Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

mne: Dimensionering av servo/mottagarstrmfrsrjning

  1. #1
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Dimensionering av servo/mottagarstrmfrsrjning

    Har en setup med fljande komponenter i en 3 kg elkrra, Cub-typ, hjd/sida med skev och klaffar. "Snllflygning"

    En HK ESC, SuperBrain 60A med 5V/4A switchad bec
    Servon
    hjd och sida: 2 x HITec 485HB, 45 gram/4,8 kg
    skev och klaffar: 4 x Turnigy S3317M, 26 gram/3 kg

    Funderar p om jag behver separat UBEC trots allt, vad tror ni? Jag har inget problem med ev vikt som separat UBEC och separat lipo skulle innebra d jag nd behver vikt i nosen.

    Min egentliga frga: Har en 5A UBEC liggande som skulle funka men hur stor acc behvs? 2-3cells? mAh?

    ven om ESCen med sina 4A skulle vara nog, har jag ngot att vinna p separat UBEC-aternativet?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    1) Vifta och mt strmfrbrukning. Jag tror du ligger lngt under 5A. Jag flyger motsvarande (.46 funflyer med 5 servo och .60 motor) med 5A separat BEC (metanoldrift). D har jag ett 2S 1800mAh LiPo. 1184mAh rcker fr cirka 12000s=3h20min kontinuerlig drift det vill sga batteriet tar jag inte Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Magic_Extra_300L_2012-07-20.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	125,0 KB 
Id:	32716ut nr jag tankar eller dricker kaffe.
    fredrik

  3. #3
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    1) Vifta och mt strmfrbrukning. Jag tror du ligger lngt under 5A.
    Kopplar jag in mig p mottagaren mellan + och - och mter frbrukning vid viftning p alla spakar samtidigt?

  4. #4

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det r ju bttre att ha separat strmfrsrjning med en extra (LiPo eller LiFe) acc om du nd behver tyngd i nosen n att bara limma dit bly. S ur det perspektivet r det vl ett enkelt val.
    Men sjlv hade jag hade nog valt att strmfrsrja mottagare och servon via fartreglagets SBEC d strmuttaget lr bli ganska blygsamt i din modell ven om du har 6 servon, fr att hlla det enkelt (KISS).

    Det du vinner med en separat strmklla skild frn fartreglaget r ju kad skerhet. Brinner fartreglaget upp i luften kan det vara adjss med strmfrsrjningen till mottagaren och servon ocks. Ditt fartreglage har lite instllningar du kan gra t ex soft cut off och vid vilken volt den skall trda in med soft cut off som kommer att vara behjlpligt s man inte drar ur LiPo batteriet i botten om man skulle glmma av flygtiden (som hnder ibland).

    Sjlv anvnder jag strmuttaget (BEC/SBEC) p fartreglagen fr att driva mottagaren och servona p mina mindre el-modeller och det har hittills funkat bra. P lite strrre och dyrare modeller som ven utstter omgivningen fr strre risker skulle jag vlja separat strmfrsrjning till mottagare och servon.

    /Bo

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Kopplar jag in mig p mottagaren mellan + och - och mter frbrukning vid viftning p alla spakar samtidigt?
    Ja t.ex. eller s kopplar du in dig mellan batteri och fartreglage och mter strm utan att motorn r igng. D fr du frluster i SBEC att rknast till nyttig strm och lite mer marginal.
    fredrik

  6. #6
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Ja t.ex. eller s kopplar du in dig mellan batteri och fartreglage och mter strm utan att motorn r igng. D fr du frluster i SBEC att rknast till nyttig strm och lite mer marginal.
    El r inte min hemmaplan... s nu tappade jag bort mig. "Mellan acc och fartreglage..." , r det p matningskablarna frn accen du menar?

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Kan nog rtt skert sga att du inte kommer att ha ngra som helst problem med en 4A switchad BEC i en Cub-liknande krra.
    Personligen skulle jag kra med den inbyggda om jag vet att motorn aldrig drar mera n vad reglaget klarar av - och det mste man ju alltid veta.
    Att mta servonas frbrukning i ett realistiskt "flyg-program" r nog inte s ltt - och jag tror att du kan skippa det eftersom du har spass kraftig BEC.
    Det r ju ingen stor och kraftig 3D-krra vi talar om s servonas strmfrbrukning blir nog vldigt marginell.
    Sen r frgan om man i realiteten vinner speciellt mycket skerhet med separat ack i en elkrra fr d mste man ju ha stenkoll p den acken istllet. Kr man med drivacken s finns det ju i regel strm kvar fr radion ven sen motorn slocknat....och det lr man mrka. Allt under frutsttning att reglage/BEC r rimligt dimensionerade.
    Och r inte elflyg din hemmaplan s kan du nog med gott samvete skippa mtningen av servona. Viktigare r att mta motorns maximala strmfrbrukning s att du kan se om reglaget r rtt dimensionerat.
    //Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    El r inte min hemmaplan... s nu tappade jag bort mig. "Mellan acc och fartreglage..." , r det p matningskablarna frn accen du menar?
    Det finns fyra typer av mtare du kan skaffa. Alla mter mellan batteriet och fartreglaget, och naturligtvis p matningskablarna.

    1) Inbyggt i fartreglaget, t.ex. Turnigy Super Brain / Hifei kingkong framfrallt strm r lite oplitlig och till segelflyg passar den inte alls d tiden slutar rkna nr strmmen till motorn r av. Strmmen slr 10% p min jmfrt med 2) och 3)

    2) Datalogger t.ex. EagleTree V4 Datalogger - lite mer exakt n inbyggt i fartreglaget
    3) Stand alone mtare t.ex. Watts-Upp eller Hobbykings kopia
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Analyzer_.html

    4) Likstrms tngamperemeter. OBS den mste klara likstrm. Denna mter dock bara runt en av ledarna inte bgge.

    Men flj fr all dels Rogers svar och strunta i servona, det enda som egentligen kan strula hr r kinaservon som gr till ndlge och snker mottagaren. Dvs anvnd vettiga servo av knda mrken: Jr, Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner etc.

    Mt i stllet strmmen nr motorn kr maxvarv p marken. Det ger nmligen lite mer strm n nr du flyger.

    Strmmen ska vara lgre n
    1) Vad fartreglaget max tl i ditt fall 60A
    2) Vad motorn max tl, str ofta p motorns hemsida
    3) Vad batteriet max kan ge. Ett 3300mAh 45C batteri kan lmna 3,3*45= 148A.
    fredrik

  9. #9
    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Det finns fyra typer av mtare du kan skaffa. Alla mter mellan batteriet och fartreglaget, och naturligtvis p matningskablarna.

    1) Inbyggt i fartreglaget, t.ex. Turnigy Super Brain / Hifei kingkong framfrallt strm r lite oplitlig och till segelflyg passar den inte alls d tiden slutar rkna nr strmmen till motorn r av. Strmmen slr 10% p min jmfrt med 2) och 3)

    2) Datalogger t.ex. EagleTree V4 Datalogger - lite mer exakt n inbyggt i fartreglaget
    3) Stand alone mtare t.ex. Watts-Upp eller Hobbykings kopia
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Analyzer_.html

    4) Likstrms tngamperemeter. OBS den mste klara likstrm. Denna mter dock bara runt en av ledarna inte bgge.

    Men flj fr all dels Rogers svar och strunta i servona, det enda som egentligen kan strula hr r kinaservon som gr till ndlge och snker mottagaren. Dvs anvnd vettiga servo av knda mrken: Jr, Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner etc.

    Mt i stllet strmmen nr motorn kr maxvarv p marken. Det ger nmligen lite mer strm n nr du flyger.

    Strmmen ska vara lgre n
    1) Vad fartreglaget max tl i ditt fall 60A
    2) Vad motorn max tl, str ofta p motorns hemsida
    3) Vad batteriet max kan ge. Ett 3300mAh 45C batteri kan lmna 3,3*45= 148A.
    Ett utmrkt frklarande svar! Tack!
    Tnkte inte p att jag kan mta servonas frbrukning med wattmtaren, har ju en dylik! Ska ju nd prova ut proppen och och kolla s att maxstrmmen inte verstiger motor resp reglage.

    Och, Det r ju ett SuperBrain jag har infrskaffat, s det gr ju att mta med det ocks. Kan ju alltid vara intressant att jmfra med wattmtaren.

Liknande mnen

  1. Val av servo?
    Av slaffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-05-19, 17:39
  2. Servo linirt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2010-10-20, 21:30
  3. Servo
    Av LAB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-10-19, 18:49
  4. Val av Servo
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2007-03-13, 16:32
  5. AFS-1 servo
    Av kotan i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2007-03-07, 18:41

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •