Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Vulcan multiframe Hexa bygge

  1. #1

    Standard Vulcan multiframe Hexa bygge

    Kunde bara inte låta bli att skriva om denna fantastiska frame..
    Jag satt i några veckor och funderade på vilken frame jag skulle välja då jag tänkte införskaffa en ordentlig gimbal till en Nex-5:a och köra en del foto/filmflyg framöver.
    Kravet var att den skulle fungera med Naza och kunna bära en del vikt.
    Har vare sig råd eller lust att lägga 9 lax på ett Wookong då waypoints inte är ngt. jag behöver för fotoflyg.
    Man har ju läst så j-a mycket på olika forum hur dåligt Naza fungerar med frames över ca. 700mm och tyvärr gick jag på den myten, för det är precis vad det är...
    Ramlade för ngn. vecka sedan in på uavshop.co.uk och kikade på deras Vulcan multiframes och såg att de har videos där de kör en 1200mm hexa med Naza.
    Fasiken inte möjligt tänkte jag men så var det...
    Slog i alla fall till på en Vulcan hexa 900mm med höga landningsben och fick hem den i veckan med posten, satt bara och gapade när jag packade upp delarna, finishen är tipptopp på alla delar, mittplattorna är i 2mm blank kolfiber, känns brutalt robusta och är förborrade för alla tänkbara armkonfigurationer, octo, hexa,quad, Y6, X4, det finns t.o.m hål för fästen till photohighers gimbals om man vill köpa till det..
    armarna är rektangulära i sin profil och inte fyrkantiga standard 10x10mm som t ex. Multikopter..
    Snyggt coatade i svart med Vulcans logga på, motorfästen i 3mm! kolfiber.. sen är det två standoff plates i kolfiber, en som man sätter under nedre mittplattan som är till för att hålla batterier och sitter separerad med nylondistanser under nedre mittplattan och så kommer det med en övre standoff platta som sitter med 30mm aluminiumrördistanser ovanför övre mittplattan. På den kan man ställa sin GPS-antenn eller helt enkelt låta den sitta som tak ovanför FC:n.
    Landningsbenens konstruktion är helt jävla genial, de är 3 st och kan skruvas fast var som helst på vilka armar som helst då alla armarna har hål hela vägen med jämna mellanrum, det är 3 stycken landningsben och när man har placerat ut dem på varannan arm så har man ett enormt gap mellan varje ben om man vill köra kameragimbal och slippa få landningsben på bild..
    Det finns väldigt mycket plats för elektronik mm. på bägge centrumplattorna, nästan löjligt mycket faktiskt..
    När det gäller lastförmåga så är den här ramen helt otrolig, den känns så jäkla stark att det enda som begränsar takeoff-vikt är motorernas storlek och proppar, på uavshops hemsida har de lagt en hög tegelstenar på en frame utan minsta flex.. känns som lite fånigt säljartrams men när man känner på ramen så förstår man va de menar..den är sjukt stark ihopmonterad, går f-n i mig inte att flexa armarna det minsta..

    Så till er som funderar på att gå upp i framestorlek och inte vill betala 10k för en premium-frame och vill lasta tungt så vill jag bara varmt rekommendera en Vulcan, ta mig fasiken den starkaste och mest flexibla framen jag har sett...
    Reservdelarna kostar inte heller många kronor om man skulle sabba ngt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121004_203918.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	99,6 KB 
Id:	32637Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121005_233650.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	75,4 KB 
Id:	32638

  2. #2
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ser ju rejäl och stabil ut , kan vara ett alteranativ framöver , vad kommer du att använda för motorer mm. ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  3. #3

    Standard

    mycke text - ingen länk...pris? vikt?

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    I texten fanns länken

    www.uavshop.co.uk

    //Matte

  5. #5

    Standard

    Just min frame gick på 270 pund men priset varierar beroende på framestorlek och konfiguration, höga ben, låga ben osv.. Vikten på min är strax över900 gram..

  6. #6

    Standard

    Just nu kör jag tm 2814-10 men ska langa på en av200 med 360 kit snart och funderar på att gå upp till 2826 storlek då och större proppar..

  7. #7

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121007_151543.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	262,9 KB 
Id:	32645Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121007_151624.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	206,9 KB 
Id:	32646Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20121007_151602.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	265,2 KB 
Id:	32647

    Provflugen idag..stabil som sjutton trots vindbyarna.. hann filma en kort video innan jag vart tvungen att landa pga. väldigt kraftiga vindbyar.. Funkar som en dröm med Naza:t.. Ska försöka lägga upp liten filmsnutt snart..

  8. #8

    Standard

    Inte mycket till klipp, men i alla fall något.

    Senast redigerat av administrator den 2012-10-08 klockan 14:00.

  9. #9

    Standard

    hahah.....verkar som mycket text avskräcker vissa att läsa texten

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    I texten fanns länken

    www.uavshop.co.uk

    //Matte

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Vulcan multiframe Hexa bygge

    Känns lite stor? Hur får du med dig den där? Vad är fördelen med att den är så stor?

    Själv vill jag ha en så lätt ram som möjligt med en enkel gimbal passandes en nex5 med pan/tilt. 600mm cc skulle vara lagom. Funderar nästan på en mk-ram, men tycker att de är lite dyra.

  11. #11
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Känns lite stor? Hur får du med dig den där? Vad är fördelen med att den är så stor?

    Själv vill jag ha en så lätt ram som möjligt med en enkel gimbal passandes en nex5 med pan/tilt. 600mm cc skulle vara lagom. Funderar nästan på en mk-ram, men tycker att de är lite dyra.
    Håller med att den känns lite stor för min del också runt 650 -700 är lagom transportmått , kör en MK kopia idag från www.quadframe.com som kostade runt en tusenlapp med högt landningställ
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  12. #12

    Standard

    klar fördel med vulkan är att man kan kapa ner armarna, dom är gjorda så, jag kommer kapa ner mina till ca 65cc spara lite vikt och storlek, sjukt nice frame B!!

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Vulcan multiframe Hexa bygge

    Ja, den ser onekligen stabil ut!

    Mailat lite fram och tillbaks med en på forumet som kör mk hexa xl. Han har flygtider på ~20 minuter med en nex kamera monterad. Blev helt knäckt av att få reda på det, haha! Nu vill jag bygga lätt och med rätt motorer/proppar!

    Jag tror att en väldigt styv ram påverkar positivt när man vill filma, jag vill bara ta kort så då känner jag att vikten är viktigast för mig!

  14. #14

    Standard

    Ska du bara ta kort kan du ju välja en riktigt lätt gimbal för en kamera. Jag skall filma själv och behöver en tyngre gimbal. Vulcans 900mm hexa väger 958 gram med ben. Varje högt ben till en Vulcan ram väger 66 gram, dessa kommer jag att ta bort då gimbal:en har landningsben, då spar jag 198 gram i vikt. Då är ramvikten nere på 760 gram. Motorer TM 2814-10 ligger på 120 gram styck med kablar, alltså totalt 720 gram, Av200 väger 590 gram med servon, 360 pan kit som väger 320gram, 2x5000mAh 4s NanoTech LiPos á 536 gram styck = ca. 1100gram, Kamera nex-5n + objektiv = 400gram. Batteri att driva gimbal:en med 2200mAh 2S= 140 gram, sen lägger jag på vikt för proppar, elektronik + kablage= ca. 150 gram. Totalt blir det ca. 4,2 kg. Enligt ecalc borde hovringstiden landa på ungefär 10 minuter...

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Vulcan multiframe Hexa bygge

    Har du sett nån lätt gimbal för en vettig peng?

    Min y6 väger 3,9kg med 4s5000mah och nex 5. Det är för mycket!

  16. #16

    Standard

    vad har du för anslagsenergi på den?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Vulcan multiframe Hexa bygge

    Vad menar du? Till transportstyrelsen?

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Vulcan multiframe Hexa bygge

    Med för mycket i fråga om vikten på min y6:a menar jag att det är för mycket vikt för en maskin som endast ska användas till fotografering. Kör förresten 2x5000mah, felskrivning.

  19. #19

    Standard

    ah ok - då förstår jag vad du menar. att bara få ut 10 minuter är inte så roligt.

    Jag flyger ~15 minuter med min 450 Quad med FPV riggen på och ca 20 utan.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Vulcan multiframe Hexa bygge

    Jo, det är kvarten jag vill upp i. Misstänker att mina batterier börjar ta slut. Finns det nått sätt att kolla det ? Har en icharger 208b om det kan vara till hjälp.

    Nån som har koll på en prisvärd gimbal som tar en nex 5? Har bara en axel på gimbalen nu vilket resulterar i att jag måste knuffa till y6:an för att få raka kort när det blåser. Gimbalen behöver inte ha utväxling, men finns det nån prisvärd som har det är det ju inte fel!

Liknande ämnen

  1. Arducopter HEXA
    Av Vision i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 13:59
  2. En liten provflygning av Vulcan 900mm hexa
    Av Defuncta i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-04-05, 20:20
  3. Bryggarns Hexa-bygge
    Av Bryggarn i forum Hexa
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 19:27
  4. Hexa fummlande.
    Av TommyzT i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 08:36
  5. Vulcan i luften igen efter 14 år
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 06:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •