkrade via SMFF annars vore det ju bedrägeri.

    Om klubben inte har statusen "godkänd" hos SMFF så borde ju klubben uteslutas ur förbundet, så har inte skett trots att klubbens ändrade stadgar inte längre följer SMFF's stadgar.

    Jag är även med i RFK Kometen i Lomma, där har vi medlemmar som måste vara med i SMFF för att de tävlar på hög nivå.
    Inte heller här har det varit några problem trots att klubbmedlemmarna tillhör olika förbund.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Vår klubb har gjort på samma vis som MRFS de har dock slutat med att vi inte har några SMFF medlemmar kvar alls idag. Men det är ju upp till varje klubb att sätta sin egna stadgar och göra som man själv tycker passar den egna klubben.

    /Martin

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
    Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

    /Bo

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
    Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

    /Bo
    Så funkar det i Malmö, utan problem!!
    Retroholic!

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ser man på! Det var bra att det fanns nån som våga sig på det.

    /Bo

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vi har också frivilligt medlemskap i SMFF men vi har också kompletterat med en ansvarsförsäkring för de medlemmar som står utanför SMFF.
    //Roger

  13. #13
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
    Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

    /Bo
    Vi har det med precis så. en avgift till klubben därefter väljer man själv RCFF eller SMFF som försäkring.
    /Martin

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
    Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

    /Bo
    Om du läser tråden lite noggrannare så ser du att det finns en del exempel på att det funkar just så
    Egentligen är det självklarhet att en klubb ska ha möjlighet att välja, inte att ett riksförbund ska styra och ställa på klubbnivå.
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vi har också frivilligt medlemskap i SMFF men vi har också kompletterat med en ansvarsförsäkring för de medlemmar som står utanför SMFF.
    //Roger
    Om en medlem är medlem i RCFF så är det ju onödigt...
    Men ni har kanske medlemmar som varken vill vara med i SMFF eller RCFF?
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Om en medlem är medlem i RCFF så är det ju onödigt...
    Men ni har kanske medlemmar som varken vill vara med i SMFF eller RCFF?
    Tror tyvärr inte att det är många "icke SMFF-medlemmar" i vår klubb som är med i RCFF så vi valde vår lösning när vi tillät att våra medlemmar inte behövde vara med i en riksorganisation.
    Roger

  17. #17

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Förändingens vindar blåser.

    När jag läser inslagen härovan, och vad man hör i leden, så kan man tydligt se/höra att det är många klubbar som struntar i var medlemmarna är försäkrade, SMFF eller RCFF, huvudsaken är att man är försäkrad.
    Det är ett tydligt svar på att klubbarna också annamat att det är bättre att medlemmarna själva får bestämma var man vill vara försäkrad och få en harmoni i klubben och framförallt flera medlemmar. Huvudsaken måste väl vara att vi har en trevlig gemenskap över gränserna än att det är en viss färg på kepsen.

    Vår klubb, Södertälje Modellflygklubb införde den här ordningen för väldigt många år sedan och det har fungerat utan några pekpinnar. Vi har dessutom en alldeles egen försäkring för våra medlemmar som ingår i den övriga ansvarsförsäkringen, så vi är egentligen helt oberoende av andra försäkringar.
    Nu finns det klubbar som kräver att vi ska vara försäkrade antingen hos RCFF eller SMFF för att få gästflyga på deras fält så därför är många hos oss som är försäkrade i det ena eller andra förbundet.
    Men, när jag gästflyger på andras fält tror jag att det ytterst sällsynt att någon frågar om jag har någon försäkring, och vi är nog inte mycket bättre själva i vår klubb. Däremot så får varje gästflygare hos oss alltid fylla i försäkringstillhörighet inför modellflygets dag, då vi har stor publik, men det är väl i ärlighetens namn egentligen enda gången som vi frågar.
    /Lelle

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Riksidrottsförbundet har ju också fått rejält på tafsen av Konkurrensverket då det fastslogs att kartellsamarbete, exempelvis kravet på att alla medlemmar ska vara anslutna till ett förbund strider mot konkurrenslagen.
    Debattartikel av Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket, publicerad i Expressen den 28 september 2012.

    I dagarna möts Svenska Bilsportförbundet och konkurrensverket i marknadsdomstolen. Frågan gäller om de som har tävlings- eller funktionärslicens hos Bilsportförbundet ska få delta i arrangemang som inte sanktionerats av förbundet. Bilsportförbundet säger nej. Konkurrensverket kräver att Bilsportförbundets regler ska ändras. Nu är det domstolen som får besluta.

    Idrotten utgör ingen frizon från samhället och dess regler. Det gäller även konkurrensreglerna. Många idrottsklubbar – oavsett om de drivs som ideella föreningar eller som aktiebolag – omsätter stora belopp och agerar som företag.
    I förra veckan beslöt vi att Svenska Hockeyligans beslut om bojkott av korttidskontrakt med lockoutade NHL-spelare upphävs omedelbart. Att gemensamt komma överens om en sådan spelarbojkott är ett otillåtet samarbete enligt lagen. Sådana kartellöverenskommelser är inte tillåtna, varken i idrottens värld eller i näringslivet.

    För två år sedan kom ett antal golfklubbar överens om att ta ut högre greenfeeavgifter för spelare från så kallade brevlådeklubbar med låg medlemsavgift, och samtidigt ha en lägre greenfee för spelare från andra klubbar. Efter att vi mött företrädare för klubbarna stoppades samordningen.

    Exemplen visar på stor okunskap om konkurrensreglerna hos många inom idrotten. Jag vill uppmana idrottsklubbar och -förbund att bättre sätta sig in i vilka krav konkurrenslagen ställer. Alla är välkomna att rådfråga oss.
    Dan Sjöblom
    generaldirektör Konkurrensverket


    Som vi påpekat sedan starten av RCFF 2006 är det inte tillåtet med tvingande stadgar som SMFF's paragraf 37, (att alla medlemmar i en ideell förening måste vara medlemmar i SMFF). Det har alltid varit - och kommer alltid vara den egna klubben/föreningen som skriver sina EGNA stadgar. Att SMFF påtvingar klubbarna sina stadgar och stipulerar kriterier för hur klubben ska fungera är alltså ett klockrent lagbrott.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  19. #19

    Standard

    Tack för alla svar såhär långt, det verkar ju fungera bra på flera ställen. Kan ju lägga till att jag är med i en klubb (mölndal) som också tillämpar både och; och har inte tänkt byta klubb men det ska ju ställas ut grindpojkar runt Göteborg nästa år som ger mej lite transportproblem.
    I stället för att öka buskflygandet så tänkte jag och kompisen att det kunde vara trevligare gå med i en klubb till
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
    Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

    /Bo

    Vi har likadant i III Aviatörer, en klubbavgift samt separata avgifter för dom båda förbunden. Funkar skitbra

Liknande ämnen

  1. Någon som hört om någon som åkt dit? :)
    Av magnusvr i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:28
  2. Någon som vet ???
    Av chrille g i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 16:48
  3. någon som vet?
    Av Joha i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 05:27
  4. Är det någon som vet?
    Av Pete i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 22:13
  5. J20 kit någon?
    Av Admiral Piett14 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •