Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dimensionering av servo/mottagarströmförsörjning

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Dimensionering av servo/mottagarströmförsörjning

    Har en setup med följande komponenter i en 3 kg elkärra, Cub-typ, höjd/sida med skev och klaffar. "Snällflygning"

    En HK ESC, SuperBrain 60A med 5V/4A switchad bec
    Servon
    höjd och sida: 2 x HITec 485HB, 45 gram/4,8 kg
    skev och klaffar: 4 x Turnigy S3317M, 26 gram/3 kg

    Funderar på om jag behöver separat UBEC trots allt, vad tror ni? Jag har inget problem med ev vikt som separat UBEC och separat lipo skulle innebära då jag ändå behöver vikt i nosen.

    Min egentliga fråga: Har en 5A UBEC liggande som skulle funka men hur stor acc behövs? 2-3cells? mAh?

    Även om ESCen med sina 4A skulle vara nog, har jag något att vinna på separat UBEC-aternativet?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    1) Vifta och mät strömförbrukning. Jag tror du ligger långt under 5A. Jag flyger motsvarande (.46 funflyer med 5 servo och .60 motor) med 5A separat BEC (metanoldrift). Då har jag ett 2S 1800mAh LiPo. 1184mAh räcker för cirka 12000s=3h20min kontinuerlig drift det vill säga batteriet tar jag inte Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Magic_Extra_300L_2012-07-20.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	125,0 KB 
Id:	32716ut när jag tankar eller dricker kaffe.
    fredrik

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    1) Vifta och mät strömförbrukning. Jag tror du ligger långt under 5A.
    Kopplar jag in mig på mottagaren mellan + och - och mäter förbrukning vid viftning på alla spakar samtidigt?

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Det är ju bättre att ha separat strömförsörjning med en extra (LiPo eller LiFe) acc om du ändå behöver tyngd i nosen än att bara limma dit bly. Så ur det perspektivet är det väl ett enkelt val.
    Men själv hade jag hade nog valt att strömförsörja mottagare och servon via fartreglagets SBEC då strömuttaget lär bli ganska blygsamt i din modell även om du har 6 servon, för att hålla det enkelt (KISS).

    Det du vinner med en separat strömkälla skild från fartreglaget är ju ökad säkerhet. Brinner fartreglaget upp i luften kan det vara adjöss med strömförsörjningen till mottagaren och servon också. Ditt fartreglage har lite inställningar du kan göra t ex soft cut off och vid vilken volt den skall träda in med soft cut off som kommer att vara behjälpligt så man inte drar ur LiPo batteriet i botten om man skulle glömma av flygtiden (som händer ibland).

    Själv använder jag strömuttaget (BEC/SBEC) på fartreglagen för att driva mottagaren och servona på mina mindre el-modeller och det har hittills funkat bra. På lite störrre och dyrare modeller som även utsätter omgivningen för större risker skulle jag välja separat strömförsörjning till mottagare och servon.

    /Bo

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Kopplar jag in mig på mottagaren mellan + och - och mäter förbrukning vid viftning på alla spakar samtidigt?
    Ja t.ex. eller så kopplar du in dig mellan batteri och fartreglage och mäter ström utan att motorn är igång. Då får du förluster i SBEC att räknast till nyttig ström och lite mer marginal.
    fredrik

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Ja t.ex. eller så kopplar du in dig mellan batteri och fartreglage och mäter ström utan att motorn är igång. Då får du förluster i SBEC att räknast till nyttig ström och lite mer marginal.
    El är inte min hemmaplan... så nu tappade jag bort mig. "Mellan acc och fartreglage..." , är det på matningskablarna från accen du menar?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan nog rätt säkert säga att du inte kommer att ha några som helst problem med en 4A switchad BEC i en Cub-liknande kärra.
    Personligen skulle jag köra med den inbyggda om jag vet att motorn aldrig drar mera än vad reglaget klarar av - och det måste man ju alltid veta.
    Att mäta servonas förbrukning i ett realistiskt "flyg-program" är nog inte så lätt - och jag tror att du kan skippa det eftersom du har såpass kraftig BEC.
    Det är ju ingen stor och kraftig 3D-kärra vi talar om så servonas strömförbrukning blir nog väldigt marginell.
    Sen är frågan om man i realiteten vinner speciellt mycket säkerhet med separat ack i en elkärra för då måste man ju ha stenkoll på den acken istället. Kör man med drivacken så finns det ju i regel ström kvar för radion även sen motorn slocknat....och det lär man märka. Allt under förutsättning att reglage/BEC är rimligt dimensionerade.
    Och är inte elflyg din hemmaplan så kan du nog med gott samvete skippa mätningen av servona. Viktigare är att mäta motorns maximala strömförbrukning så att du kan se om reglaget är rätt dimensionerat.
    //Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    El är inte min hemmaplan... så nu tappade jag bort mig. "Mellan acc och fartreglage..." , är det på matningskablarna från accen du menar?
    Det finns fyra typer av mätare du kan skaffa. Alla mäter mellan batteriet och fartreglaget, och naturligtvis på matningskablarna.

    1) Inbyggt i fartreglaget, t.ex. Turnigy Super Brain / Hifei kingkong framförallt ström är lite opålitlig och till segelflyg passar den inte alls då tiden slutar räkna när strömmen till motorn är av. Strömmen slår 10% på min jämfört med 2) och 3)

    2) Datalogger t.ex. EagleTree V4 Datalogger - lite mer exakt än inbyggt i fartreglaget
    3) Stand alone mätare t.ex. Watts-Upp eller Hobbykings kopia
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Analyzer_.html

    4) Likströms tångamperemeter. OBS den måste klara likström. Denna mäter dock bara runt en av ledarna inte bägge.

    Men följ för all dels Rogers svar och strunta i servona, det enda som egentligen kan strula här är kinaservon som går till ändläge och sänker mottagaren. Dvs använd vettiga servo av kända märken: Jr, Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner etc.

    Mät i stället strömmen när motorn kör maxvarv på marken. Det ger nämligen lite mer ström än när du flyger.

    Strömmen ska vara lägre än
    1) Vad fartreglaget max tål i ditt fall 60A
    2) Vad motorn max tål, står ofta på motorns hemsida
    3) Vad batteriet max kan ge. Ett 3300mAh 45C batteri kan lämna 3,3*45= 148A.
    fredrik

  9. #9

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det finns fyra typer av mätare du kan skaffa. Alla mäter mellan batteriet och fartreglaget, och naturligtvis på matningskablarna.

    1) Inbyggt i fartreglaget, t.ex. Turnigy Super Brain / Hifei kingkong framförallt ström är lite opålitlig och till segelflyg passar den inte alls då tiden slutar räkna när strömmen till motorn är av. Strömmen slår 10% på min jämfört med 2) och 3)

    2) Datalogger t.ex. EagleTree V4 Datalogger - lite mer exakt än inbyggt i fartreglaget
    3) Stand alone mätare t.ex. Watts-Upp eller Hobbykings kopia
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Analyzer_.html

    4) Likströms tångamperemeter. OBS den måste klara likström. Denna mäter dock bara runt en av ledarna inte bägge.

    Men följ för all dels Rogers svar och strunta i servona, det enda som egentligen kan strula här är kinaservon som går till ändläge och sänker mottagaren. Dvs använd vettiga servo av kända märken: Jr, Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner etc.

    Mät i stället strömmen när motorn kör maxvarv på marken. Det ger nämligen lite mer ström än när du flyger.

    Strömmen ska vara lägre än
    1) Vad fartreglaget max tål i ditt fall 60A
    2) Vad motorn max tål, står ofta på motorns hemsida
    3) Vad batteriet max kan ge. Ett 3300mAh 45C batteri kan lämna 3,3*45= 148A.
    Ett utmärkt förklarande svar! Tack!
    Tänkte inte på att jag kan mäta servonas förbrukning med wattmätaren, har ju en dylik! Ska ju ändå prova ut proppen och och kolla så att maxströmmen inte överstiger motor resp reglage.

    Och, Det är ju ett SuperBrain jag har införskaffat, så det går ju att mäta med det också. Kan ju alltid vara intressant att jämföra med wattmätaren.

Liknande ämnen

  1. Val av servo?
    Av slaffe i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-19, 17:39
  2. Servo liniärt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:30
  3. Servo
    Av LAB i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 18:49
  4. Val av Servo
    Av mulder i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 16:32
  5. AFS-1 servo
    Av kotan i forum Helikopter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •