Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: ladda 2 accar samtidigt?

  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard ladda 2 accar samtidigt?

    Hejsan!
    Jag tänkte höra, Jag har en http://www.autopartner.se/gt-power-a...401-c-113.aspx
    som man bara kan ladda 1 Acce åt gången, vad jag undrar är, går det att löda ihop 2 laddkontakter att jag kan ladda 2st Innomhus accar samtidigt? (2s 500mah)

    /Nicke

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ja - om du balanserar också
    Jag har http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._6S_XT60_.html till utomhusflyget och
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...onnector_.html
    för inhomhus, på den för inomhus har jag lött 6 adaptrar mellan deans och micro deans som jag har in inomhusflyg.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hur menar du?
    båda accarna måste balanseras?
    har ju bara ett balanserings uttag i laddaren för 2s

    /Nicke

  4. #4

    Standard

    Du får komplettera med ett sådant kretskort som freddan_6 länkade till som du sedan kopplar in till balanseringsuttaget på laddaren

    http://www.youtube.com/watch?v=mwoEE...eature=related

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Men plugga i batterikablarna först och balanseringen efter, annars finns en viss risk att man bränner
    balanseringsbordet om accarna skulle ha för stor skillnad, har hört en del som fått strömrusning där.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: ladda 2 accar samtidigt?

    Bra tips där Simon!! Det där har jag inte tänkt på, kör iofs ur ackarna ungefär lika mycket. Ett misstag kan dock hända även där!

  7. #7

    Standard

    Hur fungerar det med balanseringen på en såndär bräda? tänkte eftersom laddaren inte vet hur många celler som är inkopplade.

    Jag har en Hyperionladdare för 6s och det står klart och tydligt i instruktionerna att man inte får ladda två accar samtidigt men går det att bygga en kabel för att ladda och balansera 2st 2s eller 3s accar samtidigt? Eftersom man har 6 kablar på balanseringskontakten plus jorden borde ju jorden gå att dela upp på två kontakter och låta laddaren tro att man har ett 6s istället med strömkablarna seriekopplade till två likadana accar eller är jag ute och cyklar nu?

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du är helt ute och cyklar. Det heter "Parallell Charging Board" och det laddar parallellt.
    Dvs Laddaren vet hur många celler du laddar.
    Observera att du bara får ladda lika många celler i varje batteri parallellt. Dvs som exempel 2-6 stycken 3S samtidigt eller 2-6 st 4S samtidigt.
    Laddar du 2 st 1000mAh med 1C ska strömmen vara 2A.
    fredrik

  9. #9
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Sv: ladda 2 accar samtidigt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Hur fungerar det med balanseringen på en såndär bräda? tänkte eftersom laddaren inte vet hur många celler som är inkopplade.

    Jag har en Hyperionladdare för 6s och det står klart och tydligt i instruktionerna att man inte får ladda två accar samtidigt men går det att bygga en kabel för att ladda och balansera 2st 2s eller 3s accar samtidigt? Eftersom man har 6 kablar på balanseringskontakten plus jorden borde ju jorden gå att dela upp på två kontakter och låta laddaren tro att man har ett 6s istället med strömkablarna seriekopplade till två likadana accar eller är jag ute och cyklar nu?
    Det du tänker på är serieladdning. Populärt då Lipo kommer men är idag ett sämre alternativ än parallell-laddning.
    Mvh Marcus

    Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  10. #10

    Standard

    varför är parallell-laddning bättre än serie?

    Med 3st 2s inkopplad så tror ju fortfarande laddaren att den bara har 2s inkopplat och varje enskilld cell borde alltså inte bli ordentligt balanserad, eller fungerar det ändå?

  11. #11

    Standard

    Du kan inte parallell ladda paket med olika antal celler i.
    Inte heller av olika kapacitet och fabrikat är att rekommendera.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: ladda 2 accar samtidigt?

    Pumpe: När man parallellkopplar batterier jämnar spänningen ut sig mellan dem, även genom balanskontakten. När du däremot seriekopplar batterier (laddar utan balansering) kan ju en cell bli låg och en annan för hög.

    Köpte en icharger häromdan. Väldig skillnad mot min HK laddare. Ichargern kan ladda med ~15A ifrån vanligt datornätagg när HK laddaren bara pallar med ~3A. Balanseringen är också supersnabb på ichargern när HK laddaren ibland gick ur "time". Kör 4st 4s5000mah ackar samtidigt på ichargern. Funkar jättebra!

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    varför är parallell-laddning bättre än serie?

    Med 3st 2s inkopplad så tror ju fortfarande laddaren att den bara har 2s inkopplat och varje enskilld cell borde alltså inte bli ordentligt balanserad, eller fungerar det ändå?
    På vilket sätt skulle det inte balansera?
    Titta på mina bilder, det blir exakt lika balanserat om man parallellladdar en eller två eller flera batterier.
    Det enda du ska se upp med är strömrusning vid anslutningen.
    Om du ansluter ett urladdat batteri och ett halvladdat batteri kommer batterierna att utjämna laddningen.
    Då kanske du laddar det urladdade batteriet mer än det tål
    Exempel 3,1V + 3,8V med ri=9mOhm ger ström på U/R=(3,8-3,1)/(0,009+0,009)=38A.

    mvh //Fredrik


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	batteriladdning.gif 
Visningar:	165 
Storlek:	3,4 KB 
Id:	32826
    fredrik

  14. #14

    Standard

    Eftersom olika celler kan ha olika resistans (därav balanseringen) så fick jag känslan av att cellerna inte blir ordentligt balanserade vid paralell-laddning, men det kanske bara är att vänta en stund så jämnar de ut sig själva.
    Min tanke var att det är bättre att laddaren sköter om eventuella spänningsskillnader istället för att accarna ska sköta det själva helt okontrollerat.
    Och eftersom serieladdning är det vi ägnar oss åt hela dagarna så ser jag inte heller nån anledning till att det inte skulle fungera bra med 2st 3s eller 3st 2s när 1st 6s fungerar alldeles utmärkt.

  15. #15

  16. #16
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Sv: ladda 2 accar samtidigt?

    Jag började en gång i tiden att serieladda men slutade då det oftast tog längre tid än att ladda accarna separat. Detta då laddaren skall balansera ut alla celler om dem inte är 100% från start. Nu för tiden parallell-laddar jag allt. Inga svullna celler eller pack som pajat. Köpte en ladd-platta på hobbyking!

    Hej finns mer info



    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=932319
    About parallel charging of Lixx / PB packs.

    Skickatfrån min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #17

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Hej Vänner!
    Vänner !
    När vi nu är inne på två accar osv så har jag en fråga. Om min motor behöver 4celler och 4000 mAh, kan jag utan problem parallellkoppla t ex två 4-cells accar på 3000 mAh utan att skada accar och annat fa..tyg. Jag har några 3000 accar i lager och vill gärna använda dem. Jag tänkte ladda dem var för sig. Några tips kanske?

    Kay krut Nu också båtåkare.

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Det beror på. Om de har ungefär lika laddning går det utmärkt.
    Exempel mina Nanotech 3000mAh 4S Ri=3mOhm/Cell=12mOhm discharge=45C max charge=8C.

    Max Charge Rating C * Capacity * (Ri1+Ri2) är max spänningsskillnad du får ha mellan ackarna. I detta fall 8*3*(0,012+0,012)=0,57V.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #19

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Tack för ditt svar Freddan.
    Då borde jag kunna använda mina alldeles nya och oanvända Turnigy 3300 4s 30c. Jag har kollat runt lite på olika webbsidor och det lär ju gå att parallelladda accarna. Och då borde det ju också gå att "parallellurladda" och på så sätt höja strömreserven men med bibehållen spänningen. Båtmotorn ska ha 4 celler på ca 4-5 A och drar runt 50 A. Accarna kommer jag bara att använda tillsammans så dom lär ju bli ungefär på samma nivå.

    Kay krut

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jajamensan det går bra att flyga eller båta med två parallella batterier. Jag har ett plan jag flyger med 2P 3S2200mAh 45C 220 grams batterier eller 1 3S3300mAh 310 gram + omboardkamera 120 gram. Att jag väljer 2 batterier eller 1 batteri + kamera är då för att undvika bakvikt.
    Du får dubbla motortiden med dubbla batterier, jag får dubbla motortiden och nästan dubbla flygtiden.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Hur ska jag ladda mina Nihm accar?
    Av Magoozi i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 21:54
  2. 73st T-28or i luften samtidigt
    Av gimbo i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 13:05
  3. Flera batterier ladda samtidigt
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 13:59
  4. 4 Raptorer flyger samtidigt på 2,4 Ghz
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 23:46
  5. Ladda och ladda ur NiMH med Hyperion?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 18:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •