Nu i morse blev det en halvblåsig maiden av min senaste skapelse.
En stor foamie som är tänkt att användas för FPV/videoinspelning. Byggde den stor så den skulle vara mindre vindkänslig.

Maiden gick bra, stack upp i luften direkt utan trubbel.
Drivlinan känns kanske lite klen på den, 30A plush på en turnigy park 450 890kv med 10x4.5 GF propp.
Servon är HXT900. Inget roder, bara skev. Får nog bygga på roder kändes det som.

Den gick väldigt lugnt och fint utan input, men så fort jag svänger så vill stjärten ramla ner för mig.
Beror det på att rumpan är för tung, stabbarna är för små, för mycket drag i luften, för lång stjärt eller vad kan det vara?
Alla tips välkomnas.

Grundidén är Mikeys FPV pusher, byggde en sådan enligt ritning tidigare men snålade på material (små grillpinnar ) i vingen så den ena knäcktes i luften efter några tighta loopar. Flög riktigt mysigt innan dess.
Denna pink bigmama är byggd på liknande sätt men uppskalad, dock inte proportionellt uppskalad på alla ställen. Stjärten bl.a sitter procentuellt lite längre bak än på originalet.
Lådan i nosen finns ej heller på originalet.

Flygvikten inkl ett 3S 5000mah är ca 870 + 414g = 1284g

CG är ca 25-30% in på vingen från framkant.
120cm mellan vingspetsarna
130cm totallängd
45cm nos till vingens framkant
30cm djup vinge
50cm stjärt från vingens bakkant
32cm mellan stjärtens stabbar

Sög ur 1700mAh på ca 10min flygning nyss.
Hon dyker blixtsnabbt på begäran men stiger inte lika fort, om det är någon bra ledtråd till beteendet. Fick trimma upp för att få den flygbar.