Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Pink Bigmama maiden!

  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard Pink Bigmama maiden!

    Nu i morse blev det en halvblåsig maiden av min senaste skapelse.
    En stor foamie som är tänkt att användas för FPV/videoinspelning. Byggde den stor så den skulle vara mindre vindkänslig.

    Maiden gick bra, stack upp i luften direkt utan trubbel.
    Drivlinan känns kanske lite klen på den, 30A plush på en turnigy park 450 890kv med 10x4.5 GF propp.
    Servon är HXT900. Inget roder, bara skev. Får nog bygga på roder kändes det som.

    Den gick väldigt lugnt och fint utan input, men så fort jag svänger så vill stjärten ramla ner för mig.
    Beror det på att rumpan är för tung, stabbarna är för små, för mycket drag i luften, för lång stjärt eller vad kan det vara?
    Alla tips välkomnas.

    Grundidén är Mikeys FPV pusher, byggde en sådan enligt ritning tidigare men snålade på material (små grillpinnar ) i vingen så den ena knäcktes i luften efter några tighta loopar. Flög riktigt mysigt innan dess.
    Denna pink bigmama är byggd på liknande sätt men uppskalad, dock inte proportionellt uppskalad på alla ställen. Stjärten bl.a sitter procentuellt lite längre bak än på originalet.
    Lådan i nosen finns ej heller på originalet.

    Flygvikten inkl ett 3S 5000mah är ca 870 + 414g = 1284g

    CG är ca 25-30% in på vingen från framkant.
    120cm mellan vingspetsarna
    130cm totallängd
    45cm nos till vingens framkant
    30cm djup vinge
    50cm stjärt från vingens bakkant
    32cm mellan stjärtens stabbar

    Sög ur 1700mAh på ca 10min flygning nyss.
    Hon dyker blixtsnabbt på begäran men stiger inte lika fort, om det är någon bra ledtråd till beteendet. Fick trimma upp för att få den flygbar.


  2. #2
    markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Flyttade fram acken ca 5cm och testade igen.


  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tycker det ser ut som att du har stort inducerat motstånd och vingformen talar för detta också.
    Det kan orsakas av dels oskränkt vinge och att du har stort skevroderutslag neråt.
    Båda delarna gör att du får ett stort motstånd på yttre vingen i en sväng.

    Själv brukar jag alltid se till att ha vingspetsen lika många grader skränkt som anfallsvinkeln invid vingroten.

    Det vill säga om anfallsvinkeln är 2 grader i vingroten så är den 0 grader i vingspetsen.

    Brukar också se till så att nedåtgående skevroder har så litet utslag som möjligt, speciellt om det är en typ ClarkY-profil.

    Nedåtgående roder bromsar mer än uppåtgående.

    Vad menas med inducerat motstånd? Det inducerade motståndet bildas vid vingspetsen, ju bredare vingspets = större motstånd. Det är när övertrycket på undersidan vingen rusar runt vingspetsen till undertrycket på översidan vingen.

    Man måste också tänka på att yttervingen i en sväng har högre fart än innervingen vilket också orsakar större motstånd på yttervingen och tenderar att ligga efter i sväng.

    För att "fuska" sig förbi problemen kan man i första hand se till få så litet nedåtgående utslag på skevrodret som möjligt.

    Går också att ställa skevrodren några grader uppåt för "fuska sig till skränkning på vingen.

    Det inducerade motståndet kan man minska med mindre korda i vingspetsen eller att limma en plyvoodskiva eller annat material som sticker antingen ovanför eller under vingspetsen, så kallad vinglets, som hindrar att övertrycket från undersidan rusar över till översidan vingen
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tack LIP!
    Många bra tips, även om jag inte är 100 på alla termer. Google får hjälpa mig reda ut det.
    Mitt första experiment blir winglets då. Enkelt att skära ut och limma på plats.

    Ska även försöka mixa ihop något i radion så skeven inte går ner så långt i svängarna.

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    I radion kan jag ställa så att om jag skevar åt ena hållet så går ena skevet fullt upp och det andra står kvar i neutralläge, samma sak åt andra hållet. Ställer ändlägena till 0 respektive +100 på motsvarande kanaler alltså, istället för -100 till +100 som gör att båda skeven har lika mycket rörelse åt båda håll.

    Skevservona har varsin kanal som jag mixar ihop i radion (turnigy 9X med er9x mjukvara)

    Är det en bra utgångspunkt för ditt resonemang tror du?

  6. #6
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det tycker jag att du skall testa. På de seglare som jag har ser jag till att skeven står still nedåt men stort utslag uppåt.

    Tycker att det är viktigt då skevroderbromsen betyder så mycket med tanke på att det blir en stor momentarm med långa vingar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  7. #7
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ohh!! den är rosa

    Get high with hovering
    not drugs

  8. #8
    markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Mer film. Denna gången får ni åka med på knubbisen.


Liknande ämnen

  1. Pink Disco cc3d
    Av HangerS i forum Quad
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 22:23
  2. Maiden krashlandning!
    Av slaffe i forum Quad
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-04, 16:23
  3. Maiden gone wrong.
    Av Danka i forum Allmänt och Tips
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 21:32
  4. PA AddictionX maiden
    Av affas i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 20:16
  5. 3C maiden
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •