Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Dimensionering av servo/mottagarstrmfrsrjning

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard Dimensionering av servo/mottagarstrmfrsrjning

Har en setup med fljande komponenter i en 3 kg elkrra, Cub-typ, hjd/sida med skev och klaffar. "Snllflygning"

En HK ESC, SuperBrain 60A med 5V/4A switchad bec
    Servon
    hjd och sida: 2 x HITec 485HB, 45 gram/4,8 kg
    skev och klaffar: 4 x Turnigy S3317M, 26 gram/3 kg

Funderar p om jag behver separat UBEC trots allt, vad tror ni? Jag har inget problem med ev vikt som separat UBEC och separat lipo skulle innebra d jag nd behver vikt i nosen.

Min egentliga frga: Har en 5A UBEC liggande som skulle funka men hur stor acc behvs? 2-3cells? mAh?

ven om ESCen med sina 4A skulle vara nog, har jag ngot att vinna p separat UBEC-aternativet?

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

1) Vifta och mt strmfrbrukning. Jag tror du ligger lngt under 5A. Jag flyger motsvarande (.46 funflyer med 5 servo och .60 motor) med 5A separat BEC (metanoldrift). D har jag ett 2S 1800mAh LiPo. 1184mAh rcker fr cirka 12000s=3h20min kontinuerlig drift det vill sga batteriet tar jag inte Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Magic_Extra_300L_2012-07-20.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	125,0 KB 
Id:	32716ut nr jag tankar eller dricker kaffe.
    fredrik

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    1) Vifta och mt strmfrbrukning. Jag tror du ligger lngt under 5A.
    Kopplar jag in mig p mottagaren mellan + och - och mter frbrukning vid viftning p alla spakar samtidigt?

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Det r ju bttre att ha separat strmfrsrjning med en extra (LiPo eller LiFe) acc om du nd behver tyngd i nosen n att bara limma dit bly. S ur det perspektivet r det vl ett enkelt val.
    Men sjlv hade jag hade nog valt att strmfrsrja mottagare och servon via fartreglagets SBEC d strmuttaget lr bli ganska blygsamt i din modell ven om du har 6 servon, fr att hlla det enkelt (KISS).

Det du vinner med en separat strmklla skild frn fartreglaget r ju kad skerhet. Brinner fartreglaget upp i luften kan det vara adjss med strmfrsrjningen till mottagaren och servon ocks. Ditt fartreglage har lite instllningar du kan gra t ex soft cut off och vid vilken volt den skall trda in med soft cut off som kommer att vara behjlpligt s man inte drar ur LiPo batteriet i botten om man skulle glmma av flygtiden (som hnder ibland).

Sjlv anvnder jag strmuttaget (BEC/SBEC) p fartreglagen fr att driva mottagaren och servona p mina mindre el-modeller och det har hittills funkat bra. P lite strrre och dyrare modeller som ven utstter omgivningen fr strre risker skulle jag vlja separat strmfrsrjning till mottagare och servon.

/Bo

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    Kopplar jag in mig p mottagaren mellan + och - och mter frbrukning vid viftning p alla spakar samtidigt?
    Ja t.ex. eller s kopplar du in dig mellan batteri och fartreglage och mter strm utan att motorn r igng. D fr du frluster i SBEC att rknast till nyttig strm och lite mer marginal.
    fredrik

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Ja t.ex. eller s kopplar du in dig mellan batteri och fartreglage och mter strm utan att motorn r igng. D fr du frluster i SBEC att rknast till nyttig strm och lite mer marginal.
    El r inte min hemmaplan... s nu tappade jag bort mig. "Mellan acc och fartreglage..." , r det p matningskablarna frn accen du menar?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Kan nog rtt skert sga att du inte kommer att ha ngra som helst problem med en 4A switchad BEC i en Cub-liknande krra.
    Personligen skulle jag kra med den inbyggda om jag vet att motorn aldrig drar mera n vad reglaget klarar av - och det mste man ju alltid veta.
    Att mta servonas frbrukning i ett realistiskt "flyg-program" r nog inte s ltt - och jag tror att du kan skippa det eftersom du har spass kraftig BEC.
    Det r ju ingen stor och kraftig 3D-krra vi talar om s servonas strmfrbrukning blir nog vldigt marginell.
    Sen r frgan om man i realiteten vinner speciellt mycket skerhet med separat ack i en elkrra fr d mste man ju ha stenkoll p den acken istllet. Kr man med drivacken s finns det ju i regel strm kvar fr radion ven sen motorn slocknat....och det lr man mrka. Allt under frutsttning att reglage/BEC r rimligt dimensionerade.
    Och r inte elflyg din hemmaplan s kan du nog med gott samvete skippa mtningen av servona. Viktigare r att mta motorns maximala strmfrbrukning s att du kan se om reglaget r rtt dimensionerat.
    //Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlgg
    El r inte min hemmaplan... s nu tappade jag bort mig. "Mellan acc och fartreglage..." , r det p matningskablarna frn accen du menar?
    Det finns fyra typer av mtare du kan skaffa. Alla mter mellan batteriet och fartreglaget, och naturligtvis p matningskablarna.

1) Inbyggt i fartreglaget, t.ex. Turnigy Super Brain / Hifei kingkong framfrallt strm r lite oplitlig och till segelflyg passar den inte alls d tiden slutar rkna nr strmmen till motorn r av. Strmmen slr 10% p min jmfrt med 2) och 3)

2) Datalogger t.ex. EagleTree V4 Datalogger - lite mer exakt n inbyggt i fartreglaget
    3) Stand alone mtare t.ex. Watts-Upp eller Hobbykings kopia
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Analyzer_.html

4) Likstrms tngamperemeter. OBS den mste klara likstrm. Denna mter dock bara runt en av ledarna inte bgge.

Men flj fr all dels Rogers svar och strunta i servona, det enda som egentligen kan strula hr r kinaservon som gr till ndlge och snker mottagaren. Dvs anvnd vettiga servo av knda mrken: Jr, Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner etc.

Mt i stllet strmmen nr motorn kr maxvarv p marken. Det ger nmligen lite mer strm n nr du flyger.

Strmmen ska vara lgre n
    1) Vad fartreglaget max tl i ditt fall 60A
    2) Vad motorn max tl, str ofta p motorns hemsida
    3) Vad batteriet max kan ge. Ett 3300mAh 45C batteri kan lmna 3,3*45= 148A.
    fredrik

Flahultarns avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    472
    Jobb
    Mnsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

Standard

Det finns fyra typer av mtare du kan skaffa. Alla mter mellan batteriet och fartreglaget, och naturligtvis p matningskablarna.

1) Inbyggt i fartreglaget, t.ex. Turnigy Super Brain / Hifei kingkong framfrallt strm r lite oplitlig och till segelflyg passar den inte alls d tiden slutar rkna nr strmmen till motorn r av. Strmmen slr 10% p min jmfrt med 2) och 3)

2) Datalogger t.ex. EagleTree V4 Datalogger - lite mer exakt n inbyggt i fartreglaget
    3) Stand alone mtare t.ex. Watts-Upp eller Hobbykings kopia
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Analyzer_.html

4) Likstrms tngamperemeter. OBS den mste klara likstrm. Denna mter dock bara runt en av ledarna inte bgge.

Men flj fr all dels Rogers svar och strunta i servona, det enda som egentligen kan strula hr r kinaservon som gr till ndlge och snker mottagaren. Dvs anvnd vettiga servo av knda mrken: Jr, Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner etc.

Mt i stllet strmmen nr motorn kr maxvarv p marken. Det ger nmligen lite mer strm n nr du flyger.

Strmmen ska vara lgre n
    1) Vad fartreglaget max tl i ditt fall 60A
    2) Vad motorn max tl, str ofta p motorns hemsida
    3) Vad batteriet max kan ge. Ett 3300mAh 45C batteri kan lmna 3,3*45= 148A.
    Ett utmrkt frklarande svar! Tack!
    Tnkte inte p att jag kan mta servonas frbrukning med wattmtaren, har ju en dylik! Ska ju nd prova ut proppen och och kolla s att maxstrmmen inte verstiger motor resp reglage.

Och, Det r ju ett SuperBrain jag har infrskaffat, s det gr ju att mta med det ocks. Kan ju alltid vara intressant att jmfra med wattmtaren.

Liknande mnen

1. Val av servo?
    Av slaffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hrdvara
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-05-19, 17:39
  2. Servo linirt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlgg: 2010-10-20, 21:30
  3. Servo
    Av LAB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlgg: 2008-10-19, 18:49
  4. Val av Servo
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2007-03-13, 16:32
  5. AFS-1 servo